Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Aaldert Geertsstraat, Jan Hooglandstraat en Koekoeksweg te Olst

Logo Olst-Wijhe

Zaaknr. 15417-2020

Burgemeester en wethouders van de gemeente Olst – Wijhe,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Aaldert Geertsstraat, Jan Hooglandstraat en Koekoeksweg gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Olst;

dat de Aaldert Geertsstraat, Jan Hooglandstraat en Koekoeksweg in beheer zijn bij de gemeente Olst – Wijhe;

dat de Aaldert Geertsstraat, Jan Hooglandstraat en Koekoeksweg wegen zijn zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

dat de wegcategorisering van de gemeente Olst – Wijhe is opgenomen in de Verkeersvisie Olst – Wijhe;

dat het traject Aaldert Geertsstraat – Jan Hooglandstraat – Koekoeksweg in de Verkeersvisie Olst – Wijhe na herziening is gecategoriseerd als een erftoegangsweg A en het traject daarmee een verblijfsfunctie heeft;

dat de verkeersfunctie op een erftoegangsweg A dan ook ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat de gemeenteraad van Olst-Wijhe op 15 oktober 2018 heeft ingestemd met de voorstellen voor scheiden en spreiden van het verkeer in Olst;

dat de gemeente Olst – Wijhe in het jaar 2018 in nauwe samenwerking met een begeleidingsgroep van onder andere bewoners, ondernemers en plaatselijke belangen onderzocht heeft hoe de veiligheid en leefbaarheid van de kern Olst kan worden verbeterd door het scheiden van langzaam verkeer van gemotoriseerd verkeer en het spreiden van dit langzame verkeer over meerdere spoorkruisingen (scheiden en spreiden);

dat als gevolg van het besluit van de gemeenteraad onder andere is gestart met het project voor de herinrichting van het traject Aaldert Geertsstraat – Jan Hooglandstraat – Koekoeksweg, tussen de aansluitingen met de Kornet van Limburg Stirumstraat en de bebouwde kom van Boskamp;

dat voor de te maken ontwerpkeuzes bij deze herinrichting wederom een begeleidingsgroep is geformeerd met onder andere bewoners, ondernemers en plaatselijke belangen;

dat het college van burgemeester en wethouders van Olst–Wijhe in april 2020 het ontwerp voor de herinrichting van het hiervoor benoemde traject heeft vastgesteld;

dat gelet op de gewijzigde categorisering tot erftoegangsweg A de geplande herinrichting het ideale moment is om de maximumsnelheid op de Aaldert Geertsstraat (tussen Kornet van Limburg Stirumstraat en spoorwegovergang), de Jan Hooglandstraat en een deel van de Koekoeksweg (tussen Jan Hooglandstraat en Koekoekspad) te verlagen tot 30 kilometer per uur;

dat deze maximumsnelheden aansluit op de landelijke richtlijnen voor de gewenste maximumsnelheden op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom;

dat op de volgende locaties snelheidsremmende maatregelen worden gerealiseerd (of gehandhaafd) om de maximumsnelheid te benadrukken en het attentieniveau van bestuurders te waarborgen:

- Kruispuntplateau Koekoeksweg – Diepenveenseweg

- Twee wegvakplateaus op de Koekoeksweg tussen Koekoekspad en Diepenveenseweg

- Kruispuntplateau Koekoeksweg – Koekoekspad

- Kruispuntplateau Jan Hooglandstraat – Kleistraat

- Wegvakplateau Jan Hooglandstraat ter plaatse van de voetgangers oversteekplaats

- Kruispuntplateau Jan Hooglandstraat – Industrieweg

- Kruispuntplateau Jan Hooglandstraat - Stationsweg

- Kruispuntplateau Kornet van Limburg Stirumstraat – Aaldert Geertsstraat

dat de begeleidingsgroep hiermee kan instemmen;

dat de hulpdiensten geen voorstander zijn van de verlaging van de maximumsnelheid in verband met de aanrijtijden;

dat de hiervoor benoemde snelheidsremmende maatregelen zodanig worden ingericht/uitgevoerd dat de nadelige gevolgen voor de hulpdiensten zoveel als mogelijk worden beperkt;

dat ten behoeve van de doorgang en de veiligheid voor fietsers voor beide zijden van de Aaldert Geertsstraat (tussen Kornet van Limburg Stirumstraat en spoorwegovergang) en Jan Hooglandstraat een parkeerverbod wordt ingesteld;

dat voor de bewoners Jan Hooglandstraat 45 t/m 61 parkeervoorzieningen worden gerealiseerd langs een deel van het trottoir aan de Kleistraat (tussen Jan Hooglandstraat en Hooiberglaan);

dat in de huidige situatie alle kruispunten op het hiervoor genoemde traject zijn ingericht als voorrangskruispunten, waarbij bestuurders die zich bevinden op de aansluitende wegen voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op het betreffende traject;

dat in principe kruispunten tussen erftoegangswegen op 30 km wegvakken gelijkwaardig worden ingericht, waarbij bestuurders voorrang moeten verlenen aan voor hen van rechts komende bestuurders;

dat het inrichten van gelijkwaardige kruispunten het verblijfskarakter op erftoegangswegen met een 30 km regime versterkt en de betreffende voorrangskruispunten dan ook worden opgeheven;

dat de raad van de gemeente Olst – Wijhe op 3 juni 2019 heeft besloten tot wijziging van de bebouwde kom Olst door deze aan te laten sluiten aan de komgrens Boskamp en het wegvak tussen tussen Koekoekspad en de komgrens Boskamp af te waarderen naar een maximumsnelheid van 50 km per uur;

dat gelet op de beperkte bebouwingsdichtheid in het ontwerp gekozen is voor een ander wegprofiel op een gedeelte van de Koekoeksweg (tussen het Koekoekspad en de bebouwde kom van Boskamp) en dat op dit gedeelte de maximumsnelheid van 50 km/uur in het kader van geloofwaardigheid gewaarborgd blijft;

dat in het ontwerp voor het wegvak Koekoeksweg (tussen Koekoekspad en Boskamp) dan ook gekozen is om de rijloper voor het gemotoriseerd verkeer te versmallen tot een breedte van circa 2,60 meter, waardoor ruimte ontstaat voor het realiseren van fietsstroken (met onderbroken markering) aan weerszijden van de rijbaan met een breedte van circa 1,70 meter en in verband met de herinrichting van dit traject en de realisatie van fietsstroken fietsers gebruik kunnen maken van de rijbaan;

dat op 23 januari 2019 een verkeersbesluit is gepubliceerd waarbij het pad dat gelegen is aan de zuidzijde van de Koekoeksweg, tussen de aansluitingen met het Koekoekspad en de Diepenveenseweg, is aangewezen als een onverplicht fietspad in twee richtingen;

dat op verzoek van bewoners en in lijn met de Koekoeksweg in het dorp Boskamp het onverplichte fietspad in stand blijft, waardoor fietsers zelf de keuze kunnen maken om gebruik te maken van de fietsstroken op de rijbaan of van het onverplicht fietspad in twee richtingen;

dat in de huidige situatie op de Kornet van Limburg Stirumstraat ter hoogte van de aansluiting met de Jan Hooglandstraat een voetgangersoversteekplaats aanwezig is die in verband met de nieuwe kruispuntinrichting enkele meters wordt verplaatst in noordelijke richting;

dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen gerealiseerd worden door middel van het plaatsen en/of verwijderen van de verkeersborden A1 (30, zonale toepassing), B4, B5, B6 en E1 van bijlage 1 van het RVV 1990, het verplaatsen van zebramarkering op het wegdek, het verwijderen van haaientanden op het wegdek en het aanbrengen van symbolen van een fiets met onderbroken markering op het wegdek;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en of verwijderen van de hiervoor genoemde verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

dat geen van de in artikel 2 van de WVW 1994 genoemde belangen in het geding zijn bij het treffen van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

van de vrijheid van het verkeer in deze situatie van ondergeschikt belang wordt geacht;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe besluit:

- door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 (30, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 een snelheidsregime van 30 kilometer per uur in te stellen op de Koekoeksweg (Koekoekspad-Jan Hooglandstraat), de Jan Hooglandstraat en de Aaldert Geertsstraat (Kornet van Limburg Stirumstraat - spoorwegovergang);

- door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen op de Jan Hooglandstraat en Aaldert Geertsstraat (tussen Kornet van Limburg Stirumstraat en spoorwegovergang);

- door middel van het plaatsen en verwijderen van zebramarkering op het wegdek, de voetgangersoversteekplaats op de Kornet van Limburg Stirumstraat ter hoogte van de aansluiting met de Aaldert Geertsstraat te verplaatsen in noordelijke richting over een afstand van circa 10 meter;

door middel van het verwijderen van de verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief de bijbehorende haaientanden de voorrangskruispunten op de volgende kruispunten op te heffen:

* Koekoeksweg – Jan Hooglandstraat – Kleistraat;

* Jan Hooglandstraat – Industrieweg;

* Jan Hooglandstraat – Stationsweg;

* Aaldert Geertsstraat – Kornet van Limburg Stirumstraat;

- door middel van het aanbrengen van fietssymbolen op het wegdek inclusief ononderbroken markering fietsstroken aan te brengen aan weerszijden van de Koekoeksweg, tussen het Koekoekspad en de Diepenveenseweg.

Aldus vastgesteld te Olst-Wijhe

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst – Wijhe,

de secretaris/algemeen directeur

drs. D.L.W. (Dries) Zielhuis

de burgemeester

A.G.J. (Ton) Strien

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door en kunnen zo nodig een fout herstellen.

Bezwaarclausule

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe, Postbus 23, 8130 AA te Wijhe. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven