ARTIKEL I
In artikel 2, eerste lid, onderdeel e, van de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel
2015 wordt ‘€ 199,–’ vervangen door ‘€ 220,–’.
ARTIKEL II
De Financiële regeling handelsregister 2019 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1, eerste lid, onderdeel g, wordt ‘in de onderdelen e en f bedoelde gegevens’
vervangen door ‘in de onderdelen d en e bedoelde gegevens’.
B
Artikel 2, onderdeel d, vervalt, onder vervanging van de puntkomma aan het slot van
onderdeel c door een punt.
C
Artikel 3, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel b, aanhef, wordt ‘KVK Handelsregister concernrelaties’ vervangen door
‘KVK Handelsregister concernrelatietabel’.
2. In onderdeel c, aanhef, wordt ‘KVK Handelsregister bestuursfunctie zijnde rechtspersonen
(enig aandeelhouder of bestuurder)’ vervangen door ‘KVK Handelsregister functionarissentabel’.
3. In onderdeel d, aanhef, wordt ‘KVK Handelsregister gevolmachtigde’ vervangen door
‘KVK Handelsregister aansprakelijkheidstabel’.
4. In onderdeel k wordt ‘voor Jaarrekening: € 3,05 per gegevenslevering;’ vervangen
door ‘voor Jaarrekening: € 3,05 per jaarrekening;’.
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2020.
TOELICHTING
1. Aanleiding
Deze regeling voorziet in een wijziging van de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel
2015 en de Financiële regeling handelsregister 2019. De wijzigingen houden verband
met een actualisatie van een tarief per 1 juli 2020, het laten vervallen van een product
en het aanbrengen van enkele tekstuele verbeteringen van ondergeschikte aard.
2. De Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel 2015
Met de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel 2015 worden vergoedingen vastgesteld
die ondernemingen of rechtspersonen op uniforme wijze verschuldigd zijn voor het afnemen
van producten die geleverd worden door de Kamer van Koophandel (hierna: KvK). Artikel
34, eerste lid, van de Wet op de Kamer van Koophandel geeft hier een wettelijke basis
voor. De producten en de daarbij behorende vergoedingen zijn vastgelegd in artikel
2, eerste lid, van de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel 2015.
In artikel 2, eerste lid, onderdeel e, van de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel
2015 is voor een afgifte van het Admission Temporaire/Temporary Admission-carnet (hierna:
ATA-carnet) een vergoeding van € 199,– opgenomen. In deze wettelijk verankerde vergoeding
zijn echter abusievelijk niet de administratieve kosten inbegrepen die met de afgifte
van ATA-carnet gepaard gaan. Deze kosten maken deel uit van de vergoeding voor ATA-carnet
en worden reeds doorberekend aan de afnemers van dit product. Om deze omissie te herstellen,
wordt de vergoeding voor de afgifte van ATA-carnet verhoogd naar € 220. Voor de afnemers
betekent dit geen verandering, de kosten blijven per saldo gelijk.
3. De Financiële regeling handelsregister 2019
In de Financiële regeling handelsregister 2019 zijn de vergoedingen vastgesteld die
verschuldigd zijn aan de KvK voor het verstrekken van een afschrift van of een uittreksel
uit hetgeen in het handelsregister is ingeschreven of krachtens wettelijk voorschrift
daarbij is gedeponeerd. Ten opzichte van de Financiële regeling handelsregister 2014,
de voorganger van deze regeling, is met ingang van 1 januari 2020 de KvK overgegaan
naar een nieuwe huisstijl en is daarbij de naamgeving van de producten aangepast.1 Bij het aanpassen van de namen is, naast correcte aanduiding en consequent gebruik,
ook gekeken naar de bescherming van de productnamen in het kader van het merkenrecht.
Abusievelijk is bij voormelde wijziging een aantal verwijzingen niet aangepast aan
de doorgevoerde naamswijzigingen. Om die reden worden deze verwijzingen in artikel
3 van deze regeling alsnog gecorrigeerd.
Ook wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om een onjuiste verwijzing in artikel
1, eerste lid, onderdeel g, te herstellen, zodat in het vervolg wordt verwezen naar
de gegevens in de onderdelen d en e, in plaats van naar de gegevens in de onderdelen
e en f.
Tot slot vervalt onderdeel d van artikel 2. Uit dit onderdeel volgt welke tarieven
worden berekend voor het verstrekken van een afschrift of een uittreksel ten behoeve
van het European Business Register. Dit product wordt niet meer aangeboden, daarom
kan dit onderdeel vervallen.
4. Regeldruk
De onderhavige actualisatie van beide regelingen brengt geen verandering in de administratieve
lasten bij de gebruikers van dit product. Tarieven vallen bovendien niet onder de
definitie van regeldruk. Derhalve is hier geen sprake van administratieve lasten voor
bedrijven of burgers, en evenmin van inhoudelijke nalevingskosten.
5. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2020. Met de bekendmaking en
inwerkingtreding van deze regeling wordt aangesloten bij de systematiek van de vaste
verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste
dag van een kwartaal in werking treden en er minimaal twee maanden moeten zitten tussen
het moment van publicatie en de inwerkingtreding van de regeling.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer