Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 24 april 2020, nr. WJZ/ 20033877, tot wijziging van de Regeling doorberekening kosten ACM in verband met de vaststelling van de bedragen voor 2020 en in verband met het toevoegen van twee subcategorieën aan de categorie Verplichtingen op grond van Verordening (EU) nr. 2018/644

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,

Gelet op artikel 6a, zevende lid, van de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling doorberekening kosten ACM wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘2.’ geplaatst.

2. Voor het tweede lid (nieuw) wordt een lid ingevoegd, luidende:

B

Onderdeel A van bijlage I wordt vervangen door:

A

Subcategorie (differentiatie naar soort en aantal)

Per aantal nummers

Bedrag voor toekenning

Bedrag ter vergoeding van het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Telecommunicatiewet bepaalde inzake het gebruik van nummers in 2020

A

1

€ 939,00

€ 176,00

B

1.000

€ 30,00

€ 8,66

C

1

€ 115,00

€ 44,00

D

1

€ 59,00

€ 22,00

E

100

€ 66,00

€ 8,66

F

1.000

€ 0,64

€ 0,16

C

Onderdeel C van bijlage 1 wordt vervangen door:

C

Opgeslagen ingeval van

Opslagbedrag

Spoedbehandeling van een nummeraanvraag (afhandeling binnen 24 uur)

€ 556,00

Kopie beschikking

€ 30,00

Entreegeld loting

€ 400,00

Entreegeld veiling

€ 400,00

D

Bijlage 3 wordt vervangen door:

BIJLAGE 3. BEHORENDE BIJ ARTIKEL 7A, EERSTE LID, VAN DE REGELING DOORBEREKENING KOSTEN ACM

Categorie (eventueel opgesplitst in subcategorieën)

Bedrag ter vergoeding van de ACM dat met toepassing van hoofdstuk 3 van het besluit door middel van toerekeningen worden doorberekend in 2020

Regionaal netbeheer elektriciteit

0,03583% van de relevante omzet

Regionaal netbeheer gas

0,11768% van de relevante omzet

Landelijk netbeheer elektriciteit

€ 4.910.165

Landelijk netbeheer gas

€ 1.970.993

Warmtelevering

0,28942% van de relevante omzet

Universele postdienst

€ 43.003

Niet-universele postdienst

0,10842% van de relevante omzet

Verplichtingen op grond van Verordening (EU) nr. 2018/644 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 betreffende grensoverschrijdende pakketdiensten (PbEU 2018, L 112) met betrekking tot de universele postdienst

€ 47.084

Verplichtingen op grond van Verordening (EU) nr. 2018/644 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 betreffende grensoverschrijdende pakketdiensten (PbEU 2018, L 112) met betrekking tot de niet-universele postdienst

0,00044% van de relevante omzet

Openbare elektronische communicatiediensten, openbare elektronische communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten

0,03496% van de relevante omzet

Loodswezen

€ 204.144

Luchtvaart

0,05734% van de relevante omzet

Financieel betalingsverkeer

€ 628,62 per 50.000.000 binnenlandse betaaltransacties

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 24 april 2020

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

TOELICHTING

1. Algemeen

De Autoriteit Consument en Markt (hierna: ACM) maakt kosten voor haar toezicht op verschillende marktorganisaties. Artikel 6a, eerste lid, van de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt bepaalt dat de kosten van de ACM die samenhangen met de uitvoering van haar taken ten laste worden gebracht van marktorganisaties. De hoogte hiervan wordt conform het Besluit doorberekening kosten ACM (hierna: besluit) geregeld in de Regeling doorberekening kosten ACM (hierna: regeling). De kosten die de ACM voor haar toezicht maakt, wijzigen jaarlijks. Voorliggende regeling bevat de wijziging van de regeling doorberekening kosten voor het jaar 2020.

2. Inhoud regeling

Wijziging doorberekening kosten 2020

Met de in deze regeling vervatte wijzigingen wordt de regeling bijgewerkt met de bedragen die in 2020 door middel van toerekening aan marktorganisaties worden doorberekend.

De jaarlijks te wijzigen onderdelen van de regeling betreffen bijlage 1, onderdeel A, en bijlage 3 bij de regeling (artikel I, onderdelen B en D). In onderdeel A van bijlage 1 zijn de bedragen voor de toekenning van nummers en de bedragen voor 2020 ter vergoeding van de kosten voor het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Telecommunicatiewet bepaalde inzake het gebruik van nummers opgenomen. In bijlage 3 zijn de bedragen voor 2020 opgenomen die met toepassing van hoofdstuk 3 van het besluit door middel van toerekening worden doorberekend. Dit is ofwel een bedrag in euro's (categorieën met slechts één marktorganisatie), ofwel een percentage van de relevante omzet als bedoeld in artikel 12, eerste lid, van het besluit (categorieën met meerdere marktorganisaties, waarbij de relevante omzet als verdeelsleutel wordt gehanteerd). Hierbij zij aangetekend dat aan marktorganisaties met een relevante omzet lager dan € 2 miljoen geen bedrag in rekening wordt gebracht. De kosten worden omgeslagen over de marktorganisaties met een omzet boven de € 2 miljoen.

De regeling specificeert daarnaast dat de ACM de kosten voor de categorie ‘verplichtingen op grond van Verordening (EU) nr. 2018/644 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 betreffende grensoverschrijdende pakketdiensten (pbEU 2018, L 112)’ (hierna: pakketverordening) doorberekent via twee subcategorieën: de universele postdienst en de niet-universele postdienst. Hierdoor betalen alleen de onder het toezicht gestelde marktorganisaties mee aan de kosten voor het toezicht (artikel I, onderdeel A).

Pakketverordening

De ACM houdt vanaf 2019 toezicht op de pakketverordening. Conform de algemene uitgangspunten van het doorberekenen van kosten, dient de ACM ook deze kosten door te berekenen aan de markt.

De categorie pakketverordening is in bijlage 3 aan de sector post toegevoegd. De opname hiervan hangt samen met de wijziging in het besluit, waarmee een nieuwe categorie van gelijksoortige werkzaamheden werd toegevoegd aan artikel 10, tweede lid, onderdeel b, van het besluit (Besluit van 18 december 2019 tot wijziging van het Besluit doorberekening kosten ACM in verband met uitbreiding van het toezicht op de sectoren post en luchtvaart (Stb. 2019, 519)). De reden voor het toevoegen van deze nieuwe categorie was dat uit de pakketverordening bepaalde werkzaamheden voor de ACM voortvloeien, waarbij het wenselijk is dat partijen waarop als gevolg van deze verordening toezicht zal worden gehouden, ook gaan bijdragen aan de kosten voor dit toezicht. De ACM brengt in 2020 voor het eerst een tarief in rekening voor de werkzaamheden in het kader van het toezicht dat voortvloeit uit de pakketverordening.

Zoals hiervoor al opgemerkt, worden de werkzaamheden die volgen uit de pakketverordening uitgesplitst in de subcategorieën universele postdienst en niet-universele postdienst. Reden voor deze nadere specificatie is dat de activiteiten die de ACM voor beide subcategorieën uitvoert sterk verschillen, en er bovendien in beide subcategorieën verschillende bedrijven actief zijn. Het is niet proportioneel ook marktorganisaties die niet onder het toezicht in één van beide onderdelen van de pakketmarkt vallen aan te slaan voor de kosten daarvan. Artikel I, onderdeel A, van onderhavige wijzigingsregeling wijzigt hiertoe artikel 3 van de regeling.

Stijging tarieven categorieën

De uitgaven van de ACM waren in 2019 hoger dan in 2018. Dit heeft ook effect op de tarieven voor 2020. Het bedrag per marktcategorie fluctueert jaarlijks. Dit komt doordat er in het ene jaar meer of minder onderzoeken nodig zijn dan in het andere jaar. Hieronder is per sector waar de tarieven in bepaalde categorieën zijn gestegen, toegelicht waarom dat het geval was.

Energie

In algemene zin geldt dat in 2019 de voorbereiding voor de methodebesluiten vanaf 2022 (REG2022) intensief is gaan lopen. Het tarief voor de categorie regionaal netbeheer elektriciteit stijgt, omdat de door te berekenen kosten voor het toezicht zijn toegenomen. Dit komt onder andere doordat er bij regionale netbeheerders problemen rondom transport opspeelden. Ook het tarief voor de categorie regionaal netbeheer gas is gestegen. Zo heeft de ACM veel uren besteed aan de gevolgen van de uitfasering van de gasnetten voor de regulering. Daarnaast heeft de ACM voorbereidende werkzaamheden verricht in verband met de nieuwe taken (wet VET) van regionale netbeheerders. Voor de categorie landelijk netbeheer elektriciteit zijn de door te berekenen kosten eveneens toegenomen. Dit komt onder andere doordat Europese landelijke netbeheerders, op grond van het Europese derde en vierde (Clean Energy, CEP) pakket, moeten werken aan verdere integratie van de Europese elektriciteitsmarkt. Daarnaast heeft de ACM het afgelopen jaar het benchmarkonderzoek Elektriciteit uitgevoerd. Voor de categorie warmtelevering zijn de tarieven gestegen, omdat de werkzaamheden van de ACM zijn toegenomen door de herziening van de warmtewet. Dit heeft zowel effect op de uren als op de materiele kosten.

Telecommunicatie

De door te berekenen kosten voor elektronische communicatie zijn gestegen doordat de ACM geschillen heeft behandelend en onderzoek heeft gedaan naar de vermogenskostenvoet van twee telecommunicatiebedrijven. Voor nummers stijgen de tarieven, omdat in 2019 werkzaamheden zijn uitgevoerd voor procesoptimalisatie en procesautomatisering. Dit heeft effect op de uren en op de materiële kosten en leidt daardoor tot een stijging van het tarief. Het afgelopen jaar heeft de ACM te maken gekregen met de aanvraag van hetzelfde nummer door meerdere bedrijven op dezelfde dag. In dat geval gelden de beleidsregels veiling- en lotingsprocedure. De tarieven die hiervoor gelden, zijn in de regeling opgenomen. Het bedrag voor entreegeld loting bedraagt € 400 en het bedrag voor entreegeld veiling bedraagt € 400. Dit wordt aangepast in onderdeel C van bijlage 1 van de regeling (artikel I, onderdeel C).

Vervoer (luchtvaart en loodsen)

De door te berekenen kosten voor het loodsentoezicht zijn gestegen doordat in 2019 een WACC-besluit (waarin de vergoeding voor vermogenskosten voor het Loodswezen is vastgesteld) is genomen. De door te berekenen kosten voor luchtvaart zijn tevens gestegen.

Financieel

De door te berekenen kosten voor financieel betalingsverkeer zijn gestegen. In 2019 is meer tijd besteed aan werkzaamheden die doorbelast worden aan de markt. Het gaat hierbij om het monitoren van marktontwikkelingen, het opvolgen van signalen, het uitvoeren van enkele vooronderzoeken en de afstemming met toezichthouders in andere lidstaten en de Europese Commissie. Verder is het totaal aantal transacties gestegen. Het effect van de kostenstijging is groter dan de stijging van het aantal transacties, waardoor het tarief per eenheid stijgt.

3. Regeldruk en vaste verandermomenten

Aan deze regeling zijn geen administratieve lasten en nalevingkosten verbonden. Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking geschiedt uiterlijk twee maanden voor inwerkingtreding. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Deze afwijking van het beleid inzake vaste verandermomenten volgt uit artikel 9 van het besluit. Dat artikel schrijft namelijk voor dat de bedragen voor 1 mei worden vastgesteld (eerste lid) en dat de bedragen worden vastgesteld op basis van de kosten van de ACM in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor de bedragen gelden (tweede lid). Die kosten worden in het eerste kwartaal van het daarop volgende kalenderjaar in de jaarrekening vastgesteld. Hierdoor is bekendmaking van deze regeling ten minste twee maanden voor de inwerkingtreding niet mogelijk.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

Naar boven