Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Inspectie Leefomgeving en Transport | Staatscourant 2020, 23424 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Inspectie Leefomgeving en Transport | Staatscourant 2020, 23424 | Overig |
Datum 21 april 2020
Nummer ILT-2020/19461
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;
Gelezen het verzoek van Delft Dynamics B.V., ontvangen op 8 januari 2020
Overwegende dat:
– op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPA’s) voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit onder andere mogelijk is door met het RPA binnen zichtafstand van de piloot te blijven en de onderlinge afstand zo klein mogelijk te houden;
– Delft Dynamics B.V. voldoende kennis en ervaring heeft om op verantwoorde wijze vluchten uit te voeren met haar RPA;
– de piloten van Delft Dynamics B.V. beschikken over een RPA-L;
– Delft Dynamics B.V. beschikt over een ROC met nummer 29/2017;
– Delft Dynamics B.V. vanaf 2005 op een vaste locatie in de Rotterdam CTR testvluchten heeft uitgevoerd;
– deze locatie, door bouwwerkzaamheden, iets is verschoven en opgedeeld in delen A en B om een openbare weg vrij te houden van het TGB;
– de testlocatie op de rand van de voor RPA verboden 5,6 km-zone van de luchthaven Rotterdam-The Hague Airport ligt;
– het bezwaar van Delft Dynamics B.V., gedateerd 7 januari 2014, met de toevoegingen, gedaan tijdens de hoorzitting op 13 maart 2014, tegen de afwijzing van de mogelijkheid gebruik te maken van het testveld, door HJDZ ILT gegrond is verklaard;
– dit bezwaar gegrond is verklaard en Delft Dynamics op basis daarvan gebruik mag blijven maken van het in het voor drones verboden gebied van de Rotterdam CTR gelegen testveld;
– het tijdelijk gebied met beperkingen wordt ingesteld om de voorschriften en beperkingen die gelden in het gebied boven het testveld te kunnen vastleggen;
– er geen incidenten zijn geweest tussen op afstand bestuurde luchtvaartuigen en bemande luchtvaartuigen op de testlocatie;
– deze beschikking (voor zover deze betrekking heeft op het vliegen boven de testlocatie van Delft Dynamics B.V. in de Rotterdam CTR) in principe wordt ingetrokken op het moment dat er structurele afspraken zijn ontwikkeld voor het toelaten van vluchten met een RPA in de civiele CTR’s in het algemeen en het gebruik van deze locatie in het bijzonder;
Gelet op paragraaf SERA.3145 van verordening (EU) nr. 923/2012, artikel 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart en artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;
BESLUIT:
Ter bescherming van het luchtverkeer ten opzichte van bijzondere luchtverkeersactiviteiten tijdens (test)vluchten van RPA’s van Delft Dynamics B.V. worden als tijdelijke gebieden met beperkingen aangewezen de gebieden TGB Delft Dynamics A en TGB Delft Dynamics B, begrensd door de volgende coördinaten en hoogten, (zie afbeelding 1):
TGB Delft Dynamics A:
• van 51°59'35.99"N 004°23'07.31"E in een rechte lijn naar 51°59'33.14"N 004°23'09.21"E in een rechte lijn naar 51°59'31.73"N 004°23'03.46"E in een rechte lijn naar 51°59'34.38"N 004°23'01.58"E en terug naar het beginpunt 51°59'35.99"N 004°23'07.31"E;
• vanaf de grond tot een hoogte van 45 meter boven de grond of het water (150 ft AGL).
TGB Delft Dynamics B:
• van 51°59'23.63"N 004°23'19.60"E in een rechte lijn naar 51°59'11.77"N 004°23'27.22"E in een rechte lijn naar 51°59'09.87"N 004°23'20.48"E in een rechte lijn naar 51°59'21.59"N 004°23'10.85"E en terug naar het beginpunt 51°59'23.63"N 004°23'19.60"E;
• vanaf de grond tot een hoogte van 45 meter boven de grond of het water (150 ft AGL).
Afbeelding 1: TGBs Delft Dynamics
In de tijdelijke gebieden met beperkingen Delft Dynamics A en B gelden de volgende voorwaarden en beperkingen:
1. De TGB’s zijn verboden voor al het luchtverkeer met uitzondering van:
• de RPA’s van Delft Dynamics B.V.;
• HEMS- en SAR-vluchten en vluchten van de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart;
2. Voor vluchten met RPA’s van Delft Dynamics als bedoeld in het eerste lid geldt verder dat:
• er geen tweezijdig radiocontact vereist is;
• er geen vliegplan vereist is;
• er geen SSR-transponder vereist is.
3. deze vluchten mogen worden uitgevoerd in de volgende tijdsblokken:
• op werkdagen tussen 07:00 uur en 18:30 uur lokale tijd, maar altijd gedurende de daglichtperiode zoals gepubliceerd in het AIP Netherlands GEN 2.7;
• in het weekend en op officiële feestdagen van 07:30 uur tot 16:30 uur lokale tijd;
4. Delft Dynamics B.V. zorgt tijdens de vlucht voor een telefoonverbinding die alleen wordt gebruikt voor communicatie met de Operationele Helpdesk LVNL;
5. Delft Dynamics B.V. meldt activiteiten binnen het tijdelijke gebied met beperkingen 24 uur van tevoren aan de Operationele Helpdesk LVNL (tel.: 020 406 2201) onder vermelding van het telefoonnummer waarop Delft Dynamics B.V. tijdens de vlucht bereikbaar is;
6. de vluchten worden uitgevoerd bij een vliegzicht van ten minste 5 kilometer en ten minste 300 meter verticale afstand van bewolking.
Deze beschikking treedt in werking met ingang van 21 april 2020 en vervalt met ingang van 21 april 2021. De beschikking wordt geplaatst in de Staatscourant. Indien de Staatscourant waarin deze beschikking wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 15 april 2020, treedt deze beschikking in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt zij terug tot en met 21 april 2020.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, De Inspecteur ILT/Luchtvaart
Bezwaarmogelijkheid
Indien u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
– de naam en het adres van de indiener;
– de dagtekening;
– een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
– de gronden van het bezwaar.
Tevens ontvangen wij graag uw telefoonnummer dan wel e-mailadres.
Het bezwaarschrift kunt u richten aan:
Inspectie Leefomgeving en Transport
Afdeling Juridische zaken
Postbus 16191
2500 BD DEN HAAG
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-23424.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.