VERKEERSBESLUIT

Logo Roermond

Onderwerp: Nieuwe verkeerssituatie Looskade

 

No. 39424-2020

 

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERMOND

  •  

Grondslagen

  • gelet op artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet (WVW) 1994, is het College van Burgemeester en Wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten;

  • dat op grond van artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) de plaatsing of verwijdering van de in dit artikel genoemde verkeerstekens geschied krachtens een verkeersbesluit.

  • dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet (WVW) 1994 er een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • dat op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet (WVW) 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

  • dat de N280 de belangrijkste oost-westverbinding is in Midden-Limburg;

  • dat op het wegvak Roermond het verkeer de afgelopen jaren drukker is geworden;

  • dat de provincie Limburg, de gemeenten Roermond en Leudal willen dat er een betere verbinding komt en dat de N280 in de toekomst beter aansluit op de A2, A73 en de B52 richting Duitsland;

  • dat de aanpassing van de N280 in Roermond zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer, een betere bereikbaarheid van de stad, de bedrijventerreinen, en de natuurgebieden en een betere verkeersveiligheid;

  • dat de vermindering van de verkeersoverlast de leefbaarheid verbetert in de stad;

  • dat dit verkeersbesluit betrekking heeft op de nieuwe verkeerssituatie op en rondom de Looskade;

  • dat de maatregel strekt tot bescherming van de belangen als bedoeld in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, meer in het bijzonder:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Adviezen

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg met de politie is gepleegd en dat zij een positief advies heeft afgegeven;

Besluiten

  • 1.

    Het opheffen van een fietsoversteek op de Buitenop middels het verwijderen van de VRI en markeringen en het opnieuw instellen van een fietsoversteek op de Buitenop middels het aanbrengen van markeringen.

  • 2.

    Het instellen van een verplicht bromfietspad langs de oostzijde van de Buitenop middels plaatsing van de borden G12a, G12b en D103 van bijlage I van het RVV 1990.

  • 3.

    Het instellen van een geslotenverklaring voor fietsers op een gedeelte van de Looskade middels het plaatsen van de borden C14 van bijlage I van het RVV1990.

  • 4.

    Het instellen van een verplicht fietspad langs een gedeelte van de looskade middels plaatsing van de borden G11, G12 en D103 van bijlage I van het RVV1990.

  • 5.

    Het aanpassen van de voorrangsregeling bij de (brom)fietsoversteek over de Buitenop waarbij de (brom)fietsers voortaan voorrang moeten verlenen, middels het plaatsen en verwijderen van de borden B6 van bijlage I van het RVV1990 en het aanbrengen en verwijderen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV1990.

  • 6.

    Het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur op de Maashaven middels plaatsing van de borden A0130zb en A0230ze van bijlage I van het RVV1990.

  • 7.

    Het aanpassen van de voorrangsregeling bij de kruising van de Maashaven met de Looskade middels het verwijderen de borden B4, B5 en B6 van bijlage I van het RVV1990 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV1990 op de zuidelijk tak van de Maashaven en door de oostelijke tak van de Maashaven uit te voeren als inritconstructie.

  • 8.

    Het aanbrengen van een middengeleider op de Looskade ter hoogte van de kruising met de Maashaven en het plaatsen van de borden D2 van bijlage I van het RVV1990.

  • 9.

    Bovenstaande verkeersmaatregelen zijn vastgelegd op bijbehorende tekening met nr. 005491-TEK-23082. Deze tekening is als bijlage bij dit verkeersbesluit bijgevoegd.

  • 10.

    Het besluit wordt ter openbare kennisgeving gebracht middels publicatie in de Staatscourant.

 

Bijlagen

  • Situatietekening nr. 005491-TEK-23082

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

Roermond, 21 april 2020

Burgemeester en wethouders van Roermond,

Namens dezen,

Hoofd van de afdeling beheer openbare ruimte,

H. Janssens

 

 

Afschrift van dit besluit is gezonden aan:

de Regiopolitie Limburg-Noord, district Roermond;

de afdeling stadstoezicht;

de afdeling beheer openbare ruimte, wijkopzichter;

de afdeling beheer openbare ruimte.

 

Nota van aanvulling

Tegen het voornoemd verkeersbesluit kunnen belanghebbenden, op grond van het bepaalde in artikel 20 van de Wegenverkeerswet 1994 jo. 7:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht, binnen zes weken na de bekendmaking, schriftelijk bezwaar indienen bij ons college. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift dient ten minste te bevatten: uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de motivatie van het bezwaar.

Indien, gelet op betrokken belangen, onverwijlde spoed dit vereist, bestaat op grond van artikel 8:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht tevens de mogelijkheid, gelijktijdig met of na het indienen van het bezwaarschrift een voorlopige voorziening te vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Roermond, postbus 950, 6040 AZ Roermond.

Naar boven