COEVORDEN: VERKEERSBESLUIT STATIONSOMGEVING COEVORDEN

Logo Coevorden

Zaaknr. 30652-2020

 

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Coevorden neemt een verkeersbesluit voor het volgende gebied:

- Stationsomgeving Coevorden.

 

Het gaat om de volgende maatregelen:

- Het aanduiden, verplaatsen of verwijderen van diverse verkeerborden en verkeerstekens.

 

Aanleiding

Door de realisatie van de spoorboog op het Europark is er een rechtstreekse spoorverbinding gerealiseerd buiten het centrum van Coevorden tussen Nederland en Duitsland c.q. de Bentheimer Eisenbahn. Dit betekent voor de stationsomgeving in het centrum van Coevorden dat rangeren niet meer nodig is. Aan de centrumzijde van het station ligt een spoor voor de treinen voor personenvervoer en aan de andere zijde van het perron liggen vier sporen. Van deze vier zijn er twee verwijderd. De twee overblijvende sporen zijn voor het personenvervoer en een goederenwachtspoor.

Door de aanleg van het EDS-plein aan de westzijde van het station was er ook de wens om deze met het centrum van Coevorden te verbinden. Inwoners en ondernemers van Coevorden kregen diverse varianten voorgelegd waarbij ze hun voorkeur konden aangeven. De mogelijkheden zijn bekeken en gekozen is voor een voetgangerstunnel. Gebruikers van de tunnel kunnen de fiets aan de hand meenemen.

De voetgangerstunnel is gesitueerd op de plek van de voormalige fietsenstalling. De fietsenstalling wordt verplaatst naar de andere kant van het stationsgebouw, richting het busstation en de capaciteit van de stalling wordt uitgebreid aan de westzijde. Het busstation komt voor een deel op de plek van de huidige Park en Ride (P+R). De P+R wordt verplaatst naar de Parallelweg. Vorenstaande betekent een complete herinrichting van de stationsomgeving.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

 

- Dat bovenstaande ontwikkelingen fysieke aanpassingen met zich meebrengen die gevolgen hebben voor het openbaar verkeer;

- Dat hierdoor bestaande verkeerstekens verplaatst worden of opgeheven worden;

- Dat hierdoor nieuwe verkeerstekens worden geplaatst.

 

Aangaande Parallelweg, zuidwestzijde van het station:

- Dat er een nieuw parkeerterrein wordt ontwikkelt die aangewezen wordt als P+R;

- Dat vanwege het gestoken parkeren er éénrichtingverkeer wordt ingesteld.

 

Aangaande Wilhelminasingel, zuidoostzijde van het station:

- Dat het voormalige/bestaande parkeerterrein wordt gereconstrueerd;

- Dat de bestaande Kiss&Ride strook wordt geformaliseerd;

- Dat ter plekke van de Kiss&Ride strook het éénrichtingverkeer wordt gehandhaafd;

- Dat hierbij bord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt verplaatst;

- Dat één GPP (Gehandicaptenparkeerplaats) wordt verplaatst en er één nieuw wordt aangewezen;Dat het parkeerterrein formeel wordt aangewezen als een Parkeergelegenheid waar alleen parkeren in de vakken toegestaan is;

- Dat er twee parkeerplaatsen worden aangewezen voor het elektrisch opladen van voertuigen.

 

Aangaande rotonde Stationsplein en aansluitende wegen:

- Dat de rotonde een aantal meters in westelijke richting wordt verplaatst, en hierdoor ook de borden D1;

- Dat het gehele fietspad om de rotonde wordt aangewezen als een verplicht fietspad;

- Dat er hierdoor de afstand tussen autoverkeer en fietsverkeer vergroot wordt en verbeterd zicht ontstaat door het verkeer op het fietsverkeer;

- Dat de aansluitingen van de wegen op de rotonde verbeterd wordt;

- Dat, gelijk aan de huidige situatie, fietsverkeer voorrang dient te verlenen op het autoverkeer, en dat hierbij borden B6 verplaatst worden;

- Dat het oprijden van de westelijke aansluiting van de rotonde voor alle verkeer verboden is;

- Dat éénrichtingverkeer wordt ingesteld bij de Friesestraat, zodat verkeer vanaf de rotonde alleen de Friesestraat nog kan inrijden;

- Dat de verbinding tussen het station (winkel)centrum voor voetgangers wordt verbeterd met het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats.

 

Aangaande busstation:

- Dat het busstation opnieuw wordt ingericht en hiermee ook de halteplaatsen;

- Dat er taxiplekken dicht bij de ingang van het station worden aangewezen;

- Dat er twee GPP’s dicht bij de ingang van het station worden aangewezen.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

- Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of Schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het Karakter of van de functie van objecten of gebieden;

- Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

 

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeerbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

De teamleider Vastgoed en Infrastructuur is door een geldend mandaatbesluit door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van de wet is tot het onderstaand besluit gekomen.

 

BESLUIT

Een verkeerbesluit nemen voor:

 

  • 1.

    het aanwijzen van een parkeerterrein langs Parallelweg door plaatsing van een bord volgens model E4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 2.

    het instellen van éénrichtingverkeer op het bij punt 1 genoemde parkeerterrein door plaatsing van borden volgens model C2 en C3 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 3.

    het aanwijzen van een Kiss&Ride strook Wilhelminasingel aan de zuidoostzijde van het station, door plaatsing van een bord volgens model E4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord ‘alleen in- en uitstappen passagiers’;

  • 4.

    het verplaatsen van bord C2 bij de Kiss&Ride strook Wilhelminasingel;

  • 5.

    het aanwijzen van een parkeerterrein langs Wilhelminasingel door plaatsing van borden volgens model E4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 6.

    het aanduiden van twee gehandicaptenparkeerplaatsen voor algemeen gebruik, gelegen op het aan te wijzen parkeerterrein Wilhelminasingel volgens punt 5, door plaatsing van een bord volgens model E6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord OB 504. Het betreft één verplaatsing en één nieuw aan te wijzen locatie;

  • 7.

    het aanwijzen van twee oplaadplaatsen voor elektrische voertuigen, op de locatie parkeerterrein bij punt 5, door plaatsing van borden volgens model E4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met onderbord “opladen elektrische voertuigen” en twee pijlen wijzend naar beide parkeerplaatsen;

  • 8.

    het verplaatsen van borden D1 (rotonde);

  • 9.

    het aanwijzen van een verplicht fietspad door plaatsing van borden volgens model G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 10.

    het verplaatsen van borden B6;

  • 11.

    het verwijderen van bord C2 ter hoogte van de westelijke aansluiting op de rotonde;

  • 12.

    het instellen van een geslotenverklaring ter hoogte van de westelijke aansluiting op de rotonde volgens model C1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 13.

    het instellen van éénrichtingverkeer ter hoogte van de Friesestraat door plaatsing van borden volgens model C2 en C3 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 14.

    het aanwijzen van een voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de zuidelijke aansluiting op de rotonde, Wilhelminasingel, volgens L2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 15.

    het aanwijzen van halteplaatsen voor busverkeer bij het nieuwe busstation volgens model L3b van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 16.

    het aanwijzen van 3 taxi standplaatsen bij het nieuwe busstation volgens model E5 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 17.

    het verplaatsen van bord C1 ten noorden van het nieuwe busstation, en aanbrengen van onderbord “uitgezonderd bussen, gehandicapten, taxi’s”;

  • 18.

    het aanduiden van twee gehandicaptenparkeerplaatsen voor algemeen gebruik bij het nieuwe busstation, door plaatsing van een bord volgens model E6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord OB 504;

  • 19.

    Bovengenoemde punten 1 t/m19 uit te voeren conform de bij dit besluit behorende situatietekeningen 358511-T015-L01 en 358511-T015-L02;

  • 20.

    dit besluit te publiceren in de digitale Staatscourant www.Staatscourant.nl en op de website www.officiëlebekendmakingen.nl;

  • 21.

    belanghebbenden erop te wijzen dat tegen het onder 1 tot en met 19 vermelde binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt, bezwaar kan worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Coevorden, Postbus 2, 7740 AA Coevorden.

     

Coevorden, 15 april 2020.

Burgemeester en wethouders van Coevorden,

Namens deze,

Teamleider Vastgoed en Infrastructuur,

E. Hagenauw

Naar boven