Verkeersbesluit Rotterdam Centrum: het tijdelijk afsluiten van de Schiedamsedijk ten behoeve van werkzaamheden van de RET aan metrostation Leuvehaven

Logo Rotterdam

 

Rotterdam Centrum 20/0007189 AS20/04841

 

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

overwegende,

 

dat de RET de vluchtcapaciteit van haar ondergrondse metrostations moet vergroten om te voldoen aan de wettelijke eisen;

dat dit specifiek voor metrostation Leuvehaven betekent dat aan beide zijden van de Schiedamsedijk (west en oost) extra reguliere uitgangen moeten worden gebouwd;

dat dit het gevolg is van aangescherpte nationale wetgeving, alsmede de groei van het aantal reizigers;

dat om deze bouw te kunnen uitvoeren allereerst de Stadsverwarming door Eneco moet worden omgelegd, waarvoor de gehele rijbaan van de Schiedamsedijk aan de westzijde opengebroken zal moeten worden;

dat de RET aansluitend start met haar werkzaamheden om de extra uitgang te realiseren vanaf perronniveau tot aan maaiveld;

dat hiervoor een bouwplaats nodig is die vanaf 1,5 meter vanaf de gevels de gehele breedte van de westelijke rijbaan van de Schiedamsedijk inneemt, tot aan de scheiding met de trambaan;

dat hierdoor de westelijke rijbaan van de Schiedamsedijk in haar geheel gestremd zal zijn, inclusief het fietspad vanaf de Schilderstraat, tot vlak voor de tramhaltes Leuvehaven;

dat deze werkzaamheden zullen starten vanaf 22 mei 2020 en zullen duren tot vrijdag 9 april 2021, of zoveel korter als mogelijk;

dat het hier weliswaar gaat om tijdelijke verkeersmaatregelen, maar dat deze voor een periode van langer dan vier maanden noodzakelijk zijn en daarom zijn opgenomen in dit verkeersbesluit;

dat een alternatieve omrijdroute is vastgelegd met diverse betrokken partijen voor voetgangers, fietser en autoverkeer;

dat de maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam.

dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) wel overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam;

dat de Politie, eenheid Rotterdam, te kennen heeft gegeven akkoord te zijn met de voorgelegde verkeersmaatregelen;

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2016 (gemeenteblad 2016-6556, zoals nadien gewijzigd);

Besluit:

namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

Tot het tijdelijk afsluiten van de Schiedamsedijk ten behoeve van werkzaamheden van de RET aan het metrostation Leuvehaven, middels

Het instellen van 30 km/h door het plaatsen van zes borden A0130zb (zone maximumsnelheid 30 km/h) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

Het instellen van een geslotenverklaring voor fietsers door het plaatsen van één bord C14 (verboden voor fietsers) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

Het instellen van een geslotenverklaring voor al het verkeer door het plaatsen van vijf borden C01 (gesloten voor alle verkeer) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

Het instellen van een geslotenverklaring voor voetgangers door het plaatsen van twee borden C16 (gesloten voor voetgangers) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

Het instellen van een eenrichtingsweg door het plaatsen van één bord C04 (eenrichtingsweg) als bedoeld in bijlag I van het RVV 1990;

Het instellen van een gebod om aan twee zijden te passeren door het plaatsen van één bord D03 (gebod te passeren aan 2 zijden) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

Het instellen van een gebod te passeren door het plaatsen van één bord D02 (gebod voor alle bestuurders het voorbij te gaan aan de zijden die de pijlen aangeven) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

Het verkeersbesluit van rechtswege te laten vervallen na 9 april 2021, of zoveel korter als mogelijk en de Schiedamsedijk hierna terug te stellen in de oude situatie.

Te bepalen dat de bij dit besluit behorende bordenplan integraal onderdeel uitmaakt van dit verkeersbesluit.

De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt zowel in de Staatcourant als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar

 

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

Rotterdam, 15 april 2020

M.A. van Kruiningen

Naar boven