Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 16 januari 2020, nr. IENW/BSK-2019/146127, tot wijziging van de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi in verband met het mogelijk maken van de vervanging van systeemkaarten buiten de productiefaciliteiten van fabrikanten

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 22, eerste en vierde lid, en 23, derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 komt de begripsbepaling van ‘vervangende systeemkaart’ te luiden:

vervangende systeemkaart:

door de minister voor de vervanging van de systeemkaart van een specifieke boordcomputer aan de vervoerder of fabrikant afgegeven nieuwe processorkaart waarvan de functie voor het genereren van elektronische handtekeningen nog niet actief is;.

B

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid, onderdeel s, komt te luiden:

  • s. koppelt zich, onder verantwoordelijkheid van de fabrikant, aan een vervangende systeemkaart op de wijze zoals gespecificeerd in hoofdstuk 3, in het bijzonder overeenkomstig het in paragraaf 3.1.2 gestelde, en overeenkomstig paragraaf 8.2 van bijlage 4;

2. Onder verlettering van de onderdelen t tot en met v tot u tot en met w wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

  • t. biedt, ter ondersteuning van het vervangingsproces, bedoeld in onderdeel s, een gebruikersinterface die faciliteert dat de vervanging van de systeemkaart, ongeacht de locatie, ook kan worden uitgevoerd door de fabrikant of werkplaats;.

3. Onderdeel w (nieuw), komt te luiden:

  • w. koppelt zich, onder verantwoordelijkheid van de fabrikant en in diens productiefaciliteit dan wel bij reeds in gebruik zijnde boordcomputers volgens een door de fabrikant opgesteld beveiligingsconcept dat naar het oordeel van de Dienst Wegverkeer minstens dezelfde bescherming waarborgt, aan een eerste systeemkaart op de wijze zoals gespecificeerd in hoofdstuk 3, in het bijzonder overeenkomstig het in paragraaf 3.1.1 gestelde, en overeenkomstig paragraaf 8.2 van bijlage 4.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

Algemeen

Inleiding

Momenteel zijn er rond de 40.000 taxivoertuigen in Nederland. Elke taxivervoerder is verplicht om uitsluitend voertuigen die zijn voorzien van een correct werkende boordcomputer in te zetten voor taxivervoer. Correcte werking van een boordcomputer is voor een belangrijk deel afhankelijk van de geldigheid en de correcte werking van de in de boordcomputer ingebouwde systeemkaart (een chipkaart). Omdat systeemkaarten niet onbeperkt geldig zijn moet elke boordcomputer periodiek van een nieuwe systeemkaart worden voorzien. Zowel het installeren van een eerste systeemkaart als het omwisselen van de systeemkaart van een boordcomputer was slechts mogelijk in de productiefaciliteiten van de fabrikanten van de boordcomputers. Het installeren alsook het vervangen van een systeemkaart in een fabriek betreffen tijdrovende en kostbare processen.

Een nadere beoordeling van de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi heeft uitgewezen dat de beperking van de locaties waar het installeren of omwisselen van systeemkaarten mag worden uitgevoerd, onder bepaalde voorwaarden, kan worden verruimd. Tot op heden was in de regeling opgenomen dat het installeren of omwisselen van systeemkaarten enkel door de fabrikant en in diens productiefaciliteit kon plaatsvinden. Deze eis bleek te beperkend en niet noodzakelijk te zijn. Met deze wijzigingsregeling is het nu ook toegestaan om systeemkaarten in een werkplaats of daarbuiten te mogen installeren of omwisselen. Deze verruiming vergroot de flexibiliteit en kan de kosten voor de taxibranche beperken.

Het nodige beveiligingsniveau blijft gehandhaafd. Er worden op reguliere basis toetsen uitgevoerd op de processen van de fabrikanten van de boordcomputer taxi (BCT). Dat geeft zowel de ILT en als de RDW de garantie dat BCT-fabrikanten het beschreven proces blijven volgen ook bij wisselingen in de komende jaren. Mocht het resultaat van een toets niet goed zijn dan kan een productie-omgeving of een BCT-fabrikant zijn RDW-keurmerk verliezen.

Handhaafbaarheids- en uitvoerbaarheidstoetsen

De onderhavige wijzigingsregeling is door de ILT en de RDW getoetst op handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid, en door beide instanties handhaafbaar en uitvoerbaar bevonden. De toets door de RDW heeft geleid tot enkele tekstuele aanpassingen in de inleiding.

Consultatie

De flexibilisering die het gevolg is van deze regeling, is door betrokken brancheorganisaties positief ontvangen. De consultatie van deze organisaties heeft verder niet tot wijzigingen geleid. Na afloop van de consultatie is de vormgeving van de regeling aangepast. De inhoud en de strekking zijn hierbij niet gewijzigd.

Administratieve lasten

Deze regeling leidt niet tot administratieve lasten voor burgers en bedrijven. De groep van belanghebbenden is klein, waardoor zij snel op de hoogte zullen zijn van aanstaande wijzigingen. Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) deelt de analyse dat er geen omvangrijke negatieve gevolgen zijn voor de regeldruk. Om die reden heeft het ATR geen formeel advies uitgebracht.

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Van het besluit van het kabinet inzake vaste verandermomenten van regelgeving wordt afgeweken, aangezien de branche gebaat is bij een snelle inwerkingtreding.

Artikelsgewijs

Artikel I

A

Met deze wijziging van de begripsbepaling van ‘vervangende systeemkaart’ is de mogelijkheid gecreëerd om vervangende systeemkaarten aan ondernemers te leveren.

B

Met deze wijziging van artikel 17, eerste lid, onderdeel s en t (nieuw) is het locatievereiste voor de vervanging van systeemkaarten uit onderdeel s verruimd zodat het thans mogelijk is voor vervoerders om systeemkaarten op iedere locatie te laten vervangen door de fabrikant of werkplaats. Het is daarmee niet langer noodzakelijk dat de vervanging binnen de productiefaciliteit van de fabrikant plaatsvindt. Wel dient de vervoerder ervoor zorg te dragen dat bij de vervanging de door de fabrikant opgestelde procedure wordt gevolgd.

Met deze wijziging van artikel 17, eerste lid, onderdeel w, is de mogelijkheid gecreëerd om systeemkaarten door eerste systeemkaarten te vervangen binnen de operationele omgeving. Daarbij is aangegeven dat de fabrikant die daarvoor kiest, zich bij de vervanging dient te houden aan een door hem opgesteld beveiligingsconcept dat naar het oordeel van de Dienst Wegverkeer minstens dezelfde bescherming biedt als vervanging binnen de productiefaciliteit zelf.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven