Verkeersbesluit St. Annastraat; tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met uitvoering werkzaamheden

Logo Nijmegen

Kenmerk: D200396517

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NIJMEGEN;

 

Overwegende,

 

 

dat de St. Annastraat in Nijmegen een belangrijke route is voor verkeer naar de stad en vice versa;

dat het gedeelte van de St. Annastraat tussen het Keizer Karelplein en de Oude Groenewoudseweg opnieuw wordt ingericht;

dat er om het gebruik van de fiets te stimuleren in Nijmegen snelfietsroutes worden aangelegd;

dat in dit verband de parallelwegen op de St. Annastraat worden ingericht als snelfietsroute;

dat om deze fietsroute comfortabeler te maken klinkers op de ventweg worden vervangen door rood asfalt;

dat er tevens maatregelen worden getroffen om de oversteekbaarheid te verbeteren en om sluipverkeer door de naastgelegen wijken te voorkomen;

dat voorts de kruising St. Annastraat-Groesbeekseweg anders wordt ingericht;

dat er om deze werkzaamheden op een verkeersveilige en efficiënte wijze plaats te laten vinden gewenst is om tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen;

dat deze maatregelen in hoofdzaak bestaan uit het tijdelijk afsluiten voor verkeer van delen van de parallelwegen van de St. Annastraat en het tijdelijk openstellen van delen van de parallelwegen voor (brom)fietsers in twee richtingen;

dat voorts tijdelijk eenrichtingsverkeer wordt ingesteld voor gemotoriseerd verkeer op de delen van de parallelwegen die tijdens het werk in twee richtingen voor fietsers zijn opengesteld en er op de St. Annastraat zelf tijdelijk een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt;

dat via bebording wordt gewezen op de (brom)fietsroutes tijdens de uitvoering van de werkzaamheden;

dat ten behoeve van de overzichtelijkheid de toegangen tot een aantal zijstraten van de (brom)fietsroute zijn dichtgezet en er een extra verkeerslicht is geplaatst;

dat voorts een aantal smalle weggedeelten zijn verbreed in verband met de doorgang voor (brom)fietsverkeer in twee richtingen;

dat de werkzaamheden in fases wordt uitgevoerd hetgeen betekent dat het ene wegvak na herinrichting weer wordt opengesteld en het andere juist weer dicht gaat om werkzaamheden te verrichten;

dat dit afhankelijk van de fase waarin de werkzaamheden zich bevinden betekent dat er voor (brom)fietsers dan wel via de parallelweg aan de westzijde of wel aan de oostzijde van de St. Annastraat een route beschikbaar is;

dat met de tijdelijke verkeersmaatregelen wordt beoogd dat de werkzaamheden op een veilige en adequate manier uitgevoerd kunnen worden;

dat bovendien wordt beoogd bij te dragen aan een veilige afwikkeling van het verkeer tijdens de wegwerkzaamheden;

dat de werkzaamheden naar verwachting tot en met 24 juli 2020 zullen duren;

dat in het geval de ontwikkelingen rond het Coronavirus het toelaten dat de Vierdaagse 2020 doorgaat, de werkzaamheden aan de St. Annastraat tijdens dit evenement worden stilgelegd;

dat buurtbewoners en instanties/bedrijven in de omgeving zijn geïnformeerd over de uit te voeren werkzaamheden en de daarmee samenhangende verkeersmaatregelen;

dat er via de (digitale) media aandacht aan de verkeersmaatregelen wordt besteed;

dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen;

dat in het onderhavige geval een groter belang wordt toegekend aan een veilige uitvoering van de werkzaamheden en aan een veilige afwikkeling van het verkeer, dan aan het achterwege laten van de verkeersmaatregelen op de betreffende delen van de St. Annastraat;

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat terzake overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden;

dat gelet op het Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Nijmegen (gemeenteblad 2019 nr. 81066 d.d. 05-04-2019), voor wat betreft afdeling Stadsbeheer onder volgnr. 62 voor tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994 onder voorwaarden mandaat is verleend aan het Afdelingshoofd Stadsbeheer (SB00) en het Bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement (SB60);

gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 en 37 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

 

besluiten:

 

 

  • I.

    Van 6 januari tot en met 24 juli 2020, of zoveel langer of korter dan noodzakelijk is voor uitvoering van de werkzaamheden, de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

     

a. door het plaatsen van borden C1 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en afzethekken af te sluiten voor verkeer:

- de werkvakken op de parallelwegen St. Annastraat tussen de Oude Groenewoudseweg en de Groesbeekseweg;

 

b. door het plaatsen van borden C2 en C3 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 eenrichtingsverkeer met uitzondering van (brom)fietsers in te stellen op delen van de parallelwegen St. Annastraat

 

c. door het plaatsen van de borden G12a als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 fiets/bromfietspaden in twee richtingen aan te wijzen ter hoogte van de aansluitende zijwegen op de parallelwegen St. Annastraat

 

d. door het plaatsen van borden A1 (30) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen op het gedeelte van de St. Annastraat tussen de Groesbeekseweg en de Oude Groenewoudseweg;

 

e. door het plaatsen van borden F1 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 een inhaalverbod in te stellen op de St. Annastraat vanaf de aansluiting Keizer Karelplein;

 

Een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekeningen d.d. 16-12-2019 -002, -003, -004 en -005

 

Nijmegen, 10-04-2020

Namens burgemeester en wethouders van Gemeente Nijmegen,

Jos van der Meer, Bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement

Mededelingen

Bezwaar en Beroep

Dit besluit ligt gedurende zes weken na heden voor eenieder ter inzage bij de Informatiebalie in de Stadswinkel, Mariënburg 75 Nijmegen (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur en op donderdag van 09.00-20.00 uur).

Gedurende deze termijn kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.

Het is mogelijk om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via een webformulier in de digitale balie van de gemeente Nijmegen (www.nijmegen.nl). Voor het indienen van een digitaal bezwaarschrift dient u in het bezit te zijn van een DigiD.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven