Voornemen verkeersbesluit geslotenverklaringen voor vrachtauto’s op delen van de wegen Zuiderdracht en Oosterblokker in Oosterblokker, Dr.Wijtemalaan in Westwoud en Nieuweweg in Hoogkarspel

Logo Drechterland

Burgemeester en wethouders van de gemeente Drechterland:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op dit voorgenomen verkeersbesluit.

Burgemeester en wethouders zijn voornemens om een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op delen van de wegen Zuiderdracht en Oosterblokker in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan in Westwoud en Nieuweweg in Hoogkarspel.

Vereiste van besluit:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Overwegende dat,

• Op 8 juli 2019 een voorgenomen verkeersbesluit voor het instellen van geslotenverklaringen voor vrachtauto’s op delen van de wegen Zuiderdracht en Oosterblokker in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan in Westwoud en Nieuweweg in Hoogkarspel is gepubliceerd.

• Op het voorgenomen verkeersbesluit van 8 juli 2019 zienswijzen zijn ingediend. Naar aanleiding van de ingediende zienswijzen, de voorgestelde locaties van de geslotenverklaringen in de straat Oosterblokker en de Dr. Wijtemalaan zijn gewijzigd. Deze wijzigingen zijn opgenomen in dit nieuwe voorgenomen verkeersbesluit.

• De locaties van de geslotenverklaringen voor vrachtauto’s in de Zuiderdracht in Oosterblokker en de Nieuweweg in Hoogkarspel in dit voorgenomen verkeersbesluit ongewijzigd zijn ten opzichte van het voorgenomen verkeerbesluit van 8 juli 2019.

• Het doel van de geslotenverklaringen is om de leefbaarheid bij bewoners te verbeteren door overlast van grote voertuigen in de vorm van geluid en trillingen te verminderen en schade aan woningen te beperken.

• Bewoners in meerdere kernen in Drechterland al jaren overlast, hinder en schade ervaren van zwaar vrachtverkeer in de vorm van geluidshinder en trillingshinder en dat de leefbaarheid hierdoor wordt aangetast.

• Veel bebouwing niet is onderheid en dat door trillingen van het vrachtverkeer schade aan deze bebouwing ontstaat.

• Bewoners in meerdere kernen in Drechterland ook verkeersonveiligheid ervaren door het vrachtverkeer.

• Het voor de veiligheid van alle weggebruikers wenselijk is dat er zo min mogelijk vrachtverkeer door de kernen rijdt.

• Door de gemeenteraad in zowel het bestuursakkoord als het maatschappelijk akkoord is vastgelegd dat na de ingebruikname van de N307 (Westfrisiaweg) vanaf november 2018, vrachtverkeer dat geen herkomst of bestemming heeft in de kernen Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel wordt teruggedrongen.

• Het vrachtverkeer in de kernen teruggedrongen kan worden door geslotenverklaringen voor vrachtauto’s in te stellen.

• Door de openstelling van de N307 er een alternatieve route beschikbaar is voor doorgaand vrachtverkeer.

• Door het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtauto's op de bovengenoemde locaties, doorgaand vrachtverkeer onder andere gebruik zal maken van de route via de N307.

• Een geslotenverklaring eenvoudig te handhaven is.

• Er bij de maatregelen rekening moet worden gehouden met onderlinge afhankelijkheid, vanwege het mogelijke sluipverkeer door Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel.

• Onderzoek in Oosterblokker heeft uitgewezen dat een groot deel van het vrachtverkeer uit doorgaand verkeer bestaat, wat via Oosterblokker van noord naar zuid en vice versa rijdt en dus geen bestemmingsverkeer is.

• Met een geslotenverklaring voor vrachtauto's in de Zuiderdracht tussen de Gildenweg en de in-/uitrit behorende bij het pand Veilingweg 1, het vrachtverkeer op alle wegen in Oosterblokker afneemt en dat hiermee het bestemmingsvrachtverkeer in Oosterblokker optimaal verspreid wordt.

• Met een geslotenverklaring voor vrachtauto's in de Zuiderdracht het doorgaande vrachtverkeer in Oosterblokker teruggedrongen wordt, wat (met circa 120 vrachtauto’s gemiddeld op een werkdag van totaal ongeveer 250 vrachtauto’s) ongeveer 50% van het vrachtverkeer in Oosterblokker is.

• Bij het instellen van een geslotenverklaring in de Zuiderdracht het voornemen is om ook een geslotenverklaring voor vrachtauto’s in te stellen op de Oosterblokker om sluipverkeer te voorkomen.

• Ondernemers aan de Oosterblokker graag een directe verbinding willen houden met de Westfrisiaweg en de A7.

• Er naar schatting gemiddeld ongeveer 50 vrachtauto’s per werkdag over de Dr. Wijtemalaan rijden.

• De rijbaan in de bocht van het Laantje in Westwoud vlak ten zuiden van de Raadhuisstraat, zonder zeer ingrijpende maatregelen niet voldoende breed gemaakt kan worden voor het onderling passeren van grote voertuigen, en dat mede hierdoor vrachtverkeer door de dorpskern van Westwoud zoveel mogelijk voorkomen moet worden.

• Uit metingen is gebleken dat er gemiddeld op een werkdag ongeveer 100 vrachtauto’s over de Nieuweweg rijden.

• Om het vrachtverkeer in Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel terug te dringen, het wenselijk is om een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op de wegen Zuiderdracht (tussen Gildenweg en de in/uitrit behorende bij het pand Veilingweg 1) in Oosterblokker, de weg Oosterblokker (tussen het kruispunt Binnenwijzend/Zittend en Oosterblokker 172), Dr. Wijtemalaan (tussen het Wijzenddijkje en Dr. Wijtemalaan 31) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend/Oosterwijzend) in Hoogkarspel.

• Met de gewijzigde locaties van de geslotenverklaringen in de straat Oosterblokker en de Dr. Wijtemalaan tegemoet wordt gekomen aan de zienswijzen en dat het doel van deze maatregelen alsnog wordt gerealiseerd.

• De Zuiderdracht en de Oosterblokker in Oosterblokker, de Dr. Wijtemalaan in Westwoud en de Nieuweweg in Hoogkarspel in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Drechterland.

• Door deze voorgenomen maatregel minder schade aan bebouwing, bestrating en straatmeubilair wordt verwacht en dat verkeersveiligheid wordt vergroot.

• Na invoering van de voorgenomen geslotenverklaringen voor vrachtauto's, er op bovenstaande locaties geen vrachtverkeer meer rijdt.

• De voorgenomen maatregelen in het belang zijn van bewoners in Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel, omdat de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in deze dorpen door de maatregelen worden verbeterd.

• Met de voorgenomen maatregelen is beoogd de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit is het algemeen belang.

• De belangen van bedrijven en hun leveranciers evenals het overige vrachtverkeer door de voorgenomen maatregelen licht worden geschaad, omdat er in bepaalde gevallen omgereden moet worden.

• Alle bestemmingen met een vrachtauto bereikbaar blijven, maar dat voor sommige bestemmingen met een vrachtauto omgereden moet worden, waarvoor alternatieve routes beschikbaar zijn.

• Door het omrijden er mogelijk meer uitstoot plaatsvindt, waardoor het milieu licht geschaad wordt.

• Met de voorgenomen maatregelen het vrachtverkeer vooral verplaatst wordt naar de N307 en de wegen door Hoorn, die naar oordeel van burgemeester en wethouders qua leefbaarheid en verkeersveiligheid beter geschikt zijn voor vrachtverkeer, dan de wegen in Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel. De voorgenomen maatregelen zijn hiermee ook in het belang van overige verkeer en het algemeen belang.

• Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de voorgenomen maatregelen hoofdzakelijk in het belang zijn van bewoners in Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel, en verder in het algemeen belang en in het belang van het verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van bedrijven, hun leveranciers en het overige vrachtverkeer, omdat alle bestemmingen met een vrachtauto bereikbaar blijven door alternatieve routes.  

• Dit mogelijk is door plaatsing van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) op de wegen Zuiderdracht (tussen Gildenweg en de in/uitrit behorende bij het pand Veilingweg 1) in Oosterblokker, de weg Oosterblokker (tussen het kruispunt Binnenwijzend/Zittend en Oosterblokker 172), Dr. Wijtemalaan (tussen het Wijzenddijkje en Dr. Wijtemalaan 31) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend/Oosterwijzend) in Hoogkarspel en het plaatsen van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) met onderbord OB401 (afstand tot de geslotenverklaring in meters) op deze wegen conform tekeningen in de bijlage.

• Ondernemers, bewoners, gemeente Stede Broec, gemeente Hoorn, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en vervoerdersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging evofenedex worden geïnformeerd en dat zienswijzen op dit voorgenomen besluit zullen worden meegewogen bij het opstellen van het definitieve verkeersbesluit.

• Overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van het regionaal politiekorps als bedoeld in artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en dat deze negatief heeft geadviseerd. In het voorgenomen verkeersbesluit van 8 juli 2019 staat per abuis dat de politie positief heeft geadviseerd. De politie heeft met name negatief geadviseerd, omdat door de geslotenverklaringen het vrachtverkeer wordt verplaatst naar langere routes, waarmee de verkeersveiligheid op deze routes wordt verminderd. De alternatieve routes die vooral via de N307 en door Hoorn zullen gaan, zijn naar oordeel van burgemeester en wethouders qua leefbaarheid en verkeersveiligheid beter geschikt voor het vrachtverkeer, dan de routes door Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel. Daarbij gaf de politie aan dat de maatregelen tot ongewenste keermanoeuvres van het vrachtverkeer leiden. Door juiste bebording te plaatsen en bekendheid van de geslotenverklaringen, worden ongewenste keermanoeuvres tot een minimum beperkt. 

• Gelet op het bepaalde terzake in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en Burgerlijk Wetboek.

• Aan dit voorgenomen verkeersbesluit de volgende belangen, als bedoeld in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, ten grondslag liggen:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• het beschermen van weggebruikers en passagiers.

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

 

B E S L U I T:

Op grond van bovenstaande overwegingen om:

• Een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op de wegen Zuiderdracht (tussen Gildenweg en de in/uitrit behorende bij het pand Veilingweg 1) in Oosterblokker, de weg Oosterblokker (tussen het kruispunt Binnenwijzend/Zittend en Oosterblokker 172), Dr. Wijtemalaan (tussen het Wijzenddijkje en Dr. Wijtemalaan 31) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend/Oosterwijzend) in Hoogkarspel.

• Dit te realiseren door het plaatsen van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) op de wegen Zuiderdracht (tussen Gildenweg en de in/uitrit behorende bij het pand Veilingweg 1) in Oosterblokker, de weg Oosterblokker (tussen het kruispunt Binnenwijzend/Zittend en Oosterblokker 172), Dr. Wijtemalaan (tussen het Wijzenddijkje en Dr. Wijtemalaan 31) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend/Oosterwijzend) in Hoogkarspel en het plaatsen van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) met onderbord OB401 (afstand tot de geslotenverklaring in meters) op deze wegen conform tekeningen in de bijlage.

• Ondernemers, bewoners, gemeente Stede Broec, gemeente Hoorn, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en vervoerdersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging evofenedex schriftelijk te informeren over dit gewijzigde concept verkeersbesluit en de mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen op dit besluit.

Drechterland, 8 januari 2020

Burgemeester en wethouders van Drechterland

namens dezen,

J.A.C. Kunst, medewerker Leefomgeving.

Terinzagelegging

Het voorgenomen verkeersbesluit en de tekeningen waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatiedatum voor een ieder ter inzage bij de balie in het gemeentehuis van Drechterland, Raadhuisplein 1 in Hoogkarspel.

Zienswijze

Belanghebbenden kunnen gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen schriftelijk of mondeling een zienswijze indienen over het verkeersbesluit bij het college van burgemeester en wethouders van de Drechterland, Postbus 9, 1616 ZG Hoogkarspel. Het is niet mogelijk telefonisch uw zienswijze kenbaar te maken. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve verkeersbesluit meegewogen.

Naar boven