Verkeersbesluit

Logo Overbetuwe

Openstellen RijnWaalpad in Overbetuwe voor speed-pedelecs

Ons kenmerk: 20uit05190

Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;

Gelet op

artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

Aanleiding

Sinds 1 januari 2017 heeft de speed-pedelec (een elektrische tweewieler met trapondersteuning, waarbij de trapondersteuning ook doorgaat bij een snelheid boven 25 km/u) in de verkeerswetgeving de status gekregen van bromfiets. Dat houdt in dat gebruikers van speed-pedelecs geen gebruik mogen maken van het onverplichte fietspad dat deel uitmaakt van de snelle fietsroute Arnhem - Nijmegen, ook bekend als het RijnWaalpad. De doelstelling van het RijnWaalpad is onder meer om een aantrekkelijke, vlotte, veilige, comfortabele en directe fietsverbinding aan te bieden als alternatief voor het dagelijks woon-werkverkeer per auto in de regio Arnhem Nijmegen tussen stedelijke kernen en woon- en werkgebieden. Daardoor kan congestievorming op het hoofdwegennet nu en in de toekomst worden verminderd of voorkomen en wordt een positieve bijdrage geleverd aan de leefomgeving. Het RijnWaalpad is speciaal ingericht conform een vastgesteld regionaal programma van eisen met onder andere vastgelegde minimale breedte van het pad, boogstralen, verlichting, voorrangsregeling en/of ongelijkvloerse kruisingen. De speed-pedelec is bij uitstek een goed en gezond alternatief vervoermiddel voor de auto in het dagelijkse woon-werkverkeer, met name op afstanden groter dan 7 km, en draagt eveneens bij aan de doelen vermindering congestie en verbetering leefomgeving (geen uitstoot en lawaai).

Overwegende dat:

een gedeelte van het RijnWaalpad op het grondgebied van de gemeente Overbetuwe ligt;

dit gedeelte van het RijnWaalpad loopt tussen de grens met de gemeente Lingewaard, ter hoogte van de Breedlersestraat, en de grens met de gemeente Arnhem, ter hoogte van de Rijkerswoerdsestraat;

dit gedeelte van het RijnWaalpad een onverplicht fietspad betreft en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Overbetuwe;

het RijnWaalpad bedoeld is als rechtstreekse verbinding tussen Nijmegen en Arnhem;

het RijnWaalpad daarmee een alternatief is voor dagelijks woon- werkverkeer met de auto;

de gemeente Overbetuwe, de provincie Gelderland en de overige gemeenten in de regio Arnhem- Nijmegen om deze reden de speed- pedelec en de gebruiker ervan wil faciliteren op het RijnWaalpad;

door het openstellen van het RijnWaalpad voor de speed-pedelec wordt gehandeld in de geest en bedoeling van deze snelle fietsroute en het gebruik van dit vervoermiddel aantrekkerlijker wordt;

hiermee een bijdrage wordt geleverd aan de doelstelling van het RijnWaalpad zonder dat de veiligheid van overige weggebruikers daardoor zal worden verslechterd;

het daarom gewenst is om het RijnWaalpad open te stellen voor speed- pedelecs;

dit kenbaar wordt gemaakt door het plaatsen van onderborden met de tekst “speed- pedelec toegestaan” onder borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

het huidige onverplichte fietspad te veranderen is naar een verplicht fietspad door het vervangen van de huidige borden G13 van bijlage 1 van het RVV 1990, door borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

de Breedlersestraat te Elst kruist met het RijnWaalpad;

op deze kruising een voorrangsregeling van kracht is waarbij verkeer op de Breelersestraat voorrang dient te verlenen aan verkeer op het RijnWaalpad;

deze voorrangsregeling is uitgevoerd door middel van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientandmarkering;

automobilisten geneigd zijn de kruising over te steken zonder een goed beeld te hebben van het verkeer op het RijnWaalpad;

het vanuit verkeersveiligheid wenselijk is om een krachtigere maatregel te treffen;

dit ten uitvoer gebracht kan worden door het plaatsen van twee borden B7 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de kruising van het RijnWaalpad met de Breedlersestraat te Elst;

het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 voor het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie en dat positief is geadviseerd;

Burgemeester en wethouders nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N:

het huidige onverplichte fietspad te veranderen naar een verplicht fietspad door het verwijderen van de bestaande borden G13 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het plaatsen van borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

op het RijnWaalpad binnen de gemeente Overbetuwe het verplichte fietspad open te stellen voor speed- pedelecs door het aanbrengen van onderborden met de tekst “speed- pedelec toegestaan” onder de verkeersborden G11, zoals opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990;

het wijzigen van een voorrangsregeling door het verwijderen van twee borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en de haaientandmarkering zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV en het plaatsen van twee borden B7 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de kruising van het RijnWaalpad met de Breedlersestraat te Elst (zie ook bijlage).

Elst, 24 maart 2020

namens burgemeester en wethouders,

medewerker verkeer team beheer ruimte,

L. van Teeffelen

Dit besluit wordt bekendgemaakt in Het Gemeentenieuws en gepubliceerd in de Staatscourant.

Niet mee eens?

Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht een zienswijze indienen. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.

Wilt u na dit gesprek alsnog een zienswijze indienen? Stuur dan uw zienswijze naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden.

Daarmee voorkomt u dat wij uw zienswijze niet meer kunnen behandelen.

De zienswijze kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw zienswijze:

uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;

de datum en een omschrijving van dit besluit;

uw zienswijze op dit besluit.

Vergeet u ook niet uw zienswijze te ondertekenen!

Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer L. van Teeffelen (0481 - 362 300) van het team Ruimte.

Afschrift aan: Politie

Divisie Executieve Ondersteuning

Afd. verkeersadvisering

 

 

Naar boven