Wijziging van de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018

23 maart 2020

Nr: BS 2020003223

De Staatssecretaris van Defensie,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 5.10, tweede lid, van de Wet luchtvaart en de artikelen 2, tweede lid, en 19, eerste lid, onderdeel e, van het Besluit luchtverkeer 2014;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het vijfde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel g wordt ‘EHR 3B (Oldebroek high)’ vervangen door ‘EHR 3B (Oldebroek high) AMC-Manageable Area’ en wordt ‘van FL 185 tot een in de NOTAM aangegeven maximum van FL 365’ vervangen door ‘van FL 185 tot een maximum van FL 365’.

b. In onderdeel n wordt ‘EHD 41D’ vervangen door ‘EHD 41D AMC-Manageable Area’ en wordt ‘van FL 055 tot een in de NOTAM aangegeven maximum van FL 660’ vervangen door ‘van FL 055 tot een maximum van FL 660’.

c. In onderdeel q wordt ‘tot 600 ft AMSL’ vervangen door ‘tot 1.200 ft AMSL’.

d. Onderdeel v komt te luiden:

  • v. EHTSA 55 (Vlasakkers, RPAS)

    het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    52°08'44.60"N 005°20'08.70"E;

    52°08'18.20"N 005°20'26.80"E;

    52°07'40.20"N 005°18'04.60"E;

    52°07'52.60"N 005°17'47.60"E;

    52°07'55.50"N 005°17'32.00"E;

    52°07'58.30"N 005°17'27.90"E;

    52°08'14.50"N 005°17'27.30"E;

    52°08'41.70"N 005°17'59.00"E;

    52°08'38.80"N 005°19'05.10"E;

    terug naar beginpunt;

    tot 600 ft AMSL;.

e. Onderdeel w vervalt.

f. In onderdeel dd vervalt ‘AMC-Manageable Area’ en wordt ‘tot FL 195’ vervangen door ‘tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 195’.

g. In onderdeel ff vervalt ‘AMC-Manageable Area’ en wordt ‘tot 3.000 ft AMSL’ vervangen door ‘tot een in de NOTAM aan te geven maximum van 3.000 ft AMSL’.

h. In onderdeel gg vervalt ‘AMC-Manageable Area’ en wordt ‘tot 2.500 ft AMSL’ vervangen door ‘tot een in de NOTAM aan te geven maximum van 2.500 ft AMSL’.

i. In de onderdelen hh en ii vervalt ‘AMC-Manageable Area’ en wordt ‘tot 3.000 ft AMSL’ vervangen door ‘tot een in de NOTAM aan te geven maximum van 3.000 ft AMSL’.

j. Onder vervanging van de punt aan het eind van onderdeel jj door een puntkomma worden drie onderdelen toegevoegd:

  • kk. EHTSA 100 (Combi Recovery Circle)

    het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 3 nautische mijlen vanuit positie 52°54'07.30"N 006°55'27.30"E;

    tot 2.000 ft AMSL;

  • ll. EHTSA 101 (Emmer-Compascuum)

    het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 3 nautische mijlen vanuit 52°47'28.90"N 007°00'13.40"E;

    tot 2.000 ft AMSL;

  • mm. EHTSA 102 (De Krim)

    het gebied, begrensd door de lijn die de cirkel vormt met een straal van 3 nautische mijlen vanuit positie 52°39'50.30"N 006°38'28.70"E;

    tot 2.000 ft AMSL.

2. Het zesde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In de onderdelen k en l wordt ‘van FL 055 tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 660’ vervangen door ‘van FL 055 tot een maximum van FL 660’.

b. In onderdeel o wordt ‘van FL 065 tot een in de NOTAM aan te geven maximum van FL 660’ vervangen door ‘van FL 065 tot een maximum van FL 660’.

c. Onder verlettering van onderdeel u in onderdeel w worden na onderdeel t twee onderdelen ingevoegd:

  • u. EHTRA 15 AMC-Manageable Area

    het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    53°00'00.02"N 007°12'33.92"E;

    langs de Nederlands-Duitse grens naar

    52°14'14.00"N 007°03'46.88"E;

    52°12'57.00"N 006°43'50.00"E;

    52°25'34.00"N 006°20'00.00"E;

    52°45'50.00"N 006°20'00.00"E;

    52°54'56.81"N 006°29'51.54"E;

    terug naar beginpunt;

    van FL 065 tot een maximum van FL 195;

  • v. EHTRA 15A AMC-Manageable Area

    het gebied, begrensd door de lijn die achtereenvolgens de volgende posities verbindt:

    53°00'00.02"N 007°12'33.92"E;

    langs de Nederlands-Duitse grens naar

    52°14'14.00"N 007°03'46.88"E;

    52°12'57.00"N 006°43'50.00"E;

    52°25'34.00"N 006°20'00.00"E;

    52°45'50.00"N 006°20'00.00"E;

    52°54'56.81"N 006°29'51.54"E;

    terug naar beginpunt;

    van FL 195 tot een maximum van FL 245;.

B

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

a. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘EHTSA 55A, EHTSA 55B, EHTSA 56’ vervangen door ‘EHTSA 55, EHTSA 56’ en wordt ‘EHR 64 en EHR 65’ vervangen door ‘EHR 64, EHR 65, EHTSA 100, EHTSA 101 en EHTSA 102’.

b. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘EHTRA 14C, EHD 42’ vervangen door ‘EHTRA 14C, EHTRA 15, EHTRA 15A, EHD 42’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 18 juni 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 23 maart 2020

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser

TOELICHTING

Algemeen

Inleiding

Het voortdurende proces om de veiligheid in het luchtruim te optimaliseren en het luchtruim zo efficiënt mogelijk te gebruiken, naast het verminderen van de administratieve werklast, heeft geleid tot een wijziging van de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018.

Er zijn enkele nieuwe gebieden voor met name de nieuwe generatie op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPAS) toegevoegd, terwijl er voorts voor is zorg gedragen gebieden beter op elkaar in hoogte aan te sluiten. Enkele wijzigingen zijn bedoeld om onnodig beslag op het luchtruim te voorkomen.

Er zijn nu grofweg drie paraplu’s waar gebieden in het luchtruim onder vallen:

  • 1°. een gebied dat gedurende vastgestelde tijden actief is;

  • een gebied dat per NOTAM (Notice to Airmen) wordt geactiveerd;

  • een zogenaamd AMC-Manageable Area.

In de praktijk blijkt dat in een aantal gevallen onduidelijkheden op te leveren, die in deze wijzigingsregeling zijn weggenomen. Onjuistheden zijn verbeterd.

De wijzigingen zijn in nauw overleg met de luchtvaartsector tot stand gekomen.

Effecten op de administratieve lasten en nalevingskosten

De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee. De wijzigingen zijn louter technisch of operationeel van aard.

Internetconsultatie

Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling, omdat hier sprake is van een ministeriële regeling die geen veranderingen teweeg brengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.

Vaste verandermomenten

Voor de datum van inwerkingtreding 18 juni 2020 is de publicatiedatum gekozen van de Aeronautical Chart ICAO 1:500 000 The Netherlands, Edition 2020, waarop de in de regeling genoemde gebieden zijn aangegeven. De publicatie van de Aeronautical Chart vindt om organisatorische en financiële redenen één keer per jaar plaats en wel op een zogenaamde internationaal vastgestelde AIRAC (Aeronautical Information Regulation and Control) datum. Op die datum treedt tevens de gewijzigde Aeronautical Information Publication (AIP) in werking waarin de betrokken gebieden zijn opgenomen. Om die reden wordt afgeweken van de vaste verandermomenten.

Artikelsgewijs

Artikel I, onder A

Artikel 2, vijfde lid, onderdelen g en n

In een AMC-Manageable Area sluit de activatie van het gebied aan op richtlijnen uit de Europese verordening voor flexible use of airspace. De uitgifte van een aanvullende NOTAM is dan ook niet meer noodzakelijk. De EHR 3B en de EHD 41D zijn beide een AMC-Manageable Area geworden, waardoor de NOTAM-verplichting is vervallen.

Artikel 2, vijfde lid, onderdeel q

De bovengrens van de EHTSA 50 is ten behoeve van de nieuwe Defensie RPAS verhoogd van 600 ft AMSL naar 1.200 ft AMSL. Hiermee sluit het gebied aan op de ondergrens van de EHR 2B en de EHR 2C waardoor er na lancering van een RPAS naadloos naar dit gebied kan worden gevlogen.

Artikel 2, vijfde lid, onderdelen v en w

De EHTSA 55A en EHTSA 55B komen te vervallen en worden vervangen door de EHTSA 55 (nieuw onderdeel v). Het nieuwe gebied is kleiner, heeft duidelijke geografisch herkenbare grenzen en is zodanig ontworpen dat het circuit van de Zweefvliegclub Amsterdam wordt ontzien.

Artikel 2, vijfde lid, onderdelen dd, ff, gg, hh en ii

Deze wijzigingen betreffen een rectificatie van een omissie. De hoogte van de EHTRA’s 72, 81, 82, 83 en 84 is flexibel om onnodige luchtruimbeperkingen te voorkomen. De maximale hoogte tot welke de gebieden worden geactiveerd, dient in de NOTAM te worden aangegeven.

Voor de betrokken gebieden is de toevoeging AMC-Manageable Area verwijderd.

Artikel 2, vijfde lid, onderdelen kk, ll en mm (nieuw)

Voor specifieke RPAS-vluchten die Beyond Visual Line of Sight vliegen is het noodzakelijk te beschikken over geschikte lanceer- en landingsplaatsen en een kolom luchtruim om op hoogte te komen om het bovenliggende oefengebied in te kunnen vliegen. Op dit moment wordt gebruik gemaakt van gebieden die een onnodig beslag leggen op het luchtruim en daardoor onnodig luchtruim afsluiten voor andere luchtruimgebruikers. Door de introductie van de nieuwe gebieden EHTSA 100, EHTSA 101 en EHTSA 102 wordt de luchtruimbeperking voor het overige luchtverkeer geminimaliseerd.

Artikel 2, zesde lid, onderdelen k en l

De oefengebieden EUC SEA 1 en EUC SEA 1L dienen gedurende de in de regeling aangegeven activeringstijden door de general aviation tot FL 660 te worden beschouwd actief te zijn. De activeringstijden worden gepubliceerd in de luchtvaartgids. Derhalve wordt er geen NOTAM meer uitgegeven.

Artikel 2, zesde lid, onderdeel o

EHR 8A is een AMC-Manageable Area, zodat een aanvullende NOTAM niet nodig is.

Artikel 2, zesde lid, onderdelen u (nieuw), v (nieuw) en w

Binnen de laterale begrenzing van de Nieuw Milligen TMA C worden twee oefengebieden ingericht, de EHTRA 15 en de EHTRA 15A. De gebieden voorzien in de huidige en toekomstige oefenbehoefte met bemande en onbemande luchtvaartuigen van de verschillende krijgsmachtdelen en komen voort uit de wens om het gebruik van de oefengebieden in de Nieuw Milligen TMA D te verminderen. Vanwege de aard van de oefenvluchten en om de vliegveiligheid te waarborgen is er voor gekozen om binnen de gebieden beperkingen aan het gebruik door overig luchtverkeer op te leggen.

Het oude onderdeel u is verletterd tot onderdeel w.

Artikel I, onder B

Artikel 7, eerste lid, onderdelen b en c

De onderdelen b en c zijn in overeenstemming gebracht met de in artikel 2 aangebrachte wijzigingen.

Artikel II

Ter toelichting op de voorziene datum van inwerkingtreding wordt verwezen naar het algemene deel van deze toelichting.

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser

Naar boven