Verkeersbesluit fietsverbinding Zevenhuis Zwaag

Logo Hoorn

Besluit tot het vaststellen van verkeersmaatregel(en)

 

24 maart 2020

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluit:

 

gelet op:

artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Wegenverkeerswet 1994 en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

overwegende dat:

  • ingevolge het ‘Mandaatbesluit Hoorn2020’ het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de verkeerskundige ambtenaren van Bureau Stadsbeheer;

  • in Zwaag wordt gewerkt aan de realisatie van bedrijventerrein Zevenhuis;

  • diverse functies, zoals een Multi Traffic Point (hierna: MTP), op korte termijn worden geopend;

  • deze functies een verkeersaantrekkende werking hebben;

  • het de verwachting is dat werknemers en bezoekers gebruik maken van de fiets om deze functies te kunnen bereiken;

  • de gemeente Hoorn dit fietsgebruik stimuleert;

  • de gemeenteraad op 15 maart 2011 de breed gedragen Fietsnota ‘’Fietsend verder naar 2020’’ reeds heeft vastgesteld;

  • in deze Fietsnota is opgenomen dat een fietsverbinding via de Vredemaker wordt gerealiseerd tussen Zwaag (Bangert & Oosterpolder) en Zevenhuis om zo een directe, logische en veilige fietsroute te bieden;

  • realisatie van deze fietsverbinding reeds is voorbereid door aanleg van een fietstunnel onder de nieuwe N307 alsmede door aanleg van een directe fietsverbinding naar de Dorpsstraat in Zwaag;

  • de gemeenteraad op 12 november 2019 een motie heeft aangenomen waarin ze het college vraagt om in overleg met de buurt en wijk Bangert en Oosterpolder een definitieve trajectkeuze en definitieve aansluiting op de fietstunnel te ontwerpen en deze voor besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad;

  • een definitieve fietsverbinding, tussen Bangert en Oosterpolder en fietstunnel N307, niet binnen de tijdsperiode kan worden aangesloten dat onder andere het MTP wordt geopend;

  • het vanuit zowel de gemeente als de politie onwenselijk wordt geacht de fietstunnel niet aan te sluiten op het moment dat onder andere het MTP wordt geopend omdat fietsers hierdoor routes gaan gebruiken, zoals De Strip, die niet voor fietsers bedoeld zijn en gevaarlijke verkeerssituaties kunnen ontstaan;

  • is besloten een tijdelijke fietsverbinding aan te leggen vanaf de Marowijne, zodat de fietstunnel N307 in ieder geval is aangesloten en fietsers een verbinding hebben naar Zevenhuis;

  • voor de tijdelijke fietsaansluiting de rode fietsstroken met fietssymbolen op de Marowijne ca. 150 meter dienen te worden doorgetrokken richting het noorden;

  • na het eindigen van de fietsstroken, fietsers via een uitbuiging over de rijbaan (de Marowijne-Westerkrabhoofd) worden geleid naar een vrijliggend fietspad welke leidt naar de fietstunnel;

  • is onderzocht hoe de fietsoversteek over de Marowijne zo optimaal mogelijk kan worden ingericht;

  • op basis van de beschikbare middelen is gebleken dat het maximaal haalbare een haakse oversteek betreft zonder middeneiland en/of plateau;

  • dat deze oversteek wordt ingericht met kannalisatiestrepen, haaientanden, voorrangsborden en waarschuwingsborden;

  • deze fietsoversteek vanuit het tijdelijke karakter acceptabel wordt bevonden, maar dat wel wordt ingezet op het zo spoedig mogelijk realiseren van een definitieve fietsaansluiting zodat de tijdelijke fietsverbinding kan worden verwijderd;

  • het bedoelde weggedeelte gelegen is binnen de bebouwde kom van de gemeente hoorn en in beheer en onderhoud is bij deze gemeente;

  • de exploitatiemaatschappij Zevenhuis zorg draagt voor het aansluiten van de fietstunnel in noordelijke richting, richting de bedrijven;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd met de, namens de korpschef van de Nationale politie, gemandateerde Verkeersadviseur van de Eenheid Noord-Holland;

  • deze een positief advies geeft op deze maatregelen.

Besluit:

  • Het verlengen van de bestaande fietsstroken met fietssymbolen op de Marowijne met 150 meter in noordelijke richting, aan weerszijden van de rijbaan.

  • Het aanbrengen van haaientanden op de volgende locaties:

    - bij de fietsoversteek voor overstekende fietsers van oost naar west;

    - bij de fietsoversteek voor fietsers die de Marowijne opfietsen richting het zuiden.

  • Het aanbrengen van de borden ‘’B6’’ conform het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer op de volgende locaties:

    - bij de fietsoversteek voor overstekende fietsers van oost naar west;

    - bij de fietsoversteek voor fietsers die de rijbaan opfietsen richting het zuiden.

  • Het aanbrengen van de borden ‘’J24’’ met onderbord ‘’pijl’’ conform het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer op de volgende locaties:

    - op de Marowijne vóór de fietsoversteek in noordelijke richting (pijl naar links);

    - op het Westerkrabhoofd vóór de fietsoversteek in zuidelijke richting (pijl naar rechts).

  • Het aanbrengen van het bord ‘’D101’’ conform het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer op de volgende locatie:

    - op de Marowijne vóór de uitbuiging van de fietsstrook.

  • Zo spoedig mogelijk wordt ingezet op het definitief aansluiten van de fietsverbinding, zodat de tijdelijke fietsverbinding via de Marowijne kan worden verwijderd.

  •  

  • te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:

  • middels publicatie in de staatscourant

 

 

 

 

Aldus vastgesteld

namens het college van burgemeester en wethouders

de heer R. Huisman

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst contact met ons op te nemen. Wij nemen samen met u het besluit door.

Als we er niet uitkomen, kunt u een bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Hoe maakt u bezwaar?

U stuurt uw bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders. Het adres is: Postbus 603, 1620 AR Hoorn.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

• uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;

• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van het besluit vermelden of een kopie meesturen);

• de reden(en) waarom u bezwaar maakt;

• de datum en uw handtekening.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland vragen een voorlopige voorziening te treffen om het besluit te schorsen.

Het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de Rechtbank Noord-Holland is Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

Als u een voorlopige voorziening aanvraagt, bent u griffierecht verschuldigd. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening.

Naar boven