Besluit Verkeersregeling Boomberglaan (bij Vaartweg)

Logo Hilversum

 

(uitzonderen (brom)fietsen van de eenrichting wegvak Vaartweg - Vondellaan)

zaak 607327

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen:

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van hun besluit van 16 november 2004 (gemeenteblad III, 2004 nr. 36) zijn er verkeerstekens aangebracht in Boomberglaan tot regeling van:

  • 1.

    snelheid maximaal 30km/h, zonaal

  • 2.

    eenrichting, noordwaarts gesloten, uitgezonderd het oversteekdeel tussen de verspringende aansluitingen Albertus Perkstraat

  • 3.

    fietsers en bromfietsers zijn uitgezonderd van de eenrichting vanaf Vondellaan

  • 4.

    voorrangskruispunt met Albertus Perkstraat, bestuurders Boomberglaan krijgen voorrang, met stopverplichting bestuurders over Albertus Perkstraat

  • 5.

    parkeerverbod aan de gehele oostzijde van de rijbaan en voor de rijbaan tussen Vaartweg en Vondellaan tevens aan de westzijde.

Op grond van hun besluit van 24 juli 2018 zaak 458192 werd de voorrangsregeling op de kruising Boomberglaan met Albertus Perkstraat opgeheven.

Er is behoefte aan een nadere aanpassing op het besluit van 16 november 2004 betreffende het onderdeel fietsers en bromfietsers uit te zonderen van het eenrichtingsverkeer.

In hun besluit van 16 november 2004 werd de uitzondering voor fietsen en bromfietsen op de eenrichting vastgesteld tussen Vondellaan en ’s Gravelandseweg.

Inmiddels is gebleken dat veel (brom)fietsende scholieren gebruik maken van het wegvak Boomberglaan vanaf Vaartweg naar Vondellaan en daarmee in overtreding zijn op de geldende verkeersmaatregel nu op dat wegvak geen uitzondering voor (brom) fietsen geldt op de eenrichting.

Het breedteprofiel van het betreffende wegvak is gelet op het eenrichtingsverkeer zodanig dat ook hier (brom) fietsen voldoende veilig kunnen worden uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer.

Het met onderborden aangeven van de uitzondering maakt dat andere bestuurders die de eenrichting volgen op de hoogte worden gebracht van mogelijk tegemoetkomende (brom)fietsers, waardoor de verkeersveiligheid wordt bevorderd.

De maatregel is passend en sluit aan op de beoogde doelstelling van verkeersregels en maatregelen genoemd in artikel 2 lid 1 van de WVW 1994.

Deze maatregel is besproken met enkele buurtbewoners en is positief ontvangen.

De korpschef politie is gehoord in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en adviseert positief op de voorgestelde maatregelen.

De weg Boomberglaan is gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud.

Het ontwerp van dit besluit is op 6 februari 2020 op de gebruikelijke wijze gepubliceerd op de website www.overheid.nl onder Bekendmakingen - Gemeenteblad. Een ieder is gedurende 6 weken in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze ten aanzien van dit ontwerpbesluit kenbaar te maken. Van deze mogelijkheid is gebruik gemaakt door een belanghebbende en bezorgde bewoner die samengevat aangeeft dat de kruising Boomberglaan met Vondellaan een zodanige vorm heeft dat het zicht op fietsers (waaronder schoolkinderen) en bromfietsers komende uit de richting Vaartweg op verkeer komende uit de Vondellaan, en andersom, beperkt is en dat die omstandigheid onvoldoende verkeersveilig is. Dat moet worden voorkomen dat er door de voorgestelde maatregel een gevaarlijke situatie gaat ontstaan.

(Gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens worden de persoonsgegevens van de indieners niet digitaal openbaar gemaakt.)

Reactie gemeente

De maatregel is juist bedoeld om de situatie voor de zwakkere verkeersdeelnemers veiliger te maken en deze groep beter te beschermen.

Zoals in deze regeling verwoord gebruiken veel fietsers en bromfietsers –waaronder scholieren- ook nu al de rijrichting vanaf Vaartweg naar Vondellaan en negeren daarbij het inrijverbod. Door deze rijrichting formeel toe te staan en dit met onderborden ter plaatse Vaartweg en Vondellaan aan te geven wordt de regelgeving in overeenstemming gebracht met de praktijk. Verkeer uit Vondellaan (ook 30km/h-straat) zal rekenschap moeten –blijven- geven van langzaam-verkeer op de Boomberglaan uit de richting van Vaartweg. De huidige bebording zal worden aangevuld met de uitzondering voor fietsers en bromfietsers en de positie van de verkeersborden wordt nagelopen, opdat de verkeersdeelnemers voldoende geattendeerd worden op de onderhavige uitzondering en daarmee veiliger aan het verkeer kunnen blijven deelnemen.

De ingediende zienswijze leidt daarom niet tot een aanpassing van deze verkeersregeling als zodanig.

Op grond van artikel 18 van de WVW 1994 is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het BABW) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten:

Door het aanbrengen van onderborden OB54, op de staande borden C2, C3 en of C4, van RVV 1990-bijlage 1, op het wegvak Boomberglaan tussen Vaartweg en Vondellaan, fietsen en bromfietsen uit te zonderen van het voor het wegvak geldende eenrichtingsverkeer.

Hilversum, 24 maart 2020

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

A.J. Wolthers

Dit besluit met eventuele bijlagen wordt op 27 maart 2020 overeenkomstig de Verordening op de elektronische publicatie Hilversum 2014 bekend gemaakt op de website www.overheid.nl onder Bekendmakingen -Staatscourant en is daar in zijn geheel in te zien. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Dit besluit treedt in werking de dag na de bekendmaking.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de bovengenoemde dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende die tijdig bij het college zienswijzen naar voren heeft gebracht op het ontwerpbesluit van de verkeersregeling. Geen beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen zienswijzen naar voren heeft gebracht.

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste uw naam en adres, dagtekening (datum), een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van uw beroep bevatten. Het beroepschrift moet schriftelijk worden ingediend. Het beroep heeft geen schorsende werking. Als u dit wel wilt, dient u tevens een verzoek om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. (o.v.v. voorlopige voorziening).

Aan het behandelen van een beroepschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). Informatie over actuele bedragen kunt u vinden op www.rechtspraak.nl

zaak 607327

 

Naar boven