Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Beinsdorp – Beinshoeve

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: instellen erf

Nummer: X.2020.03207

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 

Overwegingen en motivatie

Het perceel Hillegommerdijk 359 wordt getransformeerd van een agrarisch perceel naar een kleinschalig ‘woonerf’ en krijgt de naam “Beinshoeve”. Het huidige woonhuis en bijgebouwen worden hiervoor gesloopt en daarvoor in de plaats wordt een zestal vrijstaande woningen gerealiseerd.

In de huidige situatie wordt het perceel Hillegommerdijk 359 rechtstreeks ontsloten op de Hillegommerdijk. Voor fietsers is er een verbinding tussen de Hillegommerdijk en de Rietkraag door middel van een fietspad dat is aangeduid met verkeersbord G11. Voor gemotoriseerd verkeer is er daarmee geen verbinding tussen de Hillegommerdijk en de Rietkraag. Deze ‘knip’ is daar aangebracht om sluipverkeer tegen te gaan. De Rietkraag wordt ontsloten via de Venneperweg.

De toekomstige “Beinshoeve” zal niet meer rechtstreeks via de Hillegommerdijk worden ontsloten, maar via de Rietkraag. Dit heeft te maken met de beperkte ruimte en vormgeving van het kruispunt Hillegommerdijk-Meerlaan. De woningen krijgen daarom ook adressen aan de Rietkraag.

Naast de “Beinshoeve” wordt het pand op het huidige perceel Hillegommerdjk 356B gesloopt waarna er 2 woningen voor terugkomen. De huidige keerlus worden opritten op eigen terrein en het adres verandert ook hier naar de Rietkraag. Het erf begint vanaf deze percelen.

Om het voor de woningen van de “Beinshoeve” mogelijk te maken de Rietkaag te bereiken wordt het huidige fietspad in de Rietkraag opgeheven en wordt dit ook ingericht als erf. Aan de voet van de Hillegommerdijk wordt een fysieke maatregel getroffen om te zorgen dat er geen autoverkeer mogelijk is tussen de Hillegommerdijk en de Rietkraag, zoals nu dus ook het geval is. In overleg met de nood- en hulpdiensten is de fysieke maatregel uitneembaar en op verzoek van de fietsersbond wordt de fysieke maatregel ingeleid met markering.

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te waarborgen.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

1. Het opheffen van het verplichte fietspad (verwijderen borden G11 RVV 1990) op de volgende locaties:

a. Op de Hillegommerdijk, ter hoogte van huisnummer 359A;

b. Op de Rietkraag, ter hoogte van huisnummer 30.

 

2. Het aanduiden van een erf (plaatsen borden G5 en A1 RVV 1990 met opdruk zone en 30) op de volgende locaties:

a. Op de Hillegommerdijk, ter hoogte van huisnummer 360;

b. Op de Rietkraag, ter hoogte van huisnummer 30.

 

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2020-300-001 en 2020-300-002.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de toekomstige bewoners. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk (uniform) en de maatregelen bevorderen de leefbaarheid in de wijk. Met fysieke maatregelen blijft het voor sluipverkeer ontoegankelijk.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor doorgaand gemotoriseerd verkeer omdat deze weg hiervoor niet bedoeld is. De maatregelen zijn in het belang van regulier gemotoriseerd verkeer om de “Beinshoeve” een verkeersveilige ontsluiting te bieden.

Langzaam verkeer

De belangen van langzaam verkeer in de vorm van fietsers worden door de maatregelen licht geschaad. Het fietspad komt te vervallen waardoor dit gedeelte van de weg ook toegankelijk is voor overig gemotoriseerd verkeer. Door het instellen van een erf in combinatie met de zeer lage verkeersintensiteiten kunnen fietser hun route op een verkeersveilige manier voortzetten.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

Ondanks de fysieke afsluiting zijn de maatregelen in het belang van nood- en hulpdiensten. Door het toepassen van uitneembare palen biedt de nieuwe situatie een betere bereikbaarheid dan het bestaande fietspad waar brede voertuigen bij een calamiteit niet of nauwelijks doorheen passen.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Conform de normering is voldoende parkeercapaciteit in het plan opgenomen.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bewoners en de nood- en hulpdiensten. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van langzaam verkeer in zeer lichte mate in hun belangen worden geschaad omdat zij niet meer de enige zijn die gebruik maken van de weg.

Voorbereiding en overleg

Er heeft een informatietraject plaatsgevonden met bewoners in het bestaande, omliggende gebied. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 03-03-2020 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2020-300-001 en 2020-300-002, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. Het opheffen van het verplichte fietspad door het verwijderen van borden conform model G11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 op de volgende locaties:

a. Op de Hillegommerdijk, ter hoogte van huisnummer 359A;

b. Op de Rietkraag, ter hoogte van huisnummer 30.

2. Het aanduiden van een erf door het plaatsen van borden conform model G5 en A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” op de volgende locaties:

a. Op de Hillegommerdijk, ter hoogte van huisnummer 360;

b. Op de Rietkraag, ter hoogte van huisnummer 30.

 

3. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 25-3-2020.

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven