Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Quatrebras

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: verkeersmaatregelen Deelplan B

Nummer: X.2020.03206

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 

Overwegingen en motivatie

In het westen van Badhoevedorp realiseert de gemeente Haarlemmermeer het woningbouwprogramma Quatrebras. De bouw van deelplan A is in 2019 van start gegaan waarvoor het verkeersbesluit in juni 2019 is genomen. In 2020 zal de bouw van deelplan B starten, waarvan de maatregelen in voorliggend verkeersbesluit zijn opgenomen.

Onder deelplan B valt het deel van de Oleanderlaan tussen de Dr. Henriëtte Boasstraat en de Robert Kochstraat. De Oleanderlaan is de hoofdontsluiting van Quatrebras; een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/u. Verder betreft deelplan B het gebied tussen de Oleanderlaan, de Robert Kochstraat, de Kamerlingh Onneslaan en Het Lint dat op de route van de voormalige A9 ligt.

De Robert Kochstraat en straten binnen dit gebied worden erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/u met uitzondering van een aantal in te stellen erven waar stapvoets gereden wordt. De twee aansluitingen op de Oleanderlaan worden uitgevoerd met een uitritconstructie waarmee de voorrang geregeld is. Verder worden de nodige snelheidsremmende voorzieningen aangebracht in de vorm van kruispuntplateaus.

De Robert Kochstraat wordt nog niet in zijn geheel 30 km/u. Vooralsnog ligt de overgang van 50 naar 30 km/u ter hoogte van de Robert Kochstraat nummer 3. Het laatste deel tot aan de Kamerling Onneslaan wordt in een ander deelplan meegenomen. Door het instellen van 30 km/u op (een deel van) de Robert Kochstraat komt ook de Prinsenbuurt binnen de 30 km/u zone te vallen. Ondanks dat de wegen in deze buurt uitgevoerd zijn in asfalt voldoet het aan de minimale eisen voor 30 km/u.

Het openbaar parkeren in de nieuwe woonwijk kan in openbare parkeervakken, gelegen tussen en achter de woningen in de zogenaamde parkeerkoffers. Verder zijn langs de Oleanderlaan, de Robert Kochstraat en de Dr. Henriëtte Boasstraat parkeervakken aangebracht. Om de doorgang voor het verkeer en het zicht op de straat te waarborgen kan het parkeren worden gereguleerd met verkeersborden. Hier is vooralsnog van afgezien omdat er voldoende parkeergelegenheid in het plan is opgenomen. Indien er in de praktijk toch problemen ontstaan, dan kan in dit deelplan alsnog een parkeerverbodszone worden ingesteld.

De maatregelen zijn conform de mobiliteitsvisie en het geactualiseerde verkeersstructuurplan van Badhoevedorp. Daarnaast wordt met de maatregelen beoogd de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te waarborgen.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het intrekken van de voorrangsregelingen (verwijderen borden B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990) op de volgende locaties:

    • a.

      Ter hoogte van het kruispunt Robert Kochstraat – Prins Mauritslaan;

    • b.

      Ter hoogte van het kruispunt Robert Kochstraat – Prinsenpoort.

 

  • 2.

    Het instellen van een 30 km/u zone (plaatsen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30) op de volgende locaties:

    • a.

      Op de Dr. Henriëtte Boasstraat, ter hoogte van de Oleanderlaan;

    • b.

      Op de Robert Kochstraat, ter hoogte van de Oleanderlaan;

    • c.

      Op de Robert Kochstraat, ter hoogte van huisnummer 3.

  • 3.

    Het aanduiden van straten als erf (plaatsen borden G5 RVV 1990) op de volgende locaties:

    • a.

      1x op de Arie de Waardhof, ter hoogte van de Dr. Henriëtte Boasstraat;

    • b.

      2x op de Hendrika Eijken-Van ’t Hofstraat, ter hoogte van de Dr. Henriëtte Boasstraat;

    • c.

      1x op de Dr. Sabelstraat, ter hoogte van de Dr. Henriëtte Boasstraat;

    • d.

      1x op de Dr. Sabelstraat, ter hoogte van de Robert Kochstraat.

 

  • 4.

    Het aanduiden van het vrijliggende fietspad langs de Oleanderlaan als verplicht fietspad (plaatsen borden G11 RVV 1990) op de volgende locaties:

    • a.

      2x langs de Oleanderlaan, ter hoogte van de Dr. Henriëtte Boasstraat;

    • b.

      2x langs de Oleanderlaan, ter hoogte van de Robert Kochstraat.

 

  • 5.

    Het plaatsen van bord L8 ter aanduiding dat de Arie de Waardhof doodloopt met uitzondering van fietsers met onderbord OB52. Het plaatsen van deze borden is niet verkeersbesluitplichtig.

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 17117221-DO-BB-01.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de toekomstige bewoners. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk (uniform) en de maatregelen bevorderen de leefbaarheid in de wijk. Het nieuwe woongebied Quatrebras wordt via de Oleanderlaan op termijn aangesloten op de Schipholweg waarmee het verkeer goed afgewikkeld kan worden en daarmee ook de bereikbaarheid wordt geoptimaliseerd.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Het doorgaand gemotoriseerd verkeer door Quatrebras gaat over de Oleanderlaan. Deze weg is door zijn breedte en de aanwezigheid van vrijliggende fietspaden goed en veilig hierop ontworpen. De functie van de Robert Kochstraat als gebiedsontsluitingsweg komt in de nieuwe verkeersstructuur te vervallen, waardoor deze weg kan worden afgewaardeerd naar 30 km/u. De overige straten in deelplan B zijn niet bestemd voor doorgaand verkeer. De maatregelen zijn hiermee in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De (brom)fietsers rijden binnen de bebouwde kom op de rijbaan. De fietsers rijden langs de hoofdstructuur (de Oleanderlaan) op vrijliggende fietspaden en binnen de 30 km/u zone ook op de rijbaan. Hierdoor ontstaat een verkeerveilige verkeerssituatie.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. De Oleanderlaan is hiervoor geschikt en binnen deelplan B rijdt verder geen openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De belangen van nood- en hulpdiensten worden licht geschaad door de 30 km/u inrichting met plateaus. Het aantal plateaus is echter beperkt, waarbij de weg conform de landelijke richtlijnen Duurzaam Veilig is ingericht. In het plan zit één straat die voor regulier gemotoriseerd verkeer doodloopt, maar voor hulpdiensten is er een ontsluiting mogelijk via Het Lint.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Conform de normering is voldoende parkeercapaciteit in het plan opgenomen.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bewoners en langzaam verkeer, maar ook van doorgaand gemotoriseerd verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van nood- en hulpdiensten die licht worden geschaad door de weginrichting van een 30 km/u zone.

Voorbereiding en overleg

Er heeft een uitgebreid participatietraject plaatsgevonden met bewoners in het bestaande, omliggende gebied. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 03-03-2020 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 17117221-DO-BB-01, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Het intrekken van de voorrangsregelingen door het verwijderen van borden conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990) op de volgende locaties:

    • a.

      Ter hoogte van het kruispunt Robert Kochstraat – Prins Mauritslaan;

    • b.

      Ter hoogte van het kruispunt Robert Kochstraat – Prinsenpoort.

 

  • 2.

    Het instellen van een 30 km/u zone door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” en “einde 30 km/h zone” op de volgende locaties:

    • a.

      Op de Dr. Henriëtte Boasstraat, ter hoogte van de Oleanderlaan;

    • b.

      Op de Robert Kochstraat, ter hoogte van de Oleanderlaan;

    • c.

      Op de Robert Kochstraat, ter hoogte van huisnummer 3.

 

  • 3.

    Het aanduiden van straten als erf door het plaatsen van borden conform model G5 en A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” op de volgende locaties:

    • a.

      1x op de Arie de Waardhof, ter hoogte van de Dr. Henriëtte Boasstraat;

    • b.

      2x op de Hendrika Eijken-Van ’t Hofstraat, ter hoogte van de Dr. Henriëtte Boasstraat;

    • c.

      1x op de Dr. Sabelstraat, ter hoogte van de Dr. Henriëtte Boasstraat;

    • d.

      1x op de Dr. Sabelstraat, ter hoogte van de Robert Kochstraat.

 

  • 4.

    Het aanduiden van het vrijliggende fietspad langs de Oleanderlaan als verplicht fietspad door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      2x langs de Oleanderlaan, ter hoogte van de Dr. Henriëtte Boasstraat;

    • b.

      2x langs de Oleanderlaan, ter hoogte van de Robert Kochstraat.

 

  • 5.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 25-3-2020

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven