Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Staatscourant 2020, 18299 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Staatscourant 2020, 18299 | Verkeersbesluiten |
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De provinciale weg N629 (gebiedsontsluitingsweg), tussen Oosterhout
(km 1,000) en Oosteind (km 2,300), wordt gereconstrueerd. Reden hiervoor is dat dagelijks problemen worden ervaren met bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid op en langs de N629, tussen Oosterhout en Dongen.
De gemeenten Oosterhout en Dongen hebben samen met de provincie Noord-Brabant besloten de verkeers- en leefbaarheidsproblematiek op te lossen. Hiervoor moet onder andere het tracé van de N629, ter hoogte van de aansluitingen op Rijksweg A27, worden gewijzigd. In de planstudie is bepaald de N629, tussen km 1,000 en km 2,300, aanzienlijk moet worden uitgebouwd naar 2 x 2 rijstroken met onder meer een ongelijkvloerse oostelijke aansluiting op Rijksweg A27. Deze aansluiting wordt uitgevoerd als een zogenaamde kluifrotonde. Een kluifrotonde is in de gegeven situatie veiliger en zorgt voor een betere doorstroming. Verder wordt de kruising Ter Horst – Provincialeweg – N629 voorzien van verkeerslichten.
Dit verkeersbesluit heeft betrekking op de hoofdrijbaan van de N629, tussen km 1,000 en km 2,300 en de fiets/bromfietspaden tussen km 2,200 (kruising met de Provincialeweg en de Ter Horst) en km 2,300.
Met dit verkeersbesluit beogen wij de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en doorstroming te waarborgen en de leefbaarheid te verhogen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
(BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 21 van het BABW bevat de motivering van een verkeersbesluit welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere dan voornoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Aan dit verkeersbesluit liggen de volgende belangen ten grondslag:
Op de N629 wordt op twee locaties een adviessnelheid aangegeven. De adviessnelheid van 60 km per uur geldt in beide richtingen voor het gedeelte tussen ongeveer km 1,350 en km 1,930 (ter hoogte van de kluifrotonde). De adviessnelheid van 50 km per uur geldt in beide richtingen voor de bocht ter hoogte van km 2,300. De borden model A4 (Adviessnelheid) van bijlage 1 van het RVV 1990, passen bij de weginrichting van de betreffende wegvakken en komt de verkeersveiligheid ten goede.
Op het betreffende gedeelte van de N629, inclusief de kluifrotonde en de toe- en afritten daarvan, wordt de voorrang geregeld door plaatsing van borden model B1 (Voorrangsweg) en B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden. De kluifrotonde wordt voorzien van borden model D1 (Rotonde; verplichte rijrichting) van bijlage 1 van het RVV 1990. Om spookrijden via de afritten naar de kluifrotonde te voorkomen en om het oneigenlijk gebruik van het fiets/bromfietspad ten oosten van de N629, tussen km 2,200 en km 2,300 te voorkomen, worden borden model C2 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- trekdieren of vee) van bijlage 1 van het RVV 1990 geplaatst.
Om de weggebruikers te attenderen op de aanwezigheid van middengeleiders en middenbermen en de wijze waarop men deze moet passeren, worden deze voorzien van borden model D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) van bijlage 1 van het RVV 1990.
De fiets/bromfietspaden tussen km 2,200 (kruising met de Provincialeweg en de Ter Horst) en km 2,300 worden als zodanig aangeduid door borden G12a (Fiets/bromfietspad) van bijlage 1 van het RVV 1990. Bij de oversteek van de N629 worden tevens borden B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden geplaatst.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef van de politie eenheid Zeeland - West - Brabant. In het rapport van 16 maart 2020, kenmerk PL2000-2020067644, heeft de politie aangegeven akkoord te zijn met het te nemen verkeersbesluit.
Ter verzekering van de aan het verkeersbesluit ten grondslag liggende belangen is het noodzakelijk de hierna, onder ‘besluiten’, genoemde verkeerstekens te verwijderen dan wel te plaatsen.
De te plaatsen verkeerstekens zijn weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen van 08-01-2020, blad 1 tot en met blad 3, met registratienummer 008567-TEK-21024-21026.
’s-Hertogenbosch, 17 maart 2020.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
programmamanager Multimodale Bereikbaarheid
Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:
Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Secretariaat van de hoor- en adviescommissie
Wij vragen u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.
Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit. Ook dient u een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar hierin op te nemen.
Daarnaast vragen wij u vriendelijk om een kopie van dit besluit bij te voegen. Kunt u ons ook uw telefoonnummer geven? De provincie kan dan, mocht dit nodig zijn, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.
Meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften vindt u op www.brabant.nl/bezwaar.
U kunt het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie bereiken via telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 80 en e mailadres bezwaar@brabant.nl.
Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 70584, 5201 CZ 's‑Hertogenbosch.
Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.
Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
Een afschrift van dit besluit is verzonden aan:
Hier vermelden aan wie afschriften van het verkeersbesluit zijn verzonden, zoals degenen waarmee overleg is gepleegd en belanghebbenden die bekend zijn. In ieder geval dienen afschriften te worden verzonden naar:
Gemeenschappelijke meldcentrum Brabant Noord
Gemeenschappelijke meldkamer Brabant Midden en West Brabant
Regionaal coördinatie en informatiecentrum Brabant Zuid-Oost
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-18299.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.