Instellen gereserveerde parkeerplaatsen opladen elektrische voertuigen Valkenbergerhout naast Turfbergerhout 19

Logo Harderwijk

Corsa reg.nr.: GEN20h0002143 / h200020283

 

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.

De directeur Domein Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2015, zoals is vastgesteld op 23 december 2014, onder nummer: 14.00821 met het recht tot het verlenen van ondermandaat.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De Gemeente Harderwijk wil de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Elektrisch rijden is schoner, stiller en zuiniger, dan de reguliere vormen van mobiliteit. elektrische auto’s stoten geen of minder CO2, NO2 en fijnstof (PM10) uit dan auto’s met een verbrandingsmotor en zijn daarmee minder schadelijk voor de gezondheid, het milieu en het klimaat.

Door het faciliteren van een netwerk van oplaadpunten, wil de gemeente Harderwijk het elektrisch vervoer een stimulans geven. De te realiseren oplaadlocaties zijn voor algemeen gebruik bestemd.

De vast te stellen locaties moeten voldoen aan het besluit van burgemeester en wethouders van 21 juni 2016 met de daarbij vastgestelde "Beleidsregels Elektrische Laadpalen voor Elektrisch Vervoer Gemeente Harderwijk" , zoals is bekendgemaakt op 22 juni 2016 en in werking is getreden op 23 juni 2016.

Een oplaadpaal bestaat uit 2 oplaadpunten. Conform de beleidsregels wordt in beginsel 1 parkeervak gereserveerd voor het parkeren ten behoeve van het opladen tenzij er meerdere aanvragers/gebruikers zijn en er een duidelijke noodzaak is voor het reserveren van twee parkeervakken.

Wij ontvingen een verzoek voor het plaatsen van een laadpaal met parkeerplaats in de Valkenbergerhout naast het adres Turfbergerhout 19.

Door aanvrager is voldoende aangetoond dat er ter plaatse behoefte bestaat aan een oplaadpaal met parkeerplaatsen voor het opladen van dit soort voertuigen. Er kan in deze behoefte niet worden voorzien door reeds aanwezige oplaadpalen in de nabije omgeving of door parkeer- en oplaadmogelijkheden op eigen terrein. De behoeft aan oplaadpunten en de parkeerdruk in de directe omgeving laten het toe dat er een parkeerplaats wordt aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om de volgende borden:

- E8 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven; personenauto) van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990); en

- onderbord met de tekst “opladen elektrische voertuigen”.

Artikel 24, lid 1, sub d onder 2e RVV geeft aan dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven.

Met het plaatsen van verkeersbord E8 met een onderbord met de aangegeven tekst, wordt duidelijk gemaakt dat er alleen gebruik van de parkeerplaats mag worden gemaakt als het voertuig daadwerkelijk opgeladen wordt.

Uit het oogpunt van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het voorkomen of beperken van hinder, schade en overlast door het verkeer is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen (artikel 2 Wegenverkeerswet).

Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland district Noord en Oost-Gelderland.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen wordt besloten om in de Valkenbergerhout naast het adres Turfbergerhout 19;

  • 1.

    een oplaadpunt, zijnde een parkeergelegenheid bestaande uit twee parkeervakken, in te stellen uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van een verkeersbord E8 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven); en

  • 2.

    daarbij een onderbord te plaatsen voorzien van de tekst: “opladen elektrische voertuigen” en een onderbord (OB504) met pijlen schuin links/rechts naar beneden;

conform bijlage 1 van het RVV 1990 en bijgevoegde tekening.

Harderwijk, 25 maart 2020

Namens burgemeester en wethouders,

mevrouw M.M. Bijker

directeur Domein Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing).

Naar boven