Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hardinxveld-Giessendam | Staatscourant 2020, 15559 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hardinxveld-Giessendam | Staatscourant 2020, 15559 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Krimpenerwaard, Leerdam, Molenwaard, Papendrecht, Vianen en Zederik, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
het voorstel van het Bureau Openbare Verlichting B.V. van 7 juni 2011, tot oprichting van een gemeenschappelijk openbaar lichaam Bureau Openbare Verlichting (Bureau OVL) overeenkomstig het advies van de Stuurgroep van 31 mei 2011;
Gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de deelnemende gemeenten per 1 januari 2008 voor een proefperiode van 3 jaar hebben besloten tot samenwerking op het gebied van administratief beheer en het onderhoud van de openbare verlichting op hun grondgebied;
de deelnemende gemeenten hebben besloten dat het administratieve beheer van de Openbare Verlichting bestanden enerzijds en de uitvoering van het technische onderhoud anderzijds door verschillende partijen zullen worden uitgevoerd;
de deelnemende gemeenten hebben besloten dat zij zelf een uitvoerende organisatie willen opzetten voor:
de deelnemende gemeenten hebben ingestemd met de oprichting van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede BV (Bureau OVL) per 16 februari 2009 ten behoeve van het administratief beheren van de bestanden van de openbare verlichting en het coördineren en het voeren van de directie over de onderhoudswerkzaamheden van de openbare verlichting, uitgevoerd door derden;
de oprichting van het Bureau OVL:
de deelnemende gemeenten een overeenkomst van opdracht zijn aangegaan met BDI Advies bv waarbij BDI Advies vanaf 1 maart 2009 tot en met 31 december 2010 de taken kwartiermaker en manager van het Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede (Bureau OVL) uitvoert. Op 30 augustus 2010 is overeengekomen om deze overeenkomst te verlengen tot 31 december 2011.
de deelnemende gemeenten wensen te komen tot een rechtsvorm die passend is bij het samenwerkingsverband en waarvan de deelnemende gemeenten eigenaar zijn;
de deelnemende gemeenten aan Bureau Berenschot hebben gevraagd om te onderzoeken welke rechtsvorm de meest geschikte vorm;
de deelnemende gemeenten op basis van de eindrapportage van Berenschot van 13 oktober 2010 en een advies van de Stuurgroep van 22 november 2010 een voorkeur hebben uitgesproken voor de omvorming van het Bureau OVL B.V. naar een Gemeenschappelijk Openbaar Lichaam Bureau OVL;
de dienstverlening van het Bureau Openbare Verlichting per gemeente zal worden vastgelegd in dienstverleningsovereenkomsten;
het Bureau Openbare Verlichting gaat opereren als onderneming waarbij, zonder te werken aan vermogensopbouw anders dan voor een gezonde bedrijfsvoering noodzakelijk is, de financiële voordelen toekomen aan de burgers.
Na het verkrijgen van toestemming van hun gemeenteraden overeenkomstig artikel 1, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
De volgende gemeenschappelijke regeling te treffen:
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt, onverminderd het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen, in die artikelen in plaats van 'de gemeente', 'de raad', 'burgemeester en wethouders' en 'de burgemeester' onderscheidenlijk gelezen: 'het Bureau Openbare Verlichting', 'het Algemeen Bestuur', 'het Dagelijks Bestuur' en 'de voorzitter'.
HOOFDSTUK 3 Belang, doelstelling, taken en bevoegdheden
Het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting behartigt de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de gemeenten op het gebied van het beheren en in stand houden van de openbare verlichting van de gemeenten. Het draagt zorg voor een zo doelmatig mogelijke uitvoering van taken en uitoefening van bevoegdheden op het voornoemde terrein.
De uitvoering van de basistaken, bedoeld in het tweede lid, geschiedt tegen kostprijs, op basis van een dienstverleningsovereenkomst tussen het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting en de gemeenten. In deze overeenkomst wordt nader omschreven welke prestaties het Bureau Openbare Verlichting zal leveren en onder welke voorwaarden tot dienstverlening wordt overgegaan. Mocht de inhoud van een (lopende) dienstverleningsovereenkomst afwijken van het bepaalde in deze regeling dan prevaleert de regeling.
Aan het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting is het, ieder voor zover bevoegd, toegestaan te besluiten tot het oprichten van en deelnemen in privaatrechtelijke rechtspersonen, zoals stichtingen, vennootschappen en verenigingen, indien dat bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van de in de leden 1 tot en met 4 bedoelde taken en diensten.
Het Dagelijks Bestuur kan beslissen de taken en diensten zoals bedoeld in artikel 3 ook aan niet aan de regeling deelnemende gemeenten te verlenen, mits het merendeel van de bedoelde taken en diensten van het Bureau Openbare Verlichting met in achtneming van het Europese aanbestedingsrecht plaatsvindt ten behoeve van de gemeenten.
De Colleges dragen ter uitvoering van de in artikel 3, eerste en tweede lid genoemde belangen en taken en de daarmee samenhangende wetten, regelingen en praktijkrichtlijnen, hun daarmee verband houdende bevoegdheden die zij als wegbeheerder hebben op grond van de Wegenwet, en hun daarmee verband houdende bevoegdheden krachtens artikel 160 lid 1 onder a, b, e en f Gemeentewet, - mede ter voorkoming van aansprakelijkheid op grond van het Burgerlijk Wetboek - over aan het Bestuur van het Bureau Openbare Verlichting.
Paragraaf 1 De samenstelling van het Algemeen Bestuur
Indien de leden van het Algemeen Bestuur ophouden lid van het College te zijn, houden zij van rechtswege tevens op lid van het Algemeen Bestuur te zijn. Het College van de desbetreffende gemeente geeft daarvan binnen één week kennis aan de voorzitter van het Algemeen Bestuur en voorziet zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes weken, in de vacature.
HOOFDSTUK 5 De bevoegdheden der bestuursorganen
Paragraaf 3 De bevoegdheden van de voorzitter
De voorzitter en de Algemeen manager tekenen alle stukken die van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur uitgaan. Het Dagelijks Bestuur kan, onder eigen verantwoordelijkheid, het tekenen van bepaalde stukken, welke van het Dagelijks Bestuur uitgaan, opdragen aan de Algemeen manager van het Bureau Openbare Verlichting.
De voorzitter vertegenwoordigt het Bureau Openbare Verlichting in en buiten rechte. Hij kan deze vertegenwoordiging opdragen aan een door hem aangewezen gemachtigde. Indien de door de voorzitter vertegenwoordigde gemeente partij is in het geding waarbij het Bureau Openbare Verlichting betrokken is, wordt het openbaar lichaam door een ander, door het Dagelijks Bestuur aan te wijzen lid van het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd.
Paragraaf 4 Inlichtingen en verantwoording
Een lid van het Algemeen Bestuur verschaft de raad en het college van de eigen gemeente met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen alle inlichtingen, die door die raad of het college of door één of meer leden van die raad of het college worden verlangd en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van die raad of college aangegeven wijze.
Een lid van het Algemeen Bestuur is de raad en het college van de eigen gemeente met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van die raad of het college aangegeven wijze.
HOOFDSTUK 10 Financiële bepalingen
Paragraaf 4 Gemeentelijke bijdragen
Iedere gemeente verbindt zich ter uitvoering van de in artikel 3 tweede lid genoemde taken jaarlijks een bijdrage te verlenen, zulks met in achtneming van het bepaalde in artikel 3 derde lid. Deze gemeentelijke bijdrage bestaat uit een bedrag dat wordt berekend op basis van het aantal lichtobjecten dat zich op het grondgebied van de gemeente bevindt per 1 december van het jaar dat vooraf gaat aan het begrotingsjaar.
Het Dagelijks Bestuur legt uiterlijk 1 mei aan het Algemeen Bestuur verantwoording af over het afgelopen jaar in aansluiting aan de posten der begroting, onder overlegging van de door de Algemeen directeur opgestelde jaarrekening, de daarbij behorende bescheiden en een rekening van de door de gemeenten te betalen bedragen. Het Dagelijks Bestuur voegt daarbij een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door op de op grond van artikel 30 aangewezen registeraccountant.
Het Dagelijks Bestuur zendt vóór 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening aan de raden van de deelnemende gemeenten en stelt daarbij de raden acht weken in de gelegenheid om aan het Dagelijks Bestuur een zienswijze kenbaar te maken op de financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening met inbegrip van het voorstel tot bestemming van de winst of dekking van een verlies.
De controle op de administratie en het beheer van de vermogenswaarde van het Bureau Openbare Verlichting wordt opgedragen aan een door het Algemeen Bestuur aan te wijzen administratiekantoor. Deze controle dient onder meer te waarborgen dat de rechtmatigheid van de administratie en het beheer worden getoetst.
HOOFDSTUK 12 Toetreding, uittreding, wijziging, opheffing
Elke gemeente kan bij besluit van het college de deelneming aan deze regeling opzeggen per de datum waarop het vierjaarlijkse (Europese) aanbestedingscontract inzake het onderhoud van de openbare verlichting eindigt, zulks met in achtneming van een voorafgaande opzegtermijn van dertien maanden. Bedoelde besluiten worden gemotiveerd en per aangetekend schrijven terstond ter kennis gebracht van het Algemeen Bestuur.
In geval van opheffing van de regeling stelt het Algemeen Bestuur een regeling vast met betrekking tot de gevolgen van de opheffing, daarbij rekening houdend met de datum waarop het vierjaarlijkse (Europese) aanbestedingscontract inzake van het onderhoud van de openbare verlichting eindigt. Deze regeling voorziet in elk geval in de verplichting van de gemeenten om alle rechten en verplichtingen van het Bureau Openbare Verlichting over de deelnemers te verdelen op een in de regeling te bepalen wijze.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-15559.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.