Overwegingen ten aanzien van het besluit
de Booldersdijk is aangewezen als een erftoegangsweg (ETW) buiten de bebouwde kom maar op dit moment niet aan de inrichtingkenmerken van dit type weg voldoet;
vanwege de toestand van het huidige wegdek, het onderhoud aan de Booldersdijk (vooruitlopend op de nieuwe Mobiliteitsnota) niet verder uit te stellen en de onderhoudswerkzaamheden uit te voeren in de tweede helft van 2019;
het daarom voor de hand ligt om een herinrichting te combineren met de geplande werkzaamheden, welke bestaan uit de aanleg van snelheidremmende maatregelen (kruispuntplateaus en drempel), het gelijkwaardig aansluiten van alle verharde zijwegen (verkeer van rechts heeft voorrang) en het (opnieuw) aanbrengen van markeringen;
op de Booldersdijk de intensiteiten liggen tussen 1000 en 1500 motorvoertuigen per etmaal en er nu een snelheidslimiet geldt van 80 km/h, terwijl de lange rechtstanden van deze weg zelfs leiden tot een hoge maatgevende snelheid (90 km/h);
uit de landelijke registraties (2014-2018) blijkt dat gedurende deze periode een 7-tal ongevallen heeft plaatsgevonden waarbij enkel auto’s waren betrokken en waar het enkel ging om Uitsluitend Materiële Schade (UMS);
herinrichting van de Booldersdijk tot een 60 km/h-zone past bij de huidige/gewenste functie van de weg;
het beoogde effect is de verkeersveiligheid van de Booldersdijk te verbeteren door de weg in te richten volgens de landelijke eisen van een ETW;
de gemeente Nederweert verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van de Booldersdijk;
voor het wijzigen van de snelheidslimiet van 80 naar 60 km/h en het gelijkwaardig aansluiten van zijwegen een verkeersbesluit nodig is en de uniforme openbare voorbereidingsprocedure uit afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht wordt gevolgd;
dat de plannen 6 weken ter inzage liggen en dat iedereen zijn bemerkingen hiertegen kenbaar kan maken;
dat de Politie Limburg-Noord, basiseenheid Weert-Nederweert om advies wordt gevraagd over de hieronder genoemde verkeersmaatregel;
gelet op artikel 2, lid 1a en 1b, artikel 14 en 15 van de Wegenverkeerswet 1994; gelet op artikel 9, 12, 13, 18, 19 en 24, 26 en 27 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en artikel 62, 65 lid 1 en 66 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;