Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 27 februari 2020 met kenmerk ACM/UIT/527373 tot wijziging van de voorwaarden als bedoeld in artikel 12b van de Gaswet betreffende de wijziging van de korting voor afschakelbare capaciteit

Ons kenmerk: ACM/UIT/527373

Zaaknummer: ACM/19/036296

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op artikel 12f, eerste lid van de Gaswet;

Besluit

ARTIKEL I

De Tarievencode gas wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel 3.2.3.10., onderdeel b, wordt ‘0,01%’ vervangen door ‘0,02%’.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 27 februari 2020

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: C.M.L. Hijmans van den Bergh bestuurslid

TOELICHTING

1 Samenvatting

  • 1. Met dit besluit wijzigt de Autoriteit Consument en Markt (hierna: de ACM) de hoogte van de korting voor afschakelbare capaciteit in de Tarievencode gas. Het gewijzigde kortingspercentage volgt uit het feit dat de ACM in de berekening ervan rekening heeft gehouden met recente afschakelingen.

2 Aanleiding en gevolgde procedure

  • 2. De ACM stelt op grond van artikel 12f van de Gaswet regelgeving vast voor de energiemarkt. Op basis van deze bevoegdheid heeft de ACM uitvoering gegeven aan de netcode betreffende geharmoniseerde transmissietariefstructuren voor gas (hierna: NC-TAR). Dit heeft ze gedaan door het wijzigen van onder andere de Tarievencode gas met het NC-TAR besluit van 10 december 2018 (hierna: het NC-TAR besluit).1

  • 3. In het NC-TAR besluit heeft de ACM onder andere het niveau van de multiplicatoren, het niveau van de seizoensfactoren, de hoogte van de korting voor entrypunten van LNG-faciliteiten en de hoogte van de afschakelbare korting vastgesteld. Op basis van artikel 28, tweede lid, van NC-TAR heeft de ACM de verplichting om jaarlijks deze onderdelen te consulteren en hierover een met redenen omkleed besluit te nemen.

  • 4. Met dit besluit wijzigt de ACM de hoogte van de korting voor afschakelbare capaciteit. Het niveau van de multiplicatoren, het niveau van de seizoensfactoren, de hoogte van de korting voor entrypunten van LNG-faciliteiten wijzigt de ACM niet. De ACM geeft invulling aan haar consultatieplicht met de codewijzigingsprocedure, waarbij ze belanghebbenden in staat heeft gesteld binnen twaalf weken hun zienswijzen op het ontwerp kenbaar te maken. Daarnaast heeft de ACM het ontwerpbesluit toegezonden aan de Duitse toezichthouder (BNetzA), de Engelse toezichthouder (OFGEM) en de Belgische toezichthouder (CREG).

  • 5. De ACM is van mening dat het besluit geen technische voorschriften bevat zoals bedoeld in de Notificatierichtlijn. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

3 Besluit

  • 6. In het NC-TAR besluit heeft de ACM de multiplicatoren, seizoensfactoren, de hoogte van de korting voor LNG-faciliteiten en de hoogte van de korting voor afschakelbare capaciteit voor het eerst vastgesteld conform de regels van NC-TAR. De ACM is mede tot dit besluit gekomen door op 10 december 2018 de overeenkomst NC-TAR besluit (hierna: de overeenkomst) te sluiten met een groot aantal marktpartijen, waaronder representatieve organisaties.2 Onderdeel van deze overeenkomst is dat de ACM zich inspant om de hoogte van de hierboven genoemde parameters niet te wijzigen, met uitzondering van de korting voor afschakelbare capaciteit.3 De ACM ziet op dit moment geen aanleiding om hiervan af te wijken. Het voorstel van de ACM is dan ook om de multiplicatoren, seizoensfactoren en de hoogte van de korting voor entrypunten naar LNG-faciliteiten ongewijzigd te laten.

  • 7. Wel wijzigt het besluit de korting voor afschakelbare capaciteit. De korting voor de afschakelbare capaciteit wordt berekend op basis van de formule uit artikel 16, tweede lid, van NC-TAR. De korting wordt gebaseerd op de kans op afschakeling (Pro) en de aanpassingsfactor (A), die de economische waarde van het afschakelbare product weerspiegelt.

    In artikel 16, derde lid, NC-TAR is een formule weergeven waarmee de afschakelkans (Pro) wordt berekend. Het betreft de volgende formule:

    Waarbij:

    N

    het verwachte aantal afschakelingen gedurende D is;

    Dint

    de gemiddelde duur van de verwachte afschakelingen uitgedrukt in uren is;

    D

    de totale duur van het respectieve soort standaard capaciteitsproduct voor afschakelbare capaciteit uitgedrukt in uren is;

    CAPav,int

    de verwachte gemiddelde hoeveelheid afgeschakelde capaciteit voor elke afschakeling is wanneer een dergelijke hoeveelheid verband houdt met het respectieve soort standaard capaciteitsproduct voor afschakelbare capaciteit; en

    CAP

    de verwachte totale hoeveelheid afgeschakelde capaciteit voor het respectieve soort standaard capaciteitsproduct voor afschakelbare capaciteit is.

  • 8. In het NC-TAR besluit is de ACM ervan uitgegaan dat er in de recente historie niet is afgeschakeld en de daadwerkelijke afschakelkans dus zeer laag is. De ACM heeft daarom de huidige ex ante korting van 0,01% gebaseerd op de aanname dat er maximaal één afschakeling per jaar plaatsvindt met de maximale duur van 1 uur. Hierbij is een aanpassingsfactor van 1 toegepast.

  • 9. In afwijking van de jaren ervoor is er in augustus 2018 wel afgeschakeld. Gedurende zes uur zijn drie partijen afgeschakeld. Nu er sprake is geweest van afschakelingen is de ACM van mening dat hiermee rekening moet worden gehouden in de berekening van de korting voor afschakelbare capaciteit door de afschakelkans (Pro) te wijzigen.

  • 10. Om de kans op afschakeling te berekenen kijkt de ACM terug naar afschakelingen in de afgelopen drie gasjaren (1 oktober 2016 t/m 30 september 2019). Volgens de ACM is een peilperiode van drie jaar representatief en voldoende robuust. Een afschakeling in een bepaald jaar kan een uitzondering zijn en daarom is de ACM van mening dat een peilperiode van meerdere jaren passend is. De gegevens van de voorgaande drie jaar acht de ACM voldoende recent om representatief te zijn. Hierbij gaat de ACM uit van gasjaren, om zo de meest recente gegevens te kunnen gebruiken. De ACM is namelijk van plan om de consultatie op basis van artikel 28 van NC-TAR jaarlijks in oktober te starten. Op 1 oktober start een nieuw gasjaar en kan de ACM de gegevens van het voorgaande gasjaar meenemen in haar consultatie.

  • 11. Op basis van het bovenstaande komt de ACM uit op een korting van 0,02%. Dit percentage zal voor het eerst worden toegepast bij de tarieven van 2021.4

4 Reacties op ontvangen zienswijzen

  • 12. De ACM heeft een zienswijze ontvangen van GATE Terminal B.V. (hierna: GATE). De ACM zal hierna op de zienswijze reageren.

Zienswijze GATE

  • 13. GATE heeft geen opmerkingen over de voorgestelde aanpassingen van de Tarievencode gas. GATE maakt wel van de gelegenheid gebruik om haar zienswijze op de rol van LNG in toekomstige energiemix en de concurrentiepositie van GATE te herhalen.5 Volgens GATE kan LNG een belangrijke bijdrage leveren aan de leveringszekerheid, met name in het licht van de afbouw van de Groningen productie. Het is voor GATE daarom belangrijk dat de marktomstandigheden gunstig zijn.

Reactie ACM

  • 14. De ACM merkt allereerst op dat GATE geen opmerkingen heeft over de aanpassing van de korting voor afschakelbare capaciteit. Ten aanzien van de korting op entrypunten van LNG-faciliteiten merkt de ACM het volgende op. Zoals de ACM in randnummer 6 van het besluit beschrijft, heeft de ACM op 10 december 2018 een overeenkomst met marktpartijen getekend. Hier is onder andere in vastgelegd dat de ACM zich inspant om de korting voor LNG-faciliteiten niet te wijzigen. De ACM ziet op dit moment geen aanleiding om hiervan af te wijken. De zienswijze van GATE geeft die aanleiding ook niet. Dit betekent dat de zienswijze van GATE niet tot een wijziging ten opzichte van het ontwerpbesluit heeft geleid.

’s-Gravenhage, 27 februari 2020

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: C.M.L. Hijmans van den Bergh bestuurslid


X Noot
1

Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 10 december 2018, kenmerk ACM/UIT/503577 tot wijziging van de tariefstructuren en voorwaarden als bedoeld in artikelen 12a en 12b van de Gaswet betreffende de uitvoering van de Verordening (EU) 2017/460 van de Commissie van 16 maart 2017 tot vaststelling van een netcode betreffende geharmoniseerde transmissietariefstructuren voor gas.

X Noot
2

Overeenkomst NC-TAR besluit van 10 december 2018, zie https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2018-12/overeenkomst-nc-tar-besluit.pdf

X Noot
3

Artikel 3, tweede lid van de Overeenkomst.

X Noot
4

Voor het jaar 2020 gelden de tarieven zoals vastgesteld in het Tarievenbesluit 2020. Deze tarieven zijn bindend voor het hele jaar, zie artikel 29 NC-TAR.

X Noot
5

In het kader van het NC-TAR besluit heeft GATE deze zienswijze al met ACM gedeeld door middel van de brieven met de kenmerken GT-MT-SA-217; GT-MT-RB-L223; GT-MT-RB-L225.

Naar boven