Verkeersbesluit definitieve verkeersmaatregelen aanpak verkeersoverlast Oudezijde Amsterdam

Logo Amsterdam

Nummer SW20- 00 658

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

Gelet op

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet, de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam,

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen;

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994),

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW),

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

 

 

Overwegende

  • dat de wegen genoemd in dit besluit gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Amsterdam en in beheer zijn bij de gemeente Amsterdam;

  • dat de wegen genoemd in dit besluit wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

  • dat in het kader van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit maatregelen worden getroffen om de druk op de schaarse openbare ruimte in de (binnen-)stad beheersbaar te houden;

  • dat daarom in de Uitvoeringsagenda Mobiliteit projecten zijn geïnitieerd om de stad bereikbaar en veilig te houden en de openbare ruimte toegankelijk en aantrekkelijk te houden voor de inwoners en bezoekers;

  • dat een concrete maatregel uit de Uitvoeringsagenda Mobiliteit het uitvoeren van een kentekenonderzoek betreft om inzicht te verkrijgen in de routes die verschillende gebruikersgroepen (bewoners, bezoekers, taxi’s en laad- en losverkeer) in het oostelijk deel van de binnenstad (Oudezijde) rijden;

  • dat dit kentekenonderzoek is uitgevoerd in de maand juni 2016 en dat uit dit onderzoek is gebleken dat gedurende de (weekend)nachten de verkeersintensiteiten in het gebied Oudezijde hoger zijn dan gedurende de dag;

  • dat het verkeer gedurende de (weekend)nachten voornamelijk niet-bestemmingsverkeer betreft;

  • dat dit voornamelijk taxi’s en overige personenauto’s zijn die gedurende de (weekend)nachten in het gebied meerdere malen rondrijden om potentiële klanten op te pikken;

  • dat naar aanleiding van dit onderzoek een klankbordgroep is gevormd van circa 35 belanghebbenden, bestaande uit bewoners, ondernemers, taxiondernemers, vertegenwoordigers van stadsdeel Centrum en de hotelbranche;

  • dat gezamenlijk overeengekomen is om de te nemen maatregelen te focussen op de ervaren verkeersoverlast in de weekend- c.q. uitgaansnachten, namelijk de donderdagnacht, vrijdagnacht en zaterdagnacht tussen 22.00 en 6.00 uur;

  • dat voor deze beperkte tijdstippen is gekozen in verband met de wens om de bereikbaarheid voor bewoners zoveel als mogelijk te waarborgen;

  • dat de in de klankbordgroep overeengekomen maatregelen in het kader van een pilot zijn uitgevoerd en gedurende een periode van circa zes maanden zijn gemonitord;

  • dat de verkeersmaatregelen gedurende de pilotperiode zijn vastgelegd in het ‘verkeersbesluit verkeersmaatregelen aanpak verkeersoverlast Oudezijde Amsterdam’;

  • dat dit verkeersbesluit op 21 maart 2018 is gepubliceerd in de Staatscourant onder het kenmerknummer CE18-01619;

  • dat in verband met geplande wegwerkzaamheden op de Recht Boomssloot en de Montelbaanstraat een aantal van de in het hiervoor genoemde verkeersbesluit opgenomen verkeersmaatregelen is aangepast in het ‘verkeersbesluit wijzigingen verkeersmaatregelen aanpak verkeersoverlast Oudezijde Amsterdam’;

  • dat de gewijzigde verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit zijn gepubliceerd op 31 mei 2018 in de Staatscourant onder het kenmerknummer CE18-02212;

  • dat de pilotperiode inmiddels is verlopen en de genomen maatregelen om de ervaren verkeersoverlast in de weekend- c.q. uitgaansnachten te beperken positief zijn beoordeeld;

  • dat de resultaten van de pilotmaatregelen dan ook hebben geleid tot het bestendigen van de pilot;

  • dat de hiervoor genoemde wegwerkzaamheden op de Recht Boomssloot en de Montelbaanstraat inmiddels zijn afgerond en daarmee aanleiding geven tot het herstellen van oorspronkelijke verkeersmaatregelen;

  • dat als gevolg van de hiervoor genoemde monitoring diverse aanpassingen op detailniveau zijn uitgevoerd om de functionaliteit van de verkeersmaatregelen te waarborgen;

  • dat onderstaand de (ten opzichte van de hiervoor genoemde twee verkeersbesluiten) gewijzigde verkeersmaatregelen per locatie worden omschreven, inclusief de daarbij horende belangenafweging;

Wijzigingen ten opzichte van verkeersbesluit 21 maart 2018 met kenmerknummer CE18-01619

Nieuwmarkt

  • dat uit het kentekenonderzoek Oudezijde blijkt dat in het gebied rond de Nieuwmarkt diverse rondrijdende bewegingen plaatsvinden met als doel zo snel als mogelijk langs de Nieuwmarkt te rijden;

  • dat het langs de Nieuwmarkt rijden als doel heeft om zo vaak als mogelijk potentiële klanten op te pikken;

  • dat in het oorspronkelijke besluit onder meer besloten is om op de volgende locaties in het gebied rondom de Nieuwmarkt gedurende de weekendnachten afsluitpalen (statische afsluitingen) te plaatsen:

  • Nieuwmarkt direct ten westen van de aansluiting met de Geldersekade;

  • Keizersbrug ten zuiden van de aansluiting met de Oude Schans (noordelijke rijbaan);

  • dat in het oorspronkelijke besluit daarnaast besloten is om op de Nieuwmarkt direct ten zuiden van de aansluiting met de Keizersstraat in te zetten op selectieve toegang door middel van het plaatsen van een dynamische afsluitpaal (verzinkbare paal) gedurende de weekendnachten in combinatie met een kentekenherkenningscamera en het plaatsen van het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief een onderbord met tijdsaanduiding en een onderbord met daarop de uitzonderingen;

  • dat als gevolg van de hiervoor genoemde monitoring in het kader van functionaliteit besloten is om de statische afsluitpalen op de Nieuwmarkt direct ten westen van de aansluiting met de Geldersekade op te heffen en de afsluitpalen op de Keizersbrug te verplaatsen van een locatie direct ten zuiden van de aansluiting met de Oude Schans (noordelijke rijbaan) naar een locatie direct ten noorden van de aansluiting met de Oude Schans (zuidelijke rijbaan);

  • dat als gevolg van de hiervoor genoemde monitoring de locatie voor het bieden van selectieve toegang is gewijzigd van de hiervoor genoemde locatie op de Nieuwmarkt naar de Geldersekade ter hoogte van huisnummer 113;

  • dat op de Geldersekade ter hoogte van huisnummer 113 in verband met de aanrijdgevoeligheid geen gebruik wordt gemaakt van een verzinkbare paal, maar dat de selectieve toegang plaatsvindt met de mogelijkheid van onder meer de inzet op camera-handhaving;

  • dat verkeersoverlast gedurende de weekendnachten veroorzaakt door motorfietsen minimaal is en in het kader van herkenbaarheid gekozen is om op de Geldersekade ter hoogte van huisnummer 113 een geslotenverklaring in te stellen voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen door middel van het verkeersbord C6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst ‘do t/m zo 22-6 u’ en ‘uitgezonderd ontheffinghouders en TTO-taxi’;

  • dat de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen conform artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • dat de hiervoor benoemde belangen zwaarder wegen dan het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Burgwallengebied

  • dat de uit het kentekenonderzoek Oudezijde geconstateerde rondrijdende bewegingen in het Burgwallengebied grotendeels zijn beperkt als gevolg van de uitgevoerde maatregelen op Muntplein;

  • dat in de pilot toch gekozen is voor het plaatsen van afsluitpalen gedurende de weekendnachten (statische afsluiting) in het Burgwallengebied om onwenselijke rondrijdende bewegingen ter plaatse te voorkomen;

  • dat in de pilot geschikte locaties voor deze afsluitpalen zijn gevonden op de weg Nes direct ten zuiden van de aansluiting met de Damstraat en op de Damstraat direct ten oosten van de aansluiting met Nes;

  • dat als gevolg van de hiervoor genoemde monitoring in het kader van functionaliteit besloten is om de statische afsluitpalen op beide locaties op te heffen;

  • dat de hiervoor genoemde verkeersmaatregel conform artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

 

 

Rusland

  • dat in het oorspronkelijke besluit daarnaast besloten is om op de weg Rusland direct ten oosten van de aansluiting met de Oudezijds Achterburgwal in te zetten op selectieve toegang door middel van het plaatsen van een dynamische afsluitpaal (verzinkbare paal) gedurende de weekendnachten in combinatie met een kentekenherkenningscamera en het plaatsen van het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief een onderbord met tijdsaanduiding en een onderbord met daarop de uitzonderingen;

  • dat verkeersoverlast gedurende de weekendnachten veroorzaakt door motorfietsen minimaal is en in het kader van herkenbaarheid gekozen is om op de weg Rusland direct ten oosten van de aansluiting met de Oudezijds Achterburgwal een geslotenverklaring in te stellen voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen door middel van het verkeersbord C6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst ‘do t/m zo 22-6 u’ en ‘uitgezonderd ontheffinghouders en bestemmingsverkeer hotel The Grand’;

  • dat de hiervoor genoemde verkeersmaatregel conform artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Wijzigingen ten opzichte van verkeersbesluit 31 mei 2018 met kenmerknummer CE18-02212

  • dat zoals reeds genoemd op 31 mei 2018 een verkeersbesluit is gepubliceerd waarin wijzigingen zijn vastgesteld in de verkeersmaatregelen voor de aanpak verkeersoverlast Oudezijde Amsterdam;

  • dat dit verkeersbesluit is opgesteld in verband met geplande werkzaamheden op de Recht Boomssloot en de Montelbaanstraat;

  • dat deze werkzaamheden inmiddels zijn afgerond en de nut en noodzaak van de in dit verkeersbesluit genomen verkeersmaatregelen is komen te vervallen;

  • dat het dan ook gewenst is om alle besloten verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit terug te draaien door middel van het intrekken van het verkeersbesluit;

  • dat de hiervoor genoemde verkeersmaatregel conform artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

 

  • dat de hiervoor genoemde maatregelen naast de Uitvoeringsagenda Mobiliteit bovendien aansluiten bij de Nota Bereikbare Binnenstad (2013), het coalitieakkoord (2014), de Agenda Duurzaamheid (2015) en Stad in Balans (2015);

  • dat voor de hiervoor beschreven maatregelen op grond van artikel 15 van de WVW 1994 en artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit genomen dient te worden;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam wat heeft geleid tot een positief advies.

 

Besluiten

  • 1.

    door middel van het verwijderen van afsluitpalen de weekendafsluiting (donderdag tot en met zondag tussen 22.00 en 6.00 uur) op te heffen op de volgende locaties:

    • a.

      de Nieuwmarkt direct ten westen van de aansluiting met de Geldersekade op te heffen;

    • b.

      de Damstraat direct ten oosten van de aansluiting met de weg Nes;

  • 2.

    door middel van het plaatsen en verwijderen van afsluitpalen de weekendafsluiting (donderdag tot en met zondag tussen 22.00 en 6.00 uur) op de Keizersbrug ten zuiden van de aansluiting met de Oude Schans (noordelijke rijbaan) te verplaatsen naar de Keizersbrug ten noorden van de aansluiting met de Oude Schans (zuidelijke rijbaan);

  • 3.

    door middel van het verwijderen van het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden en verzinkbare palen de geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de Nieuwmarkt, direct ten zuiden van de aansluiting met de Keizersstraat, van kracht op donderdag tot en met zondag tussen 22.00 en 6.00 uur, op te heffen;

  • 4.

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord C6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen in te stellen op de weg Geldersekade ter hoogte van huisnummer 113, van kracht op donderdag tot en met zondag tussen 22.00 en 6.00 uur, uitgezonderd ontheffinghouders en TTO-taxi’s;

  • 5.

    door middel van het verwijderen van het verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het plaatsen van het verkeersbord C6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen in te stellen op de weg Rusland ter hoogte van huisnummer 6, van kracht op donderdag tot en met zondag tussen 22.00 en 06.00 uur, uitgezonderd ontheffinghouders en bestemmingsverkeer hotel The Grand;

  • 6.

    door middel van het intrekken van het ‘verkeersbesluit wijzigingen verkeersmaatregelen aanpak verkeersoverlast Oudezijde Amsterdam’, gepubliceerd op 31 mei 2018 onder kenmerk CE18-02212, alle in dit besluit genomen verkeersmaatregelen op te heffen.

 

Amsterdam, 26 februari 2020

 

Nina Gombert

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

 

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

 

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • waarom u bezwaar maakt.

 

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

 

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

 

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen

Naar boven