Gemeente Stadskanaal – Verkeersverzamelbesluit Elektrische laadpalen.

Logo Stadskanaal

Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal;

 

gelet op het bepaalde in artikel 15, eerste lid en artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

 

overwegende, dat:

  • het bezit en gebruik van elektrische voertuigen snel groeit en er hierdoor een toenemende behoefte is aan laadinfrastructuur in de openbare ruimte;

  • elektrisch rijden bijdraagt aan een schonere lucht, minder geluidoverlast, minder energieverbruik en een grotere onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen;

  • elektrisch rijden hiermee bijdraagt aan gemeentelijke en provinciale doelstellingen op het gebied van energie, klimaat en duurzaamheid,

  • steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente Stadskanaal beschikken over een elektrisch voertuig;

  • onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride voertuig (vierwielig);

  • elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;

  • gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening;

  • het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn;

  • momenteel nog een zeer beperkt aantal openbare laadpalen in de gemeente beschikbaar zijn;

  • onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland;

  • de gemeente de beleidsregel openbare laadobjecten elektrische voertuigen heeft vastgesteld;

  • de strategische kaart is opgesteld waarin 108 laadlocaties (zie de bijlage onder aan dit besluit) zijn aangewezen waar, op basis van een (geldige) aanvraag en/of behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;

  • de laadlocaties in de strategische kaart zijn bepaald aan de hand van toekomst prognose per wijk (tot en met 2025) en een analyse van de ruimtelijk geschiktheid, zoals bereikbaarheid van de parkeerplaatsen (bij voorkeur in een cluster van parkeervakken of een parkeerterrein), de parkeerdruk en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet;

  • daarnaast tevens rekening is gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom en een maximale loopafstand van 250 meter voor de (toekomstige) gebruiker;

  • de gemeente met marktpartijen een overeenkomst is aangegaan voor het verlenen van openbare laaddiensten voor elektrisch autovervoer;

  • de marktpartij op aanvraag van gebruikers van elektrische voertuigen laadpalen mag plaatsen op de locaties op de strategische kaart;

  • het voor zowel de gebruiker als voor de marktpartij van belang is dat een parkeerplaats met laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden moet worden van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor;

  • de gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen door middel van een verkeersbesluit;

  • de oplaadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen;

  • er daarvoor bij iedere paal van de strategische kaart twee parkeerplaatsen kunnen worden gereserveerd als parkeerplaats voor het uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • door het tegelijk nemen van een verkeersbesluit voor alle locaties van de strategische kaart de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van laadinfrastructuur korter wordt;

  • de uitvoering van het verkeersbesluit geschiedt door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderbord “Parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen” (combinatiebord model E1003);

  • het verzamelverkeersbesluit niet automatisch inhoudt dat alle daarin opgenomen parkeerplaatsen ook daadwerkelijk direct van een openbare laadpaal en verkeersbord worden voorzien, aangezien de uitvoering afhankelijk is van de aanvragen van derden;

  • bij het daadwerkelijk starten van een laaddienst op één van de locaties, in eerste instantie slechts één parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • de tweede parkeerplaats in eerste instantie door elke auto gebruikt mag worden;

  • bij toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de marktpartij ook de tweede parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994;

  • Op 9 juni 2015 een Green Deal 'Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur’ in werking is getreden die de verdere ontwikkeling van openbaar toegankelijke laadinfrastructuur beoogt te stimuleren;

  • De Gemeente door ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst deelneemt aan het doel van voldoende dekking van openbare laadinfrastructuur in de provincie;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg met de politie heeft plaatsgevonden, waarin de politie heeft aangegeven zich te kunnen verenigen met het verzamelbesluit (zie bijlage ) tot het aanwijzen van de op de plankaart aangegeven parkeerplaatsen voor elektrisch laden op moment dat aanvraag binnenkomt;

  • de hierna omschreven wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kommen van de gemeente Stadskanaal waarvoor de gemeente Stadskanaal als wegbeheerder verantwoordelijkheid draagt en feitelijk openstaan voor het openbaar verkeer.

 

 

b e s l u i t e n :

 

 

 

  • 1.

    Tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen op de locaties zoals opgenomen in de bijlage 1 ‘lijst met mogelijke laadlocaties’ bij dit besluit en bijlage 2 ‘strategische kaart openbare laadinfrastructuur’ (zie https://arcg.is/041458) en daartoe de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen met onderbord “Parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen” (combinatiebord E1003), maar wel onder de opschortende voorwaarden dat:

    • Het verkeersbesluit voor een locatie pas in werking treed als de marktpartij voor laaddiensten een verzoek bij de gemeente indient om op die locatie een laaddienst te starten;

    • Het verkeersbesluit in eerste instantie geldt voor één van de twee aangewezenparkeerplaatsen op de betreffende laadlocatie en die parkeerplaats conform het besluit wordt ingericht;

    • Bij voldoende gebruik van de laadvoorziening en op verzoek van de marktpartij het besluit ook voor de tweede parkeerplaats gaat gelden nadat deze conform het besluit is ingericht;

  • 2.

    Voor dit verkeersbesluit een maximale uitvoeringstermijn te hanteren tot en met 31 december 2023. Indien na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord “Parkeergelegenheid voor het opladen elektrische voertuigen” vervalt het desbetreffende(deel)besluit voor deze locatie.

Mededelingen

Dit besluit treedt op grond van artikel 27 BABW in werking op de dag nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken.

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van bekendmaking tegen dit verkeersbesluit bezwaar maken. Het verkeersbesluit ligt ter inzage bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer van de gemeente Stadskanaal. Het bezwaarschrift dient te worden gezonden aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal, ter attentie van de secretaris van de Commissie Rechtsbescherming, Postbus 140, 9500 AC Stadskanaal. Op de envelop en brief duidelijk "bezwaarschrift" vermelden.

 

Daarnaast kunnen zij, wanneer gelet op de betrokken belangen onverwijlde spoed dat vereist, bij de president van de rechtbank in Groningen een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen (waaronder schorsing). Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

 

 

Bijlage 1: lijst met mogelijke laadlocaties

Nr. ter hoogte van:

1 Korenberg 2 9502 BR 2

2 Hemenweg 32 9501 XM 32

3 Dagwerkstraat 6 9502 PR 6

4 Drouwenerstraat 14 9503 AV 14 7

5 Navolaan 15 9501 VJ 15 36

6 Olde Hof 30 9591 CJ 30

7 Omloop 3 9502 RG 3

8 Omloop 42 9502 RJ 42

9 Wolverlei 1 9502 AJ 1

10 't Moorke 1 9502 AN 1

11 Musselweg 64 9584 AG 64

12 Voorstekamp 53 9502 RM 53

13 Blokwieke 134 9501 EZ 134

14 Tellingerweg 5 9591 VW 5

15 Grutto 2 9502 WK 2

16 Iepenlaan 14 9661 AS 14

17 Hoveniersweg 3 9502 BW 3

18 Veenhofsweg 20 9661 TE 20

19 Wagenspoor 17 9584 CA 17

20 Lijsterhof 1 9502 TR 1

21 Weigeliastraat 11 9581 MB 11

22 Eksterhof 2 9502 SJ 2

23 Deelmanstraat 1 9502 CV 1

24 Belgiëlaan 56 9501 TD 56

25 Floralaan 30 9581 TX 30

26 Lavendelstraat 10 9581 DR 10

27 Platanenhage 37 9501 ZZ 37

28 Korenstraat 6 9581 GT 6

29 Klimopstraat 13 9581 KH 13

30 Arendshorst 38 9502 HP 38

31 Frankrijklaan 26 9501 RP 26

32 Biesboschlaan 58 9501 PP 58

33 De Rail 57 9503 AX 57

34 Olmenhage 16 9501 TK 16

35 Goudenregenstraat 26 9581 KS 26

36 Havikshorst 50 9502 HB 50

37 Lijnackerslaan 56 9591 CA 56

38 J.F.H. Meijerstraat 39 9503 BL 39

39 Boslaan 16 9591 BJ 16

40 Schoolstraat 105 9581 GE 105

41 Gandhiplein 18 9501 DE 18

42 Berkenstraat 27 9501 HL 27

43 Duurswoldselaan 17 9501 SP 17

44 Drostenlaan 18 9502 CE 18

45 Esdoornstraat 30 9501 GH 30

46 Marklaan 58 9501 PC 58

47 Acaciahage 1 9501 WD 1

48 Iepenlaan 36 9501 HC 36

49 Ahornhage 2 9501 VE 2

50 Rozenstraat 19 A 9581 CN 19 A

51 Havenplein 25 9581 DM 25

52 Cederhage 43 9501 TV 43

53 Amerikalaan 2 9501 SX 2

54 Rozenstraat 5 A 9581 CN 5 A

55 Maarsdreef 400 9501 EG 400

56 Palmenhage 2 9501 TT 2

57 Ortolaanhof 17 9502 SN 17

58 Esdoornstraat 48 9501 GJ 48

59 Esdoornstraat 94 9501 GJ 94

60 Lyceumlaan 33 9503 BJ 33

61 Havenplein 140 9581 DL 140

62 Kempenlaan 58 9501 PJ 58

63 Steenbreekstraat 1 9502 AT 1

64 Roessinghlaan 20 9591 BM 20

65 Geraniumstraat 25 9581 BN 25

66 Eikenhage 21 9501 ZC 21

67 Boerhaavestraat 30 9501 HE 30

68 Overijsselselaan 106 9501 CJ 106

69 Veldhorst 7 T 9502 BT 7 T

70 Handelskade 43 9503 AB 43

71 Stationslaan 13 9503 CA 13

72 Belgiëlaan 132 9501 TE 132

73 Mesdaglaan 1 9581 LC 1

74 A-weg 28 9581 AL 28

75 Rembrandtlaan 6 9581 AJ 6

76 Geert Teisstraat 12 9501 GP 12

77 Achterstekamp 16 9502 BJ 16

78 Hollandselaan 45 9501 BA 45

79 Europalaan 152 9501 CX 152

80 Hoogveen 6 9501 XK 6

81 Hoveniersweg 1 9502 BW 1

82 Navolaan 11 9501 VJ 11

83 Sportparklaan 3 9502 CW 3

84 Julianastraat 29 9503 LA 29

85 Convenantstraat 76 G 76 G

86 Aviaweg 2 9585 PJ 2

87 Akkerweg 3 9581 GK 3

88 Marktstraat 74 T 74 T

89 Slenkweg 1 9584 BB 1

90 De Wilgen 1 9502 BX 1

91 Dopperpassage 15 9501 DD 15

92 Marktstraat 88 C 9581 AD 88 C

93 Navolaan 40 9501 VJ 40

94 A.H. van Swinderenstraat 18 9581 KA 18

95 Poststraat 13 9501 EP 13

96 Overijsselselaan 22 9501 CG 22

97 Irenelaan 2 H 9503 KB 2 H 105

98 Molenstraat 57 9584 AS 57

99 Dorpsstraat 34 H 9591 AT 34 H

100 Poststraat 37 9501 ES 37

101 Frieselaan 15 9501 BL 15

102 Lilienthalplein 8 A 9501 XP 8 A

103 Keiweg 1 T 9661 TV 1 T

104 Sportparklaan 5 9502 CW 5

105 Berkenstraat 2 B 9501 HN 2 B

106 Dorpsstraat 66 9591 AW 66

107 Geert Teisplein 2 A 9501 VL 2 A

108 Maarsdreef 1 K 9501 AM 1 K 156

Stadskanaal, 18 februari 2020

Burgemeester en wethouders,

de heer G.J. van der Zanden

secretaris

de heer H.J. Hamster

locoburgemeester

Naar boven