Het verwijderen van de blauwe parkeerschijfzone op de Elbeweg

Logo Rotterdam

 

Rotterdam Havengebied 20/0002686 - AS20/01954

 

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

Overwegende,

 

dat op 7 april 2015 onder nummer 14/0033084 – AS14/22271 een verkeersbesluit is genomen voor het instellen van een parkeerschijfzone (blauwe zone) geldend voor vrachtauto’s in het Havengebied, voor onder andere op de locatie Elbeweg;

dat de parkeerschijfzone toentertijd is ingesteld vanwege aanhoudende klachten van bedrijven in de Rotterdamse Haven over grote groepen kamperende chauffeurs en dumping van trailers in het Havengebied en dat dit er medio 2012 toe heeft geleid dat het parkeerbeleid in het Havengebied is aangescherpt;

dat destijds op verzoek van het Havenbedrijf Rotterdam N.V. (Havenbedrijf) op 22 mei 2012 door het College, op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), een Aanwijzingsbesluit parkeerexcessen Havengebied Rotterdam (aanwijzingsbesluit) is genomen, waarbij voor het hele Havengebied o.a. een verbod voor het parkeren van grote voertuigen (6 meter en langer) is ingesteld;

dat destijds ook is besloten, naast de aanpassing van het aanwijzingsbesluit om een en ander mogelijk te maken, parkeerschijfzones, de zogenaamde blauwe zones, geldend voor vrachtauto’s in te stellen op onder andere de locatie Elbeweg, door het plaatsen van bord E10 (parkeerschijfzone) met onderbord met daarop de tekst “van 20:00h tot 16:00h, max. 4 uur” en bord E11 (einde parkeerschijfzone), borden E8 (met een vrachtwagensymbool) en het aanbrengen van een blauwe streep zoals bedoeld in artikel 25 RVV 1990;

dat op dit moment de parkeerschijfzone (de blauwe zone) in het weekend gebruikt wordt als camping, chauffeurs staan namelijk het hele weekend geparkeerd in de blauwe zone;

dat hierdoor veel last is van achtergelaten afval van chauffeurs;

dat chauffeurs tevens hun natuurlijke behoeftes hier doen door de afwezigheid van toiletten;

dat het daarom wenselijk is om de parkeerschijfzone (blauwe zone) voor vrachtauto’s op de Elbeweg, uit het besluit van 7 april 2015, onder nummer 14/0033084 – AS14/22271, in te trekken;

dat de maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 0.

    dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) wel overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam en dat de Politie, eenheid Rotterdam, akkoord is;

 

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2016 (gemeenteblad 2016-6556, zoals nadien gewijzigd);

Besluit:

Namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

Tot het intrekken van de bestaande parkeerschijfzone (blauwe zone) voor vrachtauto’s op de locatie “Elbeweg” met betrekking tot de geplaatste borden E10 (parkeerschijfzone) met onderbord met daarop de tekst “van 20:00h tot 06:00h, max. 4 uur” en borden E11 (einde parkeerschijfzone) en de blauwe streep zoals bedoeld in artikel 25 RVV 1990;

Tot het in stand laten van de parkeerschijfzones (blauwe zones) voor vrachtauto’s op de locaties: Bosporusstraat, Dolfijnweg, Keileweg, Bakkersoordsekade, Albert Plesmanweg, Moezelweg en Theemsweg, vastgesteld bij besluit van 7 april 2015 onder nummer 14/0033084 – AS14/22271.

 

 

De directeur Havenbedrijf, afdeling Publieke Infrastructuur & Bereikbaarheid, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt zowel in de Staatcourant als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar

 

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

Rotterdam, 25 februari 2020

M.A. van Kruiningen

Naar boven