Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Staatscourant 2020, 11414 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Staatscourant 2020, 11414 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
HOOFDSTUK 2: BELANG, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken.
De deelnemende gemeenten zijn gehouden in alle gevallen de diensten en producten, die behoren bij de overeengekomen taken, af te nemen. Een deelnemer mag bepaalde taken of aspecten daarvan pas zelf uitvoeren dan wel aan een andere uitvoerder uitbesteden na bestuurlijke besluitvorming van het algemeen bestuur. Aan dit besluit kunnen voorwaarden betreffende onder andere de vergoeding van frictiekosten worden gesteld.
Met betrekking tot de uitvoering en nadere invulling van de taken in het basispakket en het pluspakket worden door of namens het dagelijks bestuur en elk van de deelnemers de prestatieafspraken vastgelegd in de (meerjaren)begroting van het openbaar lichaam (GR-Begroting), waarin in ieder geval is vastgelegd welke producten en diensten van het openbaar lichaam aan de deelnemers zullen worden geleverd en wat de kosten daarvan zullen zijn.
Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit het basis- en pluspakket bedoelde taken, kan het openbaar lichaam op verzoek van derden adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden op het gebied van de basis- en pluspakketten verrichten. Onder derden wordt verstaan: niet-deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling.
Artikel 5: Algemene bevoegdheidstoedeling
De daartoe bevoegde bestuursorganen van de deelnemers c.q. participanten zullen middels algemene dan wel afzonderlijke delegatie- en/of mandaatbesluiten bepalen welke bevoegdheden die samenhangen met de taakgebieden zoals vermeld in artikel 4 van de regeling, dienen te worden verleend aan de bestuursorganen of aan de directieraad van het openbaar lichaam.
Indien desondanks sprake is van onvoldoende kwalitatief of onzorgvuldig c.q. onrechtmatig handelen van het openbaar lichaam ten aanzien van één of meer deelnemende gemeenten als gevolg waarvan schade is ontstaan of dreigt te ontstaan, melden de betreffende colleges dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen drie maanden na het constateren
HOOFDSTUK 3: HET ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 7: Samenstelling algemeen bestuur
Het algemeen bestuur bestaat uit de drie burgemeesters en alle overige leden van de colleges.
Artikel 9: Bevoegdheden algemeen bestuur
Ter uitvoering van deze regeling komen aan het algemeen bestuur alle taken en bevoegdheden toe die bij of krachtens deze gemeenschappelijke regeling respectievelijk wet- en regelgeving niet zijn opgedragen dan wel zijn verleend aan het dagelijks bestuur, de voorzitter, de directieraad of een ander orgaan van de gemeenschappelijke regeling.
Artikel 10: Informatie- en verantwoordingsplicht
Het algemeen bestuur geeft en de individuele leden van het algemeen bestuur geven zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen dertig dagen aan de raden alsmede aan de colleges van de deelnemende gemeenten de door een of meer leden van die raden, de colleges of de burgemeesters schriftelijk gevraagde inlichtingen, waarvan het verstrekken niet in strijd is met het openbaar belang.
De colleges zijn gehouden het algemeen bestuur in kennis te stellen van de bij hen in voorbereiding zijnde plannen en/of maatregelen met betrekking tot de in artikel 4 bedoelde taakgebieden en taakaspecten daarbinnen, voor zover deze redelijkerwijs van belang kunnen zijn voor het functioneren van het openbaar lichaam.
HOOFDSTUK 4: HET DAGELIJKS BESTUUR
Artikel 13: Bevoegdheden dagelijks bestuur
Naast de uitoefening van taken en bevoegdheden op grond van het elders in deze regeling bepaalde is het dagelijks bestuur belast met en bevoegd tot:
te besluiten namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur – voor zover het het algemeen bestuur aangaat – in voorkomende gevallen anders beslist;
HOOFDSTUK 8: FINANCIËLE BEPALINGEN
Het dagelijks bestuur stelt elk jaar, met in achtneming van de voorschriften genoemd in de financiële regelingen van het openbaar lichaam, een ontwerpbegroting van inkomsten en uitgaven op voor komend dienstjaar van het openbaar lichaam, voorzien van de nodige toelichting en specificaties rekening houdende met de bepalingen van artikel 4, zesde lid, aan de deelnemende gemeenten. Tevens stelt zij elk jaar een meerjarenbegroting op.
Het dagelijks bestuur stelt elk jaar de rekening van baten en lasten van het voorgaande jaar op met in achtneming van de voorschriften genoemd in de Financiële Verordening van het openbaar lichaam. Het dagelijks bestuur zendt de rekening ter controle naar de accountant, met het verzoek zo spoedig mogelijk het controlerapport uit te brengen.
Indien er tussen het openbaar lichaam en een der deelnemende gemeenten een geschil ontstaat over genomen besluiten en/of de uitvoering van de taken zoals opgenomen in de artikelen 4 tot en met 6 van deze regeling, treden het dagelijks bestuur en het betreffende college terstond in overleg met elkaar teneinde het geschil verder te verkennen en zo mogelijk op te lossen.
HOOFDSTUK 11: TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, OPHEFFING
Een college en een burgemeester gezamenlijk kunnen , na vooraf verkregen toestemming van de raad van die gemeente, besluiten dat de deelneming aan deze regeling wordt opgezegd. De raden van de overige gemeenten worden over de besluiten geïnformeerd. Een dergelijk besluit kan voor de eerste keer worden genomen zes jaar na inwerkingtreding van deze regeling behoudens in geval van een verplichting daartoe die voortvloeit uit de wet.
De financiële schade die door de uittreding aan het openbaar lichaam is toegebracht wordt, inclusief de hierdoor ontstane wachtgeldverplichtingen, aan de uittredende gemeente in rekening gebracht. In het kader van de afwikkeling van de financiële gevolgen van de uittreding zal een toewijzing van personeel aan de uittredende deelnemer plaatsvinden en er zal een compensatie verschuldigd zijn voor de overige rechten, verplichtingen en vermogen, tenzij partijen anders overeenkomen.
Artikel 28: Wijziging en opheffing
In geval van opheffing van de regeling stelt het algemeen bestuur een liquiditeitsplan op dat voorziet in de verplichting van de deelnemende gemeenten alle rechten, verplichtingen en vermogen van het openbaar lichaam over de deelnemende gemeenten te verdelen op een in dit plan te bepalen wijze. Dit plan wordt vastgesteld door de betreffende bestuursorganen van de deelnemende gemeenten.
HOOFDSTUK 14: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Artikel 30: Bestaande samenwerkingen en deelnemingen
De op het moment van inwerkingtreding van deze regeling bestaande privaatrechtelijke dan wel publiekrechtelijke samenwerkingsverbanden van de deelnemende gemeenten afzonderlijk of gezamenlijk met derden blijven bestaan. Dit tot het moment, waarop ieder van de colleges van de deelnemende gemeenten, na een gezamenlijke inventarisatie daarvan met het Dagelijks Bestuur, besloten heeft welke van de per gemeente geïnventariseerde samenwerkingsverbanden door de betreffende gemeente gehandhaafd dan wel opgezegd dienen te worden. In geval van opzegging kan een college besluiten de betreffende taken te laten uitoefenen door het openbaar lichaam.
Aldus vastgesteld door het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Barendrecht op 17 december 2019,
de secretaris,
G.J. Bravenboer
de burgemeester,
drs. J. van Belzen
De burgemeester
drs. J. van Belzen
Aldus vastgesteld door het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Albrandswaard op 10 december 2019,
de secretaris,
Hans Cats
de burgemeester,
drs. Jolanda de Witte
De burgemeester,
drs. Jolanda de Witte
Aldus vastgesteld door het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Ridderkerk op 17 december 2019,
de secretaris,
dhr. H.W.J. Klaucke
de voorzitter,
mevrouw A. Attema
De burgemeester,
Mevrouw A. Attema
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-11414.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.