Hulsbroek parallelweg Groesbeek eenrichtingsverkeer en verplichte rijrichtingen

Logo Berg en Dal

Z-19-79629

Burgemeester en Wethouders van gemeente Berg en Dal;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Beschrijving van het gebied en achtergrond

De Hulsbroek is een weg in Groesbeek die loopt van de Cranenburgsestraat tot de Nieuwe Drulseweg, grofweg in noord-zuidrichting.

Langs het zuidelijke gedeelte van deze weg (tussen Mies en Kloosterstraat) wordt langs de westzijde een parallelweg aangelegd ten behoeve van de ontsluiting van de bedrijven op het nieuwe deel van het bedrijventerrein alhier.

Beheer en onderhoud

De Hulsbroek is in eigendom, en tevens in beheer en onderhoud bij de gemeente Berg en Dal.

Functie van de weg

De Hulsbroek betreft een weg binnen de bebouwde kom met de categorisering ‘Gebiedsontsluitingsweg’; krachtens het onderdeel ‘categorisering wegennet’ in de Integrale mobiliteitsvisie gemeente Berg en Dal 2016-2022.

Het hier bedoelde nieuwe stuk parallelweg krijgt echter de functie van ‘Erftoegangsweg’ en zal voornamelijk gebruikt worden door bestemmingsverkeer voor de aantakkende bedrijfskavels; en daarnaast door fietsers op het fietspad langs de Hulsbroek, dat op de parallelweg wordt aangesloten.

Beschrijving weggedrag

Het verkeer op de parallelweg zal een mengeling zijn van bestemmingsverkeer voor de bedrijven, en (gedeeltelijk doorgaande) fietsers.

Omdat deze parallelweg (erftoegangsweg) aan begin en einde aansluit op de gebiedsontsluitingsweg (Hulsbroek) zou verkeer de neiging kunnen hebben deze weg in twee richtingen te gebruiken. Vanaf de Hulsbroek geredeneerd zijn hier vooralsnog geen fysieke of juridische belemmeringen voor. Die laatste betreft namelijk een weg zonder middenberm, met slechts een (onderbroken) as markering. Komend vanaf de zuidkant (rotonde Kloosterstraat/Nieuwe Drulseweg) zou men dan dus legaal linksaf kunnen en mogen slaan bij het zuidelijke begin van de parallelweg. Dit is in onze ogen echter onwenselijk.

Daarnaast zou het verkeer ook de neiging kunnen hebben de (beoogde) ingang van de parallelweg vanaf beide rijrichtingen op de Hulsbroek in te rijden, of de (beoogde) uitgang van de parallelweg in beide richtingen op de Hulsbroek te verlaten. Ook dat is onze ogen onwenselijk. Dat laatste moet echter voor fietsers wél mogelijk en toegestaan worden. Ten behoeve daarvan wordt ook een doorsteekje gemaakt om op het fietspad aan de overkant (zuidoostkant) van de weg te kunnen komen.

Gevolgen van het huidige weggedrag

Wat betreft het rijden in twee richtingen:

Gemotoriseerd verkeer in twee richtingen op deze parallelweg is in onze ogen onwenselijk voor de verkeersveiligheid van met name de fietsers. Als tegenliggend gemotoriseerd verkeer elkaar gaat passeren, blijft er minder ruimte over voor de fietsers.

Bovendien kan linksaf slaan door gemotoriseerd verkeer op de Hulsbroek komend vanuit zuidwestelijke richting voor gevaarlijke situaties zorgen voor het verkeer op de Hulsbroek zelf. Fietsers van/naar het te realiseren doorsteekje bij het fietspad aan de zuidoostkant van de Hulsbroek, hoeven in onze ogen geen belemmering voor hun eigen of andermans verkeersveiligheid te vormen.

Wat betreft de beoogde ingang vanaf twee kanten benaderen of na het verlaten van de beoogde uitgang in twee richtingen wegrijden:

Het hierboven genoemde punt van de onwenselijkheid van links afslaand verkeer komend vanaf de Hulsbroek, geldt zowel voor de (onwenselijk geachte) zuidelijke aansluiting van de parallelweg als voor de (beoogde) noordoostelijke ingang van de parallelweg. Ook bij die) ingang is het de bedoeling dat gemotoriseerd verkeer deze uitsluitend vanaf de noordoostkant (vanaf de rotonde bij de Mies) inrijdt, en is het onwenselijk dat verkeer komend vanuit het zuidwesten hier linksaf slaat.

Op dezelfde manier kan gemotoriseerd verkeer dat, bij het verlaten van de beoogde (zuidwestelijke) uitgang van de parallelweg, linksaf zou slaan om op de Hulsbroek in noordoostelijke richting de weg te vervolgen, kunnen zorgen voor gevaarlijke situaties voor het verkeer op de Hulsbroek zelf.

De gewenste maatregelen

Gezien het bovenstaande achten wij het wenselijk om de aan te leggen erftoegangsweg parallel aan de noordwesten van de Hulsbroek, aan te wijzen als eenrichtingsweg voor gemotoriseerd verkeer in de richting van noordoost naar zuidwest (van Mies richting Klompenmaker).

Dit kan gebeuren door het plaatsen van de verkeersborden C03 (eenrichtingsverkeer) en C02 (inrijdverbod eenrichtingsverkeer) uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), beiden met een onderbord OB53 (uitgezonderd fietsers), respectievelijk bij de noordoostelijke en zuidoostelijke aansluitingen van de aan te leggen parallelweg. Ook zal het verkeersbord C04-rechts (eenrichtingsverkeer naar rechts) tegenover de uitritten aan de parallelweg geplaatst moeten worden.

Ook achten wij het wenselijk om links afslaan naar de beoogde ingang van de parallelweg te verbieden voor verkeer op de Hulsbroek komend vanuit de zuidwestelijke richting, en links afslaan om op de Hulsbroek de weg in noordoostelijke richting te vervolgen, te verbieden voor verkeer dat de beoogde uitgang van de parallelweg verlaat.

Dit kan gebeuren door het plaatsen van de volgende verkeersborden uit bijlage I van het RVV 1990:

verkeersbord D05-rechts (verplichte rijrichting rechtsaf) bij de zuidwestelijke aansluiting (uitgang) van de parallelweg met de Hulsbroek;

verkeersbord D04 (verplichte rijrichting rechtdoor) op de Hulsbroek in noordoostelijke rijrichting, vóór de aansluiting van de noordoostelijke ingang van de parallelweg.

Het is echter wenselijk dat fietsers bij de zuidwestelijke aansluiting op de Hulsbroek wel hier kunnen inrijden, overstekend vanaf het fietspad aan de zuidoostkant van de Hulsbroek. En omgekeerd dat fietsers bij deze aansluiting kunnen kiezen om ófwel de Hulsbroek in zuidwestelijk rijrichting te volgen, ófwel de Hulsbroek over te steken om het fietspad ten zuidoosten van de Hulsbroek te bereiken, en in noordoostelijke richting naar de rotonde bij de Mies te kunnen rijden. Hiertoe wordt een doorsteek aangelegd om. Bij deze oversteekmogelijkheid dient de voorrang geregeld te worden middels haaientanden en het verkeersbord B06 uit bijlage I van het RVV 1990. Ter hoogte van het doorsteekje dient daarnaast een verkeersbord G11 (verplicht fietspad) met een onderbord OB501 (pijl naar links) te worden geplaatst.

 

Wettelijke belangen

Deze maatregel genomen wordt genomen in het belang van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg, zoals genoemd in artikel 2, lid 1, sub a van de WVW 1994.

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, zoals genoemd in artikel 2, lid 1, sub d van de WVW 1994.

Horen betrokkenen en afweging belangen

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de daartoe gemandateerde verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost-Nederland, afdeling DROS, werkzaam binnen het district Gelderland-Zuid. De verkeersadviseur heeft positief geadviseerd.

De beoogde inrichting van de (nieuw aan te leggen) buitenruimte rond het nieuwe stukje bedrijventerrein, wordt ter informatie gedeeld met potentiële eigenaren/gebruikers van de bedrijfskavels.

De beoogde inrichting van de (nieuw aan te leggen) buitenruimte rond het nieuwe stukje bedrijventerrein, wordt ter informatie gedeeld met potentiële eigenaren/gebruikers van de bedrijfskavels.

Deze maatregel vormt een kleine beperking van de vrijheid van het verkeer. Wij achten die beperking relatief klein, doordat op de Hulsbroek zowel net ten noordoosten als ten zuidoosten op geringe afstand een rotonde gesitueerd is waar verkeer desgewenst kan keren, en daardoor te rechtvaardigen. We geven daarom dan ook de prioriteit aan het beschermen van de verkeersveiligheid op de erftoegangsweg evenals bij de beide aansluiten van deze weg op de Hulsbroek.

 

Legitimiteit

Burgemeester en Wethouders van gemeente Berg en Dal zijn gemachtigd tot het nemen van dit besluit ingevolge artikel 15 en artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994.

Daarnaast is artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer van toepassing.

 

 

BESLUIT

  • 1.

    de aan te leggen erftoegangsweg parallel aan de noordwestkant van de Hulsbroek aan te wijzen als eenrichtingsweg voor gemotoriseerd verkeer in de richting van noordoost naar zuidwest (van Mies richting Klompenmaker), door het plaatsen van de volgende verkeersborden uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990):

    - verkeersbord C03 (eenrichtingsverkeer) met een onderbord OB51 (uitgezonderd fietsers) bij de noordoostelijke aansluiting (ingang) van de parallelweg op de Hulsbroek te Groesbeek

    - verkeersbord C02 (inrijdverbod eenrichtingsverkeer) met een onderbord OB51 (uitgezonderd fietsers) bij de zuidoostelijk aansluiting (uitgang) van de parallelweg op de Hulsbroek te Groesbeek

    - verkeersbord C04-rechts (eenrichtingsverkeer rechtsaf) met een onderbord OB51 (uitgezonderd fietsers) tegenover iedere uitrit aan de parallelweg

    2. links afslaan naar de beoogde ingang van de parallelweg te verbieden voor gemotoriseerd verkeer op de Hulsbroek komend vanuit de zuidwestelijke richting, door het plaatsen van verkeersbord D04 (verplichte rijrichting rechtdoor) uit bijlage I van het RVV 1990 op de Hulsbroek in noordoostelijke rijrichting, vóór de aansluiting van de noordoostelijke ingang van de parallelweg;

    3. links afslaan om op de Hulsbroek de weg in noordoostelijke richting te vervolgen, te verbieden voor gemotoriseerd verkeer dat de beoogde uitgang van de parallelweg verlaat, door het plaatsen van verkeersbord D05-rechts (verplichte rijrichting rechtsaf) uit bijlage I van het RVV 1990 op de Hulsbroek tegenover de zuidwestelijke aansluiting (uitgang) van de parallelweg;

    4. oversteken bij de zuidwestelijke aansluiting van de parallelweg van/naar het fietspad aan de zuidoostelijke zijde van de Hulsbroek mogelijk te maken, door bij het hier aan te leggen doorsteekje de volgende verkeerstekens uit bijlage I van het RVV 1990 te plaatsen:

    - haaientanden en het verkeersbord B06 (voorrang verlenen) bij de aansluiting van het doorsteekje op de Hulsbroek

    - het verkeersbord G11 (verplicht fietspad) met een onderbord OB501 (pijl naar links) bij de aansluiting van het doorsteekje met het fietspad aan de zuidoostelijke zijde van de Hulsbroek

     

     

Hoogachtend,

Namens het college van burgemeester en wethouders,

R. van Son

Manager afdeling Openbare Ruimte

Reageert u op deze brief? Vermeld dan altijd het zaaknummer.

N.B.:

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste te bevatten uw naam, adres, dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kunt u tevens – indien onverwijlde spoed dat vereist – tegen betaling van griffierechten een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

U kunt ook digitaal beroep instellen of een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven