Instelling tijdelijke gebieden met beperkingen ten behoeve van de oefening Frisian Flag 2020, Ministerie van Defensie

18 februari 2020

Nr. MLA/006/2020

de Minister van Defensie,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

Gelezen het verzoek van de Commandant van de Vliegbasis Leeuwarden;

Gelet op artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Ten behoeve van de oefening Frisian Flag 2020 worden als oefengebieden de volgende tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) aangewezen, te noemen TGB Bravo, TGB Charlie, TGB Delta, TGB Echo en TGB Foxtrot. De CTR EHLW is uitgezonderd van de TGB Foxtrot.

    De binnen de begrenzing van het TGB, Echo gelegen Helicopter Main Routes (HMR’s): KY601, KY602, KY605, KY606, KY607, KY608, KY609, KY673, KY674, KY675, KY676, KY678, KY680 en KY683 zijn uitgezonderd van het TGB Echo met een horizontale afstand van twee (2) nautische mijlen aan weerszijden van de HMR tot een hoogte van 3000 voet AMSL. De KY605 kan gebruikt worden in coördinatie met CRC bandbox. Ook de Helicopter Protected Zone (HPZ): GOROMAND is uitgezonderd van het TGB Echo vanaf zeeniveau tot een hoogte van 2000 voet AMSL.

  • 2. De TGB’s, genoemd in het eerste lid, worden begrensd door de volgende coördinaten en hoogten:

    TGB Bravo (low en high):

    van 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E, naar 54°30'00.00"N 004°46'00.00"E, naar 53°30'00.00"N 004°46'00.00"E, naar 53°30'00.00"N 003°38'44.30"E en terug naar

    54°30'00.00"N 004°32'09.45"E.

    Bravo low van FL055-FL300 en Bravo high van FL300-FL660 (zie figuur).

    TGB Charlie (low en high):

    van 53°30'00.00"N 003°38'44.30"E, naar 53°30'00.00"N 004°46'00.00"E, naar 53°19'39.51"N 004°46'10.31"E, naar 53°21'58.90"N 004°40'44.58"E en vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van twaalf (12) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E tegen de wijzers van de klok naar 53°11'06.00"N 004°38'07.51"E, naar 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E, naar 53°11'00.00"N 004°51'24.00"E, naar 52°56'45.00"N 005°08'00.00"E, naar 52°47'06.73"N 005°08'00.00"E, naar 52°43'30.00"N 004°33'40.00"E, naar 53°03'20.00"N 003°44'00.00"E, naar 53°27'54.91"N 003°36'56.03"E en terug naar 53°30'00.00"N 003°38'44.30"E.

    Charlie low van FL055-FL300 en Charlie high van FL300-FL660 (zie figuur).

    TGB Delta (low en high):

    van 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E, naar 53°33'38.00"N 006°36'24.00"E, naar 53°31'22.00"N 006°40'20.00"E, naar 53°30'15.00"N 006°44'30.00"E, naar 53°24'37.00"N 006°36'30.00"E, naar 52°48'02.89"N 005°17'10.78"E, naar 52°47'06.73"N 005°08'00.00"E, naar 52°56'45.00"N 005°08'00.00"E, naar 53°11'00.00"N 004°51'24.00"E, naar 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E, naar 53°11'06.00"N 004°38'07.51"E en vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van twaalf (12) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E met de wijzers van de klok naar 53°21'58.90"N 004°40'44.58"E, naar 53°19'39.51"N 004°46'10.31"E en vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van acht (8) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E met de wijzers van de klok naar 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E, naar 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E, naar 53°30'00.00"N 005°34'00.00"E en terug naar 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E.

    Delta low van 3000 voet AMSL tot FL300 en Delta high van FL300-FL660 (zie figuur).

    TGB Echo (low en high):

    55°00'00.00"N 005°00'00.00"E, naar 55°00'00.00"N 006°30'00.00"E, naar 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E, naar 53°30'00.00"N 005°34'00.00"E, naar 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E, naar 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E en vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van acht (8) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E tegen de wijzers van de klok naar

    53°19'39.51"N 004°46'10.31"E, naar 54°30'00.00"N 004°46'00.00"E, naar 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E en terug naar 55°00'00.00"N 005°00'00.00"E.

    Echo Low van zeeniveau tot FL300 en Echo high van FL300-FL660 (zie figuur).

    TGB Foxtrot

    053°28'34.17"N 005°58'15.44"E, naar 053°15'21.67"N 006°13'16.72"E, naar 052°58'26.29"N 005°32'11.89"E, naar 053°11'33.70"N 005°17'3.97"E en terug naar 053°28'34.17"N 005°58'15.44"E van 1500ft AMSL tot 3000ft AMSL uitgezonderd het plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied van Leeuwarden.Figuur: TGB’s Frisian Flag 2020

    Figuur: TGB’s Frisian Flag 2020

  • 3. De TGB’s, genoemd in het eerste lid, worden ingesteld op de hieronder genoemde dagen en tijdstippen:

    TGB Bravo (low en high), TGB Charlie (low en high), TGB Delta (low en high), TGB Echo (low en high) en TGB Foxtrot

    maandag 23 maart 2020 van 9:30 tot 12:00 uur en van 13:30 tot 16:00 uur lokale tijd;

    dinsdag 24 maart 2020 van 9:30 tot 12:00 uur en van 13:30 tot 16:00 uur lokale tijd;

    woensdag 25 maart 2020 van 9:30 tot 12:00 uur en van 13:30 tot 16:00 uur lokale tijd;

    donderdag 26 maart 2020 van 9:30 tot 12:00 uur en van 13:30 tot 16:00 uur lokale tijd;

    vrijdag 27 maart 2020 van 9:30 tot 12:00 uur en van 13:30 tot 16:00 uur lokale tijd.

    TGB Bravo (low en high), TGB Charlie (low), TGB Delta (low), TGB Echo (low en high) en TGB Foxtrot

    maandag 30 maart 2020 van 9:30 tot 12:00 uur en van 13:30 tot 16:00 uur lokale tijd;

    dinsdag 31 maart 2020 van 9:30 tot 12:00 uur en van 13:30 tot 16:00 uur lokale tijd;

    woensdag 1 april 2020 van 9:30 tot 12:00 uur en van 13:30 tot 16:00 uur lokale tijd;

    donderdag 2 april 2020 van 9:30 tot 12:00 uur en van 13:30 tot 16:00 uur lokale tijd;

    vrijdag 3 april 2020 van 9:30 tot 12:00 uur lokale tijd.

Artikel 2

Voor het gebruik van de in artikel 1, eerste lid, genoemde TGB’s gelden de volgende regels:

  • a. het uitvoeren van andere dan bij de oefening betrokken vluchten in de in artikel 1, eerste lid, genoemde TGB’s is niet toegestaan, met uitzondering van HEMS, SAR vluchten, vluchten uitgevoerd door de landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart en vooraf gecoördineerde vluchten door luchtvaartuigen die toestemming hebben gekregen van Control and Reporting Centre (CRC) Bandbox FA; in het geval van civiele luchtvaartuigen door tussenkomst van de supervisor van MilATCC Schiphol, in coördinatie met de verantwoordelijke luchtverkeersleidingsdienst;

  • b. CRC Bandbox FA geeft toestemming aan deelnemende gezagvoerders om de TGB’s binnen te vliegen;

  • c. binnen de TGB’s maken de deelnemende gezagvoerders gebruik van een SSR-transponder met mode S of de modes 3A en C;

  • d. binnen de TGB’s is het aan eenheden van het NAVO M&G en MilATCC toegestaan control te verlenen aan de deelnemende eenheden; tot de NAVO M&G-eenheden behoren: CRC Bandbox, de Duitse CRC’s Loneship/Sunrise/RedHawk, Mas Mil West, NAVO E3A/D/F-vliegtuigen en marine-eenheden met een Air Control-capaciteit;

  • e. binnen de TGB’s is het aan NAVO M&G-eenheden toegestaan om Loose Advisory Control Service en Broadcast Control te verlenen conform STANAG 1183 en STANAG 3993 – AAP-49, op verzoek kan positive control service verleend worden;

  • f. CRC Bandbox draagt zorg voor het melden van activiteiten in de TGB’s aan MUAC en MilATCC Schiphol ten minste tien (10) minuten voor actueel gebruik; de supervisor van MilATCC Schiphol draagt zorg voor het melden van activiteiten in de TGB’s aan Amsterdam ACC ten minste vijf (5) minuten voor actueel gebruik; de activering van TGB Delta wordt daarnaast doorgegeven aan Eelde ATC ten minste vijf (5) minuten voor actueel gebruik; indien niet aan Amsterdam ACC, Eelde ATC en MUAC is gemeld dat de genoemde gebieden actief zijn, gelden de gebruiksregels, verwoord in de Letters of Agreements (LoA’s); het deactiveren van de TGB’s wordt na het beëindigen van de activiteiten aan vermelde instanties gemeld;

  • g. tot het moment van activering blijven de separatieafspraken, opgenomen in de diverse LoA’s (met MUAC, Schiphol Approach, Eelde ATC en Amsterdam ACC) van kracht; na activering geldt voor de begrenzing van de TGB’s dat het aan de oefening deelnemend IFR- en, boven FL065, VFR luchtverkeer tot tweeëneenhalve (2,5) nautische mijlen van de aangegeven begrenzing mag opereren en dat civiel IFR- en, boven FL065, VFR-luchtverkeer eveneens een buffer van tweeëneenhalve (2,5) nautische mijlen tot de rand van het betrokken TGB hanteert, zodat een separatie van vijf (5) nautische mijlen is gegarandeerd;

  • h. in afwijking van artikel 5, aanhef en onderdelen a en b, van de Regeling minimum VFR vlieghoogten en VFR-vluchten buiten de daglichtperiode voor militaire vliegtuigen en helikopters geldt binnen het TGB Echo een minimum VFR-vlieghoogte van 1500 voet AMSL tot vier (4) nautische mijlen uit de Noordzeekustlijn.

  • i. MilATCC Schiphol en CRC Bandbox zullen werkafspraken maken aangaande gebruik van TGB Delta en TGB Foxtrot. Deze werkafspraken zullen worden nageleefd en zijn bindend.

Artikel 3

Ten behoeve van parachutespringactiviteiten op de locaties Texel en Ameland bestaat de mogelijkheid van het activeren van een springkolom (met een straal van twee (2) nautische mijlen en een hoogte van maximaal FL100, alleen na contact te hebben opgenomen met de supervisor van MilATCC Schiphol. De supervisor van MilATCC Schiphol vraagt toestemming aan CRC Bandbox FA en indien de activiteiten in de TGB’s niet conflicteren met de springkolommen, wordt aan de vliegtuigen ten behoeve van het parachutespringen op en vanaf de genoemde locaties toestemming verleend om van de springkolommen gebruik te maken.

Artikel 4

Handelen in strijd met artikel 2, eerste lid, onderdeel a, bezien in samenhang met artikel 3 van deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 23 maart 2020 en vervalt met ingang van 4 april 2020.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en zal tevens bekend worden gemaakt door middel van een NOTAM.

De Minister van Defensie, voor deze: De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, J.P. Apon, Commodore

Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, DienstenCentrum Juridische Dienst-verlening, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Postbus 90004, 3509 AA Utrecht. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.

TOELICHTING

De vliegers van de Koninklijke Luchtmacht en bondgenootschappelijke luchtstrijdkrachten dienen te worden getraind in het vliegen in grote samenwerkingsverbanden. De oefening Frisian Flag 2020 is één van de mogelijkheden om dit grootschalige optreden te trainen. Tijdens Frisian Flag 2020 voeren grote aantallen vliegtuigen van verschillende typen complexe scenario’s uit. Het is in het kader van de vliegveiligheid niet wenselijk dat er een mix ontstaat van militaire vliegtuigen in een gesimuleerd gevecht en civiel luchtverkeer. Om deze reden worden gedeeltes van het vluchtinformatiegebied Amsterdam ten behoeve van de bijzondere luchtverkeersactiviteit aangewezen als tijdelijk gebied met beperkingen (TGB). De TGB’s zijn verdeeld in twee afzonderlijk te activeren lagen, te weten low en high. De activeringslaag low loopt van de ondergrens van het TGB tot FL300 en high van FL300 tot FL660.

Binnen de laterale begrenzingen van de TGB’s is een aantal boorplatforms gelegen. Teneinde de bevoorrading van de boorplatforms in het oefengebied te accommoderen zijn de Helicopter Main Routes en de Helicopter Protected Zone als vermeld uitgezonderd.

Het is mogelijk dat gedurende de omschreven tijden luchtverkeer de TGB’s moet kruisen of gebruiken voor andere doeleinden. Om deze reden is bepaald dat het kan worden toegestaan met niet deelnemende luchtvaartuigen de TGB’s te kruisen dan wel te gebruiken na onderling overleg. Onder deze in artikel 3 omschreven uitzonderingsclausule kunnen ook parachutespringactiviteiten op de locaties Texel en Ameland, waar mogelijk en afhankelijk van weersomstandigheden en het oefenscenario, worden geaccommodeerd in een kolom met een straal van twee (2) nautische mijlen rondom het betrokken vliegveld met een hoogte van maximaal 10.000 voet AMSL.

Naar boven