Verkeersbesluit Kuiperplein

Logo Ede

registratienummer 2020010664137

Ede, 03-02-2020

 

 

Het college van burgemeester en wethouders:

 

 

overwegende dat:

 

het Kuiperplein een weg is zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994;

 

dit een openbare weg is die binnen de bebouwde kom van Ede ligt;

 

de weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de Gemeente Ede;

 

 

overwegende dat,

 

de infrastructuur van het Kuiperplein aan veranderingen onderhevig is;

 

deze veranderingen invloed hebben op regelgeving en het aantal parkeerplaatsen.

 

 

overwegende dat,

 

er een ring rondom het Kuiperplein aangelegd wordt, waardoor er meer ruimte ontstaat voor voetgangers om te wandelen en langs de winkels te lopen;

 

deze ring zo in gericht wordt dat het een ruimte is gericht op de voetganger en het Kuiperplein op deze manier bij het centrum betrokken wordt;

 

de leefbaarheid op deze manier vergroot wordt en voetgangers op een veilige manier de winkels en horeca aan het Kuiperplein kunnen bereiken;

 

het hierom van belang is deze ring onderdeel te laten zijn van de voetgangerszone en daarmee de voetgangerszone van de Brouwersstraat uit te breiden rondom het Kuiperplein;

 

er ten zuiden van het Kuiperplein een particuliere parkeerplaats ligt, welke te bereiken is vanaf het plein;

 

het om deze reden van belang is de voetgangerszone ter hoogte van hiervan te onderbreken, waardoor deze doorgang gewaarborgd blijft;

 

het voor fietsers wel toegestaan is gebruik te maken van de ring rondom het plein, zodat deze net als in de huidige situatie de winkels op een goede manier kunnen bereiken en niet hoeven te kruisen met het autoverkeer op het Kuiperplein, wat als onveilig wordt gezien;

 

 

overwegende dat,

 

het voor laden- en lossen noodzakelijk is dat de detailhandel/horeca rondom het Kuiperplein te bereiken is;

 

het hierdoor noodzakelijk is dat er een uitzondering op de voetgangerszone komt, waarbij laden en lossen toegestaan is;

 

het voor de eenduidigheid vereist is dat deze uitzondering met betrekking tot het laden en lossen dezelfde venstertijden hanteert als in de rest van het centrum;

 

de venstertijden daardoor van maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 12:00 uur en op zaterdag van 07:00 tot 10:00 van kracht zijn;

 

het vanwege de veiligheid en het overzicht op de ring noodzakelijk is dat het laad- en losverkeer één rijrichting heeft;

 

ervoor gekozen is deze rijrichting tegen de klok in te situeren, omdat daarmee de dode hoek voor de chauffeurs beperkt wordt en dit aansluit op de bestaande rijrichting in de Brouwerstraat;

 

het ten behoeve van het laden- en lossen benodigd is dat er geen voertuigen geparkeerd staan op de ring en hierom de parkeerverbodszone van de Brouwersstraat uitgebreid zal worden;

 

 

overwegende dat,

 

het huidige Kuiperplein onderdeel is van een betaald parkeren zone;

 

dit in de huidige situatie niet wijzigt, maar de entree voor motorvoertuigen van het Kuiperplein wel verplaatst;

 

deze entree wordt vormgegeven doormiddel van een uitritconstructie, wat betekent dat verkeer vanaf het Kuiperplein voorrang dient te verlenen aan alle verkeer op de Telefoonweg;

 

ditzelfde geldt voor de aansluiting van de voetgangerszone rondom het Kuiperplein op de Telefoonweg, gezien fietsverkeer hier wel de Telefoonweg op kan rijden.

 

 

overwegende dat,

 

de gemeente Ede duurzame mobiliteit en in het bijzonder elektrisch rijden wil stimuleren;

 

deze afspraken zijn vastgelegd in het Duurzaamheidsprogramma van de gemeente Ede;

 

elektrische auto’s geen/minder CO2, NO2 en fijnstof (PM10) uitstoten dan auto’s met een verbrandingsmotor en daarmee minder schadelijk zijn voor de gezondheid, het milieu en het klimaat;

 

de landelijke overheid elektrisch rijden stimuleert doordat gebruikers geen/minder wegenbelasting en BPM (Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen) betalen en leaserijders in een lagere bijtellingsklasse vallen;

 

steeds meer autoproducenten één of meer elektrische voertuigen in hun assortiment hebben;

 

het daarom noodzakelijk is dat er op openbare locaties mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische voertuigen op te laden;

 

de gemeente een overeenkomst heeft gesloten met de firma Ecotap/Allego, welke op aanvraag van elektrisch rijders die geen parkeergelegenheid hebben op eigen terrein (oprit/garagebox), laadpalen in de openbare ruimte plaatst;

 

de parkeerplaatsen bij laadpalen uitsluitend gebruikt mogen worden door ladende elektrische voertuigen;

 

de maatregel dat bij een laadpaal parkeerplaatsen moeten worden aangewezen waarop uitsluitend elektrische voertuigen mogen worden opgeladen, wordt ingesteld door het plaatsen van verkeersborden;

 

 

overwegende dat,

 

er conform parkeerbeleid minimaal één gehandicaptenparkeerplaats per 50 parkeerplaatsen aanwezig moet zijn op een parkeerterrein;

 

de gehandicaptenparkeerplaats conform de maatvoering uit de Nota Parkeernormering worden aangelegd: bij haaksparkeren met een uitstapstrook langs het parkeervak tenminste 3 meter breed en zonder uitstapstrook tenminste 3,50 meter breed en tenminste 5 meter lang;

 

het aanwijzen van een gehandicaptenparkeerplaats geen negatieve invloed heeft op de parkeerdruk;

 

het college het op parkeerplaatsen rondom het centrum extra belangrijk acht dat er goede voorzieningen zijn voor alle bezoekers;

 

er daarom 11 invalidenparkeerplaatsen gerealiseerd zullen worden op het Kuiperplein;

 

 

voorts overwegende dat,

 

om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het instandhouden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, het noodzakelijk is om overeenkomstig bijgevoegde tekening verkeersmaatregelen in te stellen.

 

 

voorts overwegende dat:

 

overeenkomstig het gestelde in artikel 24 BABW is overleg gevoerd met de korpschef van politie, in deze diens gemandateerde, en deze positief heeft geadviseerd.

 

 

mede gelet op het bepaalde in:

 

hoofdstuk I artikel 2 en hoofdstuk II paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994;

 

de paragrafen 6 en 7 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. 

besluit:

I. overeenkomstig bijgevoegde tekeningen de volgende verkeersmaatregel in te stellen:

Het uitbreiden van de voetgangerszone rondom het Kuiperplein doormiddel van bord G07zb met onderbord OB52 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

Het toepassen van een uitzondering voor laden en lossen op deze voetgangerszone doormiddel van het onderbord ‘laden en lossen’ van maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 12:00 uur en op zaterdag van 07:00 tot 10:00 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

De rijrichting om het Kuiperplein heen, welke tegen de klok in gesitueerd is, voor het laad- en losverkeer duidelijk maken doormiddel van borden, waarop deze aangegeven staat;

Het uitbreiden van de parkeerverbodszone rondom het Kuiperplein doormiddel van het plaatsen van bord E01 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

Het regelen van de voorrang op de verplaatste aansluiting van het Kuiperplein en de aansluiting van de voetgangerszone op de Telefoonweg doormiddel van een inritconstructie;

Het aanwijzen van 11 gehandicaptenparkeerplaatsen op het Kuiperplein doormiddel van bord E06 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

Het aanwijzen van 10 oplaadplaatsen voor elektrische voertuigen doormiddel van bord E08o met onderbord OB20 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);  

II. afschrift te zenden aan:

 

- de korpschef van politie Oost-Nederland;

 

- de brandweercommandant van Ede.  

 

 

Burgemeester en wethouders,

 

Namens dezen,    

 

 

Harriette Campen

 

Afdeling Beleid Infrastructuur & Milieu   

 

 

Bijlage I: tekening

 

 

Mededelingen

 

Bezwaar- of beroepsclausule

 

Wij adviseren u om eerst contact op te nemen met Peter Spruijt, (0318) 680 376, voor uitleg over het besluit. Bezwaar maakt u binnen 6 weken na de verzenddatum van dit besluit. U doet dit door het formulier bezwaarschrift indienen in te vullen op www.ede.nl/bezwaarmaken onder het tabblad aanvragen. U mag ook een brief sturen. Als u de brief stuurt, wilt u dan de volgende punten vermelden?

 

  - uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres;

 

  - de datum waarop u uw brief schrijft;

 

  - een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

 

  - het zaaknummer of voeg een kopie van het besluit bij;

 

  - uw handtekening.  

 

Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig totdat het bezwaar behandeld is. Na afloop van de bezwaarprocedure hoort u of het besluit wijzigt. Kunt u niet zo lang wachten? Dan kunt u de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Als de rechtbank uw verzoek toewijst, dan worden de gevolgen van het besluit opgeschort. Meer informatie hierover vindt u op www.rechtspraak.nl.

Naar boven