Tijdelijk verkeersbesluit voor houden van een carnavalsfeest na de carnavalsoptocht in Geesteren

Logo Tubbergen

APV-2019-0135

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen neemt een tijdelijk verkeersbesluit.

Hierna is aangegeven om welke maatregelen het gaat, hoe ze worden uitgevoerd en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Waar (en waarom) willen wij de maatregelen nemen ?

Zaal Kottink uit Geesteren heeft vergunning voor het houden van de jaarlijks carnavalsfeest na afloop van de carnavalsoptocht op zondag 23 februari en maandag 24 februari 2020.

Hierdoor ontstaat de behoefte voor dit evenement om tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen.

Hoe gaan wij de maatregelen uitvoeren?

Door het plaatsen van de volgende verkeersborden en afzethekken;

Op zondag 23 februari 2020 van 09.00 uur tot maandag 24 februari 2020 15.00 uur;

afzethek met bord C01 op de hoek Dorpsstraat/Zurinkstraat;

afzethek met bord C01 op de hoek Dorpstraat/Langeveenseweg. 

De lijndienst van Syntus zal op zondag 11 februari 2018 09.00 uur tot en met maandag 12 februari 2018 15.00 uur gebruik maken van de omleidingsroute (zie bijlage 1 in rood) Schotboersweg, Langeveenseweg, Randweg en Vincenweg. 

De wettelijke regels

Een verkeersbesluit moet voldoen aan wettelijke regels. In dit geval nemen wij het besluit op grond van de Wegenverkeerswet 1994. De volgende artikelen (of onderdelen ervan) zijn van belang:

Artikel 2, lid 1: De krachtens deze wet gestelde regels kunnen strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg.

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers.

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan. 

Artikel 15, lid 1: De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit. 

In artikel 2 is de grondslag voor het verkeersbesluit vermeld. Op grond van artikel 15 is de verplichting tot het nemen van dit besluit geregeld.

De gemeente Tubbergen is op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd gezag voor het nemen van het besluit. 

Advies politieIn het “Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer” (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie.

Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit.

BESLUIT

 

  • 1.

    Door plaatsing van borden C1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de volgende wegen en wegvakken in beide richtingen gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.

    • 1.

      Dorpsstraat tussen Zurinkstraat en Langeveenseweg.

 

  • 2.

    door plaatsing van borden C2 en C3 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het volgende wegvak in één richting te sluiten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.

  • -

    Pastoor Cramerstraat;

  • -

    Wesselinkstraat;

  • -

    Schotboersweg (m.u.z. van lijnbus).

 

  • 3.

    door plaatsing van borden E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het volgende wegvak het parkeren te verbieden:

    - Pastoor Cramerstraat;

    - Wesselinkstraat;

    - Broenenstraat, voor zover gelegen tussen de Dorpstraat en de Pastoor Cramerstraat;

    - Zurinkstraat, voor zover gelegen tussen de Dorpsstraat en Pastoor Cramerstraat.

 

namens burgemeester en wethouders van Tubbergen, 10 februari 2020

Namens deze,

Afdelingshoofd Openbare Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen.

Dat kan schriftelijk aan:

 

 

Een bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en moet worden ingediend binnen een termijn van zes weken, ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant.

Wie een bezwaarschrift indient kan een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle om een voorlopige voorziening indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vordert. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening worden door de rechtbank griffierechten in rekening gebracht.

Naar boven