Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2019, 9261 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2019, 9261 | Verkeersbesluiten |
Onderwerp: verkeersmaatregelen t.b.v. reconstructie
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
De Lutulistraat ligt tussen de Paxlaan en de Asserweg in Hoofddorp. Beide straten worden als doorgaande verbinding gebruikt. In de Lutulistraat liggen, om sluipverkeer te weren, twee bussluizen en een in de avond – en nachtperiode gesloten blokker (van 17.00 – 9.00 uur). Buiten de avond- en nachtperiode is de weg voor personenautoverkeer van west naar oost via het parkeerterrein nabij de Asserweg en het parkeerterrein bij de Bernadottestraat toegankelijk. Van oost naar west is doorgaand verkeer niet toegestaan.
De weg wordt gereconstrueerd waarbij deze onder meer wordt verbreedt. De twee bussluizen worden uitgebreid met een extra rijbaan, voetgangers- en fietsvoorzieningen worden verbeterd en de uitrit van het parkeerterrein van de twee flatgebouwen aan de Lutulistraat (huisnummer 1-68 en 71-138) wordt met een uitritconstructie op de Lutulistraat aangesloten, waardoor fietsers veiliger de aansluiting kunnen oversteken. Door de uitritconstructie kan de bestaande voorrangsregeling op de aansluiting worden opgeheven. Ter hoogte van het parkeerterrein aan de Bernadottestraat wordt het fietspad langs de Lutulistraat uitgebogen waardoor de fietsoversteek op deze locatie kan worden verbeterd. In het verlengde van het fietspad langs de Lutulistraat wordt een fietsoversteekplaats aangelegd die aansluit op het fietspad aan de westzijde van de Asserweg. Op deze locatie wordt vanwege de verkeersveiligheid de voorrang geregeld, waarbij ervoor gekozen wordt om fietsverkeer voorrang te laten verlenen, omdat de Asserweg een doorgaande weg is.
Ook de 30 km – zone wordt uitgebreid. De beginpunten van de 30 km – zone worden door extra markering op de weg duidelijker zichtbaar.
Om de panden Lutulistraat 140 en 141 voor noodzakelijk verkeer ook bereikbaar te houden als de blokker in de nachtperiode is gesloten, blijft de bestaande uitzondering van het inrijdverbod op de uitgang van het parkeerterrein aan de Bernadottestraat bestaan. Ook het bestaande inrijdverbod voor vrachtverkeer tussen de blokker en de Paxlaan, blijft bestaan.
Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid te waarborgen. Het Openbaar Vervoer stroomt beter door en de verkeersveiligheid van fietsers verbetert.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
het uitbreiden van de 30 km/u zone op de Lutulistraat tot aan de kruising met de Paxlaan (verplaatsen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en zone); Op het wegdek wordt extra markering aangebracht om het begin van de 30 km – zone aan te geven. Deze markering wordt eveneens aangebracht bij het begin van de 30 km – zone nabij de Asserweg.
De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2018-004-015.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, zwaarder.
Bewoners De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeersveiligheid en de leefbaarheid worden gewaarborgd.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer De verkeerscirculatie verandert door de reconstructie niet. Wel worden de belangen van doorgaand en bestemmingsverkeer licht geschaad. Immers, de maatregelen hebben tot gevolg dat de maximum snelheid wordt beperkt tot 30 km/u. De wijk is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer. Bestemmingsverkeer wordt door de getroffen maatregelen in geringe mate gehinderd omdat het minder snel de bestemming bereiken kan.
Vrachtverkeer De maatregelen schaden de belangen van vrachtverkeer niet. De Lutulistraat is tussen de aansluitingen van de beide parkeerterreinen verboden voor vrachtverkeer. Hieraan verandert niets en blijft de situatie voor vrachtverkeer gelijk.
Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeersveiligheid van langzaam verkeer wordt gewaarborgd door de maatregelen. Door de extra oversteek over de Asserweg en het verbeteren van de bestaande fietsoversteekplaatsen verbetert de verkeersveiligheid voor fietsers en snorfietsers en wordt ook de bereikbaarheid verbeterd. Voor bromfietsers en brommobielen verandert er niets.
Openbaar vervoer De maatregelen zijn in het belang van het Openbaar Vervoer. Door de verbeteringen van de busbanen kan het Openbaar Vervoer beter doorstromen.
Nood- en hulpdiensten Door de maatregelen worden de belangen van nood- en hulpdiensten niet geschaad.
Parkeerders De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.
Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.
Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners, het Openbaar Vervoer en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van gemotoriseerd verkeer die licht worden geschaad door de maatregelen.
Op 13 november 2018 is een bewonersavond gehouden voor omwonenden waar een voorlopig ontwerp gepresenteerd is. Voorafgaand aan de bewonersavond is met de bewoners en gebruikers van de huisnummers 140 en 141 overlegd vanwege de bijzondere positie van deze woningen. Op de bewonersavond zijn verschillende opmerkingen gemaakt over het voorlopig ontwerp. De belangrijkste reactie ging over de sluiswerking halverwege de Lutulistraat. Deze was in het ontwerp namelijk niet aanwezig in verband met het verlengen van de perrons. Het dringende verzoek vanuit de omgeving was duidelijk; de sluiswerking moest terug komen. Bovendien was de verwachting dat de snelheid dan ook hoger zou komen te liggen. De gemeente heeft de situatie opnieuw onderzocht en het ontwerp aan kunnen passen waarmee de sluiswerking er weer in zit, en met behoud van de benodigde lengte voor het perron.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 05-02-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
In overeenstemming met de tekening met het nummer 2018-004-015, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
het uitbreiden van de 30 km/u zone op de Lutulistraat in Hoofddorp tot aan de kruising met de Paxlaan door het verplaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/u zone" en “einde 30 km/u zone”;
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Vakdisciplines,
Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-9261.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.