De gemeente moet als wegbeheerder een verkeersbesluit nemen bij het plaatsen of verwijderen van sommige verkeerstekens. In het verkeersbesluit wordt afgewogen waarom verkeerstekens worden geplaatst of verwijderd.
Inleiding
De Hooftstraat is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom. Hier geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. In deze straat zijn verschillende detail- en horecaondernemingen gepositioneerd. Daarom is er in het verleden nabij Hooftstraat 89 een laad- en losplaats gecreëerd. Deze wordt doordeweeks dan ook veelvuldig gebruikt. Echter is de parkeerdruk in de straat hoog. Vanuit de omgeving komen signalen dat op zaterdag de laad- en losplaats vrijwel niet wordt gebruikt. Daarom is de gemeente voornemens om er tijdsbeperking in te stellen op zaterdag. Op deze manier kan de laad- en losplaats buiten de tijdsbeperking ruimte bieden aan betaalde parkeerplaatsen.
Belangenafweging
Door het college is afgewogen of het instellen van een tijdsbeperking op zaterdag voor anderen tot onredelijke gevolgen leidt. Dit is niet het geval. De laad- en losplaats blijft doordeweeks en op zondag beschikbaar. Echter op zaterdag, wanneer de straat erg druk is door winkelend publiek richting het centrum en de markt op het Thorbeckeplein, wordt de laad- en losplaats niet, al dan weinig gebruikt. In deze situatie weegt de parkeerdruk zwaarder dan het laden en lossen. Zeker in de loop van de ochtend neemt het aantal bezoekers in dit gedeelte van het centrum flink toe. Een combinatie met expeditieverkeer betekent een afname van de verkeersveiligheid voor de bezoekers. Bovendien is het voor hen minder comfortabel winkelen. Daarnaast is de straat vrij smal, wat betekent dat vrachtverkeer vrijwel niet kan keren of kan doorrijden op zaterdag, zeker wanneer de markt een gedeelte van de route verspert. Al met al wordt op deze manier de leefbaarheid en bruikbaarheid van het gebied dus gewaarborgd.
Overleg
Er heeft conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg plaatsgevonden met de door de korpschef van de nationale politie daartoe gemachtigde verkeersadviseur. Deze gaat akkoord met dit besluit.
BESLUIT
Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,
op grond van artikel 15 en artikel 18, eerste lid, onder d, Wegenverkeerswet 1994;
gelet op voorgaande overwegingen en tevens gelet op het bepaalde in 12 en artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994;
gelet op artikel 8, tweede lid, onder e van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met artikel 5, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
besluiten tot:
Het plaatsen van het onderbord “zo t/m vrijdag tussen 09.00–18.00 uur” onder het bestaande bord E07 (parkeren laden en lossen) op de locatie nabij:
- Hooftstraat 89.
De in dit besluit genoemde borden zijn opgenomen in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en worden weergegeven in de bijgevoegde bebordingstekening.