Éénrichtingverkeer en kruispuntaanpassingen project Presidentenbuurt (deelgebied 1), Gemert

Logo Gemert-Bakel

Burgemeester en wethouders van Gemert-Bakel maken bekend

 

Burgemeester en wethouders van Gemert-Bakel maken bekend dat zij middels het doorlopen van de “Uniforme openbare voorbereidingsprocedure” (Afdeling 3.4 Awb) voornemens zijn een verkeersbesluit te nemen op Bisonstraat, Borretstraat en Jan van Amstelstraat in Gemert.

Gelet op

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

  • Artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

  • de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gemert-Bakel tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet

  • Artikel 2 van de van de Wegenverkeerswet, uit het oogpunt van:

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg

    • het beschermen van weggebruikers en passagiers

    • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

    • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Is het gewenst om

Éénrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers, in te stellen op de Bisonstraat, Borretstraat en Jan van Amstelstraat. Daarnaast is het gewenst een inritconstructie toe te passen op de aansluiting Jan van Amstelstraat - President Gerartsstraat en de aansluiting Bisonstraat - De Kieboom gelijkwaardig in te richten.

Motivering

  • 1.

    Met het invoeren van éénrichtingsverkeer verbetert de leefbaarheid door meer ruimte voor groen te creëren, met behoud van parkeren.

    Groene openbare ruimte draagt bij aan vermindering van hittestress en het lokaal opvangen en vasthouden van (extreme) neerslag. In haar beleidsplannen ‘Duurzaam Gemert-Bakel Koersdocument: van strategie naar uitvoering’ vastgesteld op 14 december 2017 en het ‘Watertakenplan’ vastgesteld op 18 december 2018 stuurt de gemeente op noodzakelijke vergroening van de openbare ruimte. Tevens is wetenschappelijk aangetoond dat groen in de openbare ruimte de gezondheid van mensen verbetert.

    In kader van deze ontwikkelingen is een klimaat adaptieve inrichting van de openbare ruimte binnen het project Presidentenbuurt zeer gewenst. Het inpassen van meer groen draagt bij aan een klimaat adaptieve inrichting van het project Presidentenbuurt. Om meer groen in te passen, met behoud van voldoende parkeerplaatsen, is het noodzakelijk om éénrichtingsverkeer in te stellen in de smalle straten als onderdeel van het project Presidentenbuurt.

     

  • 2.

    Bewoners binnen het project Presidentenbuurt tonen draagvlak voor het instellen van éénrichtingsverkeer om ruimte te creëren voor groen, mits het parkeeraanbod intact blijft.

    In juni, oktober en november is de instelling van éénrichtingsverkeer met bewoners besproken. Een grote meerderheid heeft daar positief op gereageerd. Wel wezen de bewoners erop dat meer groen niet ten koste mag gaan van de beschikbaarheid van parkeren. Om dit spanningsveld goe in beeld te krijgen is als onderdeel van de voorbereiding van de herinrichting het project Presidentenbuurt een parkeeronderzoek binnen het projectgebied uitgevoerd. Het huidig parkeeraanbod is vergeleken met het beschikbaar parkeeraanbod na het doorvoeren van de herinrichting. Hieruit blijkt dat het herinrichten van de wegen als onderdeel van het project Presidentenbuurt niet ten koste gaat van het parkeeraanbod.

     

  • 3.

    Het instellen van éénrichtingsverkeer leidt niet tot een onverantwoorde verkeerssituatie binnen het project Presidentenbuurt.

    Het instellen van eenrichtingsverkeer op de benoemde straten binnen het project Presidentenbuurt heeft gevolgen voor de routing van verkeer en dus voor de intensiteiten op de omliggende straten. De woonstraten in het project Presidentenbuurt worden vooral gebruikt door bestemmingsverkeer van en naar de woningen, waardoor de intensiteiten gering zijn. Door het toepassen van logische en compacte éénrichtingscircuits zijn de omrijdbewegingen als gevolg van het instellen van éénrichtingsverkeer gering. Het instellen van éénrichtingsverkeer levert een verbetering op van de leefbaarheid binnen het projectgebied Presidentenbuurt met behoud van een verantwoorde verkeerssituatie

     

  • 4.

    Invoeren van éénrichtingsverkeer geeft de mogelijkheid om alle kruispunten binnen het project Presidentenbuurt uniform en herkenbaar te maken.

    Binnen het project Presidentenbuurt zijn een aantal kruispunten niet vormgegeven conform de landelijke Duurzaam Veilig-principes. Volgens de landelijke Duurzaam Veilig principes is de aansluiting van een erftoegangsweg 30 km/u op een gebiedsontsluitingsweg 50 km/u bij voorkeur vormgegeven als uitritconstructie. Op dit moment zijn een aantal kruispunten binnen het project Presidentenbuurt als voorrangskruispunt vormgegeven. Daarom luidt het advies om deze aansluitingen te voorzien van een uitwegconstructie, zodat een duidelijk onderscheid ontstaat tussen de gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen.

    Verder is het kruispunt Bisonstraat - De Kieboom vormgegeven met een uitritconstructie, waardoor de voorrang is geregeld. Dit is niet gebruikelijk binnen een 30-zone. Daarom is het wenselijk om deze uitritconstructie op te heffen en het kruispunt gelijkwaardig vorm te geven. Hierdoor ontstaat een herkenbare, uniforme en veilige inrichting binnen het project Presidentenbuurt.

Uitritconstructies

De President Gerartsstraat is een gebiedsontsluitingsweg. Op dit moment is de aansluiting Jan van Amstelstraat - President Gerartsstraat vorm gegeven als voorrangskruispunt. Overeenkomstig de functie van de weg is het wenselijk om de aansluitende erftoegangswegen aan te sluiten met een uitritconstructie, zodat het verkeer vanaf de erftoegangsweg voorrang moet verlenen aan het verkeer op de gebiedsontsluitingsweg.

Om een uniform en verkeersveilige weginrichting te creëren is het voornemen om een uitritconstructie op de aansluiting Jan van Amstelstraat - President Gerartsstraat toe te passen.

Daarnaast is de aansluiting Bisonstraat - De Kieboom op dit moment voorzien van een uitwegconstructie. De Bisonstraat en De Kieboom zijn erftoegangswegen, waarbij de aansluiting overeenkomstig de functie van de weg gelijkwaardig vormgegeven moet worden. Om de herkenbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren is het voorstel om de aansluiting gelijkwaardig in te richten om een eenduidige en verkeersveilige inrichting te verwezenlijken.

Advies politie

Er heeft overleg plaatsgevonden met de korpschef van de politie en deze heeft positief geadviseerd.

Voorgenomen besluit

Op grond van bovenstaande overwegingen zijn burgemeester en wethouders voornemens te besluiten;

  • 1.

    Éénrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers, in te voeren op de Bisonstraat, Borretstraat en Jan van Amstelstraat in Gemert door het plaatsen van de borden C02, C03 en C04 met onderbord OB52 “Uitgezonderd fietsers”.

  • 2.

    Het toepassen van een inritconstructie op de aansluiting Jan van Amstelstraat - President Gerartsstraat.

  • 3.

    Het inrichten van een gelijkwaardig kruispunt op de aansluiting Bisonstraat - De Kieboom.

  • 4.

    Dit uit te voeren conform onderstaande tekeningen.

Ontwerp-besluitnr. 2019-1

Gemert, 5 februari 2019

het college van burgemeester en wethouders,

De stukken liggen voor belanghebbenden gedurende 6 weken met ingang van 8 februari 2019 ter inzage in het gemeentehuis.

Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kunnen belanghebbenden hun zienswijze overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:15 Awb, schriftelijk of mondeling, naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 10.000, 5420 DA Gemert.

Voor nadere informatie over de te nemen verkeersmaatregelen kun u zich richten tot team Openbaar Beheer, telefoonnummer 0492-378500.

 

Naar boven