Verkeersbesluit gedeeltelijke afsluiting Oosterdokskade/Oosterdoksstraat

Logo Amsterdam

Nummer CE19-04534 d.d. 11 februari 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet, de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam,

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen;

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994),

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW),

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

  • de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

Overwegende:

  • dat op bouwkavel 5b en 6 van ODE (de oostzijde van het Oosterdokseiland) een multifunctioneel gebouw met parkeergarage wordt gerealiseerd;

  • dat tijdens de bouw van het gebouw met parkeergarage het noodzakelijk is te beschikken over een veilig bouwterrein;

  • dat het bouwterrein wordt begrensd door De Ruyterkade aan de noordzijde, de Annie M.G. Schmidtstraat aan de westzijde, de Mr. J.J. van der Veldebrug aan de zuidzijde en de Oosterdokskade/Oosterdoksdoorgang (water) aan de oostzijde;

  • dat het bouwterrein alleen toegankelijk is voor mensen die zich houden aan de veiligheidsvoorschriften die van toepassing zijn voor het bouwterrein (onder meer door het dragen van veiligheidsschoenen en een helm);

  • dat als gevolg van de bouw van de parkeergarage een bouwput ontstaat en deze fysiek wordt afgesloten middels hekken;

  • dat op 19 maart 2018 is besloten tot gedeeltelijke afsluiting van de Oosterdokskade/Oosterdoksstraat in verband met de wijziging van het bouwterrein (Stcrt.2018/16029) conform het goedgekeurde BLVC-plan versie 2 februari 2018 voor de bouwwerkzaamheden tot en met fase 04, die uitgevoerd worden tussen 9 april 2018 tot en met 1 september 2019;

  • dat is gebleken dat een BLVC-plan fase 04 ‘aanvulling’ en fase 05 ter goedkeuring zijn ingediend;

  • dat het BLVC-plan voor de faseringen 06 en 07 ter goedkeuring moeten worden aangeboden;

  • dat de onderliggende verkeersbesluiten voor de faseringen 06 en 07 opnieuw beoordeeld zullen worden;

  • dat tijdens bouwfase 04 (aanvulling) en fase 05 op de Oosterdoksstraat, ter hoogte van de bestaande inrit van de parkeergarage, sloopwerkzaamheden worden uitgevoerd;

  • dat dewerkzaamheden naar verwachting plaatsvinden tussen 1 april 2019 tot en met eind 2019;

  • dat dit betekent dat de ondergrondse parkeergarage aan de Oosterdoksstraat gedurende de werkzaamheden niet bereikbaar is via de Oosterdoksstraat. De parkeergarage kan bereikt worden via De Ruijterkade;

  • de Oosterdoksstraat wordt daarom vanaf De Ruijterkade tot aan de nieuwe inrit van de parkeergarage Oosterdokseiland opengesteld voor uitsluitend gemotoriseerd verkeer;

  • dat er een vol/vrij signalering wordt geplaatst op De Ruijterkade, zodat weggebruikers weten als de parkeergarage Oosterdokseiland vol of vrij is;

  • dat er een keermogelijkheid is gerealiseerd aan De Ruijterkade om het verkeer de mogelijkheid te geven te keren;

  • dat de afsluitingen tot enig omrijden zullen leiden en als gevolg daarvan weggebruikers enige vertraging zullen ondervinden, maar dat het belang om de veiligheid van het verkeer te verzekeren en weggebruikers te beschermen zwaarder heeft te wegen dan het belang van de bereikbaarheid van de parkeergarage;

  • dat hierbij in overweging is genomen dat er omleidingsroutes zijn waardoor de bedrijven en woningen bereikbaar zijn;

  • dat het tijdens de hiervoor genoemde werkzaamheden vooralsnog niet mogelijk is gebleken om een verkeersveilige verkeersroute te realiseren voor langzaam verkeer via de Oosterdoksstraat;

  • dat de omleidingsroute voor voetgangers, (snor-/brom-)fietsen en gemotoriseerd verkeer in figuur 2 zijn weergegeven;

  • dat weggebruikers worden gewezen op de omleidingsroutes om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen (artikel 2 lid 1 d WVW)

  • dat de omleidingsroutes met bebording worden aangegeven; dat recent onderzoek is gestart naar de mogelijkheden om via de Oosterdoksstraat een verkeersveilige route voor voetgangers te creëren. Indien het lopende onderzoek een positieve uitkomst heeft en ook een daarop gebaseerd BLVC positief wordt beoordeeld, zal tevens het onderhavige verkeersbesluit opnieuw beoordeeld worden;

  • dat de afsluitingen niet langer dan strikt noodzakelijk in stand worden gehouden en zo mogelijk eerder worden opengesteld;

  • dat hiervoor een verkeersbesluit dient te worden genomen op grond van artikel 37 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • dat dit verkeersbesluit wordt genomen om volgende verkeersbelangen (conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet):

    • -

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • -

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • -

      het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • dat het besluit van tijdelijke duur is;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg met de gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam is gepleegd;

  • het hierna genoemde weggedeelte onder beheer is van, en binnen de grenzen van stadsdeel Centrum is gelegen.

BESLUIT

  • 1.

    Het verwijderen van de borden C01 en C16 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ten noorden en ten westen van de bouwplaats door intrekking van het verkeersbesluit van 19 maart 2018 (Stcrt. 2018/16029);

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model C01 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, ter hoogte van de bestaande toegang tot de parkeergarage, de Oosterdoksstraat in beide richtingen af te sluiten voor alle verkeer.

  • 3.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model C15 en C16 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, ten noorden van de bouwplaats ODE Kavel 5b/6 op de Oosterdokskade de weg af te sluiten voor voetgangers, fietsers en bromfietsers.

  • 4.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model C15 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, ter hoogte van de bestaande toegang tot de parkeergarage op de Oosterdoksstraat, de weg af te sluiten voor voetgangers.

Figuur 1: A fsluiting Oosterdoksstraat en bebording (ondergrond: Google)

Figuur 2: Omleidingsroutes

Het college van burgemeester en wethouders,

Namens deze,

Nina Gombert

Teammanager Expertisecentrum, operationele ondersteuning, stadswerken

MEDEDELINGEN

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het College van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • 1.

    uw naam, adres en telefoonnummer

  • 2.

    de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • 3.

    het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • 4.

    waarom u bezwaar maakt.

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen

Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

 

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor heeft u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

 

Naar boven