Ontwerp Verkeersbesluit 2019VB01 Het eenzijdig afsluiten van de Provincialeweg richting Kempenbaan tussen de Oranje Nassaulaan en De Run 1100

Logo Veldhoven

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veldhoven

 

Gelet op:

- het vigerende Besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen;

- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

 

Overwegende dat:

- dat bedrijventerrein De Run (Veldhoven-Zuid) zowel regionaal als landelijk van grote betekenis is;

- dat de bereikbaarheid van Veldhoven-Zuid in het algemeen en meer specifiek van bedrijventerrein De Run via de Kempenbaan, met name in de spits, problematisch is en dat de doorstroming van het verkeer regelmatig stagneert;

- dat voor het verbeteren van de bereikbaarheid van De Run en het vergroten van de doorstroming en verwerkingscapaciteit van de Kempenbaan, de Meerveldhovenseweg en de toe- en afritten N2 een pakket lange termijn-maatregelen in voorbereiding is, zoals grootschalige reconstructie van Kempenbaan-West en een nieuwe aansluiting van de Kempenbaan op de A67;

- dat vooruitlopend op de lange termijn-maatregelen een aantal korte termijn oplossingen voorzien is;

- dat het om de doorstroming en verwerkingscapaciteit van de Kempenbaan in de omgeving van de N2 te verbeteren, wenselijk is gemotoriseerd verkeer dat de Kempenbaan oprijdt vanuit ondergeschikte zijwegen tot een minimum te beperken, zodat verkeer op de route Kempenbaan-N2-Meerveldhovenseweg v.v. zo min mogelijk bij de verkeerslichten hoeft te wachten;

- dat dit bereikt kan worden door verkeer dat vanuit de Provincialeweg de Kempenbaan oprijdt te weren en dat dit te verwezenlijken is door eenzijdige afsluiting van de Provincialeweg als een van de korte termijn oplossingen;

- dat tijdens eerdere (eenzijdige) afsluitingen van de Provincialeweg richting de Kempenbaan in 2011-2012 gebleken is dat dit een positief effect heeft op de doorstroming van het verkeer op de Kempenbaan, de Meerveldhovenseweg en de toe- en afritten N2, omdat er vanuit de Provincialeweg geen verkeer meer op de Kempenbaan komt, waardoor meer groen licht op de Kempenbaan gegeven kan worden;

- dat door een extern adviesbureau onderzoek is gedaan naar het effect van eenzijdige, tweezijdige of geen afsluiting van de Provincialeweg in combinatie met aanpassingen aan de bestaande verkeersregelinstallatie;

- dat uit dit onderzoek blijkt dat eenzijdige afsluiting van de Provincialeweg in combinatie met aanpassingen aan de bestaande verkeersregelinstallatie het meeste effect heeft op doorstroming van het verkeer op de Kempenbaan, de Meerveldhovenseweg en de toe- en afritten N2;

- dat een aantal weggebruikers door de afsluiting weliswaar om moet rijden, maar dat dit niet opweegt tegen het algemeen belang van de overige verkeersdeelnemers, met name doorstroming op de Kempenbaan, de Meerveldhovenseweg en de toe- en afritten N2;

- dat de definitieve eenzijdige afsluiting van de Provincialeweg in 2013 tijdelijk opgeheven is, omdat de Provincialeweg uitmaakte van een omleidingsroute tijdens grootschalige werkzaamheden aan Kempenbaan-Midden;

- dat deze werkzaamheden reeds eind 2014 gereed waren;

- over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de verkeerskundige van de gemeente Veldhoven en dat deze dit voornemen positief heeft beoordeeld;

- over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de regiopolitie Oost Brabant, afdeling Veldhoven en dat deze positief heeft geadviseerd;

- dat de genoemde wegen en weggedeelten in beheer en eigendom zijn van Severinus, doch openbaar toegankelijk;

- de genoemde wegen en weggedeelten gelegen zijn binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Veldhoven,

 

Besluit:

tot het eenzijdig afsluiten van de Provincialeweg richting Kempenbaan tussen de Oranje Nassaulaan en De Run 1100 door middel van:

- het fysiek aanpassen van de Provincialeweg van tweerichtingsweg (twee rijstroken) naar eenrichtingsweg (één rijstrook) vanaf de Oranje Nassaulaan tot aan de Run 1100;

- het plaatsen van de verkeersborden B6, C2, C3, D5r en D5l (en het handhaven van de bestaande bebording) van bijlage 1 van het RVV 1990,

zoals op de bij dit besluit behorende tekening nummer 571 staat aangegeven.

 

Dit ontwerp verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening van donderdag 10 januari 2019 tot en met woensdag 20 februari 2019 ter inzage in de informatieruimte van het gemeentehuis en is te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl.

 

Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de datum van publicatie (donderdag 10 januari 2019 tot en met woensdag 20 februari 2019) hun zienswijze mondeling of schriftelijk indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Veldhoven, Postbus 10101, 5500 GA te Veldhoven.

 

De schriftelijke zienswijze dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

- naam en adres van de indiener;

- de dagtekening;

- vermelding van de datum en het nummer van het ontwerp verkeersbesluit;

- een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het te nemen besluit.

 

Alleen de belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend, kan in de verdere procedure beroep instellen en dan nog uitsluitend voor zover het de onderdelen van het besluit betreft waartegen de zienswijze zich richtte. Deze beperking geldt uiteraard niet voor zover in het definitieve verkeersbesluit wijzigingen worden aangebracht ten opzichte van het ter inzage gelegen ontwerp verkeersbesluit.

 

Veldhoven, 8 januari 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Veldhoven,

namens hen,

Ing. J.J.C. van Tol

hoofd afdeling Beheer en Realisatie

Naar boven