Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – woningbouwproject Gemaalhuis

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. bouwplan

Nummer: X.2018.07568

 

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 

Overwegingen en motivatie

Eind 2018 start de gemeente Haarlemmermeer in Hoofddorp het woningbouwproject Gemaalhuis.

Het plan bevindt zich tussen de Kalorama en de Kruisweg en sluit aan op het recent opgeleverde woningbouwproject Beukse Poort. Om het bouwterrein van het toekomstige Gemaalhuis toegankelijk te maken voor bouwverkeer zijn twee bouwinritten nodig. Om te voorkomen dat bouwverkeer in conflict komt met het doorgaande fietsverkeer op het fietspad langs de Kruisweg wordt dit fietspad ter hoogte van het bouwterrein afgesloten.

 

Voor de fietsers en bromfietsers wordt een omleidingsroute ingesteld door het realiseren van een tijdelijke verbinding parallel aan de Kruisweg tussen de Van Heuven Goedhartlaan en het Planetenpad. Voor het Planetenpad tussen de aansluiting van het tijdelijke (brom)fietspad en de Kruisweg wordt het tijdelijk toegestaan voor bromfietsers om daarvan gebruik te maken. Bromfietsers worden op deze wijze veilig van en naar de rijbaan geleid. Ter hoogte van de Van Heuven Goedhartlaan moeten (brom)fietsers die linksaf willen slaan eerst naar rechts om zich op te stellen voor het verkeerslicht. Dit wordt met tekstborden en een rechtsaf-verplichting duidelijk gemaakt.

 

Ook voor voetgangers wordt een trottoir aangelegd parallel aan de Kruisweg. Dit geldt dan alleen voor het deel tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Planetenweg, want vanaf de Planetenweg richting het Planetenpad ligt er al een trottoir.

 

Verder is de toegangsweg van het parkeerterrein van de Beukse Poort zodanig versmald door de plaatsing van het bouwhek dat slechts één voertuig tegelijk van deze weg gebruik kan maken. Omdat het zicht op elkaar niet optimaal is, wordt een uitwijkhaven aangebracht. De verwachting is dat deze tijdelijke situatie duurt tot en met januari 2020.

 

Voor het opheffen van het (brom)fietspad parallel aan de Kruisweg, het aanduiden van het tijdelijke (brom)fietspad en het regelen van de doorgang op de toegangsweg van het parkeerterrein van de Beukse Poort en het omzetten van een verplicht fietspad naar een (brom)fietspad is een verkeersbesluit vereist.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

1. Het intrekken van het (brom)fietspad parallel aan de Kruisweg ter hoogte van het bouwterrein (borden G11 en G12a RVV 1990);

2. Het aanduiden van een (brom)fietspad parallel aan de Kruisweg, tussen het Planetenpad en de Van Heuven Goedhartlaan (borden G11 en G12a RVV 1990);

3. Het omzetten van het verplichte fietspad naar een (brom)fietspad op het Planetenpad tussen de aansluiting van het tijdelijke (brom)fietspad en de Kruisweg (borden G11 en G12a RVV 1990);

4. Het aanduiden om niet tegen het verkeer van het opvangpad voor bromfiets richting de Kruisweg te rijden en het regelen van de voorrang vanaf het opvangpad op het tijdelijke (brom)fietspad (borden C2 en B6 RVV 1990); 

5. Het verplichten voor (brom)fietsers, die vanaf het tijdelijke (brom)fietspad ter hoogte van de Van Heuven Goedhartlaan linksaf willen, om eerst rechtsaf te slaan zodat ze zich kunnen opstellen voor het verkeerslicht. (bord D5 RVV 1990);

6. Het regelen van de doorgang van het verkeer op de toegangsweg naar het parkeerhof van de Beukse Poort (borden F5 en F6 RVV 1990);

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 17313-TEK-DO-12.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

Bewoners ondervinden enige hinder van de werkzaamheden, maar hun belangen worden niet geschaad door de verkeersmaatregelen.

(Doorgaand) verkeer

Door de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer en het overige verkeer licht geschaad. Op de toegangsweg bij de Beukse Poort wordt de doorgang geregeld, waardoor verkeer op tegemoet komend verkeer moet wachten. Deze maatregelen zijn echter nodig om de verkeersveiligheid tijdens de bouwwerkzaamheden te waarborgen. De maatregelen zijn in het belang van (bestemmings)verkeer omdat de verkeersveiligheid verbetert.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer.

Openbaar vervoer

Openbaar vervoer ondervindt geen hinder door de maatregelen.

Vrachtverkeer

Vrachtverkeer ondervindt geen hinder door de maatregelen.

Bouwverkeer

De maatregelen zijn in het belang van bouwverkeer. Bouwverkeer kan veiliger uitrijden op de Kruisweg en heeft ook geen hinder van ander verkeer op de bouwweg/inrit. 

Nood- en hulpdiensten

Nood- en hulpdiensten ondervinden door het maatregelen enige hinder. Echter betreffen het geen fysieke maatregelen waardoor nood- en hulpdiensten overal onbelemmerd kunnen komen. Het bouwterrein is via twee inritten te bereiken. Dit is in het belang van de nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

Parkeerders ondervinden geen hinder door de maatregelen.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid tijdens de bouw. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwverkeer, langzaam verkeer en bestemmingsverkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van de overige groepen, die in beperkte mate worden geschaad door de maatregelen. De maatregelen waarborgen de verkeersveiligheid tijdens de bouwwerkzaamheden.

 

Voorbereiding en overleg

Omwonenden en andere belanghebbenden worden per brief op de hoogte gesteld van de werkzaamheden.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 22-01-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 17313-TEK-DO-12, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

1. het intrekken van het (brom)fietspad parallel aan de Kruisweg ter hoogte van het bouwterrein van het Gemaalhuis door het verwijderen van borden conform model G11 en G12a uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990;

 

2. Het aanduiden van een (brom)fietspad parallel aan de Kruisweg, tussen het Planetenpad en de Van Heuven Goedhartlaan door het plaatsen van borden conform model G12a uit bijlage I van het RVV 1990;

 

 

3. het omzetten van het verplichte fietspad naar een (brom)fietspad op het Planetenpad tussen de aansluiting van het tijdelijke (brom)fietspad en de Kruisweg door het verplaatsen van bord conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990 en het plaatsen van bord conform model G12a uit bijlage I van het RVV 1990;

 

 

4. Het aanduiden om niet tegen het verkeer van het opvangpad voor bromfiets richting de Kruisweg te rijden en het regelen van de voorrang vanaf het opvangpad op het tijdelijke (brom)fietspad door het plaatsen van borden conform model C2 en B6 uit bijlage I van het RVV 1990;

5. Het verplichten voor (brom)fietsers, die vanaf het tijdelijke (brom)fietspad ter hoogte van de Van Heuven Goedhartlaan linksaf willen, om eerst rechtsaf te slaan zodat ze zich kunnen opstellen voor het verkeerslicht door het plaatsen van bord conform model D5 uit bijlage I van het RVV 1990;

 

6. het regelen van de doorgang van het verkeer op de toegangsweg naar het parkeerhof van de Beukse Poort door het plaatsen van borden conform model F5 en F6 uit bijlage I van het RVV 1990;

 

7. te bepalen dat bovengenoemde maatregelen van kracht zijn tot 31 januari 2020 of zoveel eerder of later als de ontwikkelingen gereed zijn;

 

8. dit besluit ter openbare kennis te brengen op 8 februari 2019.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven