Verkeersbesluit Boergoensevliet -Schilperoortstraat

Logo Rotterdam

 

Rotterdam Charlois 19/ 0625696 AS19/ 17695

 

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

Overwegende,

 

Dat de Boergoensevliet is gelegen in Rotterdam Charlois;

Dat voor het westelijke weggedeelte van de Boergoensevliet, tussen de Frans Bekkerstraat en Kromme Zandweg, op 16 juli 2016 een verkeersbesluit is genomen;

Dat in dit besluit onder andere een 30 km-zone is ingesteld en deze maatregel is ondersteund met snelheidsbeperkende maatregelen, zoals verkeersdrempels en wegversmallingen;

Dat er in oktober 2018, op verzoek van omwonenden, extra wegversmallingen zijn aangebracht en rotsblokken zijn geplaatst om de maximumsnelheid van 30 km per uur beter af te dwingen;

Dat gebleken is dat door deze maatregelen het niet meer mogelijk is voor voertuigen (langer dan 15 meter) om de route langs de Boergoensevliet te kunnen volgen;

Dat het daarom noodzakelijk is om ter plaatse een verbod in te stellen voor voertuigen langer dan 15 meter;

Dat er voor het merendeel van deze voertuigen alternatieve routes beschikbaar zijn;

Dat dit niet geldt voor de voertuigen die een nabijgelegen houtbewerkingsbedrijf aan de Schilperoortstraat moeten bevoorraden en beleveren;

Dat de voertuigen die dit bedrijf bevoorraden aan beide zijden gelost moeten worden in verband met de omvang van de te lossen grondstoffen en producten;

Dat de huidige belevering van het bedrijf vanuit 2 richtingen plaatsvindt, via de aanrijroute Boergoensevliet (rechts lossen) en de aanrijroute Rietdijk (links lossen);

Dat de goederen daarbij worden gelost op het kruisingsvlak van de Voornsevliet en de Schilperoortstraat aan de zijde van de entree van de Wilhelminaschool;

Dat het met het oog op de verkeersveiligheid niet gewenst is om direct voor de entree van de school op straat met grote voertuigen te laden en lossen;

Dat het daarom wenselijk is om een formele laad-en loszone te realiseren en deze het beste gesitueerd kan worden aan de Schilperoortstraat ter hoogte van de ingang van het houtbewerkingsbedrijf;

Dat hiervoor 3 parkeerplaatsen gebruikt zullen worden, maar dat regulering middels een tijdvenster van maandag tot en met vrijdag van 09.00-15.00 uur ervoor zorgt dat het verlies van parkeercapaciteit beperkt blijft tot momenten waarop de parkeerdruk niet hoog is;

Dat het daarnaast, nu de aanrijroute via de Boergoensevliet niet meer beschikbaar is, wenselijk is om voor de leveranciers van het houtbewerkingsbedrijf de aanrijroute via de Rietdijk – Frans Bekkerstraat- Schilperoortstraat, mogelijk te maken zodat er ook aan de rechter zijde gelost kan worden;

Dat het hierbij nodig is om het ingestelde eenrichtingsverkeer aan de Schilperoortstraat tussen de Voornsevliet en de Frans Bekkerstraat op te heffen;

Dat het wegprofiel van de Schilperoortstraat met een breedte van 5 meter dit goed mogelijk maakt;

Dat deze maatregel ook een positief effect heeft op de verdeling van het verkeer door de wijk en de snelheid van het verkeer op de Schilperoortstraat;

Dat de maatregelen, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Dat wij deze belangen zwaarder laten wegen dan het geringe verlies aan parkeercapaciteit die de maatregel met zich meebrengt;

Dat het treffen van een verkeersmaatregel daarnaast een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

Dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

Dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, Stb. 1990, 460,of zoals nadien gewijzigd) overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, in maart 2017, waarbij geadviseerd is de voorgestelde maatregel in te voeren.

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2016 (gemeenteblad 2016-6556, zoals nadien gewijzigd);

Besluit:

namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

Tot het opheffen van het eenrichtingsverkeer aan de Schilperoortstaat tussen de Voornsevliet en de Frans Bekkerstraat door verwijdering van de borden C02 en C03 met onderborden OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

Tot het instellen van een laad-en losplaats ter hoogte van de Schilperoortstraat 102, middels het plaatsen van één E07 bord (parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

Tot het instellen van een lengtebeperking voor voertuigen langer dan 15 meter op de Boergoensevliet (westzijde), middels het plaatsen van drie borden C17 (gesloten voor voertuigen en samenstellingen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

Deze verkeersmaatregel uit te voeren conform de bij dit besluit gevoegde tekening en bordenplan.

De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt zowel in de Staatcourant als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

Rotterdam, 16 december 2019

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

M.A. van Kruiningen

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven