Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Staatscourant 2019, 70328 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Staatscourant 2019, 70328 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke bekendmaking is op 12 februari 2016 beschikbaar via Staatscourant 2016, 6369.]
De raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vianen, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft
dat de sociale zekerheid voor ingrijpende veranderingen staat;
dat, naast het overhevelen van taken door het rijk naar de gemeenten, verwacht mag worden dat de veranderingen in de sociale zekerheid gepaard gaan met structurele bezuinigingen, waardoor het budget voor gemeenten aanzienlijk zal krimpen;
dat er een gevoel van urgentie is over de noodzaak van samenwerking om deze opgaven op te kunnen pakken: grotere doelgroep, minder middelen, betere verbinding met de arbeidsmarkt;
dat daarom is ingestemd met samenwerking en de vorming van een regionale sociale dienst per 1 januari 2013;
dat een gemeenschappelijke regeling met een openbaar lichaam de meest geschikte juridische vorm is voor deze Regionale Sociale Dienst;
dat de genoemde bestuursorganen door regionaal samen te werken in ieder geval willen realiseren: een meer effectieve uitvoering en daardoor meer kansen om hun burgers naar vermogen te laten participeren in het arbeidsproces, een minder kwetsbare uitvoering en een betere borging van de kwaliteit van de dienstverlening aan burgers, een duurzaam efficiënte uitvoering en daardoor meer control en minder (financiële) risico’s voor alle afzonderlijke gemeenten;
dat de Wet gemeenschappelijke regelingen onlangs is aangepast, zodat deze gemeenschappelijke regeling in overeenstemming moet worden gebracht met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen;
de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet;
de toestemming van de gemeenteraden van Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vianen overeenkomstig artikel 1, tweede en derde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
de Gemeenschappelijke regeling Werk & Inkomen Lekstroom te wijzigen zodat deze komt te luiden als volgt:
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of enig andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, worden in die artikelen in de plaats van de gemeente, de raad, het college en de burgemeester gelezen: de dienst, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur onderscheidenlijk de voorzitter van de regeling.
HOOFDSTUK 2 BELANG, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
De dienst heeft de missie dat alle burgers in de deelnemende gemeenten die dat kunnen naar vermogen (economisch) participeren, en sociale uitsluiting, schulden en armoede voorkomen wordt. Degenen die dat nodig hebben krijgen (extra) inkomensondersteuning dan wel een rechtmatige uitkering. Deze inkomensondersteuning en/of uitkeringsafhankelijkheid is zo kort mogelijk en mensen worden hierin zo goed als mogelijk ondersteund. Daarbij gaat de dienst uit van de kracht van mensen zelf en werk boven een uitkering.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden
De deelnemende gemeentebesturen dragen hun bevoegdheden op grond van die wetten en regelingen over aan het algemeen bestuur van het openbaar lichaam, met uitzondering van de bevoegdheid met betrekking tot het vaststellen van het lokaal minimabeleid en het beleid ingevolge de bijzondere bijstand. Deze bevoegdheid blijft bij de afzonderlijke gemeentebesturen.
Met betrekking tot de uitvoering van de in de leden 1 tot en met 3 van dit artikel overgedragen bevoegdheden en uitoefening van de daarop gebaseerde taken worden door de gemeenten periodiek beleidskaders en beleidsprioriteiten geformuleerd. Hiervan afgeleid worden door de gemeenten in overleg met het openbaar lichaam prestatieafspraken opgesteld.
De gemeenten kunnen de dienst belasten met de verantwoordelijkheid en de uitvoering van de taken en bevoegdheden op grond van andere dan in het eerste lid genoemde wetten en regelingen inzake de sociale zekerheid en inzake gemeentelijke sociale zorg voor zover de betreffende wetgeving en regelingen daartoe de mogelijkheid bieden.
Naast de in artikel 5 bedoelde taken is de dienst bevoegd tot het verrichten van diensten voor een of meer deelnemende gemeenten, voor gemeenten buiten het in artikel 2, tweede lid, genoemde rechtsgebied, en/of andere organisaties, indien deze daarom verzoeken en het algemeen bestuur dit verzoek inwilligt.
De dienstverlening bedoeld in het eerste lid geschiedt in principe op basis van overeenkomst, tussen de dienst en de gemeente of gemeenten, dan wel organisatie(s) die het aangaat. In deze overeenkomst wordt neergelegd welke prestaties de dienst zal leveren, de kosten die bij de gemeente, dan wel de organisatie in rekening worden gebracht en de voorwaarden waaronder tot de dienstverlening wordt overgegaan.
HOOFDSTUK 3 HET ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 7 Taken en bevoegdheden
Aan het algemeen bestuur worden door de deelnemende gemeentebesturen alle bevoegdheden en de daaruit voortvloeiende taken, die op grond van de in artikel 5, leden 1 en 2 genoemde wetten en regelgeving aan de deelnemende gemeentebesturen toekomen, overgedragen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 5, derde en vierde lid.
Het algemeen bestuur vergadert minimaal twee maal per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter of het dagelijks bestuur dit nodig oordelen, of wanneer een vijfde deel van de leden van het algemeen bestuur dit onder opgave van redenen schriftelijk verzoekt. In het laatste geval vindt de vergadering binnen twee weken na het gedane verzoek plaats.
Tegelijkertijd met de oproep brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de oproep op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd, dit met uitzondering van stukken waaromtrent conform de wettelijke bepalingen geheimhouding is opgelegd.
Artikel 19 De aanwijzing en vervanging
De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter worden door en uit het algemeen bestuur aangewezen. Het voorzitterschap wisselt van deelnemende gemeente bij toerbeurt bij aanvang van elke zittingsperiode.
Artikel 20 Taken en bevoegdheden
De voorzitter vertegenwoordigt de dienst in en buiten rechte. De voorzitter kan de vertegenwoordiging opdragen aan een door hem aan te wijzen ge(vol)machtigde. Indien de voorzitter behoort tot het bestuur van een gemeente, die partij is in een geding waarbij de dienst is betrokken, wordt de dienst door een ander, door het dagelijks bestuur aan te wijzen, lid vertegenwoordigd.
HOOFDSTUK 6 DE DIRECTEUR EN HET PERSONEEL
Het dagelijks bestuur kan de besluitvorming omtrent strafontslag zonder recht op uitkering van het personeel, de directeur uitgezonderd, mandateren aan de voorzitter van het dagelijks bestuur en bij diens afwezigheid aan de plaatsvervangend voorzitter. Bij verhindering van de plaatsvervangend voorzitter is het bepaalde in artikel 20, lid 2 van toepassing.
Artikel 25 Strategische visie en kaderbrief
Het algemeen bestuur stuurt jaarlijks voor 1 februari een ontwerpkaderbrief, waarin vervat de algemene en financiële beleidsmatige kaders, naar de raden als startdocument voor het overleg met de deelnemende gemeenten over het te voeren beleid. De kaderbrief is het uitgangs- en startpunt voor de begroting van het daaropvolgende jaar.
HOOFDSTUK 9 FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 27 Begrotingsprocedure
De ontwerpbegroting en de meerjarenbegroting, alsmede de eventuele nota van wijzigingen, wordt door de zorg van de besturen van de deelnemende gemeenten voor een ieder ter inzage gelegd en tegen betaling van de kosten algemeen verkrijgbaar gesteld. Het bepaalde in artikel 190, tweede en derde lid van de Gemeenwet is van overeenkomstige toepassing.
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen acht weken na toezending van de ontwerpbegroting bij het dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Artikel 28 Bijdragen van de gemeenten
In de begroting wordt aangegeven welke bijdrage elke deelnemende gemeente verschuldigd is voor de uitvoering van de taken van de dienst. Op de gemeentelijke bijdrage wordt de vergoeding voor diensten van de gemeente aan de dienst in mindering gebracht. De kosten die de dienst aan de gemeenten toerekent, bestaan uit directe en indirecte kosten.
De directe kosten zijn de kosten die rechtstreeks worden toegerekend aan de gemeente waarvoor de kosten zijn gemaakt en waartoe behoren:
uitkeringskosten, kosten van voorzieningen, leningen en andere verstrekkingen die voortvloeien uit de uitvoering van de taken en bevoegdheden als bedoeld in artikel 5 van deze regeling, onder aftrek van ontvangsten uit vorderingen, die voortkomen uit de uitvoering van taken en bevoegdheden als bedoeld in artikel 5 van deze regeling, zoals opbrengsten uit terugvordering en verhaal;
Het dagelijks bestuur biedt de rekening over het afgelopen kalenderjaar, met alle bijbehorende bescheiden, jaarlijks vóór 15 april ter vaststelling aan het algemeen bestuur aan. De rekening moet zijn vergezeld van een verslag van het onderzoek naar de betrouwbaarheid van de jaarrekening ingesteld door de overeenkomstig artikel 213 van de Gemeentewet aangewezen accountants en van hetgeen het dagelijks bestuur voor zijn verantwoordingstaak verder dienstig acht.
Ten aanzien van het beheer van de archiefbescheiden van de dienst, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats, is, onder de bevelen van het dagelijks bestuur, met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Archiefwet 1995 belast de archivaris. Met betrekking tot dit toezicht stelt het algemeen bestuur een verordening vast, welke aan gedeputeerde staten wordt meegedeeld.
Na opheffing van de gemeenschappelijke regeling wijst het algemeen bestuur een archiefbewaarplaats van een van de gemeenten aan waar de algemene archiefbescheiden van de dienst naartoe worden overgebracht. De archiefbescheiden van de klanten van de dienst worden overgebracht naar de archiefbewaarplaats van de betrokken gemeente waartoe de klant behoort.
HOOFDSTUK 11 TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, GESCHILLEN EN OPHEFFING
De dienst en de uittredende gemeente vragen gezamenlijk advies aan een onafhankelijke externe deskundige voor de vaststelling van de financiële schade als bedoeld in het vierde lid. Het advies van deze deskundige is voor partijen bindend, onverminderd het bepaalde in artikel 28 van de wet. De kosten voor het inschakelen van de deskundige zijn voor rekening van de uittredende gemeente.
Artikel 44 Overgangsrecht/garantieregeling
Verplichtingen ten aanzien van personeel, inventaris, huisvesting, informatie- en communicatietechnologie, die zijn aangegaan of zijn ontstaan voor het aangaan van deze regeling, worden door de gemeente gedragen die de verplichting is aangegaan voor de duur er van. Deze bepaling is niet van toepassing op investeringen die zijn gemaakt ten behoeve van de voorbereiding van de dienst.
Artikel 45 Mededeling van wijzingen aan gedeputeerde staten
De toezending van de gewijzigde regeling, met inbegrip van toetreding en uittreding van gemeenten of de toezending van het besluit tot opheffing van de regeling aan gedeputeerde staten, geschiedt door het college van de gemeente Nieuwegein.
Aldus besloten, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn,
De burgemeester van Houten d.d.
Het college van Houten d.d. ,
De raad van Houten d.d. 15 december 2015,
De burgemeester van IJsselstein d.d. ,
Het college van IJsselstein d.d. ,
De raad van IJsselstein d.d. 17 december 2015,
De burgemeester van Lopik, d.d. ,
Het college van Lopik, d.d. ,
De raad van Lopik, d.d. 15 december 2015,
De burgemeester van Nieuwegein d.d. ,
Het college van Nieuwegein d.d. ,
De raad van Nieuwegein d.d. 26 november 2015 ,
De burgemeester van Vianen, d.d. ,
Het college van Vianen, d.d. ,
De raad van Vianen, d.d. 9 februari 2016 ,
Deze gemeenschappelijke regeling is oorspronkelijk in 2012 door de vijf gemeenten in het Lekstroomgebied aangegaan om hun samenwerking op het sociale zekerheidsterrein vorm te geven. Het samenwerkingsorgaan is op 1 januari 2013 formeel van start gegaan; de uitvoeringsorganisatie op 1 mei 2013.
In de preambule staat weergegeven wat de overwegingen zijn geweest om te komen tot samenwerking en dat dit in de vorm van een gemeenschappelijke regeling (hierna: de GR) wordt vastgelegd.
De Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna: de Wgr) stelt eisen aan wat er in een dergelijke regeling moet staan. Zo moeten bestuursorganen worden aangewezen, het belang van de samenwerking worden omschreven en welke bevoegdheden worden overgedragen. Deze eisen zijn vertaald naar de gewenste situatie voor Werk & Inkomen Lekstroom (hierna: WIL). Hiervoor hebben de volgende documenten ten grondslag gelegen:
Deze GR is tot stand gekomen na raadpleging van de stuurgroep van gemeentesecretarissen en de klankbordgroep van portefeuillehouders op 24 april, 10 mei en 23 augustus 2012.
Per 1 januari 2015 is de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen in werking getreden. Daarmee zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd die het noodzakelijk maken om de GR WIL aan te passen.
Op deze gemeenschappelijke regeling is van toepassing de Wet gemeenschappelijke regelingen zoals deze luidt na inwerkingtreding van de Wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen en een aantal andere wetten in verband met de dualisering van het gemeente- en provinciebestuur en de invoering van een bedrijfsvoeringsorganisatie met rechtspersoonlijkheid, alsmede de regeling van diverse andere onderwerpen. Deze wet is op 1 januari 2015 in werking getreden en er is een overgangstermijn van een jaar gegeven. In de gewijzigde wet zijn een aantal duale elementen ingevoerd in de werkwijze van een gemeenschappelijke regeling, waarbij een openbaar lichaam is ingesteld. Zo krijgt het dagelijks bestuur eigen bevoegdheden en heeft het algemeen bestuur ruimere bevoegdheden bij het controleren van het dagelijks bestuur bij haar taakuitoefening. Ook is de democratische legitimatie verbeterd, bijvoorbeeld door het verruimen van de reactietermijn van raden voor het kenbaar maken van een zienswijze op de ontwerp begroting van het openbaar lichaam.
Door de invoering van deze duale elementen is het niet meer nodig dat de Wet gemeenschappelijke regelingen nog langer verwijst naar de Gemeentewet zoals die luidde voor invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur. Artikel 136 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, dat die verwijzing regelde, komt na het in werking treden van de gewijzigde wet te vervallen.
De gemeenschappelijke regeling van Werk en Inkomen Lekstroom is een gemengde regeling. Hierin worden op beperkte schaal raads-, college- en burgemeestersbevoegdheden belegd. Deze bevoegdheden moeten op grond van de wet helder worden omschreven in de gemeenschappelijke regeling. Deels is dat relevant voor de gang van zaken in het rechtsverkeer, deels is dat ook van belang voor de democratische verantwoording aan de raden van de deelnemende gemeenten.
De Wet gemeenschappelijke regelingen kent een expliciete regeling van verantwoording, inlichtingenplicht en ontslagmogelijkheid.
Die regeling heeft in de eerste plaats betrekking op de verhouding dagelijks bestuur en algemeen bestuur, maar daarnaast ook op het lid van het algemeen bestuur naar de eigen gemeenteraad. De gemeenteraad bestaat uit de gekozen volksvertegenwoordigers, die door hun verkiezing democratisch gelegitimeerd zijn. Zo kan een raad gebruik maken van het enquêterecht ex artikel 155a Gemeentewet ten aanzien van de eigen bestuurders. De gemeentelijke rekenkamer(commissie) kan onderzoek doen naar de doelmatigheid en doeltreffendheid bij Werk en Inkomen Lekstroom (artikel 184 Gemeentewet), zoals zij eind 2014 ook gedaan heeft.
In financieel opzicht blijven de gemeenteraden in positie omdat zij jaarlijks hun zienswijze kenbaar kunnen maken over de ontwerpbegroting. Door toezending van de jaarrekening van het openbaar lichaam wordt achteraf verantwoording afgelegd. Eerder is dat intern gebeurd bij de aanbieding van de jaarrekening door het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur van het openbaar lichaam. Ten slotte wordt opgemerkt dat indien een tussentijdse begrotingswijziging nodig is, die leidt tot een aanpassing van de gemeentelijke bijdrage, de raden van de deelnemende gemeenten wederom in de gelegenheid zijn zich daarover uit te spreken en hun zienswijze kenbaar te maken.
Het aangaan van een gemeenschappelijke regeling leidt tot een bestuurlijk complexe situatie. Hiervoor is aangegeven dat er voor de gemeenteraden als democratisch gekozen volksvertegenwoordiging wel degelijk juridische mogelijkheden aanwezig zijn om betrokken te blijven bij het functioneren van gemeenschappelijke regelingen en om de door hen aangewezen leden van het algemeen bestuur verantwoording te blijven vragen. Wel is het zo dat het aangaan van een samenwerking met andere gemeenten binnen een openbaar lichaam leidt tot gezamenlijk genomen besluiten waarbij de invloed van individuele gemeenteraden afneemt. Rode draad is en blijft ook naar de toekomst toe de zorg voor het goed blijven onderhouden van een tijdige adequate informatievoorziening naar de raden van de deelnemende gemeenten.
Hieronder volgt de artikelsgewijze toelichting. Daar waar de Wgr de wettelijke grondslag is en kaders aangeeft wat in de GR mag of moet worden vastgelegd wordt naar de Wgr verwezen. Daar waar een specifieke keuze ten grondslag heeft gelegen aan het bepaalde wordt eveneens verwezen naar het waarom van die keuze.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit artikel worden de gebruikte begrippen nader toegelicht.
De gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom bezit als openbaar lichaam rechtspersoonlijkheid, waardoor het zelfstandig kan deelnemen aan het rechtsverkeer en bijvoorbeeld overeenkomsten kan aangaan.
Ten tijde van het opstellen van de oorspronkelijke GR was de werknaam van het samenwerkingsverband Werk & Inkomen Lekstroom. Bij het vormgeven van de huisstijl is dit gewijzigd in Werk en Inkomen Lekstroom. Deze naamswijziging wordt nu geformaliseerd.
De plaats van vestiging van het openbaar lichaam was ten tijde van het opstellen van de oorspronkelijke GR nog niet bekend. en is een van de Lekstroomgemeenten willekeurig gekozen. Nu kan de daadwerkelijke vestigingsplaats ingevuld worden.
Artikel 12 Wgr schrijft voor dat een openbaar lichaam de volgende drie bestuursorganen heeft: een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en een voorzitter. Het algemeen bestuur staat aan het hoofd van het openbaar lichaam.
Hoofdstuk 2 Belang, taken en bevoegdheden
De gemeenschappelijke regeling dient het belang of de belangen ter behartiging waarvan zij is getroffen, te
vermelden (artikel 10, eerste lid Wgr). Onder ‘belang’ kan worden verstaan het beleidsterrein waarvoor wordt
samengewerkt. De belangen moeten helder omschreven zijn omdat een open taakstelling wettelijk niet is toegestaan (gesloten huishouding).
De missie van de dienst is overgenomen uit het Meerjarenbeleidsplan.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden
De Wgr spreek in artikel 30 van “bevoegdheden van regeling en bestuur” die overgedragen kunnen worden. Onder regeling wordt verstaan de bevoegdheid tot het stellen van algemeen verbindende voorschriften. Onder bestuur de uitvoering van de verordeningen en het beleid.
De dienst zal de taken genoemd in artikel 5 uitvoeren. Nieuwe wetgeving die in de toekomst in de plaats treedt van de huidige in lid 1 genoemde wetten, hoort daar eveneens bij, zoals voortvloeit uit de bepaling in het tweede lid..
De gemeenteraden hebben ten aanzien van de over te dragen verordende bevoegdheden de volgende voorbehouden gemaakt. Alle gemeenteraden behouden zich het recht voor om zelf bevoegd te blijven ten aanzien van minimabeleid en bijzondere bijstand. Deze bevoegdheid is derhalve uitdrukkelijk buiten de taakomvang van WIL gelaten. Bovendien hebben de gemeenteraden van Houten en Nieuwegein geen enkele verordenende bevoegdheid ten aanzien van de wetten en regelingen waartoe WIL is opgericht, overgedragen. Deze voorbehouden komen tot uitdrukking in artikel ,5 leden 3 en 4
In de nieuwe Wgr worden bevoegdheden alleen overgedragen aan het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur kan vervolgens bevoegdheden delegeren. Ook zijn er DB-bevoegdheden in de Wgr zelf vastgelegd.
In lid 5 is opgenomen dat de deelnemende gemeenten periodiek beleidskaders en beleidsprioriteiten formuleren en dat de deelnemers in overleg met het openbaar lichaam prestatieafspraken opstellen.
Behandeling van bezwaarschriften en klachten vloeit niet uit de overgedragen wetten voort, maar uit de Algemene wet bestuursrecht. Daarom is de overdracht in lid 6 expliciet geregeld. Ook is hier vastgelegd dat de dienst de voorbereidende werkzaamheden uitoefent die nodig zijn voor de verantwoording aan het Rijk, maar waarvan de verantwoordelijkheid formeel nog expliciet bij de gemeenten zelf ligt (zoals de Vangnetregeling en ‘Beeld van de uitvoering’).
Indien de dienst haar werkzaamheden wenst uit te breiden naar aanpalende wetgevingsterreinen of vergelijkbare onderwerpen is dit mogelijk gemaakt in lid 7.
Dit artikel geeft de mogelijkheid aan gemeenten om bepaalde diensten van de dienst af te nemen. Bij dienstverlening gaat het om de uitvoering van feitelijke werkzaamheden door de dienst ten behoeve van gemeenten. Er is bij dienstverlening geen sprake van overdracht van beslissingsbevoegdheden van de betrokken gemeente(n) aan de dienst.
De dienst is niet alleen bevoegd diensten te verlenen aan de deelnemende gemeenten. Ook gemeenten en andere organisaties die niet deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling kunnen in principe diensten afnemen van deze organisatie. De dienstverlening geschiedt tegen betaling op basis van een overeenkomst tussen de dienst en de gemeente of gemeenten die het aangaat (het tweede lid).
Hoofdstuk 3 Het algemeen bestuur
Artikel 7 Taken en bevoegdheden
Aan het algemeen bestuur komen alle bevoegdheden toe, voor zover deze niet bij wet of delegatie aan het dagelijks Bestuur zijn op- of overgedragen. Aan de mogelijkheid tot overdracht van bevoegdheden aan het dagelijks bestuur stelt de wet beperkingen. Zo kunnen de bevoegdheden tot het vaststellen van de begroting en de jaarrekening, ingevolge de Wgr niet worden overgedragen. In de gemeenschappelijke regeling is daaraan toegevoegd dat ook de vaststelling van onder meer de financiële en beleidsmatige kaders en verordeningen tot het exclusieve domein van het algemeen bestuur behoort.
Iedere gemeenschappelijke regeling heeft verordeningen en regelingen die haar eigen organisatie betreffen (zoals bijv. de financiële verordeningen en de archiefverordening, maar ook de Verordening elektronische bekendmaking). Het is goed om duidelijk vast te leggen dat het algemeen bestuur die ook zelf mag vaststellen.
De Wgr schrijft voor (art. 13) dat de leden van het AB per deelnemende gemeente door de raad worden aangewezen. De raad kan uit zijn midden, de voorzitter inbegrepen en uit de wethouders, leden aanwijzen. De zittingsperiode van de leden van het algemeen bestuur loopt parallel aan die van de gemeenteraad (derde en vierde lid).
Artikel 14, lid 3 van de gewijzigde Wgr schrijft voor dat de leden van het dagelijks bestuur nimmer de meerderheid van het dagelijks bestuur mogen uitmaken. Dit betekent dat het algemeen bestuur van WIL tenminste verdubbeld moet worden ten opzichte van de beginjaren.
De leden van het AB en het DB zijn in het bestuur van de GR niet (volledig) vrij om hun partijpolitieke mening uit te dragen. Een lid van het DB wordt geacht primair te handelen vanuit het belang van de GR. Hij/zij is daarover verantwoording schuldig aan het AB. Leden van het AB worden geacht primair de belangen van zijn of haar gemeente te behartigen en moeten daarover verantwoording afleggen aan de raden van hun eigen gemeente.
In lid 1 is aangegeven, dat de leden van het algemeen bestuur door de raden van de gemeenten kunnen worden aangewezen: uit hun midden en uit burgemeester en wethouders. Dit vloeit voort uit de Wet gemeenschappelijke regelingen. Raadsleden kunnen bij een gemengde regeling waarbij raads- en collegebevoegdheden worden ingebracht niet uitgesloten worden van het lidmaatschap van het algemeen of dagelijks bestuur. Steeds meer gemeenten schaffen de raadsvertegenwoordiging in de besturen van gemeenschappelijke regelingen echter af. Dit past beter bij de rol van de raad in het duale stelsel: kaders stellen en controleren. Als raadsleden toetreden tot het bestuur van een GR worden zij zelf onderwerp van de controle door de raad. Dit past niet goed meer en zeker niet bij uitvoeringsorganisaties, wat WIL toch voornamelijk is. Om genoemde redenen wordt daarom sterk de voorkeur gegeven aan een algemeen bestuur dat is samengesteld uit leden van de colleges van burgemeester en wethouders. Door het houden van raadsinformatiebijeenkomsten worden de raadsleden periodiek bijgepraat over de ontwikkelingen die spelen bij Werk en Inkomen Lekstroom. De gemeenteraden zijn in positie als het gaat om oordeelsvorming over de kaderbrief en het meerjarenbeleidsplan en eventuele actualisaties daarvan. Bij die gelegenheden kunnen zij hun zienswijze kenbaar maken en vervolgens ook verantwoording nemen voor de uitvoering van de opgaven waarbij hun gemeente betrokken is.
Einde van het lidmaatschap en ontslag is wettelijk geregeld in artikel 13 en 16 Wgr.
Artikel 10 Plaatsvervangende leden
Op grond van de Wgr is het niet verplicht om plaatsvervangers aan te wijzen in het AB. De gedachte om wel plaatsvervangers aan te wijzen komt voort uit de gedachte dat de vertegenwoordiging vanuit de gemeente geborgd moet zijn. Als er geen plaatsvervangers worden aangewezen is de besluitvorming in het AB afhankelijk van quorum.
De Wgr eist dat het AB een reglement van orde vaststelt en dat het AB minimaal twee keer per jaar vergadert (art. 22). In artikel 22 Wgr is ook bepaald dat een aantal artikelen uit de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing is, voor zover daarvan in de Wgr niet is afgeweken. Het betreft de artikelen 16, 17, 19, 20, 22, 26 en 28 tot en met 33 van de Gemeentewet. Zoals daar zijn artikel 20 (quorum voor opening van vergadering), artikel 22 (onschendbaarheid, verschoningsrecht), artikel 26 (handhaving orde vergadering), artikel 28 (niet deelname aan de stemming), artikel 29 (quorum voor geldige stemming) en artikel 33 (ambtelijke bijstand leden van het bestuur)
Voor wat betreft de stemverhoudingen is uitgegaan van het `one man, one vote´-principe, ieder bestuurslid heeft één stem. Bij het staken van de stemmen geldt de procedure uit de Gemeentewet.
Op grond van de Wgr (artikel 24 en 25) kan het AB commissies instellen.
Hoofdstuk 4 Het dagelijks bestuur
Artikel 16 Taken en bevoegdheden
Door de inwerkingtreding van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het dagelijks bestuur eigen, geattribueerde, bevoegdheden gekregen (artikel 33b Wgr). Zo is het DB in ieder geval bevoegd het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam te voeren, beslissingen van het AB voor te bereiden, regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van het openbaar lichaam, ambtenaren te benoemen, te schorsen en te ontslaan, tot privaatrechtelijke rechtshandelingen te besluiten en te besluiten rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren.
De Wgr schrijft voor dat het DB bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden die door en uit de leden van het AB worden gekozen (artikel 14). Hoe groot het DB is en aan welke criteria de DB-leden moeten voldoen, laat de wetgever over aan de deelnemende gemeenten. In lid 1 is opgenomen dat elke deelnemende gemeente in het DB vertegenwoordigd is.
Bij incidentele of kortdurende afwezigheid van een DB-lid kan deze vervangen worden door een ander lid van het DB. Dit is geregeld in artikel 18. Bij langdurige afwezigheid is het gewenst dat de plaats van het DB-lid wordt opgevuld door een vertegenwoordiger die uit dezelfde gemeente als het afwezige lid komt. Logisch is om dan het andere AB-lid daarvoor aan te wijzen. Deze heeft – door zijn frequente aanwezigheid en inbreng in het AB - over het algemeen meer kennis van de dienst dan de plaatsvervanger als bedoeld in artikel 10.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 19 De aanwijzing en vervanging
Artikel 12, lid 3 van de Wgr stelt dat de voorzitter zowel voorzitter is van het AB als het DB. De voorzitter en plaatsvervangend voorzitter worden door en uit het AB gekozen. In aanloop naar de vorming van WIL is gekozen om de voorzittersrol tweejaarlijks te wisselen, dus bij de verkiezingen en halverwege de raadsperiode.
Artikel 20 Taken en bevoegdheden
De positie van de voorzitter is vergelijkbaar met die van burgemeester in een gemeente. In de relatie van de burgemeester tot de voorzitter zal een en ander eigenlijk alleen betrekking hebben op het vertegenwoordigen in en buiten rechte op het terrein van de overgedragen taken en bevoegdheden conform het eerste en tweede lid van artikel 5.
Hoofdstuk 6 De directeur en het personeel
Artikel 21 De taken en bevoegdheden van de directeur
In dit artikel zijn de taken en bevoegdheden van de directeur vastgelegd. Het DB stelt voor de verdere uitwerking van bevoegdheden van de directeur een directiestatuut vast.
Het personeel wordt aangesteld op grond van het ambtenarenrecht. Ook is het mogelijk om personeel aan te nemen dat werkzaam is op basis van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht. Het gaat dan met name om de inhuur van externen. Het tweede lid heeft betrekking op de bevoegdheid van het DB om een bijzonder onderdeel op het gebied van de rechtspositie te mandateren aan de voorzitter. Dit is noodzakelijk voor het adequaat kunnen uitvoeren van het personeelsbeleid.
Het dagelijks bestuur is het orgaan dat de rechtspositieregeling, de bezoldiging e.d. vaststelt.
Hoofdstuk 7 Informatie- en verantwoording
Artikel 23 en 24 Informatie en verantwoordingsplichten
De artikelen 23 en 24 vloeien voort uit de artikelen 16 en 17 en 19a van de Wgr. Hierin wordt voorgeschreven dat de GR bepalingen bevat over het verstrekken van informatie en het afleggen van verantwoording. Daarbij gaat het zowel om de informatie-en verantwoordingsplicht binnen de gemeenschappelijke regeling (de relatie tussen het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur) als om informatie-en verantwoordingsplicht van de gemeenschappelijke regeling ten opzichte van de (raden van de) deelnemende gemeenten.
Beide artikelen bevatten bepalingen ten aanzien van de informatie-en verantwoordingsplicht van respectievelijk het algemeen bestuur en de individuele leden daaruit en het dagelijks bestuur en de individuele leden daaruit.
Artikel 25 Strategische visie en kaderbrief
De strategische visie, oftewel meerjarenbeleidsplan, is een document dat aan de gemeenteraden voor zienswijzen wordt aangeboden, in verband met hun kaderstellende rol.
De verplichting tot het opstellen van een kadernota vloeit voort uit de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen. Artikel 34b van deze wet schrijft voor dat het dagelijks bestuur voor 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening aan de raden van de gemeenten toestuurt.
De jaarlijkse kaderbrief van WIL dient niet alleen als input voor de begroting van de deelnemende gemeenten, maar ook van WIL zelf. De gemeenteraden krijgen de mogelijkheid om een zienswijze op de kaderbrief in te dienen.
Hoofdstuk 9 Financiële bepalingen
De Wgr stelt in de artikelen 34, 34a, 34b en 35 de begrotings- en jaarrekeningcyclus in grote lijnen vast. Voor wat betreft de totstandkoming van de begroting en de jaarrekening is aangesloten bij wat gebruikelijk is in deze regio met andere gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 26 Geldelijk beheer en boekhouding
Het AB stelt financiële verordeningen vast zoals ook in de Gemeentewet artikelen 212, 213 en 213a is geregeld.
Artikel 27 Begrotingsprocedure
De begrotingsprocedure is, met inachtneming van artikel 34 Wgr, als volgt:
De gemeenten kunnen op grond van artikel 35, lid 4 Wgr, nadat zij de vastgestelde begroting hebben ontvangen, bij Gedeputeerde Staten zo nodig hun zienswijze naar voren brengen.
Begrotingswijzigingen volgen in beginsel de procedure als voorgeschreven voor de begroting. Dit artikel zondert in het achtste lid daarvan uit die begrotingswijzigingen, die geen invloed hebben op de bijdragen van de deelnemers. De formele procedure daarvoor is: dagelijks bestuur – algemeen bestuur.
Artikel 28 Bijdragen van de gemeenten
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 29 De indirecte kosten
In dit artikel wordt de verdeling van de indirecte kosten over de deelnemende gemeenten weergegeven. De verdeelsleutel wordt jaarlijks bij de begrotingsprocedure voorgesteld en vastgelegd.
De directe kosten zijn de kosten die aan de afzonderlijke gemeenten worden toegerekend en ook bij de afzonderlijke gemeenten in rekening worden gebracht.
Artikel 31 Betaling aan de dienst
Behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel is opgenomen gelet op de eisen die de Bank Nederlandse Gemeenten stelt aan gemeenschappelijke regelingen met het oog op de garantstelling door de deelnemende gemeenten. Financiële verplichtingen die voortvloeien uit gemeenschappelijke regelingen zijn opeisbare schulden. En op grond van artikel 193 sub a van de Gemeentewet zijn opeisbare schulden verplichte uitgaven voor gemeenten.
Bovendien legt artikel 10a van de Wgr uitdrukkelijk vast dat de deelnemers in een gemeenschappelijke regeling hun medewerking moeten verlenen aan de uitvoering van de besluiten van het bestuur van het openbaar lichaam.
Artikel 34 van de Wgr bepaalt dat de rekening uiterlijk 15 juli van het jaar, volgend op het jaar waarop deze betrekking heeft, wordt toegezonden aan gedeputeerde staten. Rekening houdend met de vaststelling van de voorlopige jaarrekening voor 15 april (artikel 34b Wgr), betekent dit dat de definitieve jaarrekening in die tussenliggende periode wordt vastgesteld door het algemeen bestuur. In de controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet wordt de accountantscontrole geregeld.
Het is goed gebruik dat de voorlopige cijfers van het voorgaande jaar opgenomen worden als vergelijkingsmateriaal in de begroting van het komend jaar.
Artikel 34 Verrekening voorschotten
In het derde lid is opgenomen dat er voor de kosten van re-integratie geen verrekening plaats vindt van werkelijk gemaakte kosten. Maar ook dat eventueel niet ingezette middelen terugvloeien naar de gemeenten op basis van de door hen ingebrachte middelen.
Artikel 35 Reserve- en voorzieningenbeleid
In het eerste lid wordt beschreven dat het algemeen bestuur reserves en voorzieningen mag instellen tot een maximum van 5% van de exploitatiekosten.
Het tweede lid is opgenomen, om in de toekomst meer helderheid te verschaffen over de positie van nieuw toetredende gemeenten ten aanzien van de reeds opgebouwde reservepositie. Dit moet voorkomen dat nieuw toetredende gemeenten zonder meer delen in een reserve die zij niet mede hebben opgebouwd.
Artikel 21 Wgr bepaalt het een en ander omtrent het al dan niet ontvangen van een vergoeding voor gemaakte onkosten door leden van het bestuur van een openbaar lichaam. In artikel 36 is dit nader uitgewerkt.
De bepalingen in dit artikel vloeien voort uit de Archiefwet. Op deze wijze wordt ook de toezichthoudende taak van gedeputeerde staten in dit verband verzekerd.
Hoofdstuk 11 Toetreding, uittreding, wijziging, geschillen en opheffing
In de GR is de mogelijkheid opgenomen dat andere gemeenten toetreden tot de regeling. De raden, de colleges en de burgemeesters van de gemeenten wordt gevraagd een positief besluit te nemen over de toetreding. Indien de meerderheid (= drie vijfde) van de gemeenten instemt, kan toetreding plaatsvinden. Zie ook de toelichting op artikel 40.
Dit artikel bevat de procedure van uittreding door een gemeente. Uitgangspunt hierbij is dat een gemeente
die wil uittreden daartoe in de gelegenheid wordt gesteld. Om uittreding mogelijk te maken, is geen instemming nodig van de (meerderheid van de) andere gemeenten.
De uittredende gemeente wordt echter wel verantwoordelijk gesteld voor de financiële schade die de overigen ondervinden van de uittreding. Zie ook de toelichting op artikel 40.
Hoofdregel is dat de regeling gewijzigd kan worden indien drie vijfde van de gemeenten daarmee instemt.
In afwijking van de hoofdregel is in lid 3 opgenomen dat een aantal wijzigingsbesluiten alleen bij unanimiteit genomen kan worden. Het betreft de wijziging van artikelen die handelen over bevoegdheden en bestuurssamenstelling. Unanimiteit ligt hier meer voor de hand, omdat anders ook tegen de wil van een gemeente bijv. bevoegdheden kunnen worden overgedragen.
Na een besluit tot uittreding of toetreding is doorgaans wijziging van de GR nodig. Bepalingen ten aanzien van het aantal leden in de besturen of de stemverhouding moeten dan wellicht worden herzien.
Artikel 28 van de Wgr bepaalt dat gedeputeerde staten bij een verschil van interpretatie van de regeling beslist. Echter, voorafgaand aan deze procedure bij gs kunnen de deelnemende gemeenten een eigen geschillenregeling vaststellen in de GR. Van deze mogelijkheid is gebruik gemaakt.
Gekozen is voor een meerderheid van drie vijfde van de deelnemende gemeenten om te besluiten de GR op te heffen. Het AB blijft in functie voor het afwikkelen van de financiële gevolgen en stelt een liquidatieplan op.
De wijziging van de GR treedt in werking op 1 januari 2016 onder voorbehoud dat de regeling op de juiste wijze is bekendgemaakt als bedoeld in artikel 26 van de Wgr.
De gemeente van de plaats van vestiging van het openbaar lichaam (Nieuwegein) dient voor toezending aan gedeputeerde staten en bekendmaking in de Staatscourant zorg te dragen.
Artikel 44 Overgangsrecht/garantieregeling
Dit artikel strekt er toe de lasten als gevolg van reeds voorafgaand aan de inwerkingtreding van deze gr door de afzonderlijke gemeenten aangegane verplichtingen buiten de WIL en de voorbereidingen daaromheen om, ten laste te laten komen van die gemeenten. Op deze manier blijft WIL gevrijwaard van verplichtingen die zijn aangegaan vóórdat de uitvoeringsdienst is gestart.
Artikel 45 Mededeling van wijziging aan gedeputeerde staten
Het college van de gemeente Nieuwegein is belast met de toezending aan gedeputeerde staten van wijzigingen als gevolg van toe- of uittreding, dan wel inhoudelijke wijzigingen of het besluit tot opheffing van de gr.
Artikel 46 Duur van de regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
WIL is een nieuw samenwerkingsverband en de gr wordt voor het eerst vastgesteld. In geval zich zaken voordoen waar de gr (en de Wgr of Gemeentewet) niet in voorzien, heeft het AB de bevoegdheid om te beslissen. Het AB houdt daarbij rekening met de achtergrond van de totstandkoming van deze gr en de belangen van de deelnemende gemeenten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-70328.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.