Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geldrop-Mierlo | Staatscourant 2019, 7013 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geldrop-Mierlo | Staatscourant 2019, 7013 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten Geldrop-Mierlo en Waalre, ieder voor zover betreft zijn bevoegdheden;
Gelet op de respectieve besluiten van de gemeenteraden van Geldrop-Mierlo en Waalre van 30 november 2016 en 24 mei 2016 om, ingevolge artikel 1 tweede en derde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen, het college toestemming te verlenen om een gemeenschappelijke regeling Plusteam, zoals vastgesteld 11 november 2014 te wijzigen;
dat de gemeenten Geldrop-Mierlo en Waalre ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken in het kader van de Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015, vanaf 20 november 2014 samenwerken in het openbaar lichaam Plusteam;
De doelstellingen van deze samenwerking tussen de gemeenten onverminderd actueel
De Wet gemeenschappelijke regelingen met ingang van 01 januari 2015 is gewijzigd en dit noopt tot herziening van de voorheen geldende tekst;
de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet;
Besluiten de gemeenschappelijke regeling “Plusteam” gewijzigd vast te stellen, luidende als volgt:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In de gemeenschappelijke regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
de regeling: de gemeenschappelijke regeling
de manager: de manager van het Plusteam.
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, treden het openbaar lichaam, het Algemeen bestuur, het Dagelijks bestuur en de voorzitter in de plaats van respectievelijk de gemeente, de raad, het college en de burgemeester in die artikelen.
Het openbaar lichaam behartigt op een adequate, effectieve en efficiënte wijze de belangen van de deelnemende gemeenten in het samenwerkingsgebied door het op een kwalitatief hoogwaardige wijze verrichten van uitvoeringstaken en het verlenen van ondersteuning op het terrein van de jeugdhulp in het kader waarvan de gemeente op grond van artikel 1.3 tweede lid van de Jeugdwet gehouden is voorzieningen en maatregelen te treffen alsmede op het terrein van maatschappelijke ondersteuning in het kader waarvan de gemeente op grond van artikel 1.2.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 gehouden is maatwerkvoorzieningen te treffen.
Hoofdstuk 3 Het Algemeen bestuur
Artikel 5 Samenstelling, voorzitter en ambtelijk secretaris
Het Algemeen bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. De colleges van de deelnemers benoemen elk uit hun midden – waaronder begrepen de voorzitter van het college – drie leden in het AB. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar en treden af op de dag waarop in het kader van een nieuwe zittingsperiode van de gemeenteraad een nieuw geïnstalleerd college een besluit neemt tot aanwijzing van leden van het AB. Aftredende leden kunnen opnieuw als lid worden aangewezen. In tussentijdse vacatures wordt voorzien door het college van de betreffende deelnemer.
De manager heeft in zijn functie van secretaris tot taak het AB, het DB en de voorzitter in hun opgedragen taken terzijde te staan. Hij woont in die hoedanigheid de vergaderingen van het bestuur bij en heeft daarin een adviserende stem. Alle stukken die van het AB en DB uitgaan worden door de manager mede ondertekend. De manager is verantwoordelijk voor het opmaken van de notulen van de vergaderingen van het AB en DB.
Artikel 6 Werkwijze Algemeen Bestuur
Ieder lid van het AB heeft 1 stem. Het AB neemt in zijn vergaderingen de besluiten met een gewone meerderheid van stemmen met uitzondering van de besluiten tot vaststelling van de begroting en de rekening, zoals bedoeld in de artikelen 19, lid 5 en artikel 20, lid 2 van deze regeling, en de besluiten tot benoeming en ontslag van de manager zoals bedoeld in artikel 14, lid 3. De laatst genoemde besluiten dienen unaniem genomen te worden.
Artikel 8 Informatie- en verantwoordingsplicht
Een lid van het AB geeft zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen vier weken aan de raden en de colleges of burgemeesters van de deelnemende gemeenten de door een of meer leden van die raden, colleges of de burgemeesters gevraagde inlichtingen, met inachtneming van het bepaalde in de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
Hoofdstuk 4 Het Dagelijks bestuur
Artikel 11 Bevoegdheden Dagelijks bestuur
Voorts is dit bestuur belast met de sturing van het Plusteam. Hiertoe behoort in ieder geval:
de zorg, in zijn taak als bewerker, dat de informatiebeveiliging voldoet aan de vereisten die op basis van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), Jeugdwet, Wmo 2015 en Archiefwet worden gesteld en de zorg voor tijdige aanpassing bij nieuwe wet- en regelgeving. Het DB zal persoonsgegevens uitsluitend verwerken ter uitvoering van de opdracht zoals in deze regeling wordt gegeven en geheimhouding in acht nemen conform artikel 12 lid 1 Wet bescherming persoonsgegevens;
de zorg voor en het houden van toezicht op de bewaring en het beheer van de dynamische archiefbescheiden. Alle zakelijke bescheiden, dossiers en dergelijke ter uitvoering van deze regeling blijven eigendom van de deelnemende gemeenten. Na het sluiten van een dossier, zal het dossier worden geretourneerd naar de desbetreffende gemeente. De gemeente zal zorgdragen voor het bewaren en vernietigen van deze semi-statische en statische dossiers. Bij het opheffen van de regeling worden alle dossiers geretourneerd aan de deelnemende gemeente. De dossiers zijn in goede en ordelijke staat op het moment van retourneren en dienen toegankelijk te zijn;
Artikel 13 Beperkingen bevoegdheden deelname aan het maatschappelijk verkeer
Het AB besluit slechts tot oprichting van en deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen indien dit in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het bestuur te brengen.
Het gebruik maken van diensten op het terrein van consultatie en diagnostiek door het openbaar lichaam geschiedt uitsluitend door de inschakeling van de op voorhand door de deelnemende gemeenten gecontracteerde partners. De diensten op het terrein van consultatie en diagnostiek zullen door de gemeenten worden aanbesteed met inachtneming van de voor hen geldende aanbestedingsregels. De inschakeling van deze diensten van derden door het openbaar lichaam geschiedt niet onder bezwarende titel.
Hoofdstuk 7 Financiële bepalingen
Het DB maakt elk jaar de rekening van baten en lasten (inclusief de balans) van het voorgaande jaar op. Het DB zendt uiterlijk 15 april de rekening met de daarbij behorende bescheiden aan het AB. Het AB zendt de rekening ter controle naar de door het AB aangewezen accountant, met het verzoek zo spoedig mogelijk het controlerapport uit te brengen.
Artikel 21 Verdeling van de kosten
Een deel van de rijksbijdragen als bedoeld in artikel 15 van de Financiële-verhoudingswet wordt door de deelnemende gemeenten aangewend ter dekking van de kosten verband houdend met de uitvoering van de taken zoals beschreven in artikel 4 van de regeling. Deze bijdrage van de deelnemende gemeenten bestaat uit de financiering van de volgende kosten overhead:
De deelnemende gemeenten verbinden zich in geval van opheffing van het openbaar lichaam een liquidatieplan op te stellen dat voorziet in de verplichting van de deelnemende gemeenten alle rechten en plichten van het openbaar lichaam over de deelnemende gemeenten te verdelen op een in het plan te bepalen wijze en de wijze te beschrijven waarop vereffening van het vermogen van het openbaar lichaam plaatsvindt.
Hoofdstuk 9 Toetreding, wijziging, uittreding, opheffing
De gemeenschappelijke regeling wordt gewijzigd indien de college van de deelnemende gemeenten, na verkregen toestemming van de raden van de deelnemende gemeenten , daartoe eensluidend besluiten. Van elk besluit tot wijziging van deze regeling wordt terstond bericht gezonden aan de deelnemers en gedeputeerde staten.
Hoofdstuk 10 Geschillen en klachten
Indien er tussen het openbaar lichaam en een der deelnemers een geschil ontstaat over de uitvoering van de taken zoals opgenomen in deze regeling, treden het DB en het betreffende college terstond in overleg met elkaar teneinde het geschil verder te verkennen en zo mogelijk op te lossen. Indien vorenstaande niet tot een oplossing leidt, worden geschillen omtrent de toepassing in de ruimste zin van de gemeenschappelijke regeling of geschillen tussen besturen van de deelnemende gemeenten en het AB van het openbaar lichaam door gedeputeerde staten beslist, voor zover zij niet behoren tot die vermeld in artikel 112 eerste lid van de Grondwet of tot die, waarvan de beslissing krachtens artikel 112 tweede lid van de Grondwet is opgedragen hetzij aan de rechterlijke macht, hetzij aan gerechten die niet tot de rechterlijke macht behoren.
Klachten in de zin van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht over gedragingen van personeel dat in dienstbetrekking staat tot de gemeenschappelijke regeling worden overeenkomstig het bepaalde in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht in eerste lijn behandeld conform de klachtenregeling openbaar lichaam PlusTeam en in tweede lijn door de Nationale ombudsman.
Aldus gewijzigd vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Geldrop-Mierlo op d.d. 21 juni 2016.
secretaris J. van Vlerken, Burgemeester B.H.M. Link,
Aldus gewijzigd vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Waalre op d.d. 5 juli 2016.
secretaris J.W.F. Compagne Burgemeester J.W. Brenninkmeijer,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-7013.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.