Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 20 november 2019, nr. WJZ/ 19302615, tot wijziging van de Regeling nummerplan BES en tariefvoorschriften voor toegangsnummers en informatienummers BES

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,

Gelet op artikel 44e, eerste lid, van de Wet telecommunicatievoorzieningen BES;

Besluit:

ARTIKEL I

In de Inleiding, hoofdstuk 3, tabel 5 van de Regeling nummerplan BES en tariefvoorschriften voor toegangsnummers en informatienummers wordt in de rij van het nummer 918 ‘Beschikbaar’ vervangen door ‘Kindertelefoon’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 20 november 2019

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

TOELICHTING

Deze regeling wijzigt de Regeling nummerplan BES en tariefvoorschriften voor toegangsnummers en informatienummers BES (hierna: nummerplan BES) ten behoeve van het mogelijk maken van een dienst gericht op het bieden van telefonische hulp aan kinderen (Kindertelefoon). Aanleiding voor deze wijziging is een verzoek van het openbaar lichaam Sint Eustatius om het nummer 918 voor deze dienst beschikbaar te maken.

De dienst Kindertelefoon werd tot dusverre niet aangeboden op Sint Eustatius. Het openbaar lichaam Sint Eustatius en UNICEF Nederland hebben het initiatief genomen deze dienst aan te bieden en hebben telecomaanbieders bereid gevonden deze dienst te faciliteren. Het is daarmee een levensvatbare dienst met een maatschappelijk belang.

Het is vanwege de doelgroep (kinderen) en het maatschappelijke belang van de dienst wenselijk een makkelijk te onthouden en kort nummer voor de dienst te gebruiken. Tevens is het, met het oog op de bekendheid van het nummer voor deze dienst in het gebied Curaçao en Caribisch Nederland en het beperken van kosten van bewustwordingscampagnes daarvoor, gewenst in deze gebieden hetzelfde nummer te gebruiken. Curaçao heeft het nummer 918 reeds bestemd voor ‘Kindertelefoon’, terwijl dit nummer in het Nummerplan BES nog geen bestemming heeft. Door ook in Caribisch Nederland voor dit nummer deze bestemming te hanteren, wordt de gewenste geharmoniseerde situatie bereikt. Er worden geen risico’s, die niet goed beheerst zouden kunnen worden, verwacht voor de dienst Kindertelefoon en andere hulpdiensten die gebruik maken van korte nummers in de 91-reeks. Een mogelijk risico is misdialing, hierbij gaat het om het onbedoeld intoetsen van zich dicht bij elkaar bevindende toetsen van een (mobiele) telefoon, waardoor de beller bij de verkeerde dienst uitkomt. Er zijn in Curaçao, waar het nummer al geruime tijd in gebruik is voor de dienst Kindertelefoon, geen gevallen uit de praktijk bekend die duiden op ongewenste gevolgen door misdialing voor andere hulpdiensten waarbij dit nummer is betrokken.

Een dienst die voldoet aan de bestemming ‘Kindertelefoon’ zou, naast door de initiatiefnemer, ook kunnen worden aangeboden door een andere organisatie, waardoor in principe het nummer aan een andere aanvrager zou kunnen worden toegekend.

Op het nummer 918 is het bestaande kader voor tarifering in het nummerplan BES van toepassing, waarbij alarmnummers in de 91-reeks gratis toegankelijk zijn voor de abonnee.

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2020. De regeling is na 1 november 2019 gepubliceerd, waarmee is afgeweken van de vaste verandermomenten. Dit kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat de doelgroep (kinderen) gebaat is bij een spoedige inwerkingtreding. Om de dienst Kindertelefoon te operationaliseren, moet door telecomaanbieders het nummer 918 aankiesbaar worden gemaakt en verkeer naar dit nummer worden gerouteerd. De betreffende telecomaanbieders zijn betrokken in de voorbereidingen hiertoe; Sint Eustatius heeft aangegeven dat deze telecomaanbieders het initiatief ondersteunen en bereid zijn het nummer als gratis nummer te implementeren.

Regeldruk

Deze regeling faciliteert toekenning van het nummer 918. Pas na eventuele toekenning kan de noodzakelijke procedure worden gestart om het nummer te implementeren, gebaseerd op overeenkomsten met de beoogde nummerhouder (Sint Eustatius) en telecomaanbieders. De (éénmalige) technische kosten van implementatie, inclusief de tarifering van het nummer, zijn naar verwachting beperkt, omdat door de inbedding in de 91-reeks kan worden aangesloten bij het bestaande (nationale) routeringssysteem en de factureringssystemen van deze aanbieders en derhalve per aanbieder geen significante wijzigingen hoeven te worden doorgevoerd. Bovendien is het aantal betrokken aanbieders, tussen de 5 en 10, beperkt. De uit deze regeling voortvloeiende bedrijfseffecten zijn derhalve nagenoeg nihil en reeds bij deze aanbieders bekend. Wel zullen de kosten van het verkeer naar het nummer 918 gedragen moeten worden door de gebruiker van dit nummer en/of de betrokken telecomaanbieders, maar dit leidt niet tot een netto toename van de regeldruk voor bedrijven en burgers gezamenlijk. Al met al brengt de beschikbaarstelling van het nummer 918 geen administratieve lasten voor burgers en bedrijven met zich mee en zijn ook de nalevingskosten nagenoeg nihil.

Een ontwerp van deze regeling is aangeboden aan het Adviescollege toetsing regeldruk, maar is niet geselecteerd voor formele advisering.

Uitvoeringstoets

Op grond van artikel 6 van de Regeling gegevensuitwisseling ACM en ministers in samenhang met artikel 44b, tweede lid, Wet telecommunicatievoorzieningen BES en artikel 2 van het Besluit taken telecommunicatie en post en vergoedingen post BES, is deze regeling voorgelegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor een uitvoeringstoets. De ACM is van oordeel dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

Naar boven