Verkeersbesluit parkeerplaatsen voor opladen elektrische voertuigen ter hoogte van Smachtkamp 81(Clematisstraat) te Opheusden.

Logo Neder-Betuwe

 

1. Aanleiding tot het besluit

De gemeente Neder-Betuwe heeft een verzoek ontvangen voor het reserveren van twee parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen. De gewenste locatie van deze oplaadvoorziening is gelegen aan de zijkant van de woning aan Smachtkamp 81 te Opheusden (Clematisstraat). Voorlopig zal één vak worden ingericht als laadplaats voor elektrische voertuigen. Dat er gezien de behoefte voor het opladen van elektrische auto’s ten tijde van het nemen van het besluit er nu één vak wordt ingericht als parkeerplaats om een elektrisch voertuig te kunnen opladen.

De ernaast gelegen parkeerplaats wordt vooralsnog niet als oplaadplaats ingericht, maar als blijkt dat er wel behoefte bestaat aan een tweede oplaadplaats deze plaats snel kan worden ingericht.

 

2. Overwegingen

• Situatieschets

De beoogde parkeerplaatsen zijn gelegen op de parkeervakken op de hoek van de Smachtkamp 81 in de Clematisstraat .

Het betreft de twee vakken op de hoek van de Smachtkamp/Cleminstistraat . De betreffende vakken zijn op bovenstaande luchtfoto groen omkaderd. Waarvan alleen het meest rechtse vak voorl opig wordt ingericht alszijnde p arkeerplaats opladen elektrische voertuigen. De laadpaal wordt geplaatst b i j de blauwe pijl.

 

• Verkeersbelang (artikel 2 WVW)

De Stichting E-laad.nl wil met de plaatsing van laadpalen het elektrisch rijden bevorderen. De gemeente Neder-Betuwe ondersteunt dit initiatief en ziet de voordelen van elektrisch rijden.

 

Belangrijke voordelen zijn dat elektrische auto’s geen CO2 en fijnstof uitstoten en daarmee minder schadelijk voor het milieu zijn. Elektrische auto’s veroorzaken bovendien minder stank en zijn ook stiller. De ‘brandstof’ voor elektrische auto’s is goedkoper dan diesel of benzine. Elektromotoren vragen minder onderhoud dan verbrandingsmotoren.

 

Twee openbare parkeerplaatse, waarvan voorlopig dus eerst één zal worden ingericht, uitsluitend bedoeld als parkeer- en oplaadvoorziening van elektrische auto’s. Het verloren gaan van één openbare parkeerplaats ten gunste van een parkeerplaats voor een selecte groep gebruikers wordt acceptabel geacht vanwege de vele voordelen. De gronden waarop de parkeerplaatsen liggen die gereserveerd worden zijn in eigendom en in beheer en onderhoud van de gemeente Neder-Betuwe.

 

• Afweging belangen van anderen

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

 

Door het aanwijzen van één parkeerplaats t.b.v. het opladen van elektrische voertuigen, wordt het totaal aan vrije parkeerplaatsen met 1 verminderd. Dit weegt echter niet op tegen het belang van een openbare oplaadvoorziening. Gezien de hoeveelheid beschikbare parkeerplaatsen in deze wijk is het verminderen van 1 parkeerplaats acceptabel.Tot slot is er rekening mee gehouden dat er vanuit het vrijhouden van een parkeerplaats voor elektrische voertuigen een stimulerende werking uitgaat die mensen kan overhalen tot de aanschaf van een elektrisch voertuig.

 

3. Juridische grondslag

 

• Verkeersbesluit vereist

Artikel 12 BABW lid a bepaalt dat voor het aanbrengen van het bord E4 in combinatie met een onderbord een verkeersbesluit noodzakelijk is.

 

• Uitvoeringsvoorschriften

Er zijn geen specifieke uitvoeringsvoorschriften voor bord E4.

 

• Bevoegdheid

De betreffende weg is in beheer bij de gemeente Neder-Betuwe. De betreffende weg is in beheer bij de gemeente. Op grond van artikel 18 WVW zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit.

 

• Zonale toepassing

Er is geen sprake van zonale toepassing.

 

• Onderborden

Onder het bord E4 wordt een onderbord aangebracht met de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’.

Dit is in overeenstemming met artikel 8 lid 2d van het BABW dat bepaalt dat een onderbord bij verkeersbord E4 onder meer betrekking kan hebben op:

de voertuigcategorie of groep voertuigen waarvoor de parkeergelegenheid is bestemd en, voor zover het betreft bord E4, tevens op de aanduiding dat de parkeergelegenheid is gereserveerd voor een bepaald voertuig;

de wijze waarop of het doel waarmee het parkeren dient te geschieden.

Onder bovenstaande borden wordt het bord OB504R aangebracht. Dit bord duidt het parkeervak aan waar de bovenstaande bordencombinatie (E4 met tekstbord) betrekking op heeft.

 

4. Overleg

 

• Overleg met politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft de gemandateerd collega van de korpschef politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid zijn positief advies uitgebracht.

 

• Overleg met bevoegd gezag andere wegen

Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders. Overleg met andere wegbeheerders is dan ook niet relevant en nodig.

 

• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar

De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en nodig.

 

5. Publicatie, inwerkingtreding en plaatsing

 

Publicatie

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant.

 

Inwerkingtreding en plaatsing borden

Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.

 

• Plaatsing borden

Na realisatie van de oplaad infrastructuur worden de betreffende borden geplaatst.

 

6. Kosten

 

De kosten, voortvloeiende uit de plaatsing van bord E04 en onderborden van bijlage I, behorende bij het RVV 1990, zijn voor rekening van de gemeente.

 

7. Besluit

 

Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:

 

  • 1.

    Op de hoek van Smachtkamp 81/Clematisstraat, twee parkeervakken (waarvan dus voorlopig eerst één) te reserveren voor het parkeren en tegelijkertijd opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E04 (conform Bijlage 1, RVV1990) en een onderbord met de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’. Tevens wordt onderbord OB504R aangebracht om het betreffende vak nader aan te duiden.

 

9. Voorlopige voorziening

 

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

 

 

Opheusden, 16 december 2019

 

Namens burgemeester en wethouders van gemeente Neder-Betuwe,

 

 

A. Oegema

 

8. Mogelijkheid bezwaar en beroep, voorlopige voorziening

 

U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.

 

Naar boven