Gemeente Hoorn – Verkeersbesluit tot het vaststellen van verkeersmaatregelen Kerkplein te Hoorn.

Logo Hoorn

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluit tot het vaststellen van verkeersmaatregelen Kerkplein.

 

gelet op:

artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994, waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Wegenverkeerswet 1994 en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

 

overwegende dat:

de Kerkstraat, het Kerkplein, de Nieuwstraat, de Peperstraat en de Breestraat gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Hoorn;

de Kerkstraat, het Kerkplein, de Nieuwstraat, de Peperstraat en de Breestraat in beheer zijn bij de gemeente Hoorn;

het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente Hoorn is vastgelegd in het Masterplan Hoofdinfrastructuur Hoorn en onderdeel uitmaakt van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan;

in het Masterplan onder meer de wegencategorisering van Hoorn is opgenomen;

de Kerkstraat, het Kerkplein, de Nieuwstraat, de Peperstraat en de Breestraat gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen;

op dit type wegen de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

de hiervoor genoemde wegen onderdeel uitmaken van de binnenstad van Hoorn;

in het Kwaliteitsplan Binnenstad Hoorn, vastgesteld in oktober 2000, reeds is gesproken over een herinrichting van het Kerkplein tot verblijfsgebied;

de gemeenteraad van Hoorn in juni 2016 de integrale visie voor de binnenstad heeft vastgesteld;

in de integrale visie voor de binnenstad de ambitie van Hoorn is opgenomen om bij het Kerkplein en omgeving een bijzondere, unieke kwaliteit te realiseren: ‘wandelen en fietsen staan centraal. De auto is hier te gast’;

samen met ondernemers, omwonenden en gebruikers is nagedacht over de herinrichting van het Kerkplein;

op basis van deze brainstorm een proef is uitgevoerd, bestaande uit drie opstellingen, waarmee van medio april tot medio oktober 2017 ervaringen zijn opgedaan;

de proef met de verschillende opstellingen vervolgens zijn geëvalueerd door de verschillende belangengroepen;

de gemeenteraad van Hoorn op 19 december 2017 besloten heeft tot het opstellen van een integraal en gedragen ontwerp voor de herinrichting van het Kerkplein, met als uitgangspunt 20 tot 30 betaald parkeerplaatsen in het zomerseizoen;

op basis van deze besluitvorming een werkgroep is geformeerd, met vertegenwoordigers van horeca, ondernemers en bewoners rondom het Kerkplein, Vereniging Oud Hoorn, Ondernemersvereniging Stad Hoorn en de eigenaar van het voorste deel van de Grote Kerk;

de werkgroep onder begeleiding van een extern ontwerpbureau een integraal en gedragen definitief ontwerp heeft gemaakt;

het definitief ontwerp uitgaat van een basisvorm waarbij een flexibele inrichting van het plein mogelijk is;

deze flexibele inrichting met name van toepassing is op het aantal parkeerplaatsen in het zomer- en winterseizoen;

het ontwerpproces heeft geresulteerd in een definitief ontwerp ‘shared space optima forma’;

de gemeenteraad van Hoorn op 25 september 2018 besloten heeft het definitief ontwerp ‘shared space optima forma’ te realiseren;

bij besluit van de gemeenteraad van Hoorn de Nieuwstraat, tussen het Kerkplein en de Muntstraat, is toegevoegd aan het project Herinrichting Kerkplein;

de basis van het definitief ontwerp ‘shared space optima forma’ zodanig is dat het Kerkplein ‘van gevel tot gevel’ een plein wordt waar voetgangers de ruimte krijgen en waar auto’s, bromfietsers en fietsers te gast zijn;

het belangrijkste uitgangspunt is dat de openbare ruimte als verblijfsruimte gelijkvloers wordt ingericht;

in het ontwerp geen onderscheid en geen hoogteverschil aanwezig is tussen het trottoir en de rijbaan;

het Kerkplein dan ook een gebied wordt waar de voetganger over de gehele breedte de ruimte krijgt en overige verkeersdeelnemers te gast zijn;

ter hoogte van het Kerkplein dan ook geen specifieke ruimte wordt gereserveerd voor het bevoorradend verkeer, wachtende taxi’s en het halen en brengen van hotelgasten;

dergelijke verkeersdeelnemers dan ook gebruik mogen maken van het plein zonder overig verkeer te hinderen;

het wenselijk is wel specifieke ruimte te reserveren voor betaald parkeerplaatsen en vergunning parkeerplaatsen om te voorzien in de plaatselijke parkeerbehoefte en om overlast van her en der geparkeerde voertuigen te voorkomen;

het hiervoor genoemde gewenste verkeersgebruik past binnen de algemene verkeersregels behorende bij een (woon)erf;

het dan ook wenselijk is om de Kerkstraat, het Kerkplein, de Nieuwstraat, de Peperstraat en de Breestraat aan te wijzen als erf door middel van het plaatsen van de verkeersborden G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990;

de in- en uitgangen van het erf die ter hoogte van een kruisende weg met motorvoertuigen liggen worden vormgegeven als in- en uitrit;

de in- en uitgangen van het erf die niet ter hoogte van een kruisende weg met motorvoertuigen liggen duidelijk herkenbaar worden vormgegeven;

de uitgangen van het erf die overgaan in wegen met een zonale maximumsnelheid van 30 kilometer per uur worden voorzien van verkeersborden A1 (30, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990;

de huidige verkeersborden die betrekking hebben op een parkeerverbod en in het toekomstig erf liggen, worden verwijderd in verband met het vervallen van de noodzaak daarvan;

de uitgangen van het erf die overgaan in wegen met een zonaal parkeerverbod worden voorzien van verkeersborden E1 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990;

gelet op het hiervoor genoemde verkeersgebruik de huidige laad- en losgelegenheid op het Kerkplein wordt opgeheven door middel van het verwijderen van het verkeersbord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990;

in verband met de behoefte aan bevoorrading een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen wordt aangewezen op de Nieuwstraat, aan de oostzijde van de weg ter hoogte van perceelnummer 16 door middel van het plaatsen van het verkeersbord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990;

wegens een herindeling van de ingerichte parkeervakken de huidige algemene gehandicaptenparkeerplaats op het Kerkplein ten noorden van de Grote Kerk wordt verplaatst naar een locatie op het Kerkplein ten zuiden van de Grote Kerk door het plaatsen en verwijderen van het verkeersbord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990;

in de huidige situatie de noordelijke rijbaan van het Kerkplein halverwege is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer door middel van de aanwezigheid van palen in het wegdek;

deze fysieke afsluiting niet past bij de gewenste pleininrichting rondom de Grote Kerk en de afsluiting dan ook wordt opgeheven door middel van het verwijderen van de palen in het wegdek;

gelet op de wens om de gemotoriseerde verkeersbewegingen rondom de Grote Kerk te structureren en het zoekverkeer te beperken de noordelijke, oostelijke en zuidelijke rijbaan van het Kerkplein wordt aangewezen als een eenrichtingsweg kloksgewijs de Grote Kerk uitgezonderd fietsverkeer door middel van het plaatsen van de verkeersborden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden;

in verband met het instellen van deze eenrichtingsweg een gebod tot het volgen van de rijrichting linksaf wordt ingesteld op de aansluitingen van de Pieterseliesteeg en de Warmoesstraat, op de zuidelijke rijbaan van het Kerkplein uitgezonderd fietsverkeer door middel van het plaatsen van de verkeersborden D5 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden;

in verband met het instellen van deze eenrichtingsweg een gebod tot het volgen van de rijrichting linksaf wordt ingesteld op de aansluiting van de Peperstraat op de oostelijke rijbaan van het Kerkplein uitgezonderd fietsverkeer door middel van het plaatsen van de verkeersbord C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord;

in verband met het instellen van deze eenrichtingsweg het gebod tot het volgen van de rijrichting rechtsaf op de noordelijke rijbaan van het Kerkplein ter hoogte van de aansluiting met de Nieuwstraat kan worden opgeheven door het vervallen van de noodzaak daarvan door middel van het verwijderen van het verkeersbord D5 van bijlage 1 van het RVV 1990;

in de huidige situatie het kruispunt van het Kerkplein met de Breestraat is aangewezen als voorrangskruispunt waarbij bestuurders die zich bevinden op het Kerkplein (oostzijde) voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Breestraat;

kruispunten in verblijfsgebieden gelijkwaardig dienen te worden ingericht en het betreffende voorrangskruispunt dan ook wordt opgeheven door middel van het verwijderen van de verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief de haaientanden op het wegdek;

in de huidige situatie op het Kerkplein, in het verlengde van de Lange Kerkstraat, een voetgangersoversteekplaats aanwezig is;

voetgangers na realisatie van het erf de rijbaan over de gehele breedte mogen gebruiken en dat gemotoriseerd verkeer te gast is op de weg;

de noodzaak voor handhaven van de voetgangersoversteekplaats dan ook is komen te vervallen en de voetgangersoversteekplaats wordt opgeheven door middel van het verwijderen van de zebramarkering op het wegdek inclusief het verkeersbord L2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de hiervoor genoemde verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist;

gelet op artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen voorts strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding is bij het treffen van de verkeersmaatregelen;

gelet op de overwegingen uit voorliggend verkeersbesluit het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de Korpschef van de nationale politie

de politie negatief heeft geadviseerd over de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

 

Besluit:

- door middel van het plaatsen van de verkeersborden G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een erf aan te wijzen op de volgende wegen:

Kerkstraat;

Kerkplein;

Nieuwstraat;

Breestraat;

Peperstraat (tussen Kerkplein en Gravenstraat);

- door middel van het verwijderen van de verkeersborden E1 (al dan niet zonaal) van bijlage 1 van het RVV 1990 de parkeerverboden op de Kerkstraat, het Kerkplein en de Breestraat op te heffen;

- door middel van het plaatsen en verwijderen van het verkeersbord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 de gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen op het Kerkplein te verplaatsen naar de Nieuwstraat, aan de oostzijde van de weg ter hoogte van perceelnummer 16;

- door middel van het plaatsen en verwijderen van het verkeersbord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de gehandicaptenparkeerplaats op het Kerkplein te verplaatsen van een locatie ten noorden van de Grote Kerk naar een locatie ten zuiden van de Grote Kerk;

- door middel van het verwijderen van de palen in het wegdek de fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer op de noordelijke rijbaan van het Kerkplein op te heffen;

- door middel van het plaatsen van de verkeersborden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderborden een eenrichtingsweg in te stellen op de noordelijke, oostelijke en zuidelijke rijbaan van het Kerkplein (kloksgewijs), met uitzondering van het fietsverkeer;

- door middel van het plaatsen van de verkeersborden D5 van bijlage 1 va het RVV 1990 inclusief onderborden een gebod tot het volgen van de rijrichting die op de borden is aangegeven (linksaf) in te stellen uitgezonderd fietsverkeer op de aansluitingen van de Pieterseliesteeg en de Warmoesstraat, op de zuidelijke rijbaan van het Kerkplein;

- door middel van het plaatsen van de verkeersbord C4 van bijlage 1 va het RVV 1990 inclusief onderbord een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven (linksaf) in te stellen uitgezonderd fietsverkeer op de aansluiting van de Peperstraat op de oostelijke rijbaan van het Kerkplein;

- door middel van het verwijderen van het verkeersbord D5 van bijlage 1 van het RVV 1990 het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven (rechtsaf) op de noordelijke rijbaan van het Kerkplein ter hoogte van de aansluiting met de Nieuwstraat op te heffen;

- door middel van het verwijderen van het verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief haaientanden het voorrangskruispunt Kerkplein - Breestraat op te heffen;

- door middel van het verwijderen van de (zebra)markering op het wegdek de voetgangersoversteekplaats op het Kerkplein ter hoogte van de aansluiting met de Lange Kerkstraat op te heffen.

 

Te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt;

middels publicatie Westfriesland op Zondag;

middels publicatie in de Staatscourant;

middels een huis aan huis brief aan direct belanghebbenden binnen het gebied waarop het besluit van toepassing is.

 

Aldus vastgesteld, d.d. 10 december 2019

College van burgemeester en wethouders

 

Mededelingen

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn, Postbus 603, 1620 AR Hoorn. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van een bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord Holland, Postbus 1621, 2003 BR in Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven