ARTIKEL I
De Regeling meldingen en communicatie scheepvaart wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1a wordt na ‘Wet bestrijding maritieme ongevallen’ ingevoegd ‘, artikel
3a van het Besluit meldingsformaliteiten en gegevensverwerkingen scheepvaart en artikel
65 van het Schepenbesluit’.
B
Artikel 2 komt te luiden:
Artikel 2 Bevoegde autoriteiten en plaatselijk bevoegde autoriteiten
-
1. In de bijlage behorend bij artikel 2 zijn de bevoegde autoriteiten of de plaatselijk
bevoegde autoriteiten als bedoeld in de artikelen 2, 3 en 4 van het besluit aangewezen.
-
2. Als bevoegde autoriteit voor:
-
a. de structurele internationale doorgifte van ontvangen RIS-gegevens, bedoeld in artikel
14 van het besluit, of
-
b. de scheepvaartwegen met RIS-toepassing, bedoeld in artikel 21 van het besluit, zijn
aangewezen degenen die bij of krachtens het Binnenvaartpolitiereglement, Rijnvaartpolitiereglement,
Scheepvaartreglement Eemsmonding, Scheepvaartreglement Westerschelde, Scheepvaartreglement
voor het kanaal van Gent naar Terneuzen of het Scheepvaartreglement gemeenschappelijke
Maas als bevoegde autoriteit zijn aangewezen.
-
3. Als bevoegde autoriteit voor melding van gegevens omtrent de opvarenden als bedoeld
in artikel 3a van het besluit, is aangewezen de Kustwacht Nederland.
C
Artikel 3, derde lid, vervalt.
D
Na artikel 4 worden drie artikelen ingevoegd, luidende:
Artikel 4a. Melding opvarenden voor in een Nederlandse haven aankomend passagiersschip
Van een zeeschip als bedoeld in artikel 3 van de richtlijn registratie opvarenden
van passagiersschepen worden ter voldoening aan de meldingsformaliteit, bedoeld in
artikel 3a, eerste lid, van het besluit de gegevens bedoeld in artikel 6, eerste en
tweede lid, van die richtlijn, met uitzondering van het op eigen initiatief verstrekte
contactnummer voor noodsituaties, gemeld aan de bevoegde autoriteit.
Artikel 4b. Melding aantal opvarenden voor uit een Nederlandse haven vertrekkend passagiersschip
Van een zeeschip als bedoeld in artikel 3 van de richtlijn registratie opvarenden
van passagiersschepen wordt ter voldoening aan de meldingsformaliteit bedoeld in artikel
3a, eerste lid, van het besluit het aantal opvarenden bedoeld in artikel 4, eerste
lid, van de richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen gemeld aan de bevoegde
autoriteit.
Artikel 4c. Melding gegevens opvarenden voor uit een Nederlandse haven vertrekkende
passagiersschip
Van een zeeschip als bedoeld in artikel 3 van de richtlijn registratie opvarenden
van passagiersschepen worden ter voldoening aan de meldingsformaliteit, bedoeld in
artikel 3a, eerste lid, van het besluit de gegevens bedoeld in artikel 5, eerste lid,
van die richtlijn, met uitzondering van het op eigen initiatief verstrekte contactnummer
voor noodsituaties, gemeld aan de bevoegde autoriteit.
E
In artikel 6 wordt ‘bijlage bij artikel 10 van de Regeling havenontvangstvoorzieningen’
vervangen door ‘bijlage behorend bij artikel 2’.
F
Artikel 7 komt te luiden:
Artikel 7. Ontheffing van meldingsformaliteiten aan bevoegde autoriteiten
Een bevoegde autoriteit kan:
-
a. voor een zeeschip dat in lijndienst vaart tussen twee in Nederland gelegen havens
of tussen een in Nederland gelegen haven en een haven gelegen in een andere staat,
ontheffing verlenen van een meldingsformaliteit, bedoeld in artikel 3, eerste lid,
als wordt voldaan aan de voorschriften, bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de
richtlijn monitoring- en informatiesysteem zeescheepvaart. Voor de toepassing van
de eerste zin wordt onder haven tevens verstaan ankerplaats of een in de Nederlandse
territoriale zee gelegen laad- of losinrichting. Een ontheffing wordt ingetrokken
wanneer niet meer wordt voldaan aan de daaraan verbonden voorschriften.
-
b. voor een zeeschip dat in lijndienst vaart ontheffing verlenen van de meldingsformaliteit,
bedoeld in artikel 4, indien en voor zolang door dat zeeschip wordt voldaan aan artikel
7 van de verordening scheeps- en havenbeveiliging;
-
c. voor een zeeschip dat in lijndienst vaart namens de minister ontheffing verlenen van
de meldingsformaliteit, bedoeld in artikel 6, indien en voor zolang wordt voldaan
aan artikel 35a van de Wet voorkoming verontreiniging door schepen.
G
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het derde lid komt te luiden:
3. De meldingen bedoeld in de artikelen 3, eerste lid, onderdeel c, 4a en 4b, geschieden
voor het vertrek.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
4. De melding bedoeld in artikel 4c geschiedt uiterlijk 15 minuten na het vertrek
van het schip.
H
In artikel 9 vervalt ‘tot het moment van aankomst onderscheidenlijk vertrek’.
I
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘artikelen 3, 4 en 6 worden bij de in die artikelen bedoelde
ontvangers van de gegevens, met ingang van 1 juni 2015’ vervangen door ‘3 tot en met
6 worden aan de desbetreffende bevoegde autoriteit’.
2. Het tweede lid vervalt.
3. Het derde en vierde lid worden vernummerd tot tweede en derde lid.
4. In het tweede tot en met vierde lid wordt ‘ontvanger van gegevens’ vervangen door
‘bevoegde autoriteit’.
J
In het opschrift van paragraaf 2 wordt ‘het kustwachtcentrum’ vervangen door ‘de Kustwacht
Nederland’.
K
Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het opschrift wordt ‘het Kustwachtcentrum’ vervangen door ‘de Kustwacht Nederland’.
2. In het eerste lid wordt ‘bij het de Directeur Kustwacht, bedoeld in artikel 14 van
de Regeling organisatie Kustwacht Nederland ‘ vervangen door ‘aan de Directeur van
de Kustwacht Nederland’.
L
Artikel 15a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het opschrift wordt ‘Kustwachtcentrum’ vervangen door ‘de Kustwacht Nederland’.
2. In het artikel wordt ‘bij het de Directeur Kustwacht, bedoeld in artikel 14 van de
Regeling organisatie Kustwacht Nederland ‘ vervangen door ‘aan de Directeur van de
Kustwacht Nederland’.
M
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt te luiden:
2. In het tweede lid wordt ‘Minister van Infrastructuur en Milieu’ vervangen door ’Minister
van Infrastructuur en Waterstaat’ en vervalt ‘plaatselijk’.
N
In artikel 19 wordt ‘het kustwachtcentrum, bedoeld in artikel 3 van de Regeling organisatie
Kustwacht Nederland ‘ telkens vervangen door ‘de Kustwacht Nederland’.
O
Bijlage 1 komt te luiden:
BIJLAGE BEHOREND BIJ ARTIKEL 2
Bevoegde autoriteiten (BA) en plaatselijk bevoegde autoriteiten (PBA)
In de volgende tabellen zijn per haven, binnengaats gelegen ankerplaats en in de Nederlandse
territoriale zee gelegen ankerplaats, of laad- of losinrichting de bevoegde autoriteit
(BA) en, voor zover aan de orde, de plaatselijk bevoegde autoriteit (PBA) aangewezen
op grond van de artikelen 2, 3 en 4 van het besluit en artikel 12a van de Wet voorkoming
verontreiniging door schepen.
Indien in de tabel een gemeente of provincie is opgenomen, wordt de functionaris bedoeld
die binnen de gemeente of provincie verantwoordelijk is.
Voor havens
Haven
|
BA
|
PBA
|
|
|
Havenmeester van Groningen Seaports
|
Havenmeester van Harlingen
|
Havenmeester van civiele haven Den Helder
|
Havenmeester van Amsterdam
|
Havenmeester van Scheveningen
|
Havenmeester van Rotterdam
|
Havenmeester van North Sea Port Netherlands
|
Delfzijl
|
Havenmeester van Groningen Seaports
|
x
|
|
|
|
|
|
|
Eemshaven
|
Havenmeester van Groningen Seaports
|
x
|
|
|
|
|
|
|
Farmsum
|
Havenmeester van Groningen Seaports
|
x
|
|
|
|
|
|
|
Appingedam
|
Havenmeester van Groningen Seaports
|
x
|
|
|
|
|
|
|
Foxhol
|
Provincie waartoe haven behoort
|
x
|
|
|
|
|
|
|
Groningen (stad)
|
Provincie waartoe haven behoort
|
x
|
|
|
|
|
|
|
Lauwersoog
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
x
|
|
|
|
|
|
|
Scheemda
|
Provincie waartoe haven behoort
|
x
|
|
|
|
|
|
|
Veendam
|
Provincie waartoe haven behoort
|
x
|
|
|
|
|
|
|
Waterhuizen
|
Provincie waartoe haven behoort
|
x
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Harlingen
|
Havenmeester van Harlingen
|
|
x
|
|
|
|
|
|
Kampen
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
x
|
|
|
|
|
|
Leeuwarden
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
x
|
|
|
|
|
|
Urk
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
x
|
|
|
|
|
|
West-Terschelling
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
x
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den Helder
(civiele haven)
|
Havenmeester van civiele haven Den Helder
|
|
|
x
|
|
|
|
|
Den Helder (marinehaven)
|
Rijkshavenmeester Den Helder
|
|
|
x
|
|
|
|
|
Den Oever
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
x
|
|
|
|
|
't Horntje
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
x
|
|
|
|
|
Oudeschild
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
x
|
|
|
|
|
Wieringerwerf/Oude Zeug
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
x
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Amsterdam
|
Havenmeester van Amsterdam
|
|
|
|
x
|
|
|
|
Beverwijk
|
Havenmeester van Amsterdam
|
|
|
|
x
|
|
|
|
IJmuiden
|
Havenmeester van Amsterdam
|
|
|
|
x
|
|
|
|
Velsen-Noord
|
Havenmeester van Amsterdam
|
|
|
|
x
|
|
|
|
Velsen-Zuid
|
Havenmeester van Amsterdam
|
|
|
|
x
|
|
|
|
Zaandam
|
Havenmeester van Amsterdam
|
|
|
|
x
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Scheveningen
|
Havenmeester van Scheveningen
|
|
|
|
|
x
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alblasserdam
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Bergen op Zoom
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Dordrecht
|
Havenmeester van Rotterdam
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Gorinchem
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
’s Gravendeel
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Hardinxveld-Giessendam
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Krimpen aan den IJssel
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Maasbracht
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Maassluis
|
Havenmeester van Rotterdam
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Maastricht
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Middelharnis
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Moerdijk
|
Havenmeester van Rotterdam
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Nijmegen
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Papendrecht
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Ridderkerk
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Roermond
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Rotterdam (gemeente)
|
Havenmeester van Rotterdam
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Schiedam
|
Havenmeester van Rotterdam
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Sliedrecht
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Stellendam
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Venlo
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Vlaardingen
|
Havenmeester van Rotterdam
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Werkendam
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Zwijndrecht
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
x
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Breskens
|
Rijkshavenmeester Westerschelde (bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel a, van
het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990)
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Borssele
|
Havenmeester van North Sea Port Netherlands
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Hansweert
|
Rijkshavenmeester Westerschelde
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Middelburg
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Roompotsluis
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Sas van Gent
|
Havenmeester van North Sea Port Netherlands
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Sluiskil
|
Havenmeester van North Sea Port Netherlands
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Terneuzen
|
Havenmeester van North Sea Port Netherlands
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Vlissingen
(binnenhaven)
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Vlissingen
(exclusief binnenhaven)
|
Havenmeester van North Sea Port Netherlands
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Walsoorden
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Yerseke
|
Gemeente waartoe haven behoort
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Voor binnengaats gelegen ankerplaatsen
Ankerplaats
|
BA
|
PBA
|
|
|
Havenmeester van Groningen Seaports
|
Havenmeester van Harlingen
|
Havenmeester van civiele haven Den Helder
|
Havenmeester van Amsterdam
|
Havenmeester van Scheveningen
|
Havenmeester van Rotterdam
|
Havenmeester van North Sea Port Netherlands
|
Ankergebied in Westerschelde, te weten:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Everingen
|
Rijkshavenmeester Westerschelde
|
|
|
|
|
|
|
x
|
|
Put van Terneuzen
|
Rijkshavenmeester Westerschelde
|
|
|
|
|
|
|
x
|
Ankergebieden in Waddenzee:
|
|
|
|
voor wat betreft schepen die ten anker komen in zijn bevoegdheidsgebied zoals omschreven
in artikel 1, onderdeel f, van de Beschikking aanwijzing bevoegde autoriteiten Binnenvaartpolitiereglement
|
Rijkshavenmeester Den Helder
|
|
|
x
|
|
|
|
|
|
voor wat betreft schepen die ten anker komen in de gedeelten van de Waddenzee die
zijn ingedeeld in de provincie Groningen en de gemeente Schiermonnikoog;
|
Havenmeester van Groningen Seaports
|
x
|
|
|
|
|
|
|
|
voor wat betreft schepen die ten anker komen in het overige gedeelte van de Waddenzee
|
Havenmeester van Harlingen
|
|
x
|
|
|
|
|
|
Ankergebieden in Eemsmonding
|
Havenmeester van Groningen Seaports
|
x
|
|
|
|
|
|
|
Voor in de Nederlandse territoriale zee gelegen ankerplaatsen, of laad- of losinrichtingen
Gebied
|
BA
|
PBA
|
voor het aanloopgebied Scheldemonden
|
Rijkshavenmeester Westerschelde
|
Havenmeester van North Sea Port Netherlands
|
voor het aanloopgebied Rotterdam
|
Havenmeester van Rotterdam
|
Havenmeester van Rotterdam
|
voor het aanloopgebied Scheveningen
|
Havenmeester van Scheveningen
|
Havenmeester van Scheveningen
|
voor het aanloopgebied IJmuiden
|
Havenmeester van Amsterdam
|
Havenmeester van Amsterdam
|
voor het aanloopgebied Den Helder
|
Rijkshavenmeester Den Helder
|
Havenmeester van civiele haven Den Helder
|
voor het aanloopgebied Eemsmonding
|
Havenmeester van Groningen Seaports
|
Havenmeester van Groningen Seaports
|
voor het aanloopgebied Brandaris
|
Havenmeester van Harlingen
|
Havenmeester van Harlingen
|
voor de territoriale zee, behoudens de aanloopgebieden
|
Directeur Kustwacht Nederland
|
Directeur Kustwacht Nederland
|
ARTIKEL II
De Regeling veiligheid zeeschepen wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 50, tweede lid, komt te luiden:
-
2. De kapitein van een passagiersschip waarmee een reis van meer dan 20 zeemijlen vanaf
de plaats van vertrek wordt ondernomen, draagt er tevens zorg voor dat voor het vertrek
de navolgende gegevens van de opvarenden worden verzameld en uiterlijk 15 minuten
na het vertrek aan de passagiersregistratiebeambte of aan het passagiersregistratiesysteem
worden doorgegeven:
B
De artikelen 30 en 50 vervallen.
C
Artikel 57, eerste lid, komt te luiden:
-
1. Artikel 9, aanhef en eerste lid, onderdeel a, en het tweede lid, van het besluit
en de artikelen 4, eerste en tweede lid, 7, eerste lid, 7a, 9, 13, 19, 22, derde lid,
en 47 zijn van overeenkomstige toepassing op buitenlandse schepen, voor zover met
die schepen reizen worden ondernomen van of naar een haven in het Europese deel van
Nederland.
D
In artikel 58, onderdeel d, komt ‘of 50’ te vervallen.
ARTIKEL III
De Regeling havenstaatcontrole 2011 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid komt te luiden:
-
2. De voor de haven van aankomst van het schip betreffende havenbeheerder, die op grond
van artikel 2 van de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart als bevoegde autoriteit
of plaatselijk bevoegde autoriteit is aangewezen als bedoeld in dat artikel, geeft
onverwijld door aan SafeSeaNet, het communautaire systeem voor de uitwisseling van
maritieme informatie als bedoeld in artikel 3, onder s, van richtlijn 2002/59/EG:
de werkelijke aankomst- en vertrektijd van elk schip dat een haven aandoet, als ook
een identificatiecode van de betreffende haven.
2. In het vierde lid vervalt ‘onderdeel a’.
B
Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid vervalt ‘onderdeel a,’.
2. In de aanhef van het tweede lid vervalt ‘onderdeel a,’ en wordt onder 1˚ ‘de artikelen
2 of 4’ vervangen door ‘de artikelen 2, 3a of 4’.
ARTIKEL IV
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 21 december 2019, met uitzondering
van de artikelen II, onderdelen B, C en D en III.
-
2. De artikelen II, onderdelen B, C en D en III treden in werking met ingang van 21 december
2023.
TOELICHTING
Algemeen deel
1. Aanleiding en achtergrond
Met deze wijzigingsregeling zijn de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart,
de Regeling veiligheid zeeschepen en de Regeling havenstaatcontrole 2011 gewijzigd
ter (gedeeltelijke) implementatie van Richtlijn (EU) 2017/2109 inzake de registratie
van opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van
de Gemeenschap varen (hierna: Richtlijn 2017/2109).1 De richtlijn is, naast deze wijzigingsregeling, geïmplementeerd door middel van de
wijziging van de Scheepvaartverkeerswet en enkele andere wetten2 en het besluit tot wijziging van het Besluit meldingsformaliteiten en gegevensverwerkingen
scheepvaart in verband met het stellen van regels omtrent de registratie van gegevens
van opvarenden van passagiersschepen ter implementatie van richtlijn (EU) 2017/2109
(hierna: het wijzigingsbesluit). De wijziging van de Scheepvaartverkeerswet, het wijzigingsbesluit
en de onderhavige wijzigingsregeling treden (grotendeels) gelijktijdig in werking
op 21 december 2019.
De Richtlijn 2017/2109 beoogt via een wijziging van de richtlijn meldingsformaliteiten3 en de richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen4 de bestaande Europese regels inzake de telling en registratie van passagiers en bemanningsleden
aan boord van passagiersschepen te verduidelijken en te vereenvoudigen en tegelijk
het veiligheidsniveau van passagiersschepen die vanuit of naar havens gelegen in een
lidstaat van de Europese Unie varen, te verbeteren. De huidige verplichting om het
aantal opvarenden en hun gegevens te registreren in het passagiersregistratiesysteem
van de reder, wordt vanaf 21 december 2023 omgezet in een verplichting om deze gegevens
te melden aan de bevoegde autoriteit van de aankomst- dan wel vertrekhaven. Richtlijn
2017/2109 is van toepassing op passagiersschepen, die een reis maken die ten minste
20 zeemijl bedraagt. In de bijlage bij de nota van toelichting bij het wijzigingsbesluit
is een transponeringstabel opgenomen waarin is aangegeven waar de afzonderlijke bepalingen
van deze richtlijn zijn geïmplementeerd.
2. Hoofdlijnen van de wijzigingsregeling
Wijziging van de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart
De Regeling meldingen en communicatie scheepvaart vormt de uitwerking van bepalingen
opgenomen in het Besluit meldingsformaliteiten en gegevensverwerkingen scheepvaart
(hierna: besluit). Met de onderhavige wijzigingsregeling is het melden van het aantal
opvarenden en van hun persoonsgegevens binnen de reikwijdte van deze regeling gebracht.
Voor een toelichting hierop wordt verwezen naar de memorie van toelichting bij de
bovengenoemde wijziging van de Scheepvaartverkeerswet en paragraaf 2 en 3 van het
algemeen deel van de toelichting bij het wijzigingsbesluit.
Tevens is van de gelegenheid is gebruikgemaakt om enkele verbeteringen door te voeren
en de bijlage met aangewezen bevoegde autoriteiten te actualiseren.
Wijziging van de Regeling veiligheid zeeschepen
Tot op heden was de richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen geïmplementeerd
in de Regeling veiligheid zeeschepen (hierna: Rvz). Vanwege het nieuwe stelsel, waarbij
de gegevens niet worden geregistreerd in het passagiersregistratiesysteem van de reder
maar direct worden gemeld, zijn de relevante bepalingen overgeheveld naar het besluit
en de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart. In verband met overgangsbepalingen
kunnen de betreffende bepalingen uit de Rvz niet direct worden geschrapt. Hierop wordt
nader ingegaan in paragraaf 6 en bij de artikelsgewijze toelichting bij artikel II.
Wijziging van de Regeling havenstaatcontrole 2011
De Regeling havenstaatcontrole 2011 regelt de uitvoering van havenstaatcontrole op
buitenlandse schepen die een Nederlandse haven aandoen. Met de wijzigingsregeling
zijn de verwijzingen in die regeling in overeenstemming gebracht met de gewijzigde
artikelnummering van de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart.
3. Gevolgen
Voor een toelichting op de gevolgen wordt verwezen naar paragraaf 5 van het algemeen
deel van de toelichting bij het wijzigingsbesluit.
4. Uitvoering en handhaving
Voor een toelichting op de uitvoerings- en handhavingsaspecten wordt verwezen naar
paragraaf 4 van het algemeen deel van de toelichting bij het wijzigingsbesluit.
5. Advies en consultatie
Voor een toelichting op de gevolgen wordt verwezen naar paragraaf 6 van het algemeen
deel van de toelichting bij het wijzigingsbesluit.
6. Inwerkingtreding
Op grond van artikel 2 van de richtlijn dienen lidstaten uiterlijk op 21 december
2019 de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen te hebben vastgesteld
met betrekking tot de registratie van opvarenden van passagiersschepen die vanuit
of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen om aan de richtlijn te voldoen.
De lidstaten dienen deze bepalingen met ingang van deze dag ook toe te passen. De
onderhavige wijzigingsregeling treedt grotendeels op 21 december 2019 tegelijkertijd
met het wijzigingsbesluit inwerking. Deze datum van inwerkingtreding brengt met zich
mee dat voor die bepalingen is afgeweken van het systeem van Vaste Verandermomenten
(Kamerstukken II 2008/09, 29 515, nr. 270 en 2009/10, 29 515, nr. 309). Hiertoe is een beroep gedaan op de vierde uitzonderingsgrond: Europese of internationale
regelgeving. Deze uitzonderingsgrond biedt de mogelijkheid om af te wijken van het
systeem voor Vaste Verandermomenten indien Europese implementatietermijnen onvoldoende
ruimte bieden voor toepassing van vaste inwerkingtredingdata.
In de regeling is in artikel IV, tweede lid, de inwerkingtredingsbepaling opgenomen.
Hierin is geregeld dat tot 21 december 2023 het aantal opvarenden en de passagiersgegevens
worden geregistreerd in het registratiesysteem van de reder, op grond van artikel
30 van de Rvz. Van belang is dat wel vanaf 21 december 2019 de nieuwe passagiersgegevens
moeten worden doorgevoerd. Concreet betekent dat reeds vanaf de inwerkingtreding de
nationaliteit en geboortedatum van de passagiers moet worden geregistreerd door de
reder. Daarnaast is de termijn waarbinnen de gegevens moeten worden geregistreerd
of doorgegeven verkort van 30 minuten tot 15 minuten na vertrek van het schip. Hiertoe
is artikel 50 van de Rvz gewijzigd. In de artikelsgewijze toelichting bij artikel
II wordt hierop nader ingegaan.
Artikelsgewijs
Artikel I
Onderdeel A
Met dit onderdeel is de regeling mede gebaseerd op artikel 3a van het besluit. Daarmee
is er een grondslag voor het opnemen van regels over de melding van opvarenden van
passagiersschepen.
Tevens is de regeling gebaseerd op artikel 65 van het Schepenbesluit. Daarmee konden
nadere regels worden gesteld met betrekking tot de aan boord van een schip of de bij
het ondernemen van een reis door de kapitein in acht te nemen voorschriften en verplichtingen.
Met deze grondslag konden de regels over de registratie van passagiers worden overgeheveld
naar de regeling. Daarmee zijn de regels over de registratie en de melding van passagiers
in één regeling vastgelegd en niet meer verspreid over twee regelingen.
Onderdelen B en O
Met deze onderdelen zijn bevoegde autoriteiten of de plaatselijk bevoegde autoriteiten
aangewezen.
De bevoegde autoriteiten of de plaatselijk bevoegde autoriteiten als bedoeld in de
artikelen 2, 3, en 4, van het besluit zijn door middel van artikel 2, eerste lid,
aangewezen met de bijlage bij de regeling. De bijlagen 1 en 2 van de regeling zoals
deze voorafgaand aan deze wijzigingsregeling luidde zijn gecombineerd in één bijlage.
Daarnaast is de bijlage geactualiseerd.
In artikel 2, tweede lid, zijn de bevoegde autoriteiten voor de doorgifte van RIS-gegevens
aangaande de binnenvaart aangewezen. Deze zijn niet gewijzigd.
In artikel 2, derde lid, is de Kustwacht Nederland aangewezen als bevoegde autoriteit
voor de melding van passagiersgegevens.
Onderdeel C
Met dit onderdeel is artikel 3, derde lid, komen te vervallen. De tekst is verplaatst
naar artikel 7 omdat dit artikel de bepalingen betreffende ontheffingen bevat.
Onderdeel D
Met dit onderdeel zijn drie artikelen ingevoegd die de meldingsformaliteiten omvatten
met betrekking passagiersgegevens. Met de verwijzing naar de richtlijn registratie
opvarenden van passagiersschepen is sprake van strikte implementatie.
Onderdeel E
Met dit onderdeel is de verwijzing naar de bijlage bij artikel 10 van de Regeling
havenontvangstvoorzieningen aangepast. De bijlage bij artikel 10 bevat de havens die
een havenontvangstvoorziening moet hebben. Bijlage bij artikel 2 van deze regeling
bevat de havens waarvoor de elektronische meldplicht geldt betreffende de melding
scheepsafval.
Onderdeel F
Met dit onderdeel is artikel 7 in lijn gebracht met het onderscheid tussen de bevoegde
autoriteit en de plaatselijk bevoegde autoriteit zoals dat is bepaald in artikel 12
van het besluit.
Onderdelen G en H
Met dit onderdeel zijn de artikelen 8 en 9 gewijzigd in de zin dat het tijdstip waarop
de meldingen moeten zijn gedaan in lijn is gebracht met de richtlijn registratie opvarenden
van passagiersschepen.
I
Met dit onderdeel is artikel 10 gewijzigd in de zin dat ‘ontvangers van de gegevens’
is gewijzigd in bevoegde autoriteit. Tevens is de datum van de overgangstermijn geschrapt
omdat deze is verlopen. Het tweede lid kon vervallen omdat de daarin genoemde de melding
ten behoeve van havenstaatcontrole is opgenomen in het eerste lid.
Onderdelen J, K, L en N
Met dit onderdeel is het Kustwachtcentrum (te Den Helder) vervangen door de Kustwacht
Nederland. Dit was nodig omdat uitvoering berust bij de Nederlandse Kustwacht. De
verwijzing naar de locatie van de Nederlandse Kustwacht in het Kustwachtcentrum is
niet correct.
Onderdeel M
Met dit onderdeel is het eerste lid van artikel 17 voorzien van een nummer en de verwijzing
naar artikel 12 van het besluit gewijzigd in het nieuwe artikel 11 van het besluit
dat de verstrekking van gemelde gegevens aan SafeSeaNet regelt. Tevens is in het tweede
lid Minister van Infrastructuur en Milieu vervangen door Minister van Infrastructuur
en Waterstaat.
Onderdeel O
Met dit onderdeel is bijlage 1 vervangen door de bijlage behorend bij artikel 2.
Onderdeel P
Met dit onderdeel komt bijlage 2 te vervallen.
Artikel II
Onderdeel A
Met dit onderdeel zijn de te melden passagiersgegevens in artikel 50 van de Rvz aangepast
in verband met artikel 5 van richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen.
Nieuw te melden gegevens zijn de nationaliteit en de geboortedatum in plaats van de
leeftijdscategorie.
Onderdeel B
Met dit onderdeel zijn de artikelen 30 en 50 van de Rvz komen te vervallen. Dat was
nodig omdat de daarin opgenomen registratie en meldingsverplichtingen inzake passagiers
zijn overgeheveld naar het besluit en de regeling.
Onderdelen C en D
Met dit onderdeel zijn de verwijzingen in de artikelen 57, eerste lid, en 58, onderdeel
d, van de Rvz naar de vervallen artikelen 30 en 50 geschrapt.
Artikel III
Onderdeel A
Met dit onderdeel is artikel 16, tweede en vierde lid, van de Regeling havenstaatcontrole
2011 aangepast in verband met de wijziging van artikel 2 van de regeling.
Onderdeel B
Met dit onderdeel is artikel 19, eerste lid, aangepast in verband met wijziging van
artikel 2 van de regeling. Verder is het tweede lid aangepast aan de gewijzigde nummering
van het besluit.
Artikel IV
Met dit artikel is bepaald dat artikel II, onderdeel A, met ingang van 21 december
2019 in werking treedt. Dit is de datum waarop Richtlijn (EU) 2017/2109 moet zijn
geïmplementeerd. Artikel II, onderdelen B, C en D, treedt met ingang van 21 december
2023 in werking. Dat is de datum waarop de overgangsbepaling in artikel 25a van het
besluit is uitgewerkt. Vanaf die datum worden de gegevens omtrent de opvarenden niet
meer geregistreerd door de passagiersregistratiebeamte van de rederij maar moeten
deze worden gemeld aan de bevoegde autoriteit, de Kustwacht Nederland.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga