Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 16 december 2019, nr. IENW/BSK-2019/257542, houdende wijziging van de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart, de Regeling veiligheid zeeschepen en de Regeling havenstaatcontrole 2011 vanwege het toevoegen van de registratie van opvarenden van passagiersschepen als meldingsformaliteit ter implementatie van richtlijn (EU) 2017/2109

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op Richtlijn (EU) 2017/2109 van het Europees parlement en de Raad van 15 november 2017 tot wijziging van Richtlijn 98/41/EG van de Raad inzake de registratie van de opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen en tot wijziging van Richtlijn 2010/65/EU van het Europees parlement en de Raad betreffende meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken uit havens van de lidstaten (PbEU, L 315), artikel 4, eerste lid, onderdeel e, en zevende lid, van de Scheepvaartverkeerswet, artikel 3a van het Besluit meldingsformaliteiten en gegevensverwerkingen scheepvaart en artikel 65 van het Schepenbesluit 2004;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling meldingen en communicatie scheepvaart wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1a wordt na ‘Wet bestrijding maritieme ongevallen’ ingevoegd ‘, artikel 3a van het Besluit meldingsformaliteiten en gegevensverwerkingen scheepvaart en artikel 65 van het Schepenbesluit’.

B

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2 Bevoegde autoriteiten en plaatselijk bevoegde autoriteiten

  • 1. In de bijlage behorend bij artikel 2 zijn de bevoegde autoriteiten of de plaatselijk bevoegde autoriteiten als bedoeld in de artikelen 2, 3 en 4 van het besluit aangewezen.

  • 2. Als bevoegde autoriteit voor:

    • a. de structurele internationale doorgifte van ontvangen RIS-gegevens, bedoeld in artikel 14 van het besluit, of

    • b. de scheepvaartwegen met RIS-toepassing, bedoeld in artikel 21 van het besluit, zijn aangewezen degenen die bij of krachtens het Binnenvaartpolitiereglement, Rijnvaartpolitiereglement, Scheepvaartreglement Eemsmonding, Scheepvaartreglement Westerschelde, Scheepvaartreglement voor het kanaal van Gent naar Terneuzen of het Scheepvaartreglement gemeenschappelijke Maas als bevoegde autoriteit zijn aangewezen.

  • 3. Als bevoegde autoriteit voor melding van gegevens omtrent de opvarenden als bedoeld in artikel 3a van het besluit, is aangewezen de Kustwacht Nederland.

C

Artikel 3, derde lid, vervalt.

D

Na artikel 4 worden drie artikelen ingevoegd, luidende:

Artikel 4a. Melding opvarenden voor in een Nederlandse haven aankomend passagiersschip

Van een zeeschip als bedoeld in artikel 3 van de richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen worden ter voldoening aan de meldingsformaliteit, bedoeld in artikel 3a, eerste lid, van het besluit de gegevens bedoeld in artikel 6, eerste en tweede lid, van die richtlijn, met uitzondering van het op eigen initiatief verstrekte contactnummer voor noodsituaties, gemeld aan de bevoegde autoriteit.

Artikel 4b. Melding aantal opvarenden voor uit een Nederlandse haven vertrekkend passagiersschip

Van een zeeschip als bedoeld in artikel 3 van de richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen wordt ter voldoening aan de meldingsformaliteit bedoeld in artikel 3a, eerste lid, van het besluit het aantal opvarenden bedoeld in artikel 4, eerste lid, van de richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen gemeld aan de bevoegde autoriteit.

Artikel 4c. Melding gegevens opvarenden voor uit een Nederlandse haven vertrekkende passagiersschip

Van een zeeschip als bedoeld in artikel 3 van de richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen worden ter voldoening aan de meldingsformaliteit, bedoeld in artikel 3a, eerste lid, van het besluit de gegevens bedoeld in artikel 5, eerste lid, van die richtlijn, met uitzondering van het op eigen initiatief verstrekte contactnummer voor noodsituaties, gemeld aan de bevoegde autoriteit.

E

In artikel 6 wordt ‘bijlage bij artikel 10 van de Regeling havenontvangstvoorzieningen’ vervangen door ‘bijlage behorend bij artikel 2’.

F

Artikel 7 komt te luiden:

Artikel 7. Ontheffing van meldingsformaliteiten aan bevoegde autoriteiten

Een bevoegde autoriteit kan:

  • a. voor een zeeschip dat in lijndienst vaart tussen twee in Nederland gelegen havens of tussen een in Nederland gelegen haven en een haven gelegen in een andere staat, ontheffing verlenen van een meldingsformaliteit, bedoeld in artikel 3, eerste lid, als wordt voldaan aan de voorschriften, bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de richtlijn monitoring- en informatiesysteem zeescheepvaart. Voor de toepassing van de eerste zin wordt onder haven tevens verstaan ankerplaats of een in de Nederlandse territoriale zee gelegen laad- of losinrichting. Een ontheffing wordt ingetrokken wanneer niet meer wordt voldaan aan de daaraan verbonden voorschriften.

  • b. voor een zeeschip dat in lijndienst vaart ontheffing verlenen van de meldingsformaliteit, bedoeld in artikel 4, indien en voor zolang door dat zeeschip wordt voldaan aan artikel 7 van de verordening scheeps- en havenbeveiliging;

  • c. voor een zeeschip dat in lijndienst vaart namens de minister ontheffing verlenen van de meldingsformaliteit, bedoeld in artikel 6, indien en voor zolang wordt voldaan aan artikel 35a van de Wet voorkoming verontreiniging door schepen.

G

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het derde lid komt te luiden:

3. De meldingen bedoeld in de artikelen 3, eerste lid, onderdeel c, 4a en 4b, geschieden voor het vertrek.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

4. De melding bedoeld in artikel 4c geschiedt uiterlijk 15 minuten na het vertrek van het schip.

H

In artikel 9 vervalt ‘tot het moment van aankomst onderscheidenlijk vertrek’.

I

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘artikelen 3, 4 en 6 worden bij de in die artikelen bedoelde ontvangers van de gegevens, met ingang van 1 juni 2015’ vervangen door ‘3 tot en met 6 worden aan de desbetreffende bevoegde autoriteit’.

2. Het tweede lid vervalt.

3. Het derde en vierde lid worden vernummerd tot tweede en derde lid.

4. In het tweede tot en met vierde lid wordt ‘ontvanger van gegevens’ vervangen door ‘bevoegde autoriteit’.

J

In het opschrift van paragraaf 2 wordt ‘het kustwachtcentrum’ vervangen door ‘de Kustwacht Nederland’.

K

Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift wordt ‘het Kustwachtcentrum’ vervangen door ‘de Kustwacht Nederland’.

2. In het eerste lid wordt ‘bij het de Directeur Kustwacht, bedoeld in artikel 14 van de Regeling organisatie Kustwacht Nederland ‘ vervangen door ‘aan de Directeur van de Kustwacht Nederland’.

L

Artikel 15a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift wordt ‘Kustwachtcentrum’ vervangen door ‘de Kustwacht Nederland’.

2. In het artikel wordt ‘bij het de Directeur Kustwacht, bedoeld in artikel 14 van de Regeling organisatie Kustwacht Nederland ‘ vervangen door ‘aan de Directeur van de Kustwacht Nederland’.

M

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. De in artikel 11 van het besluit bedoelde gegevens worden overeenkomstig de daaraan in het IFCD gestelde eisen aan SafeSeaNet doorgegeven.

2. In het tweede lid wordt ‘Minister van Infrastructuur en Milieu’ vervangen door ’Minister van Infrastructuur en Waterstaat’ en vervalt ‘plaatselijk’.

N

In artikel 19 wordt ‘het kustwachtcentrum, bedoeld in artikel 3 van de Regeling organisatie Kustwacht Nederland ‘ telkens vervangen door ‘de Kustwacht Nederland’.

O

Bijlage 1 komt te luiden:

BIJLAGE BEHOREND BIJ ARTIKEL 2

Bevoegde autoriteiten (BA) en plaatselijk bevoegde autoriteiten (PBA)

In de volgende tabellen zijn per haven, binnengaats gelegen ankerplaats en in de Nederlandse territoriale zee gelegen ankerplaats, of laad- of losinrichting de bevoegde autoriteit (BA) en, voor zover aan de orde, de plaatselijk bevoegde autoriteit (PBA) aangewezen op grond van de artikelen 2, 3 en 4 van het besluit en artikel 12a van de Wet voorkoming verontreiniging door schepen.

Indien in de tabel een gemeente of provincie is opgenomen, wordt de functionaris bedoeld die binnen de gemeente of provincie verantwoordelijk is.

Voor havens

Haven

BA

PBA

   

Havenmeester van Groningen Seaports

Havenmeester van Harlingen

Havenmeester van civiele haven Den Helder

Havenmeester van Amsterdam

Havenmeester van Scheveningen

Havenmeester van Rotterdam

Havenmeester van North Sea Port Netherlands

Delfzijl

Havenmeester van Groningen Seaports

x

           

Eemshaven

Havenmeester van Groningen Seaports

x

           

Farmsum

Havenmeester van Groningen Seaports

x

           

Appingedam

Havenmeester van Groningen Seaports

x

           

Foxhol

Provincie waartoe haven behoort

x

           

Groningen (stad)

Provincie waartoe haven behoort

x

           

Lauwersoog

Gemeente waartoe haven behoort

x

           

Scheemda

Provincie waartoe haven behoort

x

           

Veendam

Provincie waartoe haven behoort

x

           

Waterhuizen

Provincie waartoe haven behoort

x

           
                 

Harlingen

Havenmeester van Harlingen

 

x

         

Kampen

Gemeente waartoe haven behoort

 

x

         

Leeuwarden

Gemeente waartoe haven behoort

 

x

         

Urk

Gemeente waartoe haven behoort

 

x

         

West-Terschelling

Gemeente waartoe haven behoort

 

x

         
                 

Den Helder

(civiele haven)

Havenmeester van civiele haven Den Helder

   

x

       

Den Helder (marinehaven)

Rijkshavenmeester Den Helder

   

x

       

Den Oever

Gemeente waartoe haven behoort

   

x

       

't Horntje

Gemeente waartoe haven behoort

   

x

       

Oudeschild

Gemeente waartoe haven behoort

   

x

       

Wieringerwerf/Oude Zeug

Gemeente waartoe haven behoort

   

x

       
                 

Amsterdam

Havenmeester van Amsterdam

     

x

     

Beverwijk

Havenmeester van Amsterdam

     

x

     

IJmuiden

Havenmeester van Amsterdam

     

x

     

Velsen-Noord

Havenmeester van Amsterdam

     

x

     

Velsen-Zuid

Havenmeester van Amsterdam

     

x

     

Zaandam

Havenmeester van Amsterdam

     

x

     
                 

Scheveningen

Havenmeester van Scheveningen

       

x

   
                 

Alblasserdam

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Bergen op Zoom

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Dordrecht

Havenmeester van Rotterdam

         

x

 

Gorinchem

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

’s Gravendeel

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Hardinxveld-Giessendam

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Krimpen aan den IJssel

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Maasbracht

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Maassluis

Havenmeester van Rotterdam

         

x

 

Maastricht

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Middelharnis

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Moerdijk

Havenmeester van Rotterdam

         

x

 

Nijmegen

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Papendrecht

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Ridderkerk

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Roermond

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Rotterdam (gemeente)

Havenmeester van Rotterdam

         

x

 

Schiedam

Havenmeester van Rotterdam

         

x

 

Sliedrecht

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Stellendam

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Venlo

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Vlaardingen

Havenmeester van Rotterdam

         

x

 

Werkendam

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 

Zwijndrecht

Gemeente waartoe haven behoort

         

x

 
                 

Breskens

Rijkshavenmeester Westerschelde (bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel a, van het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990)

           

x

Borssele

Havenmeester van North Sea Port Netherlands

           

x

Hansweert

Rijkshavenmeester Westerschelde

           

x

Middelburg

Gemeente waartoe haven behoort

           

x

Roompotsluis

Gemeente waartoe haven behoort

           

x

Sas van Gent

Havenmeester van North Sea Port Netherlands

           

x

Sluiskil

Havenmeester van North Sea Port Netherlands

           

x

Terneuzen

Havenmeester van North Sea Port Netherlands

           

x

Vlissingen

(binnenhaven)

Gemeente waartoe haven behoort

           

x

Vlissingen

(exclusief binnenhaven)

Havenmeester van North Sea Port Netherlands

           

x

Walsoorden

Gemeente waartoe haven behoort

           

x

Yerseke

Gemeente waartoe haven behoort

           

x

Voor binnengaats gelegen ankerplaatsen

Ankerplaats

BA

PBA

   

Havenmeester van Groningen Seaports

Havenmeester van Harlingen

Havenmeester van civiele haven Den Helder

Havenmeester van Amsterdam

Havenmeester van Scheveningen

Havenmeester van Rotterdam

Havenmeester van North Sea Port Netherlands

Ankergebied in Westerschelde, te weten:

               
 

Everingen

Rijkshavenmeester Westerschelde

           

x

 

Put van Terneuzen

Rijkshavenmeester Westerschelde

           

x

Ankergebieden in Waddenzee:

   
 

voor wat betreft schepen die ten anker komen in zijn bevoegdheidsgebied zoals omschreven in artikel 1, onderdeel f, van de Beschikking aanwijzing bevoegde autoriteiten Binnenvaartpolitiereglement

Rijkshavenmeester Den Helder

   

x

       
 

voor wat betreft schepen die ten anker komen in de gedeelten van de Waddenzee die zijn ingedeeld in de provincie Groningen en de gemeente Schiermonnikoog;

Havenmeester van Groningen Seaports

x

           
 

voor wat betreft schepen die ten anker komen in het overige gedeelte van de Waddenzee

Havenmeester van Harlingen

 

x

         

Ankergebieden in Eemsmonding

Havenmeester van Groningen Seaports

x

           
Voor in de Nederlandse territoriale zee gelegen ankerplaatsen, of laad- of losinrichtingen

Gebied

BA

PBA

voor het aanloopgebied Scheldemonden

Rijkshavenmeester Westerschelde

Havenmeester van North Sea Port Netherlands

voor het aanloopgebied Rotterdam

Havenmeester van Rotterdam

Havenmeester van Rotterdam

voor het aanloopgebied Scheveningen

Havenmeester van Scheveningen

Havenmeester van Scheveningen

voor het aanloopgebied IJmuiden

Havenmeester van Amsterdam

Havenmeester van Amsterdam

voor het aanloopgebied Den Helder

Rijkshavenmeester Den Helder

Havenmeester van civiele haven Den Helder

voor het aanloopgebied Eemsmonding

Havenmeester van Groningen Seaports

Havenmeester van Groningen Seaports

voor het aanloopgebied Brandaris

Havenmeester van Harlingen

Havenmeester van Harlingen

voor de territoriale zee, behoudens de aanloopgebieden

Directeur Kustwacht Nederland

Directeur Kustwacht Nederland

P

Bijlage 2 vervalt.

ARTIKEL II

De Regeling veiligheid zeeschepen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 50, tweede lid, komt te luiden:

  • 2. De kapitein van een passagiersschip waarmee een reis van meer dan 20 zeemijlen vanaf de plaats van vertrek wordt ondernomen, draagt er tevens zorg voor dat voor het vertrek de navolgende gegevens van de opvarenden worden verzameld en uiterlijk 15 minuten na het vertrek aan de passagiersregistratiebeambte of aan het passagiersregistratiesysteem worden doorgegeven:

    • a. familienamen;

    • b. voornamen;

    • c. geslacht;

    • d. nationaliteit;

    • e. geboortedatum;

    • f. door passagiers op eigen initiatief verstrekte informatie in verband met speciale zorg of bijstand die in een noodsituatie noodzakelijk kan zijn.

B

De artikelen 30 en 50 vervallen.

C

Artikel 57, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. Artikel 9, aanhef en eerste lid, onderdeel a, en het tweede lid, van het besluit en de artikelen 4, eerste en tweede lid, 7, eerste lid, 7a, 9, 13, 19, 22, derde lid, en 47 zijn van overeenkomstige toepassing op buitenlandse schepen, voor zover met die schepen reizen worden ondernomen van of naar een haven in het Europese deel van Nederland.

D

In artikel 58, onderdeel d, komt ‘of 50’ te vervallen.

ARTIKEL III

De Regeling havenstaatcontrole 2011 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. De voor de haven van aankomst van het schip betreffende havenbeheerder, die op grond van artikel 2 van de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart als bevoegde autoriteit of plaatselijk bevoegde autoriteit is aangewezen als bedoeld in dat artikel, geeft onverwijld door aan SafeSeaNet, het communautaire systeem voor de uitwisseling van maritieme informatie als bedoeld in artikel 3, onder s, van richtlijn 2002/59/EG: de werkelijke aankomst- en vertrektijd van elk schip dat een haven aandoet, als ook een identificatiecode van de betreffende haven.

2. In het vierde lid vervalt ‘onderdeel a’.

B

Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt ‘onderdeel a,’.

2. In de aanhef van het tweede lid vervalt ‘onderdeel a,’ en wordt onder 1˚ ‘de artikelen 2 of 4’ vervangen door ‘de artikelen 2, 3a of 4’.

ARTIKEL IV

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 21 december 2019, met uitzondering van de artikelen II, onderdelen B, C en D en III.

  • 2. De artikelen II, onderdelen B, C en D en III treden in werking met ingang van 21 december 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

Algemeen deel

1. Aanleiding en achtergrond

Met deze wijzigingsregeling zijn de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart, de Regeling veiligheid zeeschepen en de Regeling havenstaatcontrole 2011 gewijzigd ter (gedeeltelijke) implementatie van Richtlijn (EU) 2017/2109 inzake de registratie van opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen (hierna: Richtlijn 2017/2109).1 De richtlijn is, naast deze wijzigingsregeling, geïmplementeerd door middel van de wijziging van de Scheepvaartverkeerswet en enkele andere wetten2 en het besluit tot wijziging van het Besluit meldingsformaliteiten en gegevensverwerkingen scheepvaart in verband met het stellen van regels omtrent de registratie van gegevens van opvarenden van passagiersschepen ter implementatie van richtlijn (EU) 2017/2109 (hierna: het wijzigingsbesluit). De wijziging van de Scheepvaartverkeerswet, het wijzigingsbesluit en de onderhavige wijzigingsregeling treden (grotendeels) gelijktijdig in werking op 21 december 2019.

De Richtlijn 2017/2109 beoogt via een wijziging van de richtlijn meldingsformaliteiten3 en de richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen4 de bestaande Europese regels inzake de telling en registratie van passagiers en bemanningsleden aan boord van passagiersschepen te verduidelijken en te vereenvoudigen en tegelijk het veiligheidsniveau van passagiersschepen die vanuit of naar havens gelegen in een lidstaat van de Europese Unie varen, te verbeteren. De huidige verplichting om het aantal opvarenden en hun gegevens te registreren in het passagiersregistratiesysteem van de reder, wordt vanaf 21 december 2023 omgezet in een verplichting om deze gegevens te melden aan de bevoegde autoriteit van de aankomst- dan wel vertrekhaven. Richtlijn 2017/2109 is van toepassing op passagiersschepen, die een reis maken die ten minste 20 zeemijl bedraagt. In de bijlage bij de nota van toelichting bij het wijzigingsbesluit is een transponeringstabel opgenomen waarin is aangegeven waar de afzonderlijke bepalingen van deze richtlijn zijn geïmplementeerd.

2. Hoofdlijnen van de wijzigingsregeling

Wijziging van de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart

De Regeling meldingen en communicatie scheepvaart vormt de uitwerking van bepalingen opgenomen in het Besluit meldingsformaliteiten en gegevensverwerkingen scheepvaart (hierna: besluit). Met de onderhavige wijzigingsregeling is het melden van het aantal opvarenden en van hun persoonsgegevens binnen de reikwijdte van deze regeling gebracht. Voor een toelichting hierop wordt verwezen naar de memorie van toelichting bij de bovengenoemde wijziging van de Scheepvaartverkeerswet en paragraaf 2 en 3 van het algemeen deel van de toelichting bij het wijzigingsbesluit.

Tevens is van de gelegenheid is gebruikgemaakt om enkele verbeteringen door te voeren en de bijlage met aangewezen bevoegde autoriteiten te actualiseren.

Wijziging van de Regeling veiligheid zeeschepen

Tot op heden was de richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen geïmplementeerd in de Regeling veiligheid zeeschepen (hierna: Rvz). Vanwege het nieuwe stelsel, waarbij de gegevens niet worden geregistreerd in het passagiersregistratiesysteem van de reder maar direct worden gemeld, zijn de relevante bepalingen overgeheveld naar het besluit en de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart. In verband met overgangsbepalingen kunnen de betreffende bepalingen uit de Rvz niet direct worden geschrapt. Hierop wordt nader ingegaan in paragraaf 6 en bij de artikelsgewijze toelichting bij artikel II.

Wijziging van de Regeling havenstaatcontrole 2011

De Regeling havenstaatcontrole 2011 regelt de uitvoering van havenstaatcontrole op buitenlandse schepen die een Nederlandse haven aandoen. Met de wijzigingsregeling zijn de verwijzingen in die regeling in overeenstemming gebracht met de gewijzigde artikelnummering van de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart.

3. Gevolgen

Voor een toelichting op de gevolgen wordt verwezen naar paragraaf 5 van het algemeen deel van de toelichting bij het wijzigingsbesluit.

4. Uitvoering en handhaving

Voor een toelichting op de uitvoerings- en handhavingsaspecten wordt verwezen naar paragraaf 4 van het algemeen deel van de toelichting bij het wijzigingsbesluit.

5. Advies en consultatie

Voor een toelichting op de gevolgen wordt verwezen naar paragraaf 6 van het algemeen deel van de toelichting bij het wijzigingsbesluit.

6. Inwerkingtreding

Op grond van artikel 2 van de richtlijn dienen lidstaten uiterlijk op 21 december 2019 de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen te hebben vastgesteld met betrekking tot de registratie van opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen om aan de richtlijn te voldoen. De lidstaten dienen deze bepalingen met ingang van deze dag ook toe te passen. De onderhavige wijzigingsregeling treedt grotendeels op 21 december 2019 tegelijkertijd met het wijzigingsbesluit inwerking. Deze datum van inwerkingtreding brengt met zich mee dat voor die bepalingen is afgeweken van het systeem van Vaste Verandermomenten (Kamerstukken II 2008/09, 29 515, nr. 270 en 2009/10, 29 515, nr. 309). Hiertoe is een beroep gedaan op de vierde uitzonderingsgrond: Europese of internationale regelgeving. Deze uitzonderingsgrond biedt de mogelijkheid om af te wijken van het systeem voor Vaste Verandermomenten indien Europese implementatietermijnen onvoldoende ruimte bieden voor toepassing van vaste inwerkingtredingdata.

In de regeling is in artikel IV, tweede lid, de inwerkingtredingsbepaling opgenomen. Hierin is geregeld dat tot 21 december 2023 het aantal opvarenden en de passagiersgegevens worden geregistreerd in het registratiesysteem van de reder, op grond van artikel 30 van de Rvz. Van belang is dat wel vanaf 21 december 2019 de nieuwe passagiersgegevens moeten worden doorgevoerd. Concreet betekent dat reeds vanaf de inwerkingtreding de nationaliteit en geboortedatum van de passagiers moet worden geregistreerd door de reder. Daarnaast is de termijn waarbinnen de gegevens moeten worden geregistreerd of doorgegeven verkort van 30 minuten tot 15 minuten na vertrek van het schip. Hiertoe is artikel 50 van de Rvz gewijzigd. In de artikelsgewijze toelichting bij artikel II wordt hierop nader ingegaan.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A

Met dit onderdeel is de regeling mede gebaseerd op artikel 3a van het besluit. Daarmee is er een grondslag voor het opnemen van regels over de melding van opvarenden van passagiersschepen.

Tevens is de regeling gebaseerd op artikel 65 van het Schepenbesluit. Daarmee konden nadere regels worden gesteld met betrekking tot de aan boord van een schip of de bij het ondernemen van een reis door de kapitein in acht te nemen voorschriften en verplichtingen. Met deze grondslag konden de regels over de registratie van passagiers worden overgeheveld naar de regeling. Daarmee zijn de regels over de registratie en de melding van passagiers in één regeling vastgelegd en niet meer verspreid over twee regelingen.

Onderdelen B en O

Met deze onderdelen zijn bevoegde autoriteiten of de plaatselijk bevoegde autoriteiten aangewezen.

De bevoegde autoriteiten of de plaatselijk bevoegde autoriteiten als bedoeld in de artikelen 2, 3, en 4, van het besluit zijn door middel van artikel 2, eerste lid, aangewezen met de bijlage bij de regeling. De bijlagen 1 en 2 van de regeling zoals deze voorafgaand aan deze wijzigingsregeling luidde zijn gecombineerd in één bijlage. Daarnaast is de bijlage geactualiseerd.

In artikel 2, tweede lid, zijn de bevoegde autoriteiten voor de doorgifte van RIS-gegevens aangaande de binnenvaart aangewezen. Deze zijn niet gewijzigd.

In artikel 2, derde lid, is de Kustwacht Nederland aangewezen als bevoegde autoriteit voor de melding van passagiersgegevens.

Onderdeel C

Met dit onderdeel is artikel 3, derde lid, komen te vervallen. De tekst is verplaatst naar artikel 7 omdat dit artikel de bepalingen betreffende ontheffingen bevat.

Onderdeel D

Met dit onderdeel zijn drie artikelen ingevoegd die de meldingsformaliteiten omvatten met betrekking passagiersgegevens. Met de verwijzing naar de richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen is sprake van strikte implementatie.

Onderdeel E

Met dit onderdeel is de verwijzing naar de bijlage bij artikel 10 van de Regeling havenontvangstvoorzieningen aangepast. De bijlage bij artikel 10 bevat de havens die een havenontvangstvoorziening moet hebben. Bijlage bij artikel 2 van deze regeling bevat de havens waarvoor de elektronische meldplicht geldt betreffende de melding scheepsafval.

Onderdeel F

Met dit onderdeel is artikel 7 in lijn gebracht met het onderscheid tussen de bevoegde autoriteit en de plaatselijk bevoegde autoriteit zoals dat is bepaald in artikel 12 van het besluit.

Onderdelen G en H

Met dit onderdeel zijn de artikelen 8 en 9 gewijzigd in de zin dat het tijdstip waarop de meldingen moeten zijn gedaan in lijn is gebracht met de richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen.

I

Met dit onderdeel is artikel 10 gewijzigd in de zin dat ‘ontvangers van de gegevens’ is gewijzigd in bevoegde autoriteit. Tevens is de datum van de overgangstermijn geschrapt omdat deze is verlopen. Het tweede lid kon vervallen omdat de daarin genoemde de melding ten behoeve van havenstaatcontrole is opgenomen in het eerste lid.

Onderdelen J, K, L en N

Met dit onderdeel is het Kustwachtcentrum (te Den Helder) vervangen door de Kustwacht Nederland. Dit was nodig omdat uitvoering berust bij de Nederlandse Kustwacht. De verwijzing naar de locatie van de Nederlandse Kustwacht in het Kustwachtcentrum is niet correct.

Onderdeel M

Met dit onderdeel is het eerste lid van artikel 17 voorzien van een nummer en de verwijzing naar artikel 12 van het besluit gewijzigd in het nieuwe artikel 11 van het besluit dat de verstrekking van gemelde gegevens aan SafeSeaNet regelt. Tevens is in het tweede lid Minister van Infrastructuur en Milieu vervangen door Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Onderdeel O

Met dit onderdeel is bijlage 1 vervangen door de bijlage behorend bij artikel 2.

Onderdeel P

Met dit onderdeel komt bijlage 2 te vervallen.

Artikel II

Onderdeel A

Met dit onderdeel zijn de te melden passagiersgegevens in artikel 50 van de Rvz aangepast in verband met artikel 5 van richtlijn registratie opvarenden van passagiersschepen. Nieuw te melden gegevens zijn de nationaliteit en de geboortedatum in plaats van de leeftijdscategorie.

Onderdeel B

Met dit onderdeel zijn de artikelen 30 en 50 van de Rvz komen te vervallen. Dat was nodig omdat de daarin opgenomen registratie en meldingsverplichtingen inzake passagiers zijn overgeheveld naar het besluit en de regeling.

Onderdelen C en D

Met dit onderdeel zijn de verwijzingen in de artikelen 57, eerste lid, en 58, onderdeel d, van de Rvz naar de vervallen artikelen 30 en 50 geschrapt.

Artikel III

Onderdeel A

Met dit onderdeel is artikel 16, tweede en vierde lid, van de Regeling havenstaatcontrole 2011 aangepast in verband met de wijziging van artikel 2 van de regeling.

Onderdeel B

Met dit onderdeel is artikel 19, eerste lid, aangepast in verband met wijziging van artikel 2 van de regeling. Verder is het tweede lid aangepast aan de gewijzigde nummering van het besluit.

Artikel IV

Met dit artikel is bepaald dat artikel II, onderdeel A, met ingang van 21 december 2019 in werking treedt. Dit is de datum waarop Richtlijn (EU) 2017/2109 moet zijn geïmplementeerd. Artikel II, onderdelen B, C en D, treedt met ingang van 21 december 2023 in werking. Dat is de datum waarop de overgangsbepaling in artikel 25a van het besluit is uitgewerkt. Vanaf die datum worden de gegevens omtrent de opvarenden niet meer geregistreerd door de passagiersregistratiebeamte van de rederij maar moeten deze worden gemeld aan de bevoegde autoriteit, de Kustwacht Nederland.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Richtlijn (EU) 2017/2109 van het Europees parlement en de Raad van 15 november 2017 tot wijziging van Richtlijn 98/41/EG inzake de registratie van opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen en tot wijziging van Richtlijn 2010/65/EU van het Europees parlement en de Raad betreffende meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken uit havens van de lidstaten (PbEU 2017, L 315).

X Noot
2

Wet van 5 juni 2019 tot wijziging van de Scheepvaartverkeerswet, de Havenbeveiligingswet en de Wet voorkoming verontreiniging door schepen ter (aanvullende) implementatie van de richtlijnen (EU) 2017/2109 en 2010/65/EU in verband met een noodzakelijke wettelijke grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens (Stb. 2019, 223).

X Noot
3

Richtlijn 2010/65/EU van het Europees parlement en de Raad betreffende meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken uit havens van de lidstaten (PbEU 2010, L 283).

X Noot
4

Richtlijn 98/41/EG van de Raad van 18 juni 1998 inzake de registratie van de opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen (PbEU 1998, L 188).

Naar boven