Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2019, 68981 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2019, 68981 | Besluiten van algemene strekking |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op artikelen 1.7, tweede lid, 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde lid, 8a.4, vierde lid, 10.11, eerste lid, onderdeel b, en 11.2a, derde lid, van de Wet luchtvaart, de artikelen 8, vierde lid, 13, tweede lid, 14, vijfde lid, 15, tweede lid, 20, derde lid, en 30, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;
BESLUIT:
De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 230’ vervangen door ‘€ 235’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 153,95’ telkens vervangen door ‘€ 159,80’, wordt ‘€ 103,75’ telkens vervangen door ‘€ 107,70’ en wordt ‘€ 206,65’ vervangen door ‘€ 214,50’.
B
Artikel 5a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 320’ vervangen door ‘€ 329’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 253’ vervangen door ‘€ 260’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 78’ vervangen door ‘€ 80’.
C
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 534’ vervangen door ‘€ 549’.
2. In het tweede lid en derde lid wordt ‘€ 514’ vervangen door ‘€ 528’.
3. In het vierde lid wordt ‘€ 108’ vervangen door ‘€ 111’.
4. In het vijfde lid wordt ‘€ 138’ vervangen door ‘€ 142’.
5. In het zesde lid wordt ‘€ 55’ vervangen door ‘€ 57’.
6. In het zevende en achtste lid wordt ‘€ 63’ vervangen door ‘€ 65’.
7. In het negende lid wordt ‘LAPL(S) of LAPL(B)’ vervangen door ‘LAPL(S), LAPL(B) of SPL’ en wordt ‘€ 62’ vervangen door ‘€ 64’.
8. In het tiende lid wordt ‘€ 125’ vervangen door ‘€ 129’.
9. In het elfde lid wordt ‘€ 94’ vervangen door ‘€ 97’.
D
In artikel 7 komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte |
---|---|
Besluit op aanvraag medische verklaring of medisch certificaat |
€ 92 |
Afgifte duplicaat medische verklaring of medisch certificaat |
€ 37 |
Afgifte duplicaat medisch dossier |
€ 0,28 per pagina |
Doorsturen medisch dossier, in verband met conversie van een bewijs van bevoegdheid, door of naar een andere bevoegde autoriteit |
€ 57 |
E
In artikel 8 komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Initiële afgifte |
Verlenging |
Wijziging |
Hernieuwde afgifte |
---|---|---|---|---|
Certificatie AeMC |
€ 3.221 |
€ 305 |
||
Extra vestigingsplaats AeMC |
€ 1.018 |
€ 305 |
||
Extra vestigingsplaats zelfstandig AME |
€ 1.018 |
€ 305 |
€ 305 |
€ 305 |
Certificatie AME |
€ 311 |
€ 305 |
€ 305 |
€ 305 |
Certificatie zelfstandig AME |
€ 2.374 |
€ 305 |
€ 305 |
€ 305 |
Uitbreiden certificatie AME tot de verlenging en hernieuwde afgifte van medische certificaten klasse 1 |
€ 89 |
|||
Goedkeuring wijziging toepassingsgebied certificaat of goedkeuringsvoorwaarden zelfstandig AME of AME (per wijzigingsaanvraag) |
€ 89 |
€ 89 |
||
Goedkeuring wijziging(en) in organisatie AeMC waarvoor vooraf goedkeuring is vereist (per wijzigingsaanvraag) |
€ 305 |
€ 305 |
F
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 135’ vervangen door ‘€ 139’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 545’ vervangen door ‘€ 561’.
G
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 100’ vervangen door ‘€ 103’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 144’ vervangen door ‘€ 148’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 100’ vervangen door ‘€ 103’.
3. In het derde, vierde en vijfde lid wordt ‘€ 147’ telkens vervangen door ‘€ 151’.
4. In het zesde lid wordt ‘€ 1.582’ vervangen door ‘€ 1.627’.
H
In artikel 10a wordt in het eerste en tweede lid ‘€ 47’ vervangen door ‘€ 48’.
I
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Registratie opleidingsinstelling (basistarief, eerste afgifte) |
€ 305 |
Registratie opleidingsinstelling (basistarief, herafgifte) |
€ 305 |
Goedkeuring opleidingsinstelling voor Cabin Crew Initial Training |
€ 3.840 |
Goedkeuring voor afgifte Cabin Crew Attestation |
€ 1.003 |
Opleidingsmodule RFI |
€ 1.524 |
Opleidingsmodule RFI-refresher seminar |
€ 913 |
Opleidingsmodule RPL |
€ 913 |
Wijzigingen in aangeboden opleidingen |
€ 153 |
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt) |
€ 145 |
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten en locaties niet wijzigen) |
€ 145 |
Registratie opleidingsinstelling RT-only |
€ 305 |
Module radiotelefonie met standaard handboek |
€ 169 |
Module radiotelefonie zonder standaard handboek |
€ 610 |
Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX) |
€ 305 |
Opleidingsmodule theorie RPA-L |
€ 913 |
Opleidingsmodule praktijk RPA-L |
€ 913 |
Variant op praktijk RPA-L (per categorie of bevoegdverklaringen) |
€ 219 |
Opleidingsmodule class rating MLA/MLH/GC |
€ 436 |
2. In het tweede lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving (alle categorieën luchtvaartuigen) |
Initiële afgifte |
---|---|
DTO |
€ 305 |
ATO complex basistarief |
€ 4.796 |
ATO niet-complex basistarief |
€ 3.998 |
Goedkeuring gebruik simulator, per aanvraag per simulator |
€ 299 |
Opleidingsmodule MPL |
€ 6.099 |
Opleidingsmodule integrated ATP, integrated ATP/IR, integrated CPL, integrated CPL/IR, per module |
€ 3.049 |
Opleidingsmodule praktijk IR |
€ 1.524 |
Opleidingsmodule praktijk EIR |
€ 1.220 |
Variant op opleidingsmodule IR, EIR |
€ 460 |
Opleidingsmodule FI1 |
€ 1.524 |
Opleidingsmodule FI-refresher seminar |
€ 913 |
Overige opleidingsmodule instructeurs |
€ 1.043 |
Opleidingsmodule praktijk CPL |
€ 1.219 |
Opleidingsmodule theorie CPL, IR, EIR/CB-IR, ATP, per module |
€ 1.067 |
Opleidingsmodule theorie LAPL, PPL, BPL, SPL, per module1 |
€ 913 |
Opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft, per module |
€ 1.068 |
Variant op opleidingsmodule type rating Multi pilot aircraft |
€ 460 |
Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module1 |
€ 763 |
Variant op opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft |
€ 460 |
Opleidingsmodule MCC theorie en praktijk |
€ 762 |
Opleidingsmodule ratings – night, aerobatic, towing, mountain- per module1 |
€ 913 |
Opleidingsmodule praktijk LAPL, PPL, SPL, BPL, per module1 |
€ 913 |
Aanvullende opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland |
€ 1.372 |
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU |
€ 12.938 |
Opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU |
€ 25.874 |
Taalbeoordelingsinstantie |
€ 5.032 |
Beperkte taalbeoordelingsinstantie (voor herbeoordeling LPE level 4) |
€ 1.830 |
Uitbreiding beperkte taalbeoordelingsinstantie naar volledige taalbeoordelingsinstantie |
€ 3.202 |
Overige aanvragen per besluit |
€ 460 |
Praktische instructie examinatoren |
€ 763 |
Ontheffing per onderwerp2 |
€ 1.533 |
Herhaling ontheffing per onderwerp3 |
€ 339 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.003 |
Opleidingsmodule extension privilege to TMG – sailplanes |
€ 744 |
Additionele startmethodes – sailplanes |
€ 145 |
Opleidingsmodule cloud flying rating |
€ 892 |
Class extension – balloons |
€ 448 |
Class or group extension – balloons |
€ 448 |
Extension tethered flight – balloons |
€ 448 |
Opleidingsmodule advanced UPRT course– aeroplanes |
€ 436 |
Opleidingsmodule upset recovery instructor training course |
€ 436 |
Indien een DTO gebruik maakt van een reeds geaccepteerd trainingsprogramma wordt een korting van 80% toegepast op het tarief.
Voor verzoeken tot ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
Voor verzoeken tot herhaling van dezelfde ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
3. In het vierde lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Conversie ATO niet-complex naar ATO complex en v.v. |
€ 2.243 |
Naamwijziging (waarbij de rechtspersoon niet wijzigt) |
€ 145 |
Wijziging principal place of business (waarbij de rechtspersoon, de trainingsactiviteiten en locaties niet wijzigen) |
€ 145 |
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie, per locatie binnen Nederland (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 1.372 |
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie in het buitenland, per locatie binnen de EU (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 12.938 |
Toevoegen of wijzigen van opleidingslocatie in het buitenland, per locatie buiten de EU (inclusief wijzigingen handboeken) |
€ 25.874 |
Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel |
€ 479 |
Wijziging gebruik van een simulator per aanvraag per simulator |
€ 305 |
Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT)1 |
€ 305 |
Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit |
€ 479 |
Verwijderen van een simulator van de erkenning |
€ 145 |
Verwijderen van een opleidingsmodule (inclusief wijziging handboeken) |
€ 458 |
Ontheffing per onderwerp2 |
€ 1.533 |
Herhaling ontheffing per onderwerp3 |
€ 339 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.003 |
Indien de acceptatie van sleutelfunctionarissen betrekking heeft op een functionaris die dezelfde rol voor meerdere erkenningen vervult, is alleen een tarief verschuldigd voor de erkenning met het hoogste tarief.
Voor verzoeken tot ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
Voor verzoeken tot herhaling van dezelfde ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
4. In het vijfde lid komt tabel 4 te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
FSTD-A/H FFS (per kwalificatie) |
€ 6.446 |
FSTD-A/H FTD (per kwalificatie) |
€ 6.144 |
FSTD-A/H FNPT (per kwalificatie) |
€ 8.085 |
FSTD-A BITD (per kwalificatie) |
€ 4.043 |
5. In het zesde lid komt tabel 5 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FFS |
€ 3.882 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FTD |
€ 3.882 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A/H FNPT |
€ 2.910 |
Wijziging, opwaardering, activatie of verplaatsing FSTD-A BITD |
€ 2.424 |
Wijziging operator |
€ 1.142 |
Herafgifte certificaat na verlies of beschadiging |
€ 305 |
6. Het zevende lid en achtste lid vervallen.
J
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komen tabel 1 en tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Erkenning opleidingsinstelling: |
|
– basisopleiding |
€ 28.099 |
– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10 |
€ 31.239 |
– categorie typen luchtvaartuigen n1 > 10 |
€ 43.872 |
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per nevenlocatie1 Nederland |
€ 3.925 |
Toeslag per nevenlocatie Europese Unie |
€ 4.711 |
Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie |
€ 7.066 |
2. In het tweede lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis- en typeopleiding) |
€ 2.403 |
Bijschrijven limitation (in geval van basis- en typeopleiding) |
€ 1.146 |
Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding) buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd |
€ 3.971 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 730 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 131 |
3. In het derde lid wordt ‘€ 598’ vervangen door ‘€ 615’.
4. In het vierde lid komt tabel 4 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Goedkeuring theoretisch en praktisch deel |
€ 566 |
Goedkeuring theoretisch deel |
€ 340 |
Goedkeuring praktisch deel |
€ 227 |
K
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 154’ vervangen door ‘€ 158’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 77’ vervangen door ‘€ 79’.
3. In het derde lid komt tabel 1 te luiden:
MTOM |
Afgifte |
Verlenging |
---|---|---|
Luchtvaartuig ≤ 2.057 kg |
€ 274 |
€ 92 |
Luchtvaartuig > 2.057 kg en ≤ 5.700 kg |
€ 602 |
€ 202 |
Luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 2.065 |
€ 688 |
4. In het zesde en achtste lid wordt ‘€ 106’ vervangen door ‘€ 109’.
5. In het zevende lid wordt ‘€ 313’ vervangen door ‘€ 322’.
6. In het negende lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
AMP initieel: aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
AMP initieel: niet aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data1 |
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC |
---|---|---|---|---|
Ballonnen en zweefvliegtuigen2 |
€ 558 |
€ 784 |
€ 857 |
€ 258 |
Overige luchtvaartuigen |
€ 1.928 |
€ 2.813 |
€ 2.351 |
€ 558 |
7. In het tiende lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
AMP wijziging: aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
AMP wijziging: niet aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data |
Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data1 |
Beoordeling taken gebaseerd op ILT AMC |
---|---|---|---|---|
Ballonnen en zweefvliegtuigen2 |
€ 328 |
€ 404 |
€ 857 |
€ 258 |
Overige luchtvaartuigen |
€ 558 |
€ 784 |
€ 2.351 |
€ 558 |
8. In het elfde lid wordt ‘€ 125’ vervangen door ‘€ 129’.
9. Het twaalfde lid vervalt.
L
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 149’ vervangen door ‘€ 153’ en wordt ‘€ 154’ vervangen door ‘€ 158’.
2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 641’ vervangen door ‘€ 659’.
M
In artikel 15 komt tabel 1 te luiden:
MTOM |
Afgifte |
---|---|
Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 1.571 |
Luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 5.025 |
N
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 1 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1 |
|
– A1 line maintenance2 |
€ 21.818 |
– A1 base maintenance |
€ 26.528 |
– A2, A4 |
€ 17.891 |
– A3 |
€ 17.891 |
– B1 |
€ 21.818 |
– B2, B3 |
€ 17.891 |
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) |
€ 9.256 |
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) |
€ 17.891 |
– D |
€ 15.537 |
Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een classificatie hebben voor beperkte niet-luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.
Dit tarief is van toepassing als de aanvraag uitsluitend line maintenance betreft. Bij een aanvraag voor zowel base maintenance als line maintenance is alleen het base maintenance tarief van toepassing.
b. Tabel 2 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie1: |
|
Toeslag per aanvullende classificatie (TA1) |
€ 1.571 |
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificaties2: |
|
Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen |
€ 784 |
De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A1- categorie en overige categorieën. Het onderscheid tussen base maintenance en line maintenance is niet van invloed op de hoogte van het aanvullingstarief.
De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A- categorie en overige categorieën.
c. Tabel 3 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie: |
|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 3.925 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 4.711 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 7.066 |
Toeslag line stations |
€ 408 x N2 |
Toeslag bij meer dan 500 werknemers |
€ 16 x P3 |
Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie: |
|
Toeslag per nevenlocatie in Nederland |
€ 1.256 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 1.571 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 2.355 |
Toeslag line stations |
€ 408 x N |
Toeslag bij meer dan 500 werknemers |
€ 16 x P |
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f). |
€ 2.682 |
d. Tabel 4 komt te luiden:
Omschrijving1 |
Eerste afgifte |
---|---|
Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf: |
|
– A2, A4 |
€ 13.386 |
– A3 |
€ 13.386 |
– B1 |
€ 16.322 |
– B2, B3 |
€ 13.386 |
– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) |
€ 6.900 |
– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) |
€ 13.386 |
– D |
€ 11.612 |
Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een A-classificatie hebben voor beperkte niet luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.
e. Tabel 5 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per aanvullende classificatie |
€ 588 |
f. Tabel 6 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 942 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 1.177 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 1.766 |
Toeslag line stations |
€ 300 x N2 |
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(e) |
€ 2.682 |
Toeslag privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(f) |
€ 2.682 |
2. In het tweede lid komt tabel 7 te luiden:
Omschrijving |
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie |
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie |
Part MAF erkenning |
---|---|---|---|
Bijschrijving aanvullende classificatie1 |
€ 2.403 |
€ 1.617 |
€ 1.186 |
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen) |
€ 2.403 |
€ 1.617 |
€ 1.186 |
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd |
€ 3.971 |
€ 2.864 |
€ 2.128 |
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning. Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd. Bijschrijven line station (per line station). Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek |
€ 1.146 |
€ 832 |
€ 595 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 730 |
€ 534 |
€ 389 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen2, doorhalingen op de vergunning) |
€ 131 |
€ 131 |
€ 131 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate of het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review voor ELA 1-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part 145.A.75(f) of Part M.A.615(e) |
€ 2.682 |
€ 2.682 |
|
Bijschrijven privilege voor het opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s voor ELA 2-luchtvaartuigen die geen commerciële activiteiten uitvoeren, conform Part M.A.615(f) |
€ 2.682 |
€ 2.682 |
|
Wijziging van Part MAF naar Part 145 |
€ 9.504 |
Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief als bedoeld in de tabellen 1 en 4 van dit artikel getarifeerd.
Indien de acceptatie van sleutelfunctionarissen betrekking heeft op een functionaris die dezelfde rol voor meerdere erkenningen vervult, is alleen een tarief verschuldigd voor de erkenning met het hoogste tarief.
3. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 7a komt te luiden:
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag 14 CFR Part 145 Repair Station Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non – A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling FAA-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling FAA-supplement |
€ 598 |
€ 598 |
– Beoordeling FAA-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
b. Tabel 7b komt te luiden:
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag CAR 573 Maintenance Organization Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling TCCA-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling TCCA-supplement |
€ 299 |
€ 299 |
– Beoordeling TCCA-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
c. Tabel 7c komt te luiden:
Omschrijving |
||
---|---|---|
Aanvraag RBAC 145 Maintenance Organization Approval: |
Tarief A1-classificatie |
Tarief non A1-classificatie |
– Initiële afgifte, alle handelingen tezamen (inclusief beoordeling ANAC-supplement) |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan de som van de in tabel 7 vermelde tarieven voor aanpassing limitations en goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
– Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling ANAC-supplement |
€ 299 |
€ 299 |
– Beoordeling ANAC-supplement only |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
Gelijk aan het in tabel 7 vermelde tarief voor goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
4. In het vierde lid wordt ‘€ 15.105’ vervangen door ‘€ 15.537’.
5. In het vijfde lid komt tabel 8a te luiden:
Omschrijving |
Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1-classificatie |
Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1-classificatie |
Part MAF erkenning |
---|---|---|---|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig, motortype of component |
€ 2.403 |
€ 1.617 |
€ 1.186 |
6. In het zesde lid komt tabel 9 te luiden:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied |
€ 2.874 |
Bijschrijven nieuwe c.q. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied |
€ 832 |
Wijziging nationale erkenning |
€ 1.617 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 534 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 131 |
7. In het zevende lid komt tabel 10 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
---|---|
Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.: |
|
– Luchtvaartuigen MTOM > 5.700kg |
€ 4.915 |
– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5.700kg |
€ 1.460 |
8. Het achtste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 11 komt te luiden:
b. Tabel 12 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte POA (Subpart G) |
Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F) |
Herafgifte |
---|---|---|---|
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 3.925 |
€ 2.858 |
€ 305 |
Toeslag per nevenlocatie1 in de Europese Unie |
€ 4.711 |
€ 3.430 |
€ 305 |
Toeslag per nevenlocatie1 buiten de Europese Unie |
€ 7.066 |
€ 5.144 |
€ 305 |
9. In het negende lid komt tabel 13 te luiden:
Omschrijving |
Wijziging POA (Subpart G) |
Wijziging akkoordverklaring (Subpart F) |
---|---|---|
Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie |
€ 2.403 |
€ 1.122 |
Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd |
€ 3.971 |
€ 2.038 |
Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd, alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek |
€ 1.146 |
€ 1.122 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 730 |
€ 356 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen1, doorhalingen op de vergunning) |
€ 131 |
€ 121 |
Indien de acceptatie van sleutelfunctionarissen betrekking heeft op een functionaris die dezelfde rol voor meerdere erkenningen vervult, is alleen een tarief verschuldigd voor de erkenning met het hoogste tarief.
10. In het twaalfde lid wordt ‘€ 1.706’ vervangen door ‘€ 1.755’.
11. In het dertiende lid wordt ‘€ 4.998’ vervangen door ‘€ 5.141’.
12. In het veertiende lid wordt ‘€ 999’ vervangen door ‘€ 1.028’.
13. In het vijftiende lid komt tabel 15 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte |
---|---|
Erkenning nationale ontwerporganisatie (>15 medewerkers) |
€ 18.676 |
Erkenning nationale ontwerporganisatie (≤15 medewerkers) |
€ 11.141 |
Bijschrijven nieuw privilege en acceptatie ‘significant change’, conform overeenkomstig Part 21, van verordening (EU) nr. 748/2012 |
€ 6.172 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek nationale ontwerporganisatie |
€ 730 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning) |
€ 131 |
O
Na artikel 16 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een CAO ingevolge bijlage V quinquies van verordening (EU) nr. 1321/2014 en artikel 17 van het Besluit luchtvaartuigen 2008 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabel 2):
Omschrijving1 |
Eerste afgifte |
|
---|---|---|
Classificatie erkenning bedrijf |
Onderhoud |
Beheer permanente luchtwaardigheid |
– A – Niet-complexe motoraangedreven vleugelvliegtuigen |
€ 13.386 |
€ 7.374 |
– A -Vliegtuigen met een MTOM van hoogstens 2.730 kg |
€ 13.386 |
€ 7.374 |
– A – Helikopters |
€ 13.386 |
€ 7.374 |
– A – Luchtschepen |
€ 13.386 |
€ 7.374 |
– A – Ballonnen |
€ 13.386 |
€ 7.374 |
– A – Zweefvliegtuigen |
€ 13.386 |
€ 7.374 |
– B – Turbinemotoren |
€ 16.322 |
|
– B – Zuigermotoren en elektrische motoren |
€ 13.386 |
|
– C – Andere componenten dan volledige motoren (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers) |
€ 6.900 |
|
– C – Andere componenten dan volledige motoren (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers) |
€ 13.386 |
|
– D – Niet-destructieve tests (NDT) |
€ 11.612 |
|
Wijziging van Part M Subpart F of Subpart G of Part-145, per vergunning, naar Part CAO conform Verordening (EU) 2019/1383 artikel 4, vierde lid Indien de aanvrager tegelijkertijd een aanvraag voor wijziging van Part-M Subpart F of Part-145 en Part-M Subpart G naar Part-CAO aanvraagt, wordt op het totaal tarief een korting van 25% toegepast ten opzichte van het hoogste in rekening te brengen tarief |
€ 3.672 |
€ 3.672 |
Alternative means of compliance |
€ 1.003 |
€ 1.003 |
Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een A-classificatie hebben voor beperkte niet luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag per aanvullende classificatie & beheer van permanente luchtwaardigheid |
€ 588 |
Toeslag indien luchtvaartmanagementtaken zijn uitbesteed |
€ 2.355 |
Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland |
€ 942 |
Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie |
€ 1.177 |
Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie |
€ 1.766 |
Toeslag line stations |
€ 300 x N2 |
Toeslag privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate |
€ 2.682 |
Toeslag privilege voor het afgeven van een Permit to Fly |
€ 2.682 |
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het eerste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Bijschrijving aanvullende classificatie1 |
€ 1.186 |
Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component |
€ 1.186 |
Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd |
€ 2.128 |
Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning – bijschrijving nieuwe of gewijzigde onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd. – bijschrijving line station (per line station). – alle overige wijzigingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek |
€ 595 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 389 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen2, doorhalingen op de vergunning) |
€ 131 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review |
€ 2.682 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een Permit to Fly |
€ 2.682 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.003 |
Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief als bedoeld in de tabellen 1 en 2 van dit artikel getarifeerd.
Indien de acceptatie van sleutelfunctionarissen betrekking heeft op een functionaris die dezelfde rol voor meerdere erkenningen vervult, is alleen een tarief verschuldigd voor de erkenning met het hoogste tarief.
P
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 1 komt te luiden:
Producten |
Commercieel luchtvervoer (CAT) alleen AtoA met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Overige vluchtuitvoeringen met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1 ≤19 pax, |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1>19 pax |
---|---|---|---|---|
AOC (niet zijnde ROC) Basistarief2 |
€ 3.5063 |
€ 4.2724 |
€ 26.680 |
€ 27.746 |
Plus: |
||||
Pax |
€ 605 |
€ 605 |
€ 605 |
€ 605 |
Cargo |
€ 458 |
€ 605 |
€ 913 |
|
Helicopter Emergency Medical Service per type |
€ 2.035 |
|||
VFR night per class/type |
€ 305 |
€ 305 |
€ 305 |
|
IFR per class/type |
€ 605 |
€ 605 |
€ 605 |
|
Bijschrijving: |
||||
– Extra class/type5 |
€ 913 |
€ 913 |
€ 4.573 |
€ 9.148 |
– Extra luchtvaartuig registratie van aangevraagde class/type |
€ 77 |
€ 77 |
€ 153 |
€ 153 |
– Area of operation (per area)6 |
€ 305 |
€ 605 |
€ 605 |
€ 605 |
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag6 |
€ 3.049 |
€ 3.049 |
€ 3.049 |
|
Special approval:7 – Per Low visibility procedure per type per approval: ○ CAT II ○ CAT III A or B or C ○ LVTO operation ○ Lower than standard CAT I ○ Other than Standard CAT II ○ Approaches utilizing EVS |
€ 1.356 |
€ 1.356 |
€ 1.356 |
|
– MNPS per type |
€ 1.830 |
€ 1.830 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (private instrument approach) |
€ 1.830 |
€ 1.830 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (public instrument approach) |
€ 1.356 |
€ 1.356 |
||
– ETOPS per type |
€ 2.035 |
€ 2.035 |
||
– RVSM per type |
€ 678 |
€ 678 |
||
– Gevaarlijke stoffen |
€ 1.230 |
€ 1.230 |
€ 1.230 |
|
– Helicopter offshore operations per type |
€ 2.035 |
€ 2.035 |
||
– Helicopter Hoist operations per type |
€ 1.355 |
€ 1.355 |
||
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS) |
€ 2.039 |
€ 2.039 |
||
Single-engined turbine aeroplane at night or in instrument meteorological conditions (SET-IMC) |
€ 1.006 |
€ 1.006 |
€ 1.006 |
|
Eerste afgifte MEL (behalve voor CAT vluchtuitvoering) |
€ 305 |
€ 914 |
€ 914 |
|
SPO High Risk Autorisatie |
€ 1.003 |
€ 1.003 |
€ 1.003 |
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) |
€ 2.103 |
€ 2.103 |
||
– Flight time specification schemes8 |
€ 2.682 |
€ 2.682 |
||
– CS deviatie art. 76.7 van de basisverordening |
€ 2.775 |
€ 2.775 |
||
– Fatigue Risk Management system |
€ 5.141 |
€ 5.141 |
||
– Electronic Flight Bag per type |
€ 2.439 |
€ 2.439 |
€ 2.439 |
€ 2.439 |
– Steep approach per type/runway |
€ 1.830 |
€ 1.830 |
€ 1.830 |
|
Alternative training and qualification programme per type |
€ 4.573 |
€ 4.573 |
||
Ontheffing per onderwerp9 |
€ 1.533 |
€ 1.533 |
€ 1.533 |
€ 1.533 |
Herhaling ontheffing per onderwerp10 |
€ 339 |
€ 339 |
€ 339 |
€ 339 |
Goedkeuring wet lease |
€ 458 |
€ 458 |
€ 458 |
|
Goedkeuring dry lease-in EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 1.890 |
€ 1.890 |
€ 1.890 |
€ 1.890 |
Goedkeuring dry lease-in non-EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 2.775 |
€ 2.775 |
€ 2.775 |
€ 2.775 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.197 |
€ 1.197 |
€ 1.197 |
€ 1.197 |
Overige goedkeuringen per onderwerp |
€ 560 |
€ 1.003 |
€ 1.003 |
€ 1.003 |
Verklaring NCC, Verklaring SPO |
€ 305 |
€ 305 |
€ 305 |
€ 305 |
Voor de ‘eerste afgifte AOC (niet zijnde ROC)’ is inbegrepen: beoordeling en goedkeuring van de managementorganisatie en veiligheids- en kwaliteitsorganisatie; beoordeling en goedkeuring van het Operations Manual (OM) (Part A, B, C en D); bijschrijving van 1 vliegtuig/helikopter (class/type) inclusief bijbehorende trainingsprogramma’s en 1 registratie luchtvaartuig; beoordeling en goedkeuring van kwalificatie van management- en overige stafleden; 1 area of operation (voor ‘AtoA/VFR only’ geldt: AMS FIR only). Special approvals en Overige approvals & acceptances, als benoemd in bovenstaande tabel, zijn niet inbegrepen.
Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt gemaakt van het ILT specimen handboek geldt een tarief van € 8.698.
Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt gemaakt van het ILT specimen handboek geldt een tarief van € 9.421.
Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het Operations Manual en trainingsprogramma. Onder ‘class’ wordt verstaan een luchtvaartuig per manufacturer/model/series.
Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen. Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).
Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).
Dit is het basistarief voor een beoordeling van flight time specification schemes conform de regelgeving.
Voor verzoeken tot ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
Voor verzoeken tot herhaling van dezelfde ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
b. In de derde noot wordt ‘€ 8.698’ vervangen door ‘€ 8.947’.
c. In de vierde noot wordt ‘€ 9.421’ vervangen door ‘€ 9.690’.
2. In het tweede lid komt tabel 2 te luiden:
Wijzigingen |
Commercieel luchtvervoer alleen AtoA met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Overige vluchtuitvoeringen met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1 ≤ 19 pax, |
Vluchtuitvoering met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen1>19 pax, |
---|---|---|---|---|
Pax |
€ 610 |
€ 610 |
€ 610 |
€ 2.554 |
Overgang van AOC (niet zijnde ROC) AtoA naar een AOC (niet zijnde ROC) AtoB2 |
||||
Cargo |
€ 458 |
€ 838 |
€ 913 |
|
Helicopter Emergency Medical Service per type |
€ 2.035 |
|||
VFR night per class/type |
€ 305 |
€ 305 |
€ 305 |
|
IFR per class/type |
€ 610 |
€ 610 |
€ 610 |
|
Bijschrijving: |
||||
– Extra class / type3 |
€ 913 |
€ 913 |
€ 4.573 |
€ 9.148 |
– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag |
€ 77 |
€ 77 |
€ 159 |
€ 159 |
– Bijschrijving luchtvaartuig: registratie per dag, binnen bestaand type3 |
€ 159 |
€ 159 |
€ 458 |
€ 458 |
– Extra registratie per dag |
€ 77 |
€ 77 |
€ 159 |
€ 159 |
Afschrijving class / type4 |
€ 305 |
€ 305 |
€ 647 |
€ 647 |
Afschrijving luchtvaartuig: Registratie per dag |
€ 159 |
€ 159 |
€ 305 |
€ 305 |
Dry lease-out per dag |
€ 483 |
€ 483 |
||
Toeslag dry lease-in (goedkeuring) |
€ 160 |
€ 160 |
||
– Area of operation (per area)5 |
€ 305 |
€ 610 |
€ 610 |
€ 610 |
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag5 |
€ 3.049 |
€ 3.049 |
€ 3.049 |
|
Special approval:6 – Per Low visibility procedure per type per approval: ○ CAT II ○ CAT III A or B or C ○ LVTO operation ○ Lower than standard CAT I ○ Other than Standard CAT II ○ Approaches utilizing EVS |
€ 1.356 |
€ 1.356 |
€ 1.356 |
|
– MNPS, per type |
€ 1.830 |
€ 1.830 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (private instrument approach) |
€ 1.830 |
€ 1.830 |
||
– RNP AR APCH of RNP 0.3 per type (public instrument approach) |
€ 1.356 |
€ 1.356 |
||
– ETOPS, per type |
€ 2.035 |
€ 2.035 |
||
– RVSM, per type |
€ 678 |
€ 678 |
||
– Gevaarlijke stoffen |
€ 678 |
€ 678 |
€ 678 |
|
– Helicopter Offshore operations per type |
€ 1.941 |
€ 1.941 |
||
– Helicopter Hoist operations per type |
€ 1.356 |
€ 1.356 |
||
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS) |
€ 2.035 |
€ 2.035 |
||
Single-engined turbine aeroplane at night or in instrument meteorological conditions (SET-IMC) |
€ 1.003 |
€ 1.003 |
€ 1.003 |
|
SPO High Risk Autorisatie |
€ 1.003 |
€ 1.003 |
€ 1.003 |
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) |
€ 2.103 |
€ 2.103 |
||
– Flight time specification schemes, inclusief wijziging op bestaande CS deviatie / Fatigue Risk Management system aanpassing |
€ 560 |
€ 560 |
||
– MEL revisie per type |
€ 153 |
€ 153 |
€ 763 |
€ 763 |
– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging |
€ 2.439 |
€ 2.439 |
€ 2.439 |
€ 2.439 |
– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging |
€ 1.830 |
€ 1.830 |
||
– Alternative training en qualification programme per type |
€ 4.879 |
€ 4.879 |
||
Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/ type, per programma |
€ 153 |
€ 153 |
€ 458 |
€ 458 |
Goedkeuring / acceptatie personen7 (AM, QM of CM, en PH’s of nominated persons), per persoon |
€ 153 |
€ 153 |
€ 458 |
€ 458 |
Wijziging operator naam en / of principal place of business |
€ 153 |
€ 153 |
€ 153 |
€ 153 |
Ontheffing8 |
€ 1.533 |
€ 1.533 |
€ 1.533 |
€ 1.533 |
Herhaling ontheffing9 |
€ 339 |
€ 339 |
€ 339 |
€ 339 |
Goedkeuring wet lease |
€ 458 |
€ 458 |
€ 458 |
|
Goedkeuring dry lease-in EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 1.891 |
€ 1.891 |
€ 1.891 |
€ 1.891 |
Goedkeuring dry lease-in non-EU geregistreerde luchtvaartuigen |
€ 2.775 |
€ 2.775 |
€ 2.775 |
€ 2.775 |
Alternative Means of Compliance |
€ 1.150 |
€ 1.150 |
€ 1.150 |
€ 1.150 |
Overige goedkeuringen per onderwerp |
€ 307 |
€ 613 |
€ 613 |
€ 613 |
Wijzigen Verklaring NCC, Verklaring SPO |
€ 77 |
€ 77 |
€ 77 |
€ 77 |
Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief getarifeerd. Verder geldt dan de toelichting als gesteld in artikel 17, eerste lid, onder noot 2
Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het Operations Manual (OM) en trainingsprogramma.
Inclusief: afschrijven van laatste luchtvaartuig(en) registratie(s) en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM.
Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen. Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).
Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).
Indien de acceptatie van sleutelfunctionarissen betrekking heeft op een functionaris die dezelfde rol voor meerdere erkenningen vervult, is alleen een tarief verschuldigd voor de erkenning met het hoogste tarief.
Voor verzoeken tot ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
Voor verzoeken tot herhaling van dezelfde ontheffing wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 71.1 van de basisverordening.
Q
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Tabel 1 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Basisvergunning: |
|
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (AOC) |
€ 18.676 |
– CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg (A to A of niet-AOC) |
€ 11.141 |
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (AOC) |
€ 12.397 |
– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg (A to A of niet-AOC) |
€ 7.374 |
b. Tabel 2 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4 |
€ 2.355 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4 |
€ 2.355 |
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10 |
€ 4.711 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10 |
€ 4.711 |
Toeslag > 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10 |
€ 7.066 |
Toeslag < 5.700 kg typen luchtvaartuigen n > 10 |
€ 7.066 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 2.355 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 2.355 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 4.711 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 4.711 |
Toeslag > 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 7.066 |
Toeslag < 5.700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder |
€ 7.066 |
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie EU |
€ 5.495 |
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie EU |
€ 5.495 |
Toeslag > 5.700 kg operationele locatie buiten EU |
€ 7.066 |
Toeslag < 5.700 kg operationele locatie buiten EU |
€ 7.066 |
Toeslag > 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen |
€ 6.282 |
Toeslag < 5.700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen |
€ 3.139 |
Alternative means of compliance |
€ 1.197 |
2. In het tweede lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
Vaste tarieven afhankelijk van het gewicht |
---|---|
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 4.602 |
Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 3.030 |
Goedkeuring contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken > 5.700 kg |
€ 517 |
Goedkeuring contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken ≤ 5.700 kg |
€ 361 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5.700 kg |
€ 6.172 |
Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg |
€ 3.030 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5.700 kg. |
€ 730 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg. Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ’group-rating’. |
€ 534 |
Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen1, doorhalingen op de vergunning) |
€ 131 |
Toeslag Part-T (Aanvullende voorschriften voor CAMO’s ten behoeve van managen van luchtvaartuigen die geregistreerd zijn in een niet-EU-lidstaat) |
€ 1.890 |
Wijziging van de vergunning van Part-M Subpart G naar Part-CAMO overeenkomstig artikel 4, vijfde lid, van verordening (EU) nr. 1321/2014 |
€ 10.404 |
Alternative means of compliance |
€ 1.150 |
Indien de acceptatie van sleutelfunctionarissen betrekking heeft op een functionaris die dezelfde rol voor meerdere erkenningen vervult, is alleen een tarief verschuldigd voor de erkenning met het hoogste tarief.
3. In het derde lid wordt ‘€ 15.105’ vervangen door ‘€ 15.537’.
4. In het vierde lid komt tabel 4 te luiden:
Omschrijving |
Vaste tarieven afhankelijk van het gewicht |
---|---|
Nationale erkenning per type luchtvaartuig > 5.700 kg |
€ 4.602 |
Nationale erkenning per type luchtvaartuig ≤ 5.700 kg |
€ 3.030 |
5. In het vijfde lid komt tabel 5 te luiden:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Wijziging nationale erkenning |
€ 1.617 |
Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek |
€ 534 |
Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning), per keer |
€ 131 |
R
Artikel 18a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 2.000’ vervangen door ‘€ 2.057’.
2. In het tweede lid en derde lid wordt ‘€ 250’ vervangen door ‘€ 257’.
3. In het vierde lid wordt ‘€ 125’ vervangen door ‘€ 129’.
S
Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:
1. Tabel 1 komt te luiden:
Omschrijving |
Eerste afgifte |
---|---|
Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet): |
|
– Kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t / < 20 passagiers) |
€ 3.234 |
– Grote typen luchtvaartuigen (MTOM ≥ 10t / > 19 passagiers) |
€ 8.482 |
– Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet) |
€ 160 |
2. Tabel 2 komt te luiden:
Omschrijving |
Wijziging |
---|---|
Exploitatievergunning: |
|
– Wijziging |
€ 323 |
– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers) |
€ 4.852 |
T
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 664’ vervangen door ‘€ 683’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 317’ vervangen door ‘€ 326’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 3.542’ vervangen door ‘€ 3.643’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 317’ vervangen door ‘€ 326’.
U
Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid komt tabel 1 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte) |
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 139.332 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 28.254 |
– Wijzigingen waarvoor goedkeuring van is vereist als bedoeld in verordening (EU) nr. 139/2014 |
€ 153 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang |
€ 6.103 |
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den Helder door tussenkomst van een burgerexploitant |
€ 28.254 |
2. In het tweede lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte) |
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 139.332 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 28.254 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionale betekenis |
€ 6.103 |
3. In het derde lid komt tabel 3 te luiden:
Omschrijving |
|
---|---|
– Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 387 |
– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport |
€ 387 |
– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang |
€ 387 |
– Certificaat voor burgermedegebruik van de militaire luchthavens Eindhoven en Den Helder door tussenkomst van een burgerexploitant |
€ 387 |
V
Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 285’ vervangen door ‘€ 293’ en wordt ‘€ 149’ vervangen door ‘€ 153’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 931’ vervangen door ‘€ 957’ en wordt ‘€ 149’ vervangen door ‘€ 153’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 227’ vervangen door ‘€ 233’ en wordt ‘€ 931’ vervangen door ‘€ 957’.
d. In onderdeel d wordt ‘€ 68’ vervangen door ‘€ 70’.
e. In onderdeel e wordt ‘€ 629’ vervangen door ‘€ 645’.
f. In onderdeel f wordt ‘€ 1.770’ vervangen door ‘€ 1.821’.
g. In onderdeel g komt tabel 1 te luiden:
– Obstakel(s) beneden LIB veiligheidsvlakken (geen luchtvaarttechnische studie nodig) |
€ 547 |
---|---|
– Obstakel(s) door LIB veiligheidsvlakken (luchtvaarttechnische studie nodig) Certificaat voor luchthaven Schiphol |
€ 1.613 |
h. In onderdeel h wordt ‘€ 64’ vervangen door ‘€ 66’.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 659’ vervangen door ‘€ 678’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 15.722’ vervangen door ‘€ 16.172’.
3. In het derde lid komt tabel 2 te luiden:
Omschrijving |
Tarieven |
Tarieven |
---|---|---|
Behandelingsduur aanvraag |
≤ 5 uren |
> 5 uren additioneel per uur |
t.a.v. luchtvaartuigen – voor helikopters ≤ 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg – voor helikopters > 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen > 5.700 kg |
€ 233 € 958 |
€ 153 € 153 |
t.a.v. overig |
€ 958 |
€ 153 |
4. In het vierde lid wordt ‘€ 1.455’ vervangen door ‘€ 1.497’.
W
In artikel 25a wordt ‘€ 149’ vervangen door ‘€ 153’.
X
In artikel 25b wordt ‘€ 329’ vervangen door ‘€ 338’.
In artikel 28, tweede lid, onderdeel b, van het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 wordt ‘die volgens het Reisbesluit binnenland’ vervangen door ‘in het binnenland volgens hetgeen daarover overeengekomen is in de laatste afgesloten collectieve arbeidsovereenkomst voor ambtenaren die krachtens een arbeidsovereenkomst met de Staat werkzaam zijn’.
In artikel 14, tweede lid, onderdeel b, van de Regeling examinatoren voor luchtvarenden 2004 wordt ‘het Reisbesluit binnenland’ vervangen door ‘hetgeen daarover overeengekomen is in de laatste afgesloten collectieve arbeidsovereenkomst voor ambtenaren die krachtens een arbeidsovereenkomst met de Staat werkzaam zijn’.
In artikel 5, tweede lid, onderdeel c, van de Regeling opleiding en examen bevoegdverklaringen AML en Part-66 AML wordt ‘het Reisbesluit binnenland’ vervangen door ‘hetgeen daarover overeengekomen is in de laatste afgesloten collectieve arbeidsovereenkomst voor ambtenaren die krachtens een arbeidsovereenkomst met de Staat werkzaam zijn’.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2020. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 1 januari 2020 treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt zij ten aanzien van de artikelen II, III en IV terug tot en met 1 januari 2020.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 in verband met de inflatiecorrectie, de introductie van enkele nieuwe tarieven en enkele andere inhoudelijke wijzigingen.
De laatste jaren is toegewerkt naar een herziening van het tariefstelsel. Deze zal naar verwachting in de tweede helft van 2020 in werking treden. Voor de periode tot aan de inwerkingtreding van het nieuwe tariefstelsel blijft de Regeling tarieven luchtvaart 2008 van toepassing.
Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om in verband met het vervallen van het Reisbesluit binnenland drie regelingen met betrekking tot bewijzen van bevoegdheid in de luchtvaartsector aan te passen. Deze aanpassing is van technische aard.
ILT
Voor de vergunningverlenende werkzaamheden van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) worden tarieven in rekening gebracht. Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is ten aanzien van de ILT-tarieven dat zoveel mogelijk kostendekkende tarieven in rekening worden gebracht. Met onderhavige wijzigingsregeling zal aan voornoemd uitgangspunt nog niet worden voldaan. De tarieven zullen per 1 januari 2020 slechts worden aangepast aan de ontwikkeling van de kosten van vergunningverlening. Door het toepassen van een gewogen gemiddelde van de percentages Prijs overheidsconsumptie netto materieel (IMOC) en CAO sector Overheid (publicatie CPB, september 2019) zullen de tarieven per 1 januari 2020 stijgen met 2,86%. Hierbij kan de tariefwijziging per product iets afwijken door het afronden van de bedragen.
CBR
De CBR-tarieven van praktijk- en theorie-examens worden voor 2019 verhoogd met gemiddeld 3,8 procent. Dit is het gevolg van met name exogene kostenstijgingen en inflatie. Het CBR is verantwoordelijk voor een aantal examens voor zowel commerciële als recreatieve vliegbrevetten.
KIWA
Op 1 juni 2010 is de afgifte van een aantal vergunningen door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in mandaat overgedragen aan Kiwa N.V. (hierna: Kiwa). De overeenkomst met Kiwa voorziet in een jaarlijkse stijging van de door Kiwa gehanteerde tarieven met een inflatiecorrectie en vanaf 1 januari 2014 tevens in een daling van de tarieven met een efficiencyfactor. Deze factor bedraagt per 1 januari 2020 voor de sector luchtvaart -1,0%. Per saldo leidt dit bij een inflatiecorrectie over 2019 van 2,6% tot een tariefmutatie van 1,6%. Deze efficiencyfactor is toegepast op de kostendekkende tarieven. Dit is gebeurd met het oog op het rijksbeleid om zoveel mogelijk kostendekkende tarieven te hanteren. Een verlaging van een tarief als gevolg van de toepassing van de efficiencyfactor van een niet kostendekkend tarief zou haaks staan op het rijksbeleid. Hierbij kan de tariefwijziging per individueel product iets afwijken vanwege afronding.
Nieuwe tarieven vloeien met name voort uit gewijzigde Europese regelgeving, te weten uitvoeringsverordening (EU) 2018/19741 tot wijziging van verordening (EU) nr. 1178/2011 en uitvoeringsverordening (EU) 2019/13832 tot wijziging van verordening (EU) nr. 1321/2014.
In de artikelsgewijze toelichting (onderdelen I, O en Q) wordt in detail ingegaan op de nieuwe tarieven. Tevens vervallen naar aanleiding van verordening (EU) 2019/1383 enkele tarieven (onderdelen K en N).
Voor de sector luchtvaart wordt het financiële kosteneffect van de wijziging van de tariefregeling in verband met de introductie van nieuwe vergunningen op € 200.000 becijferd, op een totaal van jaarlijkse opbrengsten uit tarieven van luchtvaartvergunningen van ca. € 3,6 mln. Het financiële kosteneffect neemt toe door indexatie en de introductie van enkele nieuwe tarieven. Deze nieuwe tarieven vloeien voornamelijk voort uit Europese voorschriften. Daar staat tegenover een verlaging van het kosteneffect door het vervallen van enkele tarieven.
Inhoudelijke nalevingskosten zijn de directe kosten voor het bedrijfsleven van naleving van inhoudelijke verplichtingen als gevolg van wet- en regelgeving. Het zijn bijvoorbeeld de tijd en daarmee samenhangende kosten die een bedrijf nodig heeft om een aanvraag in te dienen. Deze inhoudelijke nalevingkosten en ook de administratieve lasten wijzigen in 2020 nauwelijks.
De regeling is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). ATR heeft de analyse gedeeld dat de wijzigingsregeling geen omvangrijke gevolgen heeft voor de regeldruk en geeft om die reden geen formeel advies uitgebracht over de regeling.
Het ontwerp van de regeling is aangeboden voor internetconsultatie. De reacties op de internetconsultatie hebben niet geleid tot inhoudelijke wijzigingen.
De datum van inwerkingtreding is gelegen op het eerstvolgende vaste verandermoment (1 januari 2020), of ten minste zo spoedig mogelijk na deze datum. Omdat deze regeling niet voor 1 november 2019 is gepubliceerd, zal wat betreft de vereiste invoeringstermijn worden afgeweken van de daarvoor geldende twee maanden. De reden hiervoor is dat vertraging van de inwerkingtreding van de regeling zal leiden tot nadelige financiële gevolgen voor de ILT, het CBR en Kiwa (art. 4.17, vijfde lid, onder a, van de Aanwijzingen voor de regelgeving). De terugwerkende kracht ten aanzien van de artikelen II, III en IV is noodzakelijk omdat anders bij inwerkingtreding van de regeling na 1 januari 2020 gedurende de periode tot inwerkingtreding reiskosten gemaakt door examinatoren en door leden van een Nationaal Expert Team-Praktijk als bedoeld in genoemde regelingen niet vergoed kunnen worden.
Dit betreft een reparatie. De mogelijkheid tot het afgeven van SPL-bewijzen van bevoegdheid bestond al, maar hiervoor was nog geen tarief opgenomen in de regeling. Omdat de bestaande bewijzen van bevoegdheid LAPL(S) en LAPL(B) nog steeds geldig zijn, blijven deze staan.
In het eerste lid in tabel 1 is het nieuwe product ‘opleidingsmodule class rating MLA/MLH/GC opgenomen’. Voor MLA/MLH betreft dit een reparatie: in artikel 26 van de Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor de luchtvaart 2001 was al voorzien in dit product maar hiervoor bestond er nog geen tarief. Dit wordt met onderhavige wijziging gerepareerd. Tegelijkertijd is in 2019 de gyrokopter (GC) als aparte klasse luchtvaartuigen geïntroduceerd in artikel 26 en daarom wordt hier nu ook een tarief GC voor opgenomen.
In het tweede lid in tabel 2 zijn twee nieuwe tarieven opgenomen:
– opleidingsmodule advanced UPRT course-aeroplanes;
– opleidingsmodule upset recovery instructor training course.
Het betreft hier de introductie van tarieven voor twee nieuwe producten die voortvloeien uit gewijzigde Europese regelgeving, namelijk uitvoeringsverordening (EU) 2018/1974 tot wijziging van verordening (EU) nr. 1178/2011, en die in 2019 van toepassing zijn geworden.
Het tarief voor ‘additionele startmethodes – sailplanes’ is teruggebracht van € 284 naar € 145. De reden hiervoor is dat het tarief te hoog bleek voor de te verrichten werkzaamheden. Voor wat betreft het aantal uren werk komt het product overeen met het product ‘naamswijziging’ in tabel 3. Het tarief is overeenkomstig aangepast.
Ten slotte is een voetnoot (‘1’) opgenomen bij ‘opleidingsmodule FI’. Dit betreft reparatie van een omissie aangezien ook hiervoor een korting gegeven kan worden indien gebruik gemaakt wordt van een geaccepteerd trainingsprogramma.
Het zevende en achtste lid, met de tabellen 6 en 7, vervallen, omdat een geformaliseerd samenwerkingsverband, waarop deze tarieven zich richten, niet meer bestaat.
Verordening (EU) 2019/1383 tot wijziging van verordening (EU) nr. 1321/2014 introduceert nieuwe procedures in punten M.A.306 en M.B.305 in bijlage (Part-M) bij deze verordening waarbij de initiële aanvraag en wijziging van de Aircraft Technical Log via de goedkeuringsprocedure van de CAMO en de CAO geschiedt. Derhalve wordt niet langer een apart tarief in rekening gebracht en vervalt het twaalfde lid.
Met verordening (EU) 2019/1383 tot wijziging van verordening (EU) nr. 1321/2014 is punt 145.A.75(g) in bijlage II, het privilege van opstellen en laten goedkeuren van onderhoudsprogramma’s, vervallen. Daarom is het bijbehorende tarief in tabel 3 van het eerste lid komen te vervallen.
Om dezelfde reden is in het tweede lid in tabel 7 in het een-na-laatste product de verwijzing naar dit punt vervallen.
Verordening (EU) nr. 2019/1383 introduceert een nieuw type bedrijfsvergunning voor de kleinere luchtvaart, genaamd CAO, (combined airworthiness organisation, gecombineerde luchtwaardigheidsorganisatie). Deze bedrijfserkenning is gebaseerd op de inhoudelijke eisen van de huidige Part-M Subpart F onderhoudsvergunning en Part-M Subpart G onderhoudsmanagementvergunning.
Voor het vaststellen van de tarieven is aansluiting gezocht bij de tarieven voor vergelijkbare, bestaande producten. De gestelde tarieven zijn aldus gebaseerd op de tarieven in artikel 16, tabellen 4 tot en met 7, en in artikel 18, tabellen 1 en 2.
In geval van een verzoek voor de omzetting van een bestaand Part-M Subpart F en Subpart G en Part-145 vergunning naar een Part-CAO vergunning met dezelfde privileges overeenkomstig artikel 4, vierde lid, van verordening 2019/1383 is voor de eerste afgifte van een Part-CAO een lager tarief opgenomen ermee rekening houdend dat de organisatie al aan een groot deel van de vereisten voldoet. Er is bij dit tarief eveneens rekening mee gehouden dat de organisatie beschikt over meer dan één van de genoemde vergunningen.
Het tarief voor het behandeling nemen van een alternative means of compliance is vastgesteld op basis van het tarief dat voor een ATO wordt gerekend in artikel 11.
Verordening (EU) nr. 2019/1383 schrijft voor dat houders van een Part-M Subpart G certificaat moeten gaan voldoen aan de eisen van Part-CAMO en pas een Part-CAMO certificaat krijgen na aangetoond te hebben te voldoen aan de aanvullende eisen van Part-CAMO ten opzichte van Part-M Subpart G. De inhoudelijke eisen behelzen onder andere een beoordeling van implementatie van een veiligheidsmanagementsysteem, een procedure met betrekking tot alternative means of compliance, een gewijzigde procedure omtrent wijzigingen die al dan niet vooraf goedkeuring vereisen, en een gewijzigd CAME-handboek. De kosten voor het toetsen van deze aanvullende eisen worden in rekening gebracht aangezien het een vergunningverlenende activiteit is. Dit tarief is nieuw opgenomen in het tweede lid in tabel 3.
Het tarief voor het behandelen van alternative means of compliance is nieuw opgenomen in het eerste lid, tabel 2 en in het tweede lid, tabel 3, en is gebaseerd op het tarief dat voor een ATO wordt gerekend in artikel 17, eerste lid, tabel 1 en tweede lid, tabel 2.
In deze regelingen werd verwezen naar het Reisbesluit binnenland. Dat besluit vervalt met ingang van de datum van inwerkingtreding van artikel I van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren op 1 januari 2020. Deze verwijzingen zorgden ervoor dat voor wat betreft reiskosten werd aangesloten bij de bepalingen die voor rijksambtenaren golden. De arbeidsvoorwaarden van de sector Rijk worden voortaan privaatrechtelijk geregeld. De verwijzingen naar deze arbeidsvoorwaarden in besluiten vergen daarom aanpassing. Daarom wordt voortaan verwezen naar de voor die ambtenaren laatste gesloten collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Het woord «laatste» maakt duidelijk dat met de rechtspositionele bepaling aangesloten wordt bij de meest recente cao. Daardoor werken nieuwe wijzigingen in de cao door in de betreffende bepalingen. Daarnaast blijft de materiële werking van de bepaling in stand in het geval er op enig moment sprake zou zijn van een caoloze periode.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Uitvoeringsverordening (EU) 2018/1974 van de Commissie van 14 december 2018 houdende wijziging van Verordening (EU) nr. 1178/2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees parlement en de Raad (PB L 326).Commission Implementing Regulation (EU) 2018/1974 of 14 December 2018 amending Regulation (EU) No 1178/2011 laying down technical requirements and administrative procedures related to civil aviation aircrew pursuant to Regulation (EU) 2018/1139 of the European Parliament and of the Council (Text with EEA relevance.)Uitvoeringsverordening (EU) 2018/1974 van de Commissie van 14 december 2018 houdende wijziging van Verordening (EU) nr. 1178/2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees parlement en de Raad (Voor de EER relevante tekst.)
Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1383 van de Commissie van 8 juli 2019 tot wijziging en rectificatie van Verordening (EU) nr. 1321/2014 met betrekking tot managementsystemen in managementorganisaties voor permanente luchtwaardigheid en versoepeling van de regels inzake onderhoud en beheer van de permanente luchtwaardigheid voor luchtvaartuigen in de general aviation (PB L 228).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-68981.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.