Besluit van de Minister van Justitie en Veiligheid van 10 december 2019 (kenmerk: 2724565/19/DP&O), houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid in verband met de verwerking van sturingsafspraken met betrekking tot vier zelfstandig bestuursorganen, aanpassing van de taakopdracht van de NCTV, en de reorganisatie en aanscherping van de taakopdracht van de Inspectie Justitie en Veiligheid

De Minister van Justitie en Veiligheid,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 3, eerste lid, worden, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma, nieuwe onderdelen toegevoegd, luidende:

  • f. het Bureau Financieel Toezicht (BFT);

  • g. het College van Toezicht Collectieve Beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten (CvTA);

  • h. de Kansspelautoriteit (Ksa);

  • i. het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO).

B

In artikel 21, vierde lid, wordt ‘beheersmatig’ vervangen door ‘beleidsmatig’.

C

In artikel 37, tweede lid, vervalt ‘, het Bureau Financieel Toezicht’.

D

In artikel 46, tweede lid wordt onder verlettering van de onderdelen c en d tot d en e een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • c. de afdeling Analyse Proeftuin Migratieketen (APM);

E

Artikel 52, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel c wordt na ‘terrorisme’ toegevoegd: en ernstige criminaliteit, waaronder de beleids- en financieringsverantwoordelijkheid en het opdrachtgeverschap van de Passagiersinformatie-eenheid Nederland (Pi-NL) en de sturing alsmede ontwikkeling van de (verdere) inrichting van de technische voorziening Travel Information Portal (TRIP).

2. In onderdeel d wordt na ‘over’ ingevoegd ‘het beleid en,’.

F

Artikel 60 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt na ‘Justitie en Veiligheid’ ingevoegd ‘(IJenV)’.

2. In het eerste lid wordt ‘regelgeving’ telkens vervangen door ‘wet- en regelgeving’.

3. In het eerste lid, onderdeel a, subonderdeel ii, wordt ‘tot zijn taken horen’ vervangen door ‘hem aangaan’.

4. In het eerste lid, onderdeel b, wordt na ‘aanwijzing’ ingevoegd ‘, als bedoeld in artikel 9.3, eerste lid, en artikel 9.5 van de Jeugdwet’.

5. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. De IJenV bestaat uit:

    • a. de directie Strategie, Kwaliteit en Bedrijfsvoering (DSKenB);

    • b. de directie Toezicht Rechtsbescherming en Executie (DTRE);

    • c. de directie Toezicht Politie en Crisisbeheersing (DTPC);

    • d. de directie Toezicht Migratie, Cyber en Security (DTMCS).

6. Aan het artikel wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. De inspecteur-generaal is het hoofd van de IJenV.

G

Artikel 61 komt te luiden:

Artikel 61

  • 1. De directie Strategie, Kwaliteit en Bedrijfsvoering (DSKenB) is belast met de kwaliteitsborging van het onderzoeksproces, de communicatie, de strategie, de positionering, beleidsontwikkeling en -advisering, en de bedrijfsvoering van de IJenV.

  • 2. De directie bestaat uit:

    • a. Het cluster Kennis en Kwaliteit;

    • b. Het cluster Strategie en Communicatie;

    • c. Het cluster Bedrijfsvoering.

H

Artikel 62 komt te luiden:

Artikel 62

  • 1. De directies DTRE, DTPC en DTMCS zijn belast met de uitvoering van de toezichtstaken conform het inspectiewerkplan en andere toezichtstaken van de betreffende directies.

  • 2. Een hoofdinspecteur is het hoofd van de betreffende directie.

I

Artikel 63 vervalt.

ARTIKEL II

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

  • 2. Artikel I, onderdelen A, B, en C werken terug tot en met 1 februari 2019.

  • 3. Artikel I, onderdeel E werkt terug tot en met 18 juni 2019.

  • 4. Artikel I, onderdelen F, G, H en I werken terug tot en met 4 oktober 2018.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

TOELICHTING

Dit besluit tot wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid bevat actualiseringen van de organisatie in verband met reorganisaties binnen het ministerie en de aanscherping van de taakopdracht van de Inspectie van Justitie en Veiligheid.

Artikel I, onderdelen A, B en C

Dit besluit tot wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid bevat de organisatorische wijziging als gevolg van de uitbreiding van de toepassing van het sturingsmodel. Op 1 februari 2019 zijn tussen de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal, de betreffende directeuren-generaal, en de hoofden van de vier betreffende zelfstandig bestuursorganen, te weten; het Bureau Financieel Toezicht, het College van Toezicht Collectieve Beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten, de Kansspelautoriteit en het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen, zogenoemde overdracht- en samenwerkingsdocumenten getekend. Daarmee zijn de rollen in de sturingsdriehoek, te weten de eigenaar, de opdrachtgever en de opdrachtnemer, ook van toepassing op de vier voornoemde zelfstandig bestuursorganen.

Artikel I, onderdeel D

Deze wijziging heeft betrekking op een binnen de directie Regie Migratieketen nieuw opgezette afdeling, de afdeling Analyse Proeftuin Migratieketen (hierna: APM). De APM is een samenwerkingsverband binnen de migratieketen dat is ingericht om – in die samenwerking – optimaal gebruik te kunnen maken van de beschikbare kennis, ervaring en gegevens op het terrein van data analyse. Daardoor kunnen ketenbrede datakwaliteitsvraagstukken, producten als scenarioanalyses, cohortanalyses en nieuw te ontwikkelen analyses en de ontwikkeling van het ketenbrede datawarehouse KMI+ effectief worden opgepakt en doorontwikkeld.

APM zorgt voor tactische en strategische stuurinformatie, waarmee de ambtelijke en politieke leiding van de migratieketen gefundeerde beslissingen kunnen nemen en waarmee onder andere het politieke en publieke debat kan worden ondersteund. Het versterken van de ketensamenwerking, het ondersteunen van de migratieketen en het verder ontwikkelen van een ketenbreed managementinformatiesysteem, waaronder KMI+, behoren ook tot de doelen van APM.

Artikel I, onderdeel E

De wet gebruik van passagiersgegevens voor de bestrijding van terroristische en ernstige misdrijven (hierna: Wet PNR) strekt tot implementatie van Richtlijn 2016/681/EU over het verwerken van persoonsgegevens van passagiers (PNR-gegevens) ten behoeve van het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit.

Op grond van artikel 5, eerste lid, wet PNR heeft de passagiersinformatie-eenheid Nederland (hierna: Pi-NL) exclusief tot taak passagiersgegevens die door de luchtvaartmaatschappijen zijn verstrekt, te verzamelen, op te slaan en te verwerken ter bestrijding van terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit, en die gegevens of het resultaat van de verwerking ervan door te geven aan de bevoegde instanties, en uit te wisselen met de passagiersinformatie-eenheden van de andere lidstaten en met Europol.

De Pi-NL wordt, op grond van artikel 5, tweede lid, wet PNR ondergebracht bij een door de Minister van Justitie en Veiligheid aan te wijzen instantie of een onderdeel daarvan die bevoegd is tot het voorkomen, opsporen of vervolgen van terroristische en ernstige misdrijven. In Nederland is voor onderbrenging bij de Koninklijke Marechaussee (hierna: KMar) gekozen. De Pi-NL vormt een afgescheiden, zelfstandige entiteit binnen de KMar, maar is geen onderdeel van de KMar.

In het derde lid van artikel 5 wet PNR is opgenomen dat de taken van de Pi-NL onder verantwoordelijkheid van de Minister van Justitie en Veiligheid worden uitgevoerd. Tevens is de Minister van Justitie en Veiligheid in de wet PNR aangemerkt als verantwoordelijke voor de gegevensverwerking door de Pi-NL. De Pi-NL zal voor de ontvangst van de gegevens, die door de luchtvaartmaatschappijen worden aangeleverd, gebruik maken van het systeem Travel information portal (TRIP) dat in beheer is bij Justid, een dienstonderdeel van het ministerie van het Justitie en Veiligheid.

Gelet op de beleids- en financieringsverantwoordelijkheid en het opdrachtgeverschap van de Passagiersinformatie-eenheid Nederland (Pi-NL) enerzijds en de sturing alsmede ontwikkeling van de (verdere) inrichting van de technische voorziening Travel Information Portal (TRIP) anderzijds, dient het Organisatiebesluit te worden aangepast.

Artikel I, onderdelen F, G, H en I

Met deze wijzigingen wordt het organisatiebesluit JenV in overeenstemming gebracht met de organisatiewijziging van de Inspectie JenV (IJenV) voortvloeiende uit het organisatie- en formatierapport van IJenV van 4 oktober 2018.

In de nieuwe organisatiestructuur is voorzien in drie eenheden Toezicht die ieder onder leiding staan van een hoofdinspecteur. De eenheden Toezicht betreffen de volgende:

  • 1. Rechtsbescherming en Executie;

  • 2. Politie en Crisisbeheersing;

  • 3. Migratie, Cyber en Security.

Daarnaast is een nieuwe directie Strategie, Kwaliteit en Bedrijfsvoering opgericht. De directie Strategie, Kwaliteit en Bedrijfsvoering kent drie te onderscheiden clusters van aandachtsgebieden, te weten:

  • 1. Kennis en Kwaliteit;

  • 2. Strategie en Communicatie;

  • 3. Bedrijfsvoering.

Artikel II

Aan onderdelen van dit besluit wordt terugwerkende kracht verleend tot en met de datum waarop de wijzigingen operationeel zijn geworden.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

Naar boven