Rectificatie publicatie: 24-09-2019 Instellen 30 km/u-zone Vroonweg te Dirksland

Logo Goeree-Overflakkee

Z-18-105535

Burgemeester en wethouders van Goeree-Overflakkee,

Krachtens artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Met het verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

 

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

Overwegende,

    • 1.

      dat de Vroonweg een relatief smalle rijbaanbreedte heeft;

    • 2.

      dat aan de noordzijde van de Vroonweg een parkeerstrook en een trottoir zijn gelegen;

    • 3.

      dat de parkeervakken op die parkeerstrook in de lengterichting zijn gesitueerd;

    • 4.

      dat het voetpad over een afstand van ca. 100 m ontbreekt;

    • 5.

      dat voetgangers op dat betreffende weggedeelte van de rijbaan gebruik moeten maken;

    • 6.

      dat dit voor onveilige verkeerssituaties zorgt;

    • 7.

      dat een herinrichting van de Vroonweg wordt uitgevoerd, tussen de komgrens en het kruispunt Boezemweg/Staakweg – Vroonweg;

    • 8.

      dat deze herinrichting zich richt op het plaatsen van zogenoemde straatjuwelen als verkeersremmende maatregelen en dat de 30 km/u-zone wordt uitgebreid op de Vroonweg beginnend op de komgrens;

    • 9.

      dat deze herinrichting ook inhoudt dat de suggestiestroken worden gehandhaafd met een variabele breedte van 1,20 tot 1,75 meter waarbij de rijloper tussen de belijning altijd 2,50 meter breed is. Vanwege de variabele wegbreedte over het tracé varieert daardoor de breedte van de suggestiestrook;

    • 10.

      dat de fietsoversteek van de Vroonweg naar het verplichte fietspad ten noorden van de Boezemweg/Staakweg wordt aangepast voor een duidelijkere verkeerssituatie voor weggebruikers;

    • 11

      dat de herinrichting voorts behelst dat op het weggedeelte waar het trottoir wordt aangelegd, de parkeerstrook en de afzetpalen daarbij behorend worden verwijderd;

    • 12

      dat de 30 km/u-zone wordt uitgebreid, vanaf de komgrens op de Vroonweg en overlopen naar de Oranjelaan;

    • 13

      dat door deze maatregelen de rijsnelheid van motorrijtuigen zich verlagen tot de dan geldende maximumsnelheid van 30 km/u;

    • 14

      dat plaatsing van de in dit besluit genoemde verkeerstekens geschiedt zoals weergegeven in de tekening;

    • 15

      dat betreffende straat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Goeree-Overflakkee;

    • 16

      dat, ingevolge artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gevoerd met de gemandateerde van de korpschef van het regionale politiekorps.

     

 

B E S L U I T E N :

 

    • 1.

      door het verwijderen van de borden A1 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Vroonweg ter hoogte van huisnummers 14 en 15, de maximumsnelheid op te heffen van 30 km/u in oostelijke richting en de herinnering aan de standaardmaximumsnelheid van 50 km/u binnen de bebouwde kom, in westelijke richting;

    • 2.

      door het verwijderen van de borden A1 van Bijlage I van het RVV 1990 op de komgrensportalen op de Vroonweg de maximumsnelheid van 50 km/u op te heffen, in oostelijke richting;

    • 3.

      door het plaatsen van de borden A1 van Bijlage I van het RVV 1990 op de komgrensportalen op de Vroonweg een 30 km/u-zone in te stellen, in oostelijke richting;

    • 4.

      door het verplaatsen van het bord A1 van Bijlage I van het RVV 1990 naar de positie evenwijdig aan het bord A2 van Bijlage I van het RVV 1990, de 30 km/u-zone eenduidig aan te geven op de Vroonweg, ten westen van het kruispunt Boezemstraat/Staakweg - Vroonweg;

    • 5.

      door het verplaatsen van bord G11 en onderbord OB505 van Bijlage I van het RVV 1990, naar de nieuwe (zuid)oostelijke fietsoversteek, aansluitend op het verplichte fietspad ten noorden van de Boezemweg/Staakweg, komende vanaf de Vroonweg, aan te geven dat het verplichte fietspad in twee richtingen bereden wordt;

    • 6.

      door het plaatsen van het getal ‘30’ aan de oostzijde van de komgrensportalen en de dubbele streep dwars op de rijbaan, de geldende maximumsnelheid te verduidelijken;

    • 7.

      door het plaatsen van een dubbele streep dwars op de rijbaan en het getal ‘30’ aan de westzijde van de borden A1 van Bijlage I van het RVV 1990, de geldende maximumsnelheid te verduidelijken.

 

Aldus besloten op 24 september 2019 te Middelharnis.

 

Burgemeester en wethouders van Goeree-Overflakkee,

namens dezen,

teamleider Omgeving,

 

R. (Robert) Pluimert

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na de verzending van de brief schriftelijk bezwaar indienen bij ons college. In het bezwaarschrift moeten in ieder geval uw naam, adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit en de redenen waarom u het niet eens bent met het besluit vermeld worden. Het besluit treedt direct in werking, ook al wordt er bezwaar gemaakt. Bent u van mening dat, zolang nog niet op het bezwaarschrift is beslist, het besluit niet in werking zou moeten treden, dan kunt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank in Rotterdam een voorlopige voorziening vragen. Het adres is: Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. U kunt een verzoek om voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij de Rechtbank Rotterdam via http://loket.Rechtspraak.nl/bestuursrecht.

 

Bijlage

Naar boven