Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oost Gelre | Staatscourant 2019, 68525 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oost Gelre | Staatscourant 2019, 68525 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre,
Op grond van artikel 15 moet een verkeersbesluit worden genomen voor:
- Het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens, zoals deze genoemd zijn in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW), voor zover daardoor een verbod of gebod wordt ingesteld of gewijzigd.
- Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Met dit verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 is het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding met het realiseren van een 60 km/uur zone.
Gelet op onderstaande overwegingen wordt het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang geacht.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De gemeente wenst een 60 km/uur zone te realiseren in het buitengebied van Zwolle (Groenlo), conform de wegencategorisering van de gemeente Oost Gelre welke is opgenomen in het Integrale verkeersprogramma 2014-2024. Deze categorisering sluit aan bij het landelijke beleid Duurzaam Veilig. De betreffende wegen zijn in beheer van de gemeente Oost Gelre.
Alle wegen in de beoogde 60 km/uur zone zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom en maken daarmee deel uit van een verblijfsgebied. De verkeersfunctie is in een verblijfsgebied ondergeschikt aan de verblijfsfunctie. De maximumsnelheid op erftoegangswegen is 60 km/uur.
De inrichting van de wegen in het beoogde 60 km/uur gebied komt in grote lijnen overeen met de essentiële inrichtingskenmerken van erftoegangswegen buiten de bebouwde kom. De basiskenmerken zijn van belang voor de herkenbaarheid van de erftoegangsweg ten opzichte van de stroomweg en de gebiedsontsluitingsweg.
Het handboek wegontwerp hanteert voor erftoegangswegen een maximale verhardingsbreedte van 6,00 meter. Een verhardingsbreedte groter dan 6,00 meter past niet in het beeld van erftoegangswegen. Alle bovengenoemde wegen hebben een verhardingsbreedte onder de 6,00 meter, variërend tussen de 4,80 meter en 5,70 meter.
Een ander belangrijk kenmerk voor erftoegangswegen buiten de bebouwde kom is de positie van fietsers. Op erftoegangswegen maken fietsers en overig langzaam verkeer in het beginsel gebruik van de rijbaan. Alleen de Oude Winterswijkseweg is voorzien van vrijliggende fietsvoorzieningen. De Oude Winterswijkseweg heeft echter een verzamelfunctie voor scholieren, waardoor een vrijliggend fietspad juist wel wenselijk is. Op alle andere wegen maken fietsers gebruik van dezelfde rijbaan als het gemotoriseerde verkeer, al dan niet met fiets(suggestie)stroken.
Een laatste kenmerk voor erftoegangswegen is de markering. Conform het handboek wegontwerp heeft een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom geen markering of alleen kantmarkering. Bijna alle wegen in het buitengebied van Zwolle (Groenlo) welke worden aangewezen als 60 km/uur zone hebben geen kantmarkering, op de Vredenseweg na.
Om de snelheid in overeenstemming te brengen met de functie van de weg wordt de maximumsnelheid verlaagd van 80 km/uur naar 60 km/uur. Om een sluitende 60 km/uur zone te realiseren moet op een aantal locaties (correcte) bebording worden geplaatst.
Het aanwijzen van een 60 km/uur zone wordt uitgevoerd door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 (begin en einde zone 60 km/uur) van bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van bebording welke een andere 60 km/uur zone suggereert dan uitgetekend in de situatieschets.
De Vredenseweg is in de huidige situatie een voorrangsweg. Gezien de afwaardering van de Vredenseweg wordt deze voorrangsweg aangepast naar een erftoegangsweg met voorrangskruispunten.
Deze verkeersmaatregel wordt genomen door middel van het verwijderen van de verkeersborden B1 (voorrangsweg) en het plaatsen van de verkeersborden B3 (voorrangskruispunt), B4 (voorrangskruispunt, weg van links) en B5 (voorrangskruispunt, weg van rechts) van bijlage 1 van het RVV 1990.
Bovenstaande vormt de basis om onderstaande verkeersmaatregel te nemen.
Op basis van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de Politie Oost Nederland. De politie adviseert positief over het voorgenomen verkeersbesluit.
Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Dit moet op grond van artikel 26 van het Besluit administratieve bepaling inzake het wegverkeer. Ook wordt een melding van dit besluit gedaan in de huis-aan-huis bladen Groenlose Gids en de Elna.
Door het plaatsen van de verkeersborden B3 (voorrangskruispunt), B4 (voorrangskruispunt, weg van links) en B5 (voorrangskruispunt, weg van rechts) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locaties een voorrangsregeling te treffen op de kruispunten op de Vredenseweg:
- Op de Vrendenseweg nabij de Boerijendijk, aan weerszijden van het kruispunt (verkeersbord B3);
- Op de Vredenseweg nabij de Boksveenweg, aan de westzijde van het kruispunt (verkeersbord B4);
- Op de Vredenseweg nabij de Boksveenweg, aan de oostzijde van het kruispunt (verkeersbord B5);
In onderstaande tekening staat de beoogde 60 km/uur zone weergegeven.
In onderstaande afbeelding is de wijziging vna de voorrangssituatie op de Vredenseweg weergegeven. De grijs gekleurde bebording moet worden verwijderd en de in de kleur weergegeven bebording moet worden geplaatst.
Bent u het met dit besluit niet eens, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. U kunt dit doen op basis van de Algemene wet bestuursrecht. Hoe u dat kunt doen, leest u hier.
U kunt een bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders. Het adres is: Postbus 17, 7130 AA Lichtenvoorde.
Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift schriftelijk indient binnen zes weken na de dag waarop wij deze brief hebben gestuurd. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen. Het is niet mogelijk om uw bezwaarschrift via e-mail in te dienen.
In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan:
Uw naam en adres, de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft, een omschrijving van het besluit waar het bezwaarschrift tegen gericht is (u kunt bijvoorbeeld een kopie van een brief of publicatie meesturen of u vermeldt de datum van de publicatie of datum en kenmerk van de brief), de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening.
Als u bezwaar maakt tegen dit besluit dan blijft het besluit van kracht. Heeft dit voor u op korte termijn gevolgen en wilt u hier iets tegen doen, dan kunt u de rechtbank vragen een voorlopige voorziening te treffen. Dit kunt u alleen doen als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. U kunt een voorlopige voorziening vragen door een brief te sturen aan: Rechtbank Gelderland, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. De rechtbank zal dan in de regel op korte termijn een spoedzitting plannen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-68525.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.