Overwegingen ten aanzien van het besluit
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Interprovinciaal overleg, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Unie van Waterschappen hebben op 15 december 1997 middels het convenant Startprogramma Duurzaam Veilig onder andere afgesproken dat de Rijksoverheid een tijdige wijziging van de regelgeving zal bevorderen opdat op een nader te bepalen tijdstip een algemene snelheidslimiet van 30 km/uur voor de bebouwde kom kan worden ingesteld, waarbij de wegbeheerder de mogelijkheid heeft om uitzonderingen te maken door zelf wegen aan te wijzen waarvoor een maximumsnelheid van 50 km/uur, respectievelijk 70 km/uur geldt. Daarop trachten de Nederlandse gemeenten zo veel mogelijk 30 km/uurgebieden in te stellen.
Het gedeelte van de Bornerbroeksestraat tussen de rotonde bij het Witte Huis en de Molenstraat is een erftoegangsweg met een verblijfsfunctie. Er geldt nu een snelheidslimiet van 50 km/uur. Wij krijgen herhaaldelijk klachten dat er hard wordt gereden. Daarom hebben wij besloten om hier een snelheidslimiet van 30 km/uur in te stellen. Dit gedeelte zal tegelijkertijd worden ingericht als fietsstraat. Als snelheidsremmende maatregel zal de weg worden versmald. De fietsstraat sluit straks aan op de fietssnelweg F35, waardoor een vlot en veilig fietsnetwerk ontstaat vanaf het centrum richting de fietssnelweg F35, het zwembad en de sportvelden.
In Nederland hebben fietsstraten geen juridische status, het zijn feitelijk wegen waarop alle categorieën weggebruikers zijn toegestaan. De normale regels van de Wegenverkeerswet gelden hier. Het verkeersbord "Fietsstraat auto te gast" is in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990) als informatiebord (bord F1002) opgenomen, en de betekenis daarvan is voor weggebruikers inmiddels eenduidig en begrijpelijk. Aan het begin en einde van dit gedeelte van de Bornerbroeksestraat zullen deze borden worden geplaatst om kenbaar te maken dat het een fietsstraat betreft en auto’s te gast zijn.
Op de aansluiting van de Bornerbroeksestraat met de Molenstraat zal de uitritconstructie worden gewijzigd in een voorrangssituatie, waarbij verkeer vanaf de Bornerbroeksestraat voorrang moet verlenen op het verkeer op de Molenstraat. Dit is voor fietsers comfortabeler dan een uitritconstructie. De voorrang zal worden geregeld via bebording en haaientanden.
Deze maatregel is gericht op het doen afnemen van de snelheid van motorvoertuigen en strekt, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.
De Bornerbroeksestraat is bij de gemeente Borne in beheer. Het verkeer op andere openbare wegen dan die waarop dit besluit betrekking heeft, wordt niet rechtstreeks en ingrijpend beïnvloed als gevolg van deze maatregel.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer,