Verkeersbesluit

Logo Borne

19int08261

Burgemeester en wethouders van de gemeente Borne

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Interprovinciaal overleg, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Unie van Waterschappen hebben op 15 december 1997 middels het convenant Startprogramma Duurzaam Veilig onder andere afgesproken dat de Rijksoverheid een tijdige wijziging van de regelgeving zal bevorderen opdat op een nader te bepalen tijdstip een algemene snelheidslimiet van 30 km/uur voor de bebouwde kom kan worden ingesteld, waarbij de wegbeheerder de mogelijkheid heeft om uitzonderingen te maken door zelf wegen aan te wijzen waarvoor een maximumsnelheid van 50 km/uur, respectievelijk 70 km/uur geldt. Daarop trachten de Nederlandse gemeenten zo veel mogelijk 30 km/uurgebieden in te stellen.

Het gedeelte van de Bornerbroeksestraat tussen de rotonde bij het Witte Huis en de Molenstraat is een erftoegangsweg met een verblijfsfunctie. Er geldt nu een snelheidslimiet van 50 km/uur. Wij krijgen herhaaldelijk klachten dat er hard wordt gereden. Daarom hebben wij besloten om hier een snelheidslimiet van 30 km/uur in te stellen. Dit gedeelte zal tegelijkertijd worden ingericht als fietsstraat. Als snelheidsremmende maatregel zal de weg worden versmald. De fietsstraat sluit straks aan op de fietssnelweg F35, waardoor een vlot en veilig fietsnetwerk ontstaat vanaf het centrum richting de fietssnelweg F35, het zwembad en de sportvelden.

In Nederland hebben fietsstraten geen juridische status, het zijn feitelijk wegen waarop alle categorieën weggebruikers zijn toegestaan. De normale regels van de Wegenverkeerswet gelden hier. Het verkeersbord "Fietsstraat auto te gast" is in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990) als informatiebord (bord F1002) opgenomen, en de betekenis daarvan is voor weggebruikers inmiddels eenduidig en begrijpelijk. Aan het begin en einde van dit gedeelte van de Bornerbroeksestraat zullen deze borden worden geplaatst om kenbaar te maken dat het een fietsstraat betreft en auto’s te gast zijn.

Op de aansluiting van de Bornerbroeksestraat met de Molenstraat zal de uitritconstructie worden gewijzigd in een voorrangssituatie, waarbij verkeer vanaf de Bornerbroeksestraat voorrang moet verlenen op het verkeer op de Molenstraat. Dit is voor fietsers comfortabeler dan een uitritconstructie. De voorrang zal worden geregeld via bebording en haaientanden.

Deze maatregel is gericht op het doen afnemen van de snelheid van motorvoertuigen en strekt, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

De Bornerbroeksestraat is bij de gemeente Borne in beheer. Het verkeer op andere openbare wegen dan die waarop dit besluit betrekking heeft, wordt niet rechtstreeks en ingrijpend beïnvloed als gevolg van deze maatregel.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer,

 

BESLUIT

Zoals aangegeven op bijgaande situatietekening:

• op het gedeelte van de Bornerbroeksestraat tussen de rotonde bij het Witte Huis en de Molenstraat een maximum toegestane snelheid van 30 km per uur in te voeren;

• hiertoe op de benodigde plaatsen verkeersborden A1 (30) zone en A2 (30) zone, volgens bijlage I RVV 1990 te plaatsen;

• op de aansluiting van de Bornerbroeksestraat met de Molenstraat de uitritconstructie te wijzigen in een voorrangsregeling, waarbij verkeer vanaf de Bornerbroeksestraat voorrang moet verlenen aan bestuurders op de Molenstraat;

• hiertoe verkeersbord B6, volgens bijlage I RVV 1990, te plaatsen en wegmarkering in de vorm van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990, aan te brengen.

 

Borne, 2 december 2019

Namens burgemeester en wethouders van Borne,

de teamcoördinator Uitvoering

C.O. Prins

Mededelingen

 

Inzage

Het verkeersbesluit en de stukken liggen gedurende de bezwaartermijn ter inzage bij de publieksbalie van het gemeentehuis.

Bezwaar

Als belanghebbende kunt u bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit.

U kunt tot uiterlijk zes weken na de dag van bekendmaking een bezwaarschrift indienen door een brief te sturen naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 200, 7620 AE Borne.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en de gronden van het bezwaar.

Voorlopige voorziening

Als u een bezwaarschrift indient blijft het verkeersbesluit geldig. Wilt u dat het verkeersbesluit wordt geschorst? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel vragen om een voorlopige voorziening. U kunt uw verzoek sturen naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle.

Let er op dat u een kopie van het bezwaarschrift meestuurt. Voor dit verzoek moet u griffierecht betalen. U krijgt hierover een brief van de rechtbank. U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven