Verkeersbesluit voor instellen en wijzigen parkeerverbod nabij Coenecoop 13

Logo Waddinxveen

1. Aanleiding

Bedrijven op de Coenecoop dienen in principe in hun eigen parkeerbehoefte te voorzien. Desondanks is op enkele plaatsen sprake van een hoge parkeerdruk. Bij het perceel Coenecoop 13 wordt vaak geparkeerd aan de overzijde van de uitweg. Dit leidt ertoe dat grote bevoorradende voertuigen vaak niet of lastig de uitweg kunnen opdraaien of verlaten. Een parkeerverbod, bij voorkeur met gele onderbroken strepen, reguleert dat de rijbaan haast altijd vrij is van geparkeerde voertuigen, zodat het genoemde op- en afrijden van de uitweg verbetert. Met een parkeerverbod aan de overzijde van Coenecoop 13 vermindert echter het aantal openbare parkeerplaatsen. Gezien de genoemde parkeerdruk dient dit zoveel mogelijk beperkt te worden. Om deze reden wordt het parkeerverbod niet langer dan 18 meter, zodat er netto 3 parkeerplaatsen verdwijnen. Tevens wordt het bestaande parkeerverbod met gele onderbroken strepen tussen de uitwegen Coenecoop 12 en 13 verkort met 12 meter, zodat er twee extra openbare parkeerplaatsen ontstaan. Het parkeren van twee personenauto’s aan die noordzijde van de rijbaan, leidt niet tot versperring of verminderde bereikbaarheid van het perceel Coenecoop 12. De netto parkeerbalans leidt tot een vermindering van maar een parkeerplaats. Dat is acceptabel.

2. Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

3. Motivering

Uit het oogpunt van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer alsmede het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade (Wegenverkeerswet 1994 artikel 2 lid 1 en 2) is het gewenst om:

  • -

    op het wegvak tegenover Coenecoop 13 een parkeerverbod in te stellen met gele onderbroken strepen “verboden om te parkeren, zodat de doorgang en bereikbaarheid van in/uitrit van het bedrijf Coenecoop 13 veel meer is verzekerd;

  • -

    op het wegvak tussen Coenecoop 12 en Coenecoop 13 het met gele onderbroken strepen aangegeven algehele parkeerverbod te verkorten met 12 meter, zodat er 2 extra openbare parkeerplaatsen ontstaan.

Aan het besluit tot het wijzigen van de bestaande algehele parkeerverboden naast en tegenover Coenecoop 13 met gele doorgetrokken strepen liggen de volgende overwegingen ten grondslag:

  • -

    wordt de doorgang en de bereikbaarheid van in/uitrit naar bedrijf aan Coenecoop 13 te allen tijde verzekerd;

  • -

    is parkeren alleen op die plaatsen verboden waar dit voor de bereikbaarheid van de in/uitrit strikt noodzakelijk is;

  • -

    de locaties van de gele doorgetrokken strepen is bepaald op basis van de benodigde bochtstralen voor vrachtwagen en/of oplegger;

  • -

    op de locatie tussen Coenecoop 12 en 13 ontstaan 2 extra parkeerplaatsen. Hierdoor verdwijnt er netto maar 1 parkeerplaats. 

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.

5. Belangenafweging

Op basis van de Inspraak- en communicatieverordening Waddinxveen, artikel 2, lid 3f wordt besloten af te zien van een uitgebreide voorbereidingsprocedure Awb. Op de genoemde locaties is reeds sprake van bestaande parkeerverboden. Met de maatregelen wordt uitsluitend meer maatwerk geboden waarmee betere toegankelijkheid van het bedrijf aan de Coenecoop 13 ontstaat. Het verlies aan openbare parkeerplaatsen wordt zo veel mogelijk in de directe omgeving gecompenseerd. Dit door een ander parkeerverbod in te korten met 12 meter. Hierdoor ontstaat er een nettoverlies van slechts een openbare parkeerplaats. Daarmee wordt zowel de bereikbaarheid als parkeersituatie voor een bedrijf verbeterd en verbetert de passeersituatie op de openbare rijnbaan voor doorgaand verkeer.

Eventuele zienswijzen die ingediend zouden worden, wegen dan ook niet op tegen het belang dat met dit besluit gemoeid is, nl. het waarborgen van de vrijheid van verkeer en het voorkomen van door het verkeer veroorzaakte hinder of overlast. Verder is vooraf overleg geweest met 3 bedrijven in de directe omgeving: Bedrijf MVL groep (Coenecoop 13), Eteck energietechniek B.V (Coenecoop 12) en Axis en Stuifmeel B.V. (Coenecoop 1). Allen konden zich vinden in de voorgenomen verkeersmaatregelen.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • 1.

    op het wegvak tegenover Coenecoop 13 een algeheel parkeerverbod in te stellen over een lengte van 18 meter middels gele onderbroken strepen aangegeven verboden om te parkeren op die plaatsen die voor de doorgang en bereikbaarheid van in/uitrit van bedrijf aan Coenecoop 13 noodzakelijk is;

  • 2.

    op het wegvak tussen Coenecoop 12 en Coenecoop 13 de middels gele onderbroken strepen aangegeven algeheel parkeerverbod in te korten met 12 meter zodat er 2 extra openbare parkeerplaatsen ontstaan.

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening.

Waddinxveen, 30 januari 2019

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte,

H.P. ten Kortenaar

N.B.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan door iedere belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift, binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit, worden ingediend. Dit bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.

Wanneer een bezwaarschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Prins Clauslaan 60, Postbus 20302, 2500 EH DEN HAAG (telefoonnummer (070) 3813111), op een daartoe strekkend verzoek van de indiener van het bezwaarschrift, een voorlopige voorziening treffen, indien de onmiddellijke uitvoering van het besluit voor betrokkene onevenredig met zich meebrengt.

Aan de indiening van laatstgenoemd verzoek zijn kosten verbonden. Nadere informatie kan worden verkregen bij de afdeling Bedrijfsvoering, Juridisch Advies, van de gemeente Waddinxveen (telefoonnummer 14 0182).

U kunt ook digitaal uw beroep- en verzoekschrift indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan.

Van deze maatregel wordt op de gebruikelijke wijze een afkondiging gedaan.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    afdeling voorlichting ter publicatie.

 

Naar boven