Verkeersbesluit opheffen parkeerverbod Baanstraat

Logo Woerden

Nummer: 19i.03079

 

Burgermeester en wethouders van Woerden,

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

Artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, waarin het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit van 1 september 2013 is gemandateerd aan de verkeerskundig beleidsadviseur van het team realisatie en beheer;

Overwegende dat:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens.

Uit het oogpunt van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

Is het gewenst om:

Het parkeerverbod aan de westzijde van de Baanstraat vanaf het kruispunt met de Leidsestraatweg tot 25 meter ten noorden daarvan op te heffen.

Motivering

In de Baanstraat is een parkeerverbod aanwezig aan de westzijde van de straat, vanaf het kruispunt met de Leidsestraatweg tot 25 meter ten noorden daarvan. Omwille van de parkeerdruk hebben bewoners het verzoek ingediend om dit parkeerverbod op te heffen.

Het parkeerverbod is in 1970 ingesteld door de toegenomen intensiteit van het verkeer op de Baanstraat tussen de Frans Halsstraat en Leidsestraatweg ten gevolge van de afsluiting van de Zandwijksingel voor autoverkeer. Deze toegenomen verkeersintensiteit en de breedte van de rijbaan t.w. 6 meter, maakte het voor een vlotte afwikkeling van het verkeer en ter voorkoming van ongevallen noodzakelijk om verkeersbeperkende maatregelen te treffen.

Naar aanleiding van het verzoek van de bewoners is onderzocht welke functie het parkeerverbod in de huidige situatie heeft. Uit een analyse met draaicirkels van vrachtwagens blijkt dat vrachtwagens en brandweerauto’s de bocht vanaf de Frans Halsstraat naar de Baanstraat niet kunnen nemen. Via de Frans Halsstraat is de enige route waarmee vrachtwagens vrachtwagens in de Baanstraat kunnen komen. Het parkeerverbod heeft daardoor geen functie heeft voor de bereikbaarheid van vrachtwagens. Ook voor de bereikbaarheid van auto’s heeft het parkeerverbod geen functie. Ook kent de Baanstraat in de huidige situatie geen hoge intensiteiten die het in stand houden van het parkeerverbod vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen rechtvaardigt.

Na analyse van de situatie blijkt dat het ten behoeve van de verkeersveiligheid niet meer noodzakelijk is om dit parkeerverbod in stand te houden. Daarom wordt er voor gekozen om het betreffende parkeerverbod op te heffen en ervoor te zorgen dat de parkeercapaciteit in de Baanstraat toeneemt.

Belangenafweging

Aan de oostzijde van de Baanstraat op Leidsestraatweg huisnummer 52 is een bedrijfspand aanwezig. De eigenaar van het pand heeft aangegeven dat het parkeerverbod een rol heeft voor de bereikbaarheid van zijn pand. De bereikbaarheid van dit pand is echter geen reden geweest om dit parkeerverbod in te stellen. Bovendien is de autodealer die dit pand in gebruik had, inmiddels weg. Het belang van het voorzien in de parkeerbehoefte weegt in de huidige situatie daarom zwaarder dan de bereikbaarheid van het pand.

Indien in de toekomst dit pand weer in gebruik genomen wordt en noodzaak ontstaat om een parkeerverbod op de Baanstraat in te stellen, dan kan de eigenaar of gebruiker van het pand de gemeente verzoeken om een parkeerverbod in te stellen. De gemeente zal deze aanvraag dan beoordelen op basis van de nieuwe (dan huidige) situatie en de dan spelende belangen en argumenten.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie. Het advies over dit besluit is positief.

B E S L U I T E N:

Het parkeerverbod aan de westzijde van de Baanstraat, vanaf het kruispunt met de Leidsestraatweg tot 25 meter ten noorden daarvan op te heffen, door het verwijderen van de gele onderbroken markering zoals bedoeld in artikel 24 van het RVV 1990 en het intrekken van het betreffende onderdeel van verkeersbesluit nr. 30 van d.d. 29 oktober 1970.

 

 

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 45, 3440 AA te Woerden. Tevens kan de indiener van een bezwaarschrift gedurende dezelfde termijn de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht verzoeken om een voorlopige voorziening.

Woerden, 05-12-2019

Namens burgemeester en wethouders van Woerden,

M. Bouwman

Beleidsadviseur Verkeer

Team Realisatie en beheer

Naar boven