Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2019, 65867 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2019, 65867 | beleidsregel |
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Gelet op artikel 1.3 van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS;
Besluit:
De bijlage bij het Besluit vaststelling beleidsregels subsidiëring Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional fase 3 wordt als volgt gewijzigd:
A
In hoofdstuk 4, onderdeel C, wordt de volzin ‘Voor het programmamanagement betekent dit in totaal maximaal € 1.750.000 in de periode 1 november 2018 tot 1 juli 2021.’, vervangen door, ‘Voor het programmamanagement betekent dit in totaal maximaal € 2.214.846 in de periode 1 november 2018 tot 1 juli 2021.’.
B
In hoofdstuk 6, wordt na onderdeel E, een onderdeel, toegevoegd, luidende:
De subsidie uit dit onderdeel is bedoeld voor gebruikersverenigingen van EPD- en EVS-systemen voor ggz-instellingen. De gebruikersverenigingen komen voor subsidie in aanmerking, om aanpassingen in hun EPD’s te kunnen financieren. Deze aanpassingen hebben betrekking op het inbouwen van 42 aanvullende zorginformatiebouwstenen.
De 42 aanvullende zorginformatiebouwstenen zijn opgenomen in bijlage 1 bij het huidige beleidskader Verplichte zorginformatie bouwstenen, onder paragraaf 2: Aanvullende Zorginformatiebouwstenen bij hoofdstuk 6, onderdeel F.
Een gebruikersvereniging formuleert gezamenlijk met alle aangesloten instellingen een behoeftestelling en geeft de ICT-leverancier opdracht deze door te voeren in het systeem. Wanneer een ggz-instelling niet is aangesloten bij een gebruikersvereniging en zelf de onderhandeling doet met de softwareleverancier kan deze geen gebruik maken van dit onderdeel van het besluit. De aanpassingen in de systemen moeten ter beschikking komen voor alle ggz-instellingen welke gebruik maken van deze systemen.
Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie
De volgende activiteiten, om de nodige aanpassingen voor de 42 zorginformatiebouwstenen in hun EPD’s te kunnen realiseren, komen voor subsidie in aanmerking:
– het inbouwen van de 42 zorginformatiebouwstenen, waarbij minimaal 90% van deze aanvullende zorginformatiebouwstenen (zie bijlage 2: Aanvullende Zorginformatiebouwstenen) wordt gerealiseerd;
– het organiseren van gezamenlijk overleg tussen de leden van de gebruikersvereniging, gericht op het achterhalen van de behoeftestelling van de ggz-instellingen;
– het formuleren van eisen door de aangesloten ggz-instellingen;
– het laten uitvoeren van een Proof of Concept (POC); het implementeren van de software aanpassingen en het testen daarvan in ggz-instellingen.
De uiterlijke datum waarop de inbouw van de 42 aanvullende zorginformatiebouwstenen moeten zijn gerealiseerd ligt op 1 april 2021.
Aanvragen van een subsidie
Een gebruikersvereniging kan op grond van de procedure van hoofdstuk 3 van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS subsidie aanvragen. De subsidieaanvraag wordt ingediend met een activiteitenplan en een begroting. Indien een gebruikersvereniging in aanmerking wil komen voor de subsidie dient het aanvraagformulier uiterlijk 1 mei 2020 gestuurd te worden aan Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I).
De gebruikersvereniging dient aan te tonen dat zij voldoet aan de definitie van een gebruikersvereniging, bedoeld in de bijlage, hoofdstuk 1, Begrippenlijst, onder g. Bij de aanvraag voor subsidie dient een ledenlijst te worden overgelegd, inclusief bewijs van lidmaatschap van het minimaal aantal leden en contactgegevens van deze leden.
Er kan maximaal één gebruikersvereniging subsidie aanvragen per softwareleverancier. Indien er meerdere gebruikersverenigingen van één softwareleverancier zijn, is slechts één subsidie per softwareleverancier mogelijk.
De oprichtingsdatum van de gebruikersvereniging, voor het aanvragen van een subsidie voor het inbouwen van de 42 aanvullende zorginformatiebouwstenen, moet voor 1 februari 2020 liggen.
Voor deze subsidie geldt een subsidieplafond. Het subsidieplafond bedraagt € 4.200.000,-. Het uit hoofde van het subsidieplafond beschikbare bedrag wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de aanvragen.
Per gebruikersvereniging kan een subsidie van €420.000 worden aangevraagd voor de activiteiten voor het inbouwen van de 42 zorginformatiebouwstenen.
Voor deze subsidie geldt het arrangement zoals vastgelegd in artikel 1.5, onder d, van de Kaderregeling.
Aanvraag tot vaststelling
In aanvulling op artikel 7.8, eerste lid, van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS legt de ontvanger van de subsidie bij de aanvraag tot vaststelling ook verantwoording af aan de hand van een testrapport, waaruit de inbouw van de zorginformatiebouwstenen blijkt.
C
Na hoofdstuk 10 wordt Bijlage 1 gewijzigd en komt te luiden overeenkomstig de bijlage bij dit besluit.
D
In het Handboek VIPP GGZ eindtoets, paragraaf 3.1 Normen, onder Module A1 Patiënt & informatie, wordt onder het kopje ‘Meetmethode’, in de tweede rij, onder Testpatiënt, na de volzin ‘Voor toetsing van de zibs wordt een tolerantie van 90% gehanteerd’, een volzin ingevoegd, luidende:
Voor zover de bronsystemen het niet toe laten om de zibs Toedieningsafspraak, Medicatieverstrekking en Medicatiegebruik aan te leveren, zijn deze zibs uitgezonderd voor toetsing.
E
In het Handboek VIPP GGZ eindtoets, paragraaf 3.1 Normen, onder Module A2 Patiënt & informatie, wordt onder het kopje ‘Meetmethode’, in de tweede rij, onder Testpatiënt, na de volzin ‘Voor toetsing van de zibs wordt een tolerantie van 90% gehanteerd’, een volzin ingevoegd, luidende:
Voor zover de bronsystemen het niet toe laten om de zibs Toedieningsafspraak, Medicatieverstrekking en Medicatiegebruik aan te leveren, zijn deze zibs uitgezonderd voor toetsing.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, P. Blokhuis
Binnen de VIPP ggz regeling zijn zorginformatiebouwstenen (zibs) van toepassing op de modulen A1, A2, B1 en B2. In de VIPP ggz regeling is het feitelijk gebruik van dossiergegevens en e-health door patiënten het uitgangspunt. Deze bijlage verwijst naar de technische inbouw en ontsluiting van de zibs in het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) en het ontvangen en beheren van de gegevens in patiëntenportalen en/of persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO). Concreet gaat het om het kunnen leveren van gestructureerde gegevens conform de zibs (de content) vanuit EPD’s en aanpalende systemen zoals lab of medicatie en om het kunnen ontvangen en van de op deze zibs gebaseerde gegevens in patiëntenportalen en / of PGO’s conform het MedMij afsprakenstelsel. De samenstelling van deze lijst is met MedMij en Nictiz afgestemd.
Alle zibs waarnaar hieronder wordt verwezen zijn gepubliceerd op https://zibs.nl/wiki/ZIB_Publicatie_2017(NL).
De meest recente versie van de functionele specificaties (functioneel ontwerp) en bijbehorende HL7 FHIR profielen (technisch ontwerp) worden gepubliceerd op de landingspagina van de MedMij informatiestandaarden:
https://informatiestandaarden.nictiz.nl/wiki/Landingspagina_MedMij.
De zibs relevant voor de VIPP ggz regeling zijn verwerkt in twee MedMij standaarden:
• Medicatieproces (alle medicatiegegevens)
• Basisgegevens GGZ (alle overige gegevens)
Hieronder worden de betreffende zibs nader omschreven.
Afhankelijk van de zorg die een instelling biedt zijn verschillende zibs relevant. Dit onderscheid in zorg is als volgt: ambulante zorg zonder voorschrijven medicatie (I), ambulante zorg met voorschrijven medicatie (II) en zorg met verblijf (III). Binnen elke categorie geldt dat het verplicht is om 90% van de daar opgesomde verplichte zibs te implementeren in het EPD en te kunnen tonen in het portaal of PGO, zie het handboek voor de eindtoets.
Om het gebruik van MedMij te stimuleren in de ggz zal de verplichte inbouw plaatsvinden van een van de MedMij profielen die zijn gepubliceerd in het MedMij afsprakenstelsel. Voor zowel Medicatieproces als de Basisgegevens GGZ zijn de zibs uitgewerkt tot HL7 FHIR berichten, waarop verdere toetsing plaatsvindt. Zie:
• MedMij afsprakenstelsel: https://afsprakenstelsel.medmij.nl/
• https://informatiestandaarden.nictiz.nl/wiki/Landingspagina_MedMij
In onderstaande tabel is aangegeven welke zibs verplicht zijn bij welke module en welke zorg.
Gegevens |
Zorg informatie bouwsteen (Zib) |
Module A1 |
Module A2 |
Zorg |
---|---|---|---|---|
1. Laboratorium uitslagen (klinische bepalingen) |
LaboratoriumUitslag |
D |
D |
I, II, III |
2. Patiëntengegevens |
Patiënt |
D |
D |
I, II, III |
3. Verzekeringsgegevens |
Betaler |
D |
D |
I, II, III |
4. Behandelaanwijzingen |
BehandelAanwijzing |
D |
D |
I, II, III |
5. Functionele of mentale status |
FunctioneleOfMentaleStatus |
D |
D |
I, II, III |
6. Probleem |
Probleem |
D |
D |
I, II, III |
7. Verrichtingen |
Verrichting |
D |
D |
I, II, III |
8. Wilsverklaring |
Wilsverklaring |
I |
D |
I, II, III |
9. Contactpersoon |
Contactpersoon |
I |
D |
I, II, III |
10. Burgerlijke staat |
BurgerlijkeStaat |
I |
D |
I, II, III |
11. Woonsituatie |
Woonsituatie |
I |
D |
I, II, III |
12. Druggebruik |
Drugsgebruik |
I |
D |
I, II, III |
13. Alcoholgebruik |
AlcoholGebruik |
I |
D |
I, II, III |
14. Tabakgebruik |
TabakGebruik |
I |
D |
I, II, III |
15. Tekstuitslag |
TekstUitslag |
I |
D |
I, II, III |
16. Zorgverlener (inclusief BgZ huisarts) |
Zorgverlener |
I |
D |
I, II, III |
17. Zorgaanbieder |
Zorgaanbieder |
I |
D |
I, II, III |
18. Gezinssituatie / Check of er kinderen zijn |
Gezinssituatie |
I |
D |
I, II, III |
19. ParticipatieInMaatschappij (BgZ Sociale omgeving) |
ParticipatieInMaatschappij |
I |
D |
I, II, III |
20. HulpVanAnderen (BgZ Sociale omgeving) |
HulpVanAnderen |
I |
D |
I, II, III |
21. Taalvaardigheid |
Taalvaardigheid |
I |
D |
I, II, III |
22. Juridische status |
JuridischeStatus (uit Vrijheidsbeperkende-Maatregelen) |
I |
D |
I, II, III |
23. Algemene meting (incl. ROM uitslagen) |
AlgemeneMeting |
I |
D |
I, II, III |
24. Medicatieafspraak |
Medicatieafspraak |
D |
D |
II, III |
25. Toedieningsafspraak |
Toedieningsafspraak |
D |
D |
II, III |
26. Medicatieverstrekking |
Medicatieverstrekking |
D |
D |
II, III |
27. Verstrekkingsverzoek |
Verstrekkingsverzoek |
D |
D |
II, III |
28. MedicatieGebruik |
MedicatieGebruik2 |
D |
D |
II, III |
29. Vrijheidbeperkende maatregelen |
Vrijheidsbeperkende-Maatregelen |
D |
D |
III |
Legenda :
D= volledig conform de datavereisten
I=de inhoud van de gegevenselementen
Onder zorg:
(I)= ambulante zorg zonder voorschrijven medicatie
(II)= ambulante zorg met voorschrijven medicatie
(III)=zorg met verblijf
In de VIPP regeling zijn de gegevensdiensten basisgegevens GGZ en medicatiegegevens, afhankelijk van het type zorg (I, II, III) verplicht gesteld. De basisgegevens GGZ bestaat uit de zibs 1 t/m 23, de medicatiegegevens bestaat uit de zibs 24 t/m 28. Vrijheidsbeperkende maatregelen is geen MedMij gegevensdienst, maar deze zib dient in het kader van VIPP wel te worden in gebouwd als de instelling zorg met verblijf levert.
Onderstaande tabel geeft aan welke MedMij standaard bij welk type zorg (I, II, III) verplicht is.
Zorg |
Medicatieproces |
Basisgegevens GGZ zonder vrijheidsbeperkende maatregelen |
Vrijheidsbeperkende maatregelen |
---|---|---|---|
I |
nee |
ja |
nee |
II |
ja |
ja |
nee |
III |
ja |
ja |
ja |
Nadere informatie per zib:
Locatie specificatie zib |
MedMij FHIR profiel |
|
---|---|---|
Laboratorium uitslagen (klinische bepalingen) |
https://zibs.nl/wiki/LaboratoriumUitslag-v4.1(2017NL) De functionele specificatie is te vinden op: https://informatiestandaarden.nictiz.nl/wiki/MedMij:V2018.01_OntwerpLabresult#Use_case:_Raadplegen_laboratoriumresultaten_in_persoonlijke_gezondheidsomgeving |
https://informatiestandaarden.nictiz.nl/wiki/MedMij:V2018.01_FHIR_LaboratoryResults |
Patiëntengegevens |
||
Verzekeringsgegevens |
||
Behandelaanwijzingen |
||
Wilsverklaring |
||
Contactpersoon |
||
Functionele of mentale status |
https://zibs.nl/wiki/FunctioneleOfMentaleStatus-v3.1(2017NL) |
https://simplifier.net/NictizSTU3/zib-FunctionalOrMentalStatus |
Probleem |
||
Burgerlijke staat |
||
Woonsituatie |
||
Druggebruik |
||
Alcoholgebruik |
||
Tabakgebruik |
||
Tekstuitslag |
||
Verrichtingen |
||
Zorgverlener (inclusief BgZ huisarts) |
||
Zorgaanbieder |
||
Gezinssituatie / Check of er kinderen zijn |
||
ParticipatieInMaatschappij (BgZ Sociale omgeving) |
https://zibs.nl/wiki/ParticipatieInMaatschappij-v3.1(2017NL) |
|
HulpVanAnderen (BgZ Sociale omgeving) |
||
Taalvaardigheid |
||
Juridische status1 |
Als onderdeel van: https://zibs.nl/wiki/VrijheidsbeperkendeMaatregelen-v3.1(2017NL)1 |
|
Algemene meting (incl. ROM uitslagen) |
Huisarts FHIR profiel is niet bruikbaar |
|
Medicatieafspraak |
||
Toedieningsafspraak |
https://simplifier.net/NictizSTU3/zib-AdministrationAgreement |
|
Medicatieverstrekking |
||
Verstrekkingsverzoek |
||
MedicatieGebruik |
||
Vrijheidbeperkende maatregelen |
Deze zib wordt een afsplitsing van de bestaande zib vrijheid beperkende maatregelen en is onderhanden bij Nictiz.
De aanvullende 42 zibs geven de patiënt nog meer regie over hun zorgproces. Met deze toevoeging worden de systemen van zorgverleners namelijk ook voorbereid op de verpleegkundige overdracht (eOverdracht). Daarnaast wordt de zorgbrede toepassing van de Basisgegevensset Zorg verder ondersteund. Door het inbouwen van deze zibs wordt het fundament gelegd om behandelplannen of onderdelen daaruit over te dragen in de keten, bijvoorbeeld tussen generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz. Deze mogelijkheden passen in de doelstellingen voor digitale gegevensuitwisseling.
Zorg informatie bouwsteen (zib) |
Vindplaats |
Toelichting |
---|---|---|
1. Ademhaling |
Somatisch onderzoek, incidenten verslaving |
|
2. Alert |
Collega professional informeren over risico |
|
3. Allergie |
Interacties met medicatie, stoffen, voeding |
|
4. Bloeddruk |
Somatisch onderzoek |
|
5. Levensovertuiging |
Kennen van achtergrond van de patiënt |
|
6. Lichaamsgewicht |
Somatisch onderzoek |
|
7. Lichaamslengte |
Somatisch onderzoek |
|
8. Lichaamstemperatuur |
Somatisch onderzoek |
|
9. Medische hulpmiddelen (bril, gebit, gehoorapparaat, stok, etc. |
Elke patient kan een bril, gebit, gehoorapparaat nodig hebben, ook in de ggz. e-Overdracht |
|
10. Mobiliteit |
Verpleegkundige zorg ggz |
|
11. MustScore (meting van de ondervoedingstoestand). |
Voedingsgerelateerde ggz problematiek |
|
12. Pijnscore |
Somatisch onderzoek |
|
13b. Contact |
Somatisch onderzoek |
|
14. SNAQscore drie varianten voor specifieke doelgroepen: SNAQ65+Score-v1.0 SNAQrcScore-v1.0 SNAQScore-v3.1 |
Voedingsgerelateerde ggz problematiek |
|
15. Vaccinaties |
Hepatitis b vaccinaties in ggz |
|
16. VermogenTotDrinken |
Verpleegkundige zorg ggz, e-overdracht |
|
17. VermogenTotEten |
Verpleegkundige zorg ggz, e-overdracht |
|
18. VermogenTotMondverzorging |
Verpleegkundige zorg ggz, e-overdracht |
|
19. VermogenTotToiletgang |
Verpleegkundige zorg ggz, e-overdracht |
|
20. VermogenTotUiterlijkeVerzorging |
Verpleegkundige zorg ggz, e-overdracht |
|
21. VermogenTotVerpleegtechnischeHandelingen |
Verpleegkundige zorg ggz, e-overdracht |
|
22. VermogenTotZelfstandigMedicatiegebruik |
Verpleegkundige zorg ggz, e-overdracht |
|
23. VermogenTotZichKleden |
Verpleegkundige zorg ggz, e-overdracht |
|
24. VermogenTotZichWassen |
Verpleegkundige zorg ggz, e-overdracht |
|
25. Voedingsadvies |
Voedingsgerelateerde ggz problematiek, o.a. anorexia, boulimia, |
|
26. Behandeldoel |
Doelen stellen, overleggen met patiënt en checken of ze worden bereikt Wvggz: Zorgplan: DoelstellingVanZorg |
|
27. Familie anamnese |
Betrekken familie bij zorg, achtergrond WVGGZ familieanamnese |
|
28. Hartfrequentie (beter dan pols). |
Somatisch onderzoek, breder nuttig dan polsfrequentie |
|
29. Gezinssituatie Kind |
Relevantie voor welbevinden kind |
|
30. Nationaliteit |
Kennen van achtergrond van de patiënt |
|
31. Opleiding |
Kennen van achtergrond van de patiënt |
|
32. Vochtbalans |
o.a. bij verslavingsproblematiek en bepaalde medicatie |
|
33. Signaleringsplan |
Signaleren van risico's mbt de patiënt |
|
34. Kindcheck |
Nagaan of kinderen risico lopen en meldcode kindermishandeling nodig is |
|
35. Conclusie Professioneel Onderzoek |
Hart van professioneel werk: wat is er aan de hand |
|
36. Behandelplan compositie |
Kern van het werk van zorgprofessionals in de ggz. Wordt als zeer gewenst gezien door behandelaren. Geeft voor hen echt meerwaarde vwb het werken met zib's (belangrijk dus voor draagvlak). Het is een compositie van zib's die al ingebouwd wordt (lijst 29) en een aantal nieuwe (nr 37-42 van deze lijst. In Wvggz aangeduid als: Zorgplan |
|
37. Hulpvraag / zorgvraag omschrijving |
Wat wil de patiënt zelf? |
|
38. Crisismaatregel (Wvggz) |
Registratie crisismaatregel in het kader van de wet verplichte geestelijke gezondheidszorg. |
|
39. ZorgMachtiging |
Juridische zaken rondom verplichte behandelingen op basis van een rechterlijke beschikking |
|
40. Informed Consent |
Instemming van de patiënt |
|
41. Evaluatie en evaluatiemoment |
Nagaan of diagnose correct is en behandeling gepast is |
|
42. Intensiteit van de behandeling en duur |
Intensiteit van de behandeling, ambulant, dagbehandeling of verblijf, mist en wordt gesuggereerd om toe te voegen ivm gepast gebruik, Tevens ook behandelduur |
Op grond van de beleidsregels subsidiering Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional fase 3 (hierna: de beleidsregels) kunnen ggz-instellingen subsidie aanvragen zodat ook ggz-instellingen op korte termijn een digitaliseringsslag maken om de zorg nog veiliger, patiëntgerichter en doelmatiger te maken. Dit houdt in dat ggz-instellingen in 2021 op een gestandaardiseerde en veilige manier medische informatie digitaal kunnen uitwisselen met de patiënt.
Met het onderhavige besluit tot wijziging worden de beleidsregels op enkele punten aangepast. Met deze aanpassing wordt onder andere extra subsidie beschikbaar gesteld voor GGZ Nederland en de gebruikersverenigingen, als bedoeld in de beleidsregels.
In hoofdstuk 4, onderdeel c, is een subsidieplafond van € 1.750.000 voor de periode 1 november 2018 tot 1 juli 2021 voor het programmamanagement opgenomen. Met deze wijziging wordt het subsidieplafond gewijzigd en kan het programmanagement een hogere subsidie ontvangen. Dit betekent dat GGZ Nederland, die de rol van programmabegeleider vervult, nog een subsidie van € 464.846 kan aanvragen voor de periode 1 november 2018 tot 1 juli 2021. Deze wijziging is nodig omdat GGZ NL bij de initiële subsidieaanvraag in de begroting is uit gegaan van een kortere subsidie periode. Nu de subsidieperiode een half jaar langer is en de activiteiten daarom langer zullen moeten worden uitgevoerd, is een verhoging van de subsidie nodig, om de daarmee gemoeide kosten te kunnen dekken. GGZ Nederland dient hiervoor een herziene subsidieaanvraag in te dienen bij DUS-I. De subsidie is bedoeld voor de reeds bestaande activiteiten, waarvoor eerder subsidie is verleend en voor het doen van twee onderzoeken: één naar de mate waarin deze regeling de ambities verwoordt in het visiedocument @PATIENT connect van GGZ Nederland dekt en één naar inzet van technologie voor de bestrijding van administratieve lasten. Met deze herziene aanvraag zal GGZ Nederland over extra financiële middelen beschikken om de bestaande activiteiten en de twee onderzoeken uit te voeren. GGZ Nederland dient hiervoor een aangepaste activiteitenplan en begroting in te dienen.
In de bijlage in hoofdstuk 6 is de subsidie voor gebruikersverenigingen geregeld. Gebruikersverenigingen kunnen op grond van dit hoofdstuk een subsidie aanvragen om de 29 verplichte zorginformatiebouwstenen voor de GGZ te laten inbouwen door softwareleveranciers. Met de toevoeging van onderdeel F, in hoofdstuk 6, krijgen gebruikersverenigingen de mogelijkheid om een extra subsidie aan te vragen voor het inbouwen van nog eens 42 zorginformatiebouwstenen (hierna: zibs) voor de GGZ. Deze 42 zibs geven de patiënt nog meer regie over hun zorgproces. Met deze toevoeging worden de systemen van zorgverleners namelijk ook voorbereid op de verpleegkundige overdracht (eOverdracht). Daarnaast wordt de zorgbrede toepassing van de Basisgegevensset Zorg verder ondersteund. Door het inbouwen van deze zibs wordt het fundament gelegd om behandelplannen of onderdelen daaruit over te dragen in de keten, bijvoorbeeld tussen generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz. Deze mogelijkheden passen in de doelstellingen voor digitale gegevensuitwisseling.
De 42 zibs staan opgenomen in de bijlage, die met dit besluit aan de beleidsregels wordt toegevoegd en gepubliceerd.
De oprichtingsdatum van de gebruikersvereniging, voor het aanvragen van de subsidie voor het inbouwen van de 42 zibs, is van een latere datum dan in de beleidsregels in hoofdstuk 6, onder c, in de derde alinea wordt genoemd. De gebruikersverenigingen die gebruik willen maken van deze subsidie moeten namelijk een uiterlijke oprichtingsdatum hebben van 1 februari 2020. Dit is gedaan om gebruikersverenigingen gelijke kansen te geven voor het inbouwen van aanvullende zibs, zodat er geen achterstand in de systemen ontstaat voor deze groep ggz-instellingen.
Het is bekend dat de hoogte van het subsidiebedrag per gebruikersvereniging niet toereikend is om alle kosten voor het inbouwen van de 42 zorginformatiebouwstenen te dekken. Uit inventarisatie door GGZ NL blijkt echter dat ggz-zorginstellingen die aangesloten zijn bij gebruikersverenigingen bereid zijn om bij te dragen aan de kosten voor de gevraagde inspanningen, zodat het inbouwen van de 42 zorginformatiebouwstenen kan worden gerealiseerd. Deze eigen bijdrage dient bij de aanvraag voor subsidieverlening te worden aangetoond. Bij het vaststellen van de subsidie zal eveneens moeten worden verklaard wat het totale bedrag van de gerealiseerde eigen bijdrage is.
Bijlage 1 is vervangen door een nieuwe bijlage. Hiermee is de bestaande bijlage met verplichte zorginformatiebouwstenen geactualiseerd en daarnaast is er een tabel met Aanvullende zorginformatiebouwstenen toegevoegd.
Deze aanvullende tabel ziet op hoofdstuk 6, onderdeel F, van de beleidsregels.
De wijzigingen genoemd onder D en E zien op het bij de beleidsregels gevoegde Handboek VIPP GGZ eindtoets. In de beleidsregels was opgenomen dat, voor het beoordelen of de volledige gegevensset aanwezig is voor een testpatiënt in het PGO/patiëntenportaal, voor de toetsing van de zibs een tolerantie van 90% wordt gehanteerd. Naar aanleiding van een overleg met GGZ Nederland blijkt dat de zibs Toedieningsafspraak, Medicatieverstrekking en Medicatiegebruik nog niet door de bronsystemen (dit zijn de systemen van apotheken) kunnen worden aangeleverd. Dit betekent dat instellingen niet kunnen voldoen aan alle verplichtingen voor de modules A1 en A2. Om te voorkomen dat het ontbreken van deze drie zibs een belemmering vormt op de toetsing is besloten om deze drie zibs vrij te stellen van toetsing, voor zover de bronsystemen van de apothekers niet in staat zijn deze zibs te vullen. Dit betekent dat er nog steeds een tolerantie van 90% wordt gehanteerd, maar dat de zibs Toedieningsafspraak, Medicatieverstrekking en Medicatiegebruik niet worden meegerekend om te komen tot deze 90%.
Overeenkomstig de systematiek van vaste verandermomenten bij regelgeving treedt dit besluit tot wijziging in werking met ingang van1 januari 2020.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, P. Blokhuis
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-65867.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.